poster

Napoleon

  • anglický

    Napoleon

  • německý

    Napoleon

  • francouzský

    Napoléon

  • anglický

    Abel Gance's Napoleon

Drama / Životopisný / Válečný / Historický

Francie / Československo / Německá říše / Itálie, 1927, 240 min (Director's cut: 330 min)

  • Auvajs
    ****

    Svým rozsahem i významem opravdu "grandiózní", vůči Napoléonovi zcela nekritický a výhradně oslavný, tím pádem nacionalistický až k vystupňování na samém konci, kdy film mluví doslova obrazně a metaforicky. Hutná strava pro filmové archeology a fanoušky největšího Francouze všech dob. (Jen škoda, že verze, co sem viděl, ač měla 1.4 GB, nebyla zrovna obrazově moc kvalitní). (Po velmi dlouhé době komentář, ale tentokrát mi to bez něj nedalo :)))(9.7.2012)

  • Anderton
    *****

    Napoleon bol orol....možno, keby si to všetci tí vrabčiaci v jeho okolí uvedomili včas, vyhli by sa množstvu problémov. Napoleon je podobne, ako tie najslávnejšie nemé filmy, z dnešného pohľadu filmom niekoľkých legendárnych scén. Samozrejme je výborný aj v celku, ale určite vám uviazne v pamäti montážová sekvencia búrky na mori a zasadania v parlamente, bál s erotickým nádychom, Napoleonov pohľad po prvom veľkom víťazstve na padlých, príhovor duchov revolúcie a ich vnuknutie veľkej myšlienky, alebo pojedanie listov papiera s menami odsúdených pod gilotínu. No a to si ešte počkajte na monumentálny záver s tzv. polyvisionom, akýmsi predchodcom širokouhlého záberu, avšak zloženého z troch okienok, poprípade rozprávajúceho tri deje naraz. Napoleon bol vo svojej dobe obrovským megafilmom, kde je ale miesto aj na odľahčené situácie, lásku a humor. Ganse zobrazuje Napoleona od detstva a tak buduje medzi ním a divákom pevný vzťah, k čomu prispieva aj presvedčivý Albert Dieudonné v hlavnej úlohe. Emocionálne ma Gansovo Koleso zasiahlo omnoho viac, hodnotenie Napoleona je skôr objektívne, ako subjektívne, ale stráviť s ním tie štyri hodiny nie je ani zďaleka tak náročné, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.(22.3.2013)

  • Morien
    ***

    (1001) Nejlepší na tomhle filmu mi přijde poznámka studenta režie, který po promítání povídal: "Na co ukazovat ples v jedné minutě, když jde ukázat v patnácti minutách." A potom ještě dotaz studenta fotografie, který na promítání nebyl: "Jde vůbec pustit si ten film a strávit příjemné čtyři hodiny?" Asi se na mě projevuje deformace studentky scenáristiky, protože mám chuť popisovat vše opisem. Uf. Nejvíc mě asi zaujala Maratova vražda a potom poslední hodina, škoda ovšem, že se k ní člověk musí tak náročně prokousávat.(19.9.2010)

  • liborek_
    ****

    Velkolepý projekt, který na sklonku němé éry uvedl Abel Gance, je pozoruhodný hned z několika důvodů: Nejen že režisér během vražedných čtyř hodin podrobně převyprávěl důležité okamžiky ze života onoho malého velkého Korsičana, ale překvapil ohromně invenčním střihem, jenž dodal filmu švih a spád, a také zajímavým pokusem o širokoúhlý film, který v závěrečných minutách zobrazuje Napoleonovo vítězné italské tažení. Škoda, že se režisér spokojil s tímto závěrem a další osudy Napoleona a Francie ho už nezajímaly. Film jsem viděl se soundtrackem od Carmine Coppola, který sice nevynikal původností, ale se snímkem působil jako jeden celek. Představitelé Bonaparta, Dantona, Robespierra či Saint-Justa (kterého hrál sám Gance) ale i dalších byli v rámci možností přesvědčiví i když Antonin Artaud v roli Marata nebyl tak pohledný jako na obrazu Jaques-Louis Davida...:-) Nenechte se odradit délkou, tento film opravdu stojí za zhlédnutí!(10.6.2007)

  • diodoros
    ****

    4-hodinový francúzsky nemý opus o začiatku kariéry Napoleona Bonaparteho, zobrazujúci jeho školské dni, francúzsku revolúciu, útek jeho rodiny z Korziky a nasledujúci kariérny vzostup v armáde začínajúci obliehaním Toulonu, načas prerušený jakobínskou diktatúrou a opäť pokračujúci a vrcholiaci jeho ťažením do Talianska - všetko pochopiteľne podané s pochopiteľným, neskrývaným obdivom. Herci sú výborní, kostýmy a kulisy sú kvalitné, dej je historicky verný a kamera je perfektná. Bojové scény a monumentálnosť filmu sú na veľmi vysokej úrovni (vzhľadom na dobu vzniku filmu), avšak táto monumentálnosť, naivita, nehorázne idealizovanie a nekritický pohľad na Napoleona ako na osvieteného "vodcu" vyvoleného pokračovať v ideáloch revolúcie (a rozšíriť ju ďalej do Európy a tým ju zjednotiť) spojené so zbytočne vyčerpávajúcou dĺžkou filmu a nekonečným záverom (síce geniálne natočeným) ho ale držia od plného hodnotenia. Určite je to významný film z hľadiska filmových technológií a estetiky, ale inak je to klasický zidealizovaný portrét národného hrdinu štátu.(8.3.2014)

  • - Obrazový rozmer filmu bol 4:1, v žiadnej inej snímke už nebol použitý taký široký. (Majo159)

  • - Kvůli technické náročnosti mohl být film uveden pouze v osmi evropských městech. (contrastic)

  • - Abel Gance do té doby převážně statickou kameru rozhýbal nezvyklými způsoby, když ji nechal vyhazovat do vzduchu jako sněhovou kouli, přivázat na sedlo koně, nebo uzavřít do míče a vrhat jako kouli při bitvě. (contrastic)