Reklama

Reklama

Vynález zkázy

  • angličtina The Deadly Invention (více)
Trailer

Obsahy(1)

Geniální vynálezce, profesor Roch, je na pokraji objevu látky, která může ve špatných rukou zničit svět. A právě takové ruce má hrabě Artigas, tajemný a temný dobrodruh, který ve své ponorce brázdí světová moře, potápí lodi a bohatství, kterého se tak zmocní, je mu nástrojem k ovládnutí světa. Artigas unese profesora Rocha ze sanatoria a nutí ho, aby v jeho sídle v kráteru sopky Back Cup vynález dokončil. Shodou okolností Artigas unese i profesorova asistenta, inženýra Harta, který je i vypravěčem příběhu, a který se všemožně pokouší profesora osvobodit a zamezit zkáze. Hart nakonec vyšle jícnem sopky balón s poselstvím k lidstvu, jež se díky tomu spojí a jehož válečné flotily v hodině dvanácté zkáze zamezí. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (406)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Filmařsky geniální, na dobu svého vzniku neuvěřitelně novátorský a režijně chytře natočený snímek s typicky zemanovskými výtvarně pozoruhodnými kulisami, které přesně napodobují a dokonce rozvíjí původní černobílé romantizující rytiny použité jako ilustrace v klasických vydáních románů J. Vernea. Ze všech pokusů o převedení verneovského fantazijního světa na filmové plátno je ten Zemanův nejsympatičtější a myšlenkově i pocitově své předloze nejvěrnější. Díky vysoce stylizované atmosféře využívající záměrně archaicky a naivně působící dekorace podle dobových představ o technických zázracích v 19. století a díky kreslenému pozadí ten film nestárne. Stává se stejnou klasikou, jakou jsou obrazy starých holandských mistrů nebo Mozartovy opery. V době svého vzniku zaznamenal Vynález zkázy pozoruhodný ohlas po celém světě a byl to jeden z mála případů, kdy naše kinematografie předběhla svět a udávala trendy. Dnes se marně ploužíme vzadu a hledáme stopy po těch úspěšných, kteří se nám příliš vzdálili. Celkový dojem 100 %. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Díky své krásné naivitě a dobrodružnému příběhu, je pro mě "Cesta do pravěku" nejlepším Zemanovým filmem, ale "Vynález zkázy" rozhodně nezaostává ve smyslu triků. V tomhle směru je to naprosto neskutečná ukázka toho, co bylo ve své době možné zvládnout. I dnes je nádhera pohledět, jak jsou ty triky geniální. ()

Reklama

Falko 

všechny recenze uživatele

Ani neviem preco, ale tento film siel tiez cele roky mimo mna a dnes uz samozrejme ten zazitok nie je taky, aky by bol v obdobi, ked som mal 10 rokov, ale musim pochvalit Karla Zemana za obrovsku namahu pri tak malych financnych prostriedkoch a moznosti, ake vtedy mal. Pribeh je stale zaujimavy a nie je nudny, takze som bol spokojny... 24.03.2010 ______ Arnošt Navrátil - (Profesor Roch) +++ Lubor Tokoš - (Šimon Hart) +++ František Šlégr - (Kapitán pirátů) +++ Miroslav Holub - (Artigas) +++ Václav Kyzlink - (Inženýr Serke) +++ Jana Zatloukalová - (Jana) +++ Otto Šimánek - (Muž ve vlaku) +++ Hudba: Zdeněk Liška +++ ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Rodiče mě naučili číst dříve, než jsem šel do školy, čímž možná připravili mou vlast o nadějného sportovce, a zároveň to znamenalo, že jsem měl fázi Rumcajsů a Formanů Šejtročků poměrně rychle za sebou a po větší část mého dětství mě provázely knihy Karla Maye (snad mě za to nesundá nějaké levičácké komando) a Julese Verna. Právě u verneovek jsem strávil nejvíc času, protože kromě skvělých příběhů nabízely i fantastické ilustrace, takže mi přinášely komplexní zážitek. No, a Karlovi Zemanovi se tímto snímkem podařilo totéž. Jeho pojetí Vynálezu zkázy mě vrátilo zpět do doby, kdy jsem byl tolik nadšený z Vernových fantazií, perfektně trefilo atmosféru, kterou ve mně knihy vyvolávaly a já si nedokážu představit, že bych dnes ubral z hodnocení byť jedinou hvězdičku. Nejsem odpůrcem pokroku, vývoj musí jít kupředu a vydařené CGI vítám, film se ale nesmí změnit jen v příval digitálního bordelu bez příběhu a hereckých výkonů, k čemuž, bohužel, dochází až příliš často. Karel Zeman musel s triky pracovat postaru a ještě po téměř sedmdesáti letech je jeho snímek konkurenceschopný. Pro mě tedy určitě. / Poučení: Když chceš něco dokázat, dej do toho srdce. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Kongeniální filmová adaptace coby jakási koláž z románu Julese Verna z tvůrčí dílny génia československého filmu Karla Zemana. Válečné běsnění, které katalyzovalo paradoxně vědecký a technický vývoj a přineslo do té doby jen těžko představitelné věci, jako je atomová puma, vytvořilo dobovou atmosféru, která v mnohém připomínala období osvícenství s jeho okouzlením technikou a párou či technické nadšení z období fururismu, tedy počátku 20. století, kdy byla však technika a pokrok chápány v pozitivním smyslu jako všespásná entita. Karel Zeman, jakož i scénárista František Hrubín, vytvořili tedy dobovou antitezi s primárně vyjádřenými ideami pacifismu a obav z dalšího válečného konfliktu (což korespondovalo i s oficiální režimní propagandou), nezbavili se však okouzlení a aluzí k dobám pokrok a techniku adorujícím. Úžasnou kombinací hraného a animovaného filmu dosáhl Karel Zeman neuvěřitelně silného expresivního vyznění - celý ten potemnělý obraz pirátského ostrova připomínající hutní periferie báňských center. Doslova geniální a šťastná byla myšlenka použít původní osobitou stylizaci originálních dobově romantizujících ilustrací knih Julese Verna (výborně ji podtrhuje i černobílý filmový materiál). Tu Karel Zeman doplnil naivistickými odkazy k estetice náčrtků prvních utopistických vynálezů právě z doby osvícenské a sahající až kamsi do renesance k ilustracím Leonarda da Vinciho a jeho létajících strojů a jiných vynálezů. Podmořský svět si vypůjčil z ilustrovaných přírodopisných atlasů a každá ryba tak vypadá jako blízká příbuzná Latimérie podivné. Zjevné je také doslova okouzlení fenoménem páry - ta pohání téměř každý stroj či dopravní prostředek a její nerozlučný symptom, evokující její přítomnost - černý uhelný kouř, se line doslova odevšad, dokonce i z odkrytého horního poklopu ponorky:-) Zeman dovedl svou stylizaci k dokonalosti, jelikož mizanscénu doplnil kreslenými kulisami, dobovými kostýmy atd., vše v nostalgickém záměrně archaizujícím retro stylu (formálně postavený na použití linky, respektive různých druhů linek, které dotváří téměř všechny kulisy i kostýmy), a vytvořil tak jeden z nejosobitějších výtvarných počinů v dějinách nejen našeho filmu. V době (u nás nejenom pro filmový průmysl tak pohnuté), kdy přeceňovaný Edward D. Wood Jr. točil v zámoří své paskvily, které dnes někteří intelektuálové nepochopitelně adorují a opěvují, stvořil tak skutečný génius filmové režie to, co je skutečným projevem filmové geniality - nadčasové utopistické výtvarně velmi osobité sci-fi ... Umělecké dílo, které už nikdo nikdy bohužel nenapodobí... ()

Galerie (29)

Zajímavosti (25)

  • Značná časť filmového materiálu je dvakrát, niekedy aj trikrát exponovaná. (Raccoon.city)
  • Vernův román se v originále nazývá "Face au drapeau" (Tváří k praporu). Původní české vydání také neslo velmi podobný titul "Tváří v tvář praporu vlasti". Až po úspěchu filmu Karla Zemana byla kniha přejmenována na "Vynález zkázy". (M.B)
  • Na začátku filmu jsou záběry na knihy – verneovky. Na obálkách knih je několikrát zkomoleno křestní jméno Julese Vernea na Julius. (blondak16)

Související novinky

5. ročník festivalu Future Gate

5. ročník festivalu Future Gate

07.02.2018

Pátý ročník festivalu science fiction filmů zavítá do pěti měst. Jako každý rok představí časem prověřené klasiky i filmové novinky, a nově i dokumenty, workshopy, velkolepý koncert nebo diskuse se… (více)

Reklama

Reklama