Režie:
Abel GanceScénář:
Abel GanceHrají:
Albert Dieudonné, Antonin Artaud, Abel Gance, Gina Manès, Suzanne Bianchetti, Marguerite Gance, Pierre Batcheff, Annabella, Jean d'Yd, Maurice Schutz (více)Obsahy(1)
Vrcholné dílo němého filmu francouzské kinematografie. Monumentální historická freska francouzského režiséra Abela Ganceho o Napoleonově životě. Děj je složen z jednotlivých epizod vojevůdcova života, který se v konečné podobě skládal ze šesti dějství. Na začátku popisuje jeho dětství a studia na vojenské akademii. Následuje uvěznění na Korsice, odsouzení k smrti a útěk do Paříže. V dalším dějství dovede Napoleon francouzskou armádu k vítězství nad Angličany u Toulonu a stává se generálem. Poté je zatčen a setkává se s Josephine, kterou si později vezme za ženu. Poslední dějství končí italským tažením. (contrastic)
(více)Videa (1)
Recenze (24)
Extrémne dlhočizná biografia o slávnom Korzičanovi, ktorá je i napriek tejto skutočnosti, v mnohom priam povznášajúcou, a to najmä z hľadiska technických postupov, skladajúcich sa z inovatívnych pohybov kamery a predovšetkým dynamického strihu, čo je v konečnom dôsledku, vskutku neuveriteľne nadštandardným zážitkom, aký si môže divák dosýta vychutnať! / Azda najoslavovanejšou je záverečná dvadsaťminútová sekvencia, pri ktorej alternujú širokouhlé panoramatické zábery s mnohoobrazovými montážami premietanými naraz na tri plátna - proces nazývaný „polyvízia”, hoci najobľúbenejšou sa stala mimoriadne pompézna „snehová bitka” z Napoleonových školských čias z roku 1783, ktorá nielenže nemá v histórii kinematografie absolútne žiadnej obdoby, čo sa teda týka samotného spracovania, aké som snáď ešte nikdy predtým nevidel, pričom zrovna toto obdobie vo filme - považujem za to najzaujímavejšie, keďže formovalo samotnú osobnosť Bonaparteho. \ V prvom rade sa treba poriadne obrniť čo najväčšou trpezlivosťou, pretože filmová stopáž predstavuje - abnormálnych 5 hodín a 30 minút (režisérsky zostrih), čo nie je vôbec žiadna sranda, a ak ste si už náhodou stihli povedať, že na to (asi) predsa máte náladu, tak nech sa páči... V podstate ani extra netuším, či absolvovanie tohto monumentálneho veľkofilmu na jeden záťah, je práve ten najlepší nápad? Záleží na voľnejšom čase a na podmienkach, ale mať chuť, je hádam to najviac najdôležitejšie, lebo to ostatné príde už samo. ()
Velkolepý projekt, který na sklonku němé éry uvedl Abel Gance, je pozoruhodný hned z několika důvodů: Nejen že režisér během vražedných čtyř hodin podrobně převyprávěl důležité okamžiky ze života onoho malého velkého Korsičana, ale překvapil ohromně invenčním střihem, jenž dodal filmu švih a spád, a také zajímavým pokusem o širokoúhlý film, který v závěrečných minutách zobrazuje Napoleonovo vítězné italské tažení. Škoda, že se režisér spokojil s tímto závěrem a další osudy Napoleona a Francie ho už nezajímaly. Film jsem viděl se soundtrackem od Carmine Coppola, který sice nevynikal původností, ale se snímkem působil jako jeden celek. Představitelé Bonaparta, Dantona, Robespierra či Saint-Justa (kterého hrál sám Gance) ale i dalších byli v rámci možností přesvědčiví i když Antonin Artaud v roli Marata nebyl tak pohledný jako na obrazu Jaques-Louis Davida...:-) Nenechte se odradit délkou, tento film opravdu stojí za zhlédnutí! ()
Film je zostavený z viacerých dejstiev. Prvá, nazval som ju "snehová" ukazuje ako mladučký Napoleon viedol vojny aj v mladosti, len ostré náboje boli zamenené za snehové gule a už vtedy to bol stratég. Tá bola točená v takej chaotickej forme, ale bol to jasný zámer a ciel. Napoleon mal veľké predpoklady už v detstve, že sa stane slávnym. Ambiciózny ľudia to nemajú ľahké a ani mladí Napoleon to nemal. Druhé dejstvo sa zameriava o 9 rokou neskor, nazval som ju " revolúcia". Tu už mladí Napoleon je revolucionárskom klube a v tej dobe aj keď bol chudobný mal tendenciu chytiť príležitosť a keď prišla, tak ju aj chytil. A jeho sila bola v argumentácii, práve tam si prikláňal veľa ľudí na svoju stranu. Nebudem spomínať všetky dejstvá, to by bolo na dlho. Z tohoto filmu vidieť, že Napoleon to nemal ľahké, ľudia ho milovali, ale aj nenávideli. Lebo bol veľkou prekážkou vtedajšej politickej scény. Konečne film o Napoleonovy, ktorý znázorňuje jeho život od základov. Páčili sa mi aj herecké prejavy, boli také autentické a herci, ktorý stvárnili Napoleona, mali silné charizmy. Jedinú chybu vidím v rozťahanosti v príbehu, niektoré sceny boli neskutočne zdĺhavé a to bolo zbytočné, ušetrilo by sa veľa minút. Bolo tu aj viacero vojenských konfliktov. Parádne zostrihaný život jedného z najväčších stratégov všetkých čias. Mal som 312 minútovú verziu a tak je to môj najdlhší film, aký sok kedy videl. ()
Režie Abel Gance. Jeden z nejslavnějších a nejvýznamnějších filmů všech dob. Dodnes naprosto úžasný zážitek! Naprosto strhující kamera a montáž! Legendární zůstane pohyb kamery evokující houpání lodi, snímání sněhové bitvy malého Napoleona (nemá daleko k současnému střihovému pojetí velkých bitev, jako třeba v Pánovi prstenů), dvojexpozice Napoleon/dravý orel a unikátní použití tří různých záběrů na plátně vedle sebe. Jediné co lze filmu vytknout je přílišná délka a místy až uspávací rozvleklost. Děj sleduje Napoleona od dětství, přes nepokoje Velké francouzské revoluce až po jeho úspěšné italské tažení, kde definitivně prokázal své schopnosti. Je možná škoda, že o dalších událostech Napoleonova života už se z filmu nedozvíme. Také herectví "posledního z prokletých" básníků Antonina Artauda, který zde ztvárnil Marata se poněkud minulo dobou. To, co je v Dreyerově Utrpení panny orleánské součástí autorského plánu, je zde zastaralé a oproti ostatním hereckým projevům působí nepatřičně a přehnaně. ()
Napoleon bol orol....možno, keby si to všetci tí vrabčiaci v jeho okolí uvedomili včas, vyhli by sa množstvu problémov. Napoleon je podobne, ako tie najslávnejšie nemé filmy, z dnešného pohľadu filmom niekoľkých legendárnych scén. Samozrejme je výborný aj v celku, ale určite vám uviazne v pamäti montážová sekvencia búrky na mori a zasadania v parlamente, bál s erotickým nádychom, Napoleonov pohľad po prvom veľkom víťazstve na padlých, príhovor duchov revolúcie a ich vnuknutie veľkej myšlienky, alebo pojedanie listov papiera s menami odsúdených pod gilotínu. No a to si ešte počkajte na monumentálny záver s tzv. polyvisionom, akýmsi predchodcom širokouhlého záberu, avšak zloženého z troch okienok, poprípade rozprávajúceho tri deje naraz. Napoleon bol vo svojej dobe obrovským megafilmom, kde je ale miesto aj na odľahčené situácie, lásku a humor. Ganse zobrazuje Napoleona od detstva a tak buduje medzi ním a divákom pevný vzťah, k čomu prispieva aj presvedčivý Albert Dieudonné v hlavnej úlohe. Emocionálne ma Gansovo Koleso zasiahlo omnoho viac, hodnotenie Napoleona je skôr objektívne, ako subjektívne, ale stráviť s ním tie štyri hodiny nie je ani zďaleka tak náročné, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (12)
- Ve Francii měl snímek obrovský úspěch, ale u amerického publika neuspěl. (contrastic)
- Ve snímku bylo využito několik revolučních a technických prvků, jako například použití nezvyklých objektivů - největší novinkou byl systém tří pláten (některé scény se promítaly třemi projektory zároveň na trojdílné plátno). (contrastic)
- Film je zařazen na seznamu "nejvýznamnějších filmů", který vydal Vatikán v roce 1995 na přání papeže Jana Pavla II. Nachází se v kategorii filmů, které jsou významné svou uměleckou hodnotou. (gjjm)
Reklama