Reklama

Reklama

76. mezinárodní hudební festival Pražské jaro 2021

(koncert)
všechny plakáty
Hudební
Česko, 2021, 85 min

Režie:

Adam Rezek

Kamera:

Martin Kubala

Hrají:

Jan Budař (moderátor), Václav Luks
(další profese)

Obsahy(1)

Přímý přenos slavnostního zahajovacího koncertu z Obecního domu v Praze. Cyklus symfonických básní "Má vlast" Bedřicha Smetany hraje Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse... Mezi 12. květnem a 3. červnem 2021 se uskuteční 76. ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Smetanova "Má vlast" zazní na zahajovacím koncertu v podání souboru Collegium 1704 a dirigenta Václava Lukse. Původně ohlášení interpreti Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin a dirigent Vladimir Jurowski byli nuceni svou účast odvolat, neboť jim německá opatření upravující práci orchestrů neumožnila toto dílo nazkoušet. „Dnešní pohnutá doba přeje odvážným řešením. Proto jsme se rozhodli vsadit na Václava Lukse a jeho Collegium 1704, kteří patří nejenom k české špičce, ale stali se jedním z nejrespektovanějších souborů svého druhu v Evropě. Svou cestu ostatně započali před téměř dvěma dekádami právě na Pražském jaru,“ uvádí ředitel festivalu Roman Bělor. „Vždy jsme dbali o to, aby zahajovací koncert Pražského jara vedle respektu k tradici přinášel také moment znovuobjevování, překvapení. Jsou to nové interpretace, nová chápání díla současnými hudebníky, které dílo udržují naživu a činí jeho uvádění relevantním i ve 21. století,“ uzavírá Bělor. „Provést Mou vlast na dobové nástroje a v duchu interpretačních zvyklostí konce 19. století je neobvyklá výzva,“ říká dirigent Václav Luks. „Při přístupu k tomuto Smetanovu ikonickému dílu je třeba vzít v úvahu nejen historický kontext vzniku jednotlivých částí cyklu, ale také jeho pozoruhodnou interpretační tradici. Vždyť již při poslechu první nahrávky Mé vlasti za řízení Václava Talicha z roku 1929 si uvědomíme, jak radikálně se proměnila interpretace romantického repertoáru za posledních sto let a jak pestrá paleta hudebních výrazových prostředků a barev upadla za poměrně krátkou dobu v zapomnění. Naše provedení nebude muzeální rekonstrukcí. Věřím, že se nám Mou vlast podaří představit v nových barvách, a přitom s respektem k odkazu jejího geniálního tvůrce,“ zdůrazňuje Luks. Nebude se jednat o první uvedení Mé vlasti orchestrem historických nástrojů – na zahajovacím koncertu Pražského jara roku 1996 tak učinili London Classical Players s dirigentem sirem Rogerem Norringtonem. „Vyvolalo to tehdy poměrně velký rozruch,“ uvádí dramaturg festivalu Josef Třeštík. „Od té doby se povědomí naší veřejnosti o historicky poučené interpretaci výrazně posunulo a domácí scéna staré hudby neuvěřitelně rozvinula. Stejně tak aktivity Collegia 1704 a Václava Lukse posledních let svědčí o tom, že zdaleka nepatří jen mezi přední interprety hudby Jana Dismase Zelenky a dalších barokních autorů, na kterých se původně vyprofilovali, ale že svůj záběr rozšiřují i o repertoár 19. století.“ (Česká televize)

(více)

Recenze (2)

Bart 

všechny recenze uživatele

Už dlouho jsem neslyšel Mou vlast s tolika intonačními přešlapy. Přestože je mohli udělat a třeba i udělali externí spolupracovníci, jedná se kompletně o odpovědnost Collegia 1704, které pro mě tuto prestižní povinnost nezvládlo. U žesťů se bohužel tyhle chyby nedají schovat za zbytkem orchestru. Hornistka se ještě nenaučila a nezvykla, že když udělám kiks, nesmím to na sobě nechat znát. Já osobně podobnou ostudu nepamatuji. ()

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

České vážnohudební prostředí musí být pořád ještě hodně konzervativní, když Pražské jaro teprve podruhé v historii (a po 25 letech od vystoupení Rogera Norringtona s London Classical Players) zahajoval koncert v duchu historicky poučené interpretace. Letošní Má vlast v podání Václava Lukse a Collegia 1704 už samozřejmě nevyvolá takový skandál, jako když se před čtvrtstoletím většina domácích autorit pošklebovala až pohoršovala nad výkonem skvělých Londýňanů a hudební kritika prokazovala, že o vývoji interpretace ve světě neví skoro nic... Letos to zdaleka nebylo dokonalé: intonační problémy se objevovaly ojediněle (Vyšehrad - flétny, Z českých luhů a hájů - horny) i opakovaně (Blaník - tady bylo chyb nejvíc, opět hlavně horny, ale nejen ony); na druhou stranu mě jako celek nadchla Šárka. Každopádně díkybohu za druhý odvážný pokus, i když to trvalo 25 let. -------- V titulcích pořadu uvedeno: název 76. mezinárodní hudební festival Pražské jaro 2021. Zahajovací koncert. ()

Reklama

Reklama