Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Šerif Will Kane si právě vzal za manželku mladou a krásnou Amy, a jelikož šerifovi právě končí smlouva, chystají se z městečka odjet. Jejich štěstí je však zmařeno telegrafní zprávou, že se do města vrací propuštěný násilník a vrah Frank Miller. Přednosta místní stanice informuje představené města, že na stanici už na Millera čekají jeho tři kumpáni. Miller v minulosti městečko doslova terorizoval a byl to právě Kane, který dokázal Millera zatknout a předat spravedlnosti. Soud však Millerovi prominul zbytek trestu a teď se Miller vrací. Všem je jasné, že městečko čekají zlé chvíle a že se Miller bude chtít Kaneovi pomstít. Řada představených města začne Kanea přemlouvat, ať urychleně z města odjede. Kane skutečně v první chvíli nasedne na vůz se svou ženou a z městečka odjíždějí. Jenže Kane si cestou uvědomí, že nechce utíkat, otočí vůz a do města se i přes nesouhlas Amy vrátí. Kane se začne připravovat na střetnutí s Millerem a jeho lidmi. Snaží se mezi místními najít dobrovolníky, kteří by mu pomohli banditům se postavit. Snaha je to však marná, lidé se nechtějí nechat do budoucího boje zatáhnout a Kane zjišťuje, že jeho blízcí přátelé až tak přáteli nebyli. Ke všemu Amy oznámí Kaneovi, že pokud on v městečku zůstane, ona odjede tím samým vlakem, kterým má Miller přijet. Kane však nehodlá utíkat a stále zoufale hledá pomoc. Tu mu odmítne i jeho předchůdce ve funkci šerifa. Jedinými lidmi, kdo se nebojí Kaneovi pomoci, jsou čtrnáctiletý chlapec a poloslepý muž. Tuto pomoc však Kane odmítne. V místním hotelu, kde Amy čeká na příjezd vlaku, bydlí i Helen Ramírezová. Tato mexická žena byla kdysi Millerovou milenkou a poté, co Kane Millera zatknul, se stala na krátkou dobou i Kaneovou přítelkyní. Nakonec se však rozešli. Dnes se tedy v hotelu Helen potkává s Amy a dohodnou se, že společně z města odjedou. Helen však Amy tvrdí, že být ona na jejím místě, Kanea by neopustila. Ve chvíli, kdy vlak dorazí, jednou stranou z vlaku vystupuje Frank Miller a druhou do vlaku nastupují Helen s Amy. Když se však v dáli ozvou výstřely, Amy z vlaku vyběhne. To už Kane bojuje s Millerem a jeho lidmi... (TV Prima)

(více)

Recenze (289)

Cival 

všechny recenze uživatele

Pravda, mezi westerny, v nichž se hodinu nic neděje, aby se pak během chvíle postřílelo pár chlápků, patří Zinemmanova klasika k těm zábavnějším. I přesto nespadám mezi ty, kteří by mnohokrát omílanou genialitu "pravého poledne" dešifrovali. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Sice do značné míry souhlasím s Howardem Hawksem, že chlap by neměl pobíhat po městě a shánět pomoc, ale naopak pomoc odmítat a netahat do nebezpečí i další (jak ostatně dokázal později v geniálním Riu Bravu), jenže ten film svou strukturou, napsanými postavami i ústředním hereckým výkonem tak propracovaný, že prostě nelze jinak. ()

Houdini 

všechny recenze uživatele

NFR 1989, Oscar 4 : Herec HR - Gary Cooper, Střih, Hudba, Píseň - "High Noon (Do Not Forsake Me, Oh My Darlin')" + 3 nominace: Nejlepší film, Režie, Scénář ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Šerif jednoho zapadlého městečka je připraveno stanout tváří tvář svému odvěkému nepříteli, který má dorazit poledním vlakem. Poledne bude za hodinu. Otázkou tedy je, jak vyplnit volný čas. Scénárista Carl Foreman si s ní poradil bravurně. Děj mezi svatbou a příjezdem vlaku není jen vatou, snažící se úporně udržet divákovu pozornost. Ač naplňuje typické schéma o chlapské odvaze, postoji k morálce a zodpovědnosti, naplňuje jej za pomoci výtečně zvolených herců a vedle sebe úhledně poskládaných dialogů, z nichž každý zvlášť graduje. Způsob, jakým pak graduje celý film, je ohromující. Gary Cooper prochází vylidněnou ulicí, město se zalyká napětím, blížící se střet je nevyhnutelný. Čtyři neohrožení desperáti, z nichž minimálně jeden vzbuzuje zasloužený respekt, versus jeden poctivý šerif, který už vlastně šerifem být neměl a který teprve v tomto krizovém okamžiku zjistil, jak to vlastně je s tou lidskou (ne)vděčností. Posledních dvacet minut „pseudo-psychologického westernu“ V pravé poledne patří k jasným vrcholům žánru. Fred Zinnemann měl v té době ty nejpozoruhodnější filmy před sebou, Gary Cooper za sebou, oba dva nicméně do Pravého poledne vložili maximum. 90% ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Na svoju dobu bravúrne zrežírované, navyše je mi jasné, že keby tento film neexistoval, Leone by nikdy nenatočil Vtedy na Západe (aspoň nie tak, ako ho poznáme a milujeme), ale je to vážne jednorázový zážitok - na druhé pozretie už je to celkom slušná nuda. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Zinnemannův přístup ke klasické westernové látce se v mnohém odlišuje od klasického schématu spočívajícího v neohroženém hrdinovi neochvějně stojícího proti přesile. Jeho pohled je (podobně jako u Leoneho) silně evropský a tak se Gary Cooper snaží po většinu filmu sehnat pomoc, aby se mohl vyrovnat s nevyřízeným účtem ze strany zabijáků, místo aby frajersky leštil kolty a čekal na vyvrcholení. Tímto však dostává celá zápletka mnohem lidštější a uvěřitelnější rozměr, ke kterému solidně kontruje taky linka s novomanželkou v podání úžasné Grace Kelly. Bezchybně napsané postavy mají pro své chování jasné důvody, zvláště postupné odpadávání „starých dobrých přátel“ (rodina, strach o holý život, zbabělost) je vykresleno úžasně a když se k tomu všemu přičte nervózní odpočítávání necelé hodiny, musí každému být jasné, že tento film do výběru toho nejlepšího rozhodně patří! ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Nezapomenutelný Gary Cooper coby osamělý šerif v boji proti bandě gangsterů, to je prostě klasika světového westernu. Samozřejmě, že každý, kdo hledá nějaké skryté umělecké poslání, nebo vyšší hodnoty, bude zklamán, neboť v tomhle westernu prostě nejsou (jako ostatně ve většině zástupců daného žánru). Ale on si taky tento film na nic jiného nehraje. Čerpá z klišé, která byla vyčpělá už v době natáčení, originalita příběhu je mírně řečeno pochybná, herecké výkony odpovídající situacím (těžko chtít po pistolníkovi, aby deklamoval Shakespeara). Přesto všechno, nebo právě proto je to taková klasika. A zůstane jí i nadále. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Western čo sa viac tvári ako komorná dráma odohrávajúca sa v malom mestečku, kde sa očakáva príchod vlaku a v ňom prichádzajúcim nebezpečným vrahom Benom Millerom... príbeho to má zaujímavé momentky, samozrejme v tých dlhosiahlých odmietavých dialógoch ale strašne tomu chýba gradácia a ten pravý westernový nádych, po celý pomaly ubiehajúci čas sa takmer nedočkáme svišťanie guliek, až príde záver filmu kde sa konečne zomelie prestrelka ale nijako zvlášť veľkolepá. V každom prípade oplatí sa vidieť ale pištolnícky western nečakajte. A ináč je na čo pozerať veď tam hrá "sympatická" Grace Kelly. ║Rozpočet $750,000Tržby USA $3,750,000Tržby Celosvetovo $18,000,000 ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

V pravé poledne se nekoná žádná legendární westernová jízda, ale jen projede pomalým tempem vlak, který představí americký pohled na odvěký souboj dobra a zla a ve výsledku jen unudí velkým klišé bez zajímavosti. Tam, kde dokázal Sergio Leone ve svých westernech být nesmrtelný a precizní, je Fred Zinnermann jen rutinérský a obyčejný. Vděčnost a přátelství jdou stranou, když jde o život a hlavní postava se snaží postavit svému nenáviděnému nepříteli. většinu filmu hlavní postava hledá pomoc za zvuků americké hudby, aby se v závěru film změnil ve velké klišé bez jakéhokoliv překvapení. Tohle opravdu mohlo fungovat dříve, ale dnes? S takovou hromadou nudy, velmi těžko. ()

gouryella 

všechny recenze uživatele

Dalsi z klasickych westernu. Jeho jedinym minusem je pomalejsi tempo ze ktereho sice tezi vyborna atmosfera pred zaverecnym soubojem, ale osobne mam radsi sviznejsi westerny. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Čekání na Godota v (anti)westernovém hávu, které mě přes mou slabost pro tento žánr nikdy neoslovilo. Gary Cooper sice výtečný, ale z toho defilé "slabošských" charakterů to herecky věřím jedině Chaneymu. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Keď to nechápeš sám, neviem ti to vysvetliť.“ Klasický western, ktorý nezostarol, ale už v čase vzniku zrejme pôsobil... jednoducho. Šerif (majestátny Gary Cooper) sa práve oženil s kvakerkou (Grace Kellyová) a opúšťa úrad. Medzitým sa vyskytne asi 24 hodinové obdobie, počas ktorého nebude mať mesto šerifa. A práve počas neho, vlastne už teraz, na pravé poludnie, na stanici zastaví vlak, ktorý vypľuje do tohto zaprášeného miesta krvilačného psychopata, na ktorého tu čakajú kumpáni. Šerif ho kedysi dostal a súd mu udelil slučku, ale v poslednej chvíli mu vymeral len doživotie a práve ho zrušil (nevedno prečo, ale vlastne je to fuk). Hodiny neúprosne odratúvajú posledné minúty k dobe, ktorá zo všetkého najviac pripomína šerifovu samovraždu. Hrdý, „správny muž“ sa totiž rozhodol neutiecť, ale v mestečku zostať napriek protestom čerstvej manželky. V neľútostne sa ukrajujúcom čase zháňa pomoc, ale rad za radom mu účasť v samovražedne pôsobiacej misii odmietajú priatelia, pomocníci, zástupcovia, sudcovia i hodnostári. Zostáva sám a hodiny práve odbili 12... Napriek celkovej „jednoduchosti“ to rozhodne má niečo do seba, pričom to „niečo“ bolo dokonca nominované na sedem Oscarov, z toho dve nominácie premenilo na zlato. Najväčším plusom je temná zápletka „radšej zomriem, ako stratím sám seba“ a dominantný Cooper. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Ani tento celkem jednoduchý a značně i realistický příběh v němž svojí jistě životní roli stárnoucího stoického osamělého hrdiny sehrál významný hollywoodský herec Gary Cooper (tenkrát v úplně novém typu westernového hrdiny než na kterého jsme byli doposud zvyklí) se však nevyvaroval drobných chyb ve scénáři proto jen v uvozovkách ty tři...Vyzdvihl bych ale především vynikající kameru (bílá obloha, zrnitý obraz atd.) za tu dávám dvě hvězdy a pak samotný Kaneův herecký výkon. Kultovní klasika žánrů ale na druhou stranu trochu i nuda. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Jako kdybych viděla před šedesáti lety ty davy lidí, stojících frontu na světově známý western a v duchu se usmívám, protože si tu situaci už v dnešní době nedovedu představit. Fungovalo tady úplně všechno, dobro a zlo, neboli zbabělci a hrdina, který musel bojovat s pomstou sám jak voják v poli. Kovbojské klobouky, kolty nízko pod pasem, sklenka whisky, propocená košile a v neposlední řadě dvě krásky. Jedna jako oheň, Mexičanka s černými vlasy, druhá bledá blondýnečka, působící trochu mdle a nešťastně. Jak bylo dobře, že se nakonec trochu toho ohně dostalo do postavy křehké nevěsty. Láska dokáže i nemožné překlenout, ale tvůrci nás nechali trnout napětím až do samého finále. Muselo to skončit, tak jak to skončilo, prostě klasika klasik, na kterou se moc dobře dívalo a to nemluvím o těch hezkých šatičkách a kloboučkách obou dam. ()

movie 

všechny recenze uživatele

Ještě snad nikdy mě nic tak zoufale nenudilo. A to má HIGH NOON pouze 85 minut. Zaujalo mě pouze užití skladby "Do Not Forsake Me" od Texe Rittera, která se ve filmu neustále opakuje a dává téhle táhnoucí nudě zvláštní až bizární nádech. Nevýhodou HIGH NOON je určitě fakt, že vznikl jen rok před příchodem širokoúhlého formátu, neboť formát 1.37 : 1 z něj nedělá takovou vizuální baštu, za kterou se leckdy vydává a kterou by teoreticky mohl být. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Brilantní westernová klasika s nezapomenutelným Gary Cooperem v roli neohroženého osamělého šerifa Kanea. Celý film žene kupředu hudba ( Do Not Forsake Me, Oh My Darlin' / On this, our weddin' day / Do not forsake me, oh my darlin' / Wait, wait along // I do not know what fate awaits me / I only know I must be brave / And I must face a man who hates me / Or lie a coward, a craven coward / Or lie a coward in my grave // ). Viz: http://www.youtube.com/watch?v=QKLvKZ6nIiA Hudba tepe v rytmu kyvadla hodin a hodiny se objevují v příběhu neustále, neboť čas je důležitý, čas se krátí. Soudce mizí, novomanželka mizí, expřítelkyně mizí, zástupce šerifa i dobrovolníci mizí, všichni přátelé mizí. Zbývá samotný šerif se sluncem nad hlavou a čtyři pistolníci proti němu... Nesmrtelný film, oslava hrdinství a kritika zbabělosti. Trailer: http://www.tcm.com/mediaroom/index.jsp?cid=16901 ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Skoro o půlnoci sledoval jsem V pravé poledne. A nebyl to dobrý nápad. Absolutní neakce mne uspávala. Film má hodinu dvacet pět minut a z toho první hodinu deset se vůbec nic neděje. Gary Cooper lítá jak splašenej po městě a shání pomoc. Kdyby film zachránilo alespoň těch závěrečných deset minut, ale gradace žádná, totální zklamání. Film se přitom odehrává v reálném čase, ale tuto pozoruhodnost, ze které se dalo mnohé vytěžit, Fred Zinnemann trestuhodně promrhal. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Chtěl bych být šerifem, který slavně dokázal ochránit své město před zloduchem a jako srdečné poděkování obdržel od vděčných občanů snížený rozpočet, protože město je bezpečné. A šerifovi Kaneovi se můj sen splnil, takže může na zloduchovo komando číhat v pravé poledne sám. Tohle je skutečná westernová klasika, ve které má chlapáctví svou cenu, zbabělost občanů je nebezpečně aktuální a kterou poněkud sráží ne zcela povedené střílení a dost mizerné údery pěstí. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Velice působivý western o tom, jak se rychle a snadno stát nejosamělejším mužem ve městě. Skvěle gradující příběh je znamenitě natočen i zahrán. Gary Cooper v hlavní roli je dokonalý. Ústřední melodii jsem si pobroukával ještě druhý den po zhlédnutí filmu. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Celkem drsný western, teda drsný svou pointou. Plus dokonale využitá gradace. High Noon patří mezi nejlepší zástupce svého žánru. ()

Související novinky

V pravé poledne čeká remake

V pravé poledne čeká remake

17.09.2016

Westerny v posledních letech slaví opatrný comeback. Opravdová kuráž vydělala 252 milionů dolarů, Nespoutaný Django si došel pro 424 milionů a za úspěch se dá považovat i 155 mega, jež nastřádala… (více)

Tahle země není pro Arnolda

Tahle země není pro Arnolda

13.07.2011

Po skandálu, na který se už mezitím téměř zapomnělo, Schwarzenegger tvrdil, že svůj návrat na filmová plátna odkládá. Ukázalo se, že ne na dlouho. Studio Lionsgate oficiálně potvrdilo, že… (více)

Tak co dál, Arnolde?

Tak co dál, Arnolde?

12.04.2011

Z „velkého překvapení“, které Schwarzenegger koncem března sliboval, se nakonec vyklubala blbůstka The Governator, která se kromě kresleného seriálu dočká i komiksového cyklu (za vším stojí Stan Lee)… (více)

Reklama

Reklama