poster

Femina ridens

  • USA

    The Laughing Woman

    (neoficiální název)

Thriller

Itálie, 1969, 108 min

Scénář:

Piero Schivazappa

Kamera:

Sante Achilli

Střih:

Carlo Reali

Scénografie:

Francesco Cuppini

Kostýmy:

Enrico Sabbatini
(další profese)
  • Dionysos
    ****

    O art se nejedná (i přes vyobrazení veleslavné sochy Niki de Saint Phalle "hon-en katedral" - "ona katedrála"), ale i tak má film mnohé co nabídnout. Nejde tu totiž přímo o obsah jako takový, ten by se dal shrnout jednoduše: postupující feminizace společnosti vyvolá u machistického a psychicky nevyrovnaného, leč tím víc metodičtějšího muže, obrannou reakci v podobě snahy o to brutálněji a silněji, o kolik slabší jako muž obecně i konkrétně je, znovunastolit vládu nad ženou. Ale o obsah opravdu nejde, protože všechny verbální projevy onoho chladného inteligentního sadisty neznějí nijak inteligentně, ale spíš jako teorie gen. Jacka Rippera z Dr. Divnolásky... Ne o přímý obsah, ale o film jako celek tu běží. Z jeho celku jsou totiž cítit 60. léta v krystalické podobě (ale ne jako z Antonioniho, není to přeci art...) - design, hudba, místy hrátky s formou, elegantní nahota. Film je navíc značně sebeironický a proměnlivý (i když vskutku k samotnému konci předpověditelný, ale určitě ne od začátku), ne mnoho filmů po dvou třetinách stopáže zásadně změní kurz a začnou podkopávat samy sebe a své postavy.(22.11.2014)

  • Karlos80
    *****

    Nadčasový, pozoruhodný, úchvatný, elegantní, film natočený ve velikém stylu, každá minuta filmu, každá scéna, to je dokonalost sama o sobě, prostě pecka, klenot, jak je libo, jinak ale skutečně jeden z nejoriginálnějších a nejnápaditějších italských filmů z konce 60s co jsem kdy viděl a možná dokonce vůbec. Skvělá stylová (lehký nádech avant-gardy) pop-artová věc s fantastickou psychedelickou scénografií, skvělou vizuální stránkou a kamerou, která dokáže udržet vzrušující pohled na senzační, značně omezený interiér v čistě art/ futuristic designu (jo tohle byla věc, všecky ty úžasné moderní dekorace, spolu s těmi všemi abstraktními obrazy!), film zároveň klade i velký důraz i na nejrůznější detaily. Impozantní byla např. obří socha ležící ženské s doširoka rozevřenýma nohama (jako když rodí) - kde se nachází vstup do jejího utrobí! Příběh zůstává výhradně omezen na vztah Leroye a Lassander, nalezneme v něm krom vskutku bizarní erotiky i tyto prvky - misogynii, voyeurismus, sadismus, S&M hry, ale i třeba humor. Fanda euro-sleazy a trashe si přijde skutečně na své. Celé je to ale velmi inteligentní, rafinované, smyslné a zábavné s mnoha zajímavými zvraty a s suprovým, leč možná trochu předvídatelným závěrem (ale to vůbec nevadí). Snímek má úžasné obsazení, krásná Dagmar Lassander - herečka původem z Čech (nikdy jsem ji moc nemusel, měl jsem vždy za to že neumí moc hrát - asi jsem změnil názor), balancující zde mezi dvěma rovinami (smyslnost, strach), kdy obě zvládá na jedničku, a na druhé straně perverzní narcista - s ledovým výrazem v obličeji Philippe Leroy jako její partner, oba ve svých rolích téměř dokonalý. Pro Dagmar to byl v její později velmi úspěšné filmové kariéře, velmi výrazný úspěch a dobrý posun vpřed, herečka tu má neuvěřitelně silnou obrazovou přítomnost, často se převléká a mění i svou vizáž. Tento film skutečně plně odkrývá nahotu a krásu těla Dagmar Lassander (tak jak se píše v její biografii) tak jako nikdy předtím a ani snad potom. V jedné pamětihodné scéně tady (schválně jestli uhádnete v jaké?) je opravdu téměř nepřekonatelná, to s jakou smyslností, hravostí, lehkostí a vůbec svým vlastním stylem tuto památnou scénu (jednu z z nejvíce nádherných a erotických chvil z celé italské kinematografie té doby!) zvládla, to se jen tak nevidí. Napovím jen, že tam zazní podle mě vůbec nejlepší skladba filmu "Sophisticated Shake". Podmanivé a ohromující skóre Stelvia Ciprianiho dobře pasuje i co se samotného prostředí týče. "Femina Ridens" je po všech stránkách vskutku pozoruhodný debut režiséra Schivazappa, který v historii italské kinematografie tímto svým filmem nastavil skutečně velmi vysokou laťku, a je pro mě zcela nepochopitelné že na tuto svou vysokou úroveň, už nikdy v životě nenavázal, nebo se ji alespoň nepřiblížil, což je opravdu veliká škoda, protože talent rozhodně měl. Je to asi jako v hudbě, kdy se skupině nebo zpěvákovi podaří napsat veliký hit (který se hraje dodnes) kdy ale později už na svůj úspěch nikdy nenavážou. Vybroušený sexy briliant - umělecké dílo a skutečně zážitek který se vám nejspíš už navždy vryje do vaší paměti. Pokud na film náhodou narazíte, nenechte si ho rozhodně ujít. Vřele doporučuji všem! Nedoceněný a neprávem přehlížený a opomíjený klenot, který si zaslouží určitě větší pozornost a publikum. Podobné filmy; "Venere in pelliccia - Le malizie di Venere", "Venus in Furs", "Lo strano vizio della signora Wardh", "La donna invisibile" nebo roztomilý "Diabolik".(16.10.2012)

  • PetrPan
    *****

    Parádně zpracovaný střet mezi mužským a ženským principem, kde vítěz bere vše. Schivazappa svého diváka postupně vede od znepokojujícího thrilleru přes hravou romantiku až k de facto černé komedii a v jednom okamžiku velmi originálně pomrkává i po westernu. Nápadité, překvapující a decentně, a přesto vzrušujícím způsobem erotické osvěžení.(18.7.2018)

  • Martin741
    *****

    Doprdele, jako ja neznasam, ked mam rovnake hodnotenie ako miestny konspiracny teoretik Karel Chrocht, teda miestny picus Karlos80, ktory veri na chujoviny ako NWO, zidovska ritualna vrazda a judaizovanu katolicku cirkev. No ale u tohoto filmu moje srdce artoveho hnedopicha vyslovene zajasalo, lebo mam rad filmovu cervenu knihovnu, ktoru naprikald Verbal nemusi, a milujem filmovy art, ktory - jak je tu uz znamo - dotycny uzivatel verbal tiez nemusi. Film je vyslovene artovy, ma pomale tempo, ale neuspava, vyborne dialogy a namakanu reziu. Dejova linia ustupila dozadu, film je len sledom volnych asociacii a je to len volne poskladana mozaika myslienok, obrazov a scen, ktora drzi pohromade vdaka rezii Piera Schizazappu. Fakt vidno, ze sa reziser pohral s kazdou jednou scenou, doraz sa kladie na detaily a vacsina deja sa odohrava v interieri. Su tu aj casti exterierove v prirode, kde travia cas on + ona. Nikdy som napriklad nepochopil kultovost Antonioniho diela Blow-up, ale tu ma Schivazappa vyslovene dostal, fakt som vyslovene hltal tento artovy film. Skoda velka, ze reziser Schivazappa po tomto filme uz nikdy nic podobne nenatocil, a myslim si, ze tymto dielom nastavil latku teda sakramentsky vysoko . 100 %(20.9.2017)

  • rivah
    **

    http://10kbullets.com/reviews/f/frightened-woman-the-shameless-films/ http://www.tvguide.com/movies/the-frightened-woman/review/135864/(6.11.2017)