Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Podobenství mají v české kinematografii dávnou tradici (připomínám aspoň Němcův snímek O slavnosti a hostech), ale ne všechny pokusy zhostit se podobenství dopadly úspěšně. Patří mezi ně i Masseba, kterou režíroval Miloš Zábranský. Měla dvojnásobnou smůlu: jednak rozhodně nepatří mezi díla srozumitelná a jasná, příliš podléhá vnějším efektům, jednak byl připravován ještě na sklonku komunistického režimu, avšak do kin uveden až po jeho pádu. Veškeré dosud odvážné jinotaje tím pádem ztratily na své závažnosti. Masseba se odehrává v tajemném podzemním městě, kde přežívá neznámá civilizace s krutými rituály násilí a teroru. Když se jeden mladý muž pokusí prchnout, ocitne se v centru pronásledování. Modelová situace je však rozehrána příliš prvoplánově, s hereckými výkony zbytečně přepjatými. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (32)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Opravdu hodně slabý pokus o experiment, ve kterém herci rozhodně neměli práci si zapamatovat text. Nudná kamera, nulový příběh, zdánlivá myšlenka snímku je na hony vzdálená tomu co je na plátně. Touha po moci, neomezená moc vůdce této smečky a taky heslo dnes jsi v kleci ty, zítra já. Tak bych stručně nazval příběh tohoto filmu. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Divné, divné, místama úchylné. Kdesi v podzemí žije jakási civilizace, jejíž obyvatelé se neřídí zákony a jediné co uznávají je násilí. Jeden z jejich členů chce od nich utéct na povrch zemský. Jeden z nejdivnějších českých filmů, co u nás vzikly. Kdysi jsem na tom byl v kině, kde to prošumělo bez většího zájmu a v televizi to myslím nikdy neběželo. Pochybuju, že to někdy uvedou. ()

Reklama

Bart 

všechny recenze uživatele

Natočit podobenství může lákat svojí zdánlivou snadností už jen proto, že ne vše musí být vždy úplně srozumitelné. Masseba je toho typickým důkazem. Film byl natočen ledabyle v jednoduchých dekoracích, na kterých se podílel mistr Knížák. Rozhodně neobsahuje žádné závažné poselství. Tvůrci si to velmi zjednodušili. Skupina lidí a samé násilí. Žádné jiné zákonitosti společnosti. Přesto však vcelku dobrý výkon Karla Rodena. Režisérovi Zábranskému se už nikdy nepodařilo překonat Dům pro dva. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Hodně artový snímek se zajímavou kamerou a velmi ponurou atmosférou. I když jde o barevný snímek, výběr interierů, líčení i nasvícení navozují dojem filmu černobílého. Podobneství může být hodně obtížně rozluštitelné pro diváky uvyklé na jasnou dějovou linku s přesným vymezením postav. Film, který se každopádně vymyká běžné předrevoluční filmové produkci ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Toto těžkotonážní podobenství o lidské společnosti a zrůdnosti moci vznikalo jako tajnosnubný umělecký projekt za totáče, ale do kin se ke své smůle dostalo ža po převratu. Co by za komunismu skončilo jako mýty opředený trezorový projekt umělce trpícího pod bičem totality se tak rázem proměnilo v dílo, které divákům v čerstvě nabyté demokracii, kde se najednou vše mohlo říkat na plnou hubu, nemělo svým stylem co nabídnout . O to víc pak vyšlo najevo, že se v podstatě jedná o příkladně nesoudný art-fart. Z dnešního pohledu svým konceptem "Masseba" získává punc dobové kuriozity, ale z diváckého hlediska by i jako čtvrthodinový kraťas vyznívala tezovitě a naivně, takže coby celovečerní film je hlavně nesnesitelně úmorná. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (5)

  • První československý titul ozvučený systémem dolby stereo. (Snorlax)
  • Snímek se dostal do distribuce až po listopadových událostech roku 1989, takže alegorie s totalitním režimem, který zná jen používat násilí a umlčovat, už nebyla tak silná a byla také oslabena spoustou snímků, které byly nějakým způsobem zakázány a začaly se znovu promítat. (sator)

Reklama

Reklama