poster

Stavení

Drama / Mysteriózní

Československo, 1990, 77 min

Scénář:

Pavel Hajný

Kamera:

F. A. Brabec

Střih:

Josef Valušiak

Scénografie:

Vladimír Labský

Masky:

Zdeněk Klika
(další profese)
  • troufalka
    ***

    Po zajímavém snímku Masseba mírné zklamání. Záměr je celkem dobře čitelný, ale provedení v řadě věcí pokluhá. Sázka na méně známé herce nevyšla. Dialogy vyznívají lacině, přitom k výpovědi nebylo zapotřebí zdaleka tolik slov. Větší důraz mohl být kladený na obraz a sestřih, což by výrazně podtrhlo hlavní poselství filmu. Hledání souvislostí napříč různými klulturami mohlo učinit ze snímku jedinečnou podívanou, ale je rozmělněno do příliš dlouhých nesourodých obrazů. Scénárista Pavel Hajný je mnohem známější svým počinem Sexmise.(26.3.2015)

  • Prubner
    *

    Zábranský chtěl natočit něco jako filozofický film a zachytit duchovní svět člověka. Hrdina hledá Stavení, což je metafora pro poznání smyslu života a světa, hledá ve všech náboženstvích i filozofiích, a nakonec ten smysl najde ve víře v boha (samozřejmě toho křesťanského). Což je znázorněno tím, že se divný týpek trmácí po všech čertech, bloumá zbořeništěmi, hřbitovy a chrámy po celé Zemi, kde zamyšleně čumí do blba, občas vede divné monology a ještě divnější dialogy s manželkou a jejími rodiči (= symbol pragmatismu), a nakonec najde polorozpadlý barák a v něm Bibli a Josefa Kemra, který to na závěr všechno shrne, aby to pochopili i ti nejblbější, zacituje z Bible a postaví kříž. Do toho Zábranský přihodil kupu omšelých symbolů a metafor (rogallo = povznesení se nad materiálno a vnější svět apod.) Nakonec z toho vylezla spíš náboženská agitka. Ale to by mi ani tak nevadilo (i když křesťanská věrouka jde zcela mimo mě). Problém vidím v tom, že filozofický film o hledání smyslu života si představuju úplně jinak a ne takhle primitivně. Na takový film se stejně nebude dívat nikdo jiný než intoši, takže pryč s polopatickým vysvětlováním, pryč s okoukanými metaforami a symboly ! Jenže to by chtělo filmového básníka a ne snaživého, leč nenápaditého pseudoumělce.(6.3.2009)

  • JARDAHONDA
    ***

    Stavení uzavírá duchovní trilogii filmů, započatou Domem pro dva a prostřednictvím Masseby dále směřující k větší stylizaci a abstrakci. Režisér se v těchto snímcích pokouší vyjádřit naléhavou potřebu víry v životě člověka. Stavení je putováním světovými kulturami a náboženstvími, mezi nimiž dominantní místo nachází křest´anství. 50 %(24.12.2012)

  • mh.mail
    *

    10% - Film o ničem. Zdeněk Dolanský se potácí mezi domem, ve kterém žije společně s maloměšťáckou rodinou svého tchána a tchýně (to v realitě), a mezi tibetskou /?/ krajinou (to ve svých představách), přičemž občas potká Josefa Kemra, který táhne vozík a pronese prvoplánová moudra. Nakonec dojde do polorozpadlého statku, kde ho také dostihne jeho milující manželka. A Josef Kemr nám na konci vysvětlí, proč že se film vlastně jmenuje Stavení a o co v něm šlo. A zjistíme, že Zdeněk Dolanský si vybral. A nejspíš správně. Jenom nevím, proč to muselo trvat 77 minut.(26.8.2008)

  • topi
    ****

    Tohle hodnocení absolutně nechápu!! Tenhle film vůbec není špatnej a kdo zná režiséra Zábranského, tak ví, že točí vždy zajímavým způsobem a jeho filmy mají zvláštní symbolickou atmosféru. Nejinak je to i u snímku Stavení, který je ze všech jeho filmů asi nejatmosféričtější. Film, který se prolíná v různých snových rovinách a který mystickým zbůsobem hledá cestu víry, či poznání. Snímek se natáčel 2 roky a tvůrci filmu - režisér Zábranský, herec Dolanský a kameraman Brabec procestovali i Jižní Ameriku a Indii, kde natáčeli materiál snových sekvencí (zajímavé a doplňující informace zazní přímo z úst zmíněných tvůrců, jako bonusy obsažené na dvd). A opět geniální a magicky dokreslující hudba Pavla Dražana a Jana Paukerta - to snímku přímo vtiskuje onu mystickou atmosféru, zejména scény na hřbitově. Výborný, netradiční film o hledání smyslu života. Rozhodně si nezaslouží takhle slabé hodnocení!!(20.9.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace