Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Vrcholné dílo němého filmu francouzské kinematografie. Monumentální historická freska francouzského režiséra Abela Ganceho o Napoleonově životě. Děj je složen z jednotlivých epizod vojevůdcova života, který se v konečné podobě skládal ze šesti dějství. Na začátku popisuje jeho dětství a studia na vojenské akademii. Následuje uvěznění na Korsice, odsouzení k smrti a útěk do Paříže. V dalším dějství dovede Napoleon francouzskou armádu k vítězství nad Angličany u Toulonu a stává se generálem. Poté je zatčen a setkává se s Josephine, kterou si později vezme za ženu. Poslední dějství končí italským tažením. (contrastic)

(více)

Videa (1)

Recenze (21)

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Velkolepý projekt, který na sklonku němé éry uvedl Abel Gance, je pozoruhodný hned z několika důvodů: Nejen že režisér během vražedných čtyř hodin podrobně převyprávěl důležité okamžiky ze života onoho malého velkého Korsičana, ale překvapil ohromně invenčním střihem, jenž dodal filmu švih a spád, a také zajímavým pokusem o širokoúhlý film, který v závěrečných minutách zobrazuje Napoleonovo vítězné italské tažení. Škoda, že se režisér spokojil s tímto závěrem a další osudy Napoleona a Francie ho už nezajímaly. Film jsem viděl se soundtrackem od Carmine Coppola, který sice nevynikal původností, ale se snímkem působil jako jeden celek. Představitelé Bonaparta, Dantona, Robespierra či Saint-Justa (kterého hrál sám Gance) ale i dalších byli v rámci možností přesvědčiví i když Antonin Artaud v roli Marata nebyl tak pohledný jako na obrazu Jaques-Louis Davida...:-) Nenechte se odradit délkou, tento film opravdu stojí za zhlédnutí! ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Nejlepší na tomhle filmu mi přijde poznámka studenta režie, který po promítání povídal: "Na co ukazovat ples v jedné minutě, když jde ukázat v patnácti minutách." A potom ještě dotaz studenta fotografie, který na promítání nebyl: "Jde vůbec pustit si ten film a strávit příjemné čtyři hodiny?" Asi se na mě projevuje deformace studentky scenáristiky, protože mám chuť popisovat vše opisem. Uf. Nejvíc mě asi zaujala Maratova vražda a potom poslední hodina, škoda ovšem, že se k ní člověk musí tak náročně prokousávat. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Napoleon bol orol....možno, keby si to všetci tí vrabčiaci v jeho okolí uvedomili včas, vyhli by sa množstvu problémov. Napoleon je podobne, ako tie najslávnejšie nemé filmy, z dnešného pohľadu filmom niekoľkých legendárnych scén. Samozrejme je výborný aj v celku, ale určite vám uviazne v pamäti montážová sekvencia búrky na mori a zasadania v parlamente, bál s erotickým nádychom, Napoleonov pohľad po prvom veľkom víťazstve na padlých, príhovor duchov revolúcie a ich vnuknutie veľkej myšlienky, alebo pojedanie listov papiera s menami odsúdených pod gilotínu. No a to si ešte počkajte na monumentálny záver s tzv. polyvisionom, akýmsi predchodcom širokouhlého záberu, avšak zloženého z troch okienok, poprípade rozprávajúceho tri deje naraz. Napoleon bol vo svojej dobe obrovským megafilmom, kde je ale miesto aj na odľahčené situácie, lásku a humor. Ganse zobrazuje Napoleona od detstva a tak buduje medzi ním a divákom pevný vzťah, k čomu prispieva aj presvedčivý Albert Dieudonné v hlavnej úlohe. Emocionálne ma Gansovo Koleso zasiahlo omnoho viac, hodnotenie Napoleona je skôr objektívne, ako subjektívne, ale stráviť s ním tie štyri hodiny nie je ani zďaleka tak náročné, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. ()

Iggy 

všechny recenze uživatele

Režie Abel Gance. Jeden z nejslavnějších a nejvýznamnějších filmů všech dob. Dodnes naprosto úžasný zážitek! Naprosto strhující kamera a montáž! Legendární zůstane pohyb kamery evokující houpání lodi, snímání sněhové bitvy malého Napoleona (nemá daleko k současnému střihovému pojetí velkých bitev, jako třeba v Pánovi prstenů), dvojexpozice Napoleon/dravý orel a unikátní použití tří různých záběrů na plátně vedle sebe. Jediné co lze filmu vytknout je přílišná délka a místy až uspávací rozvleklost. Děj sleduje Napoleona od dětství, přes nepokoje Velké francouzské revoluce až po jeho úspěšné italské tažení, kde definitivně prokázal své schopnosti. Je možná škoda, že o dalších událostech Napoleonova života už se z filmu nedozvíme. Také herectví "posledního z prokletých" básníků Antonina Artauda, který zde ztvárnil Marata se poněkud minulo dobou. To, co je v Dreyerově Utrpení panny orleánské součástí autorského plánu, je zde zastaralé a oproti ostatním hereckým projevům působí nepatřičně a přehnaně. ()

peter12 

všechny recenze uživatele

Film je zostavený z viacerých dejstiev. Prvá, nazval som ju "snehová" ukazuje ako mladučký Napoleon viedol vojny aj v mladosti, len ostré náboje boli zamenené za snehové gule a už vtedy to bol stratég. Tá bola točená v takej chaotickej forme, ale bol to jasný zámer a ciel. Napoleon mal veľké predpoklady už v detstve, že sa stane slávnym. Ambiciózny ľudia to nemajú ľahké a ani mladí Napoleon to nemal. Druhé dejstvo sa zameriava o 9 rokou neskor, nazval som ju " revolúcia". Tu už mladí Napoleon je revolucionárskom klube a v tej dobe aj keď bol chudobný mal tendenciu chytiť príležitosť a keď prišla, tak ju aj chytil. A jeho sila bola v argumentácii, práve tam si prikláňal veľa ľudí na svoju stranu. Nebudem spomínať všetky dejstvá, to by bolo na dlho. Z tohoto filmu vidieť, že Napoleon to nemal ľahké, ľudia ho milovali, ale aj nenávideli. Lebo bol veľkou prekážkou vtedajšej politickej scény. Konečne film o Napoleonovy, ktorý znázorňuje jeho život od základov. Páčili sa mi aj herecké prejavy, boli také autentické a herci, ktorý stvárnili Napoleona, mali silné charizmy. Jedinú chybu vidím v rozťahanosti v príbehu, niektoré sceny boli neskutočne zdĺhavé a to bolo zbytočné, ušetrilo by sa veľa minút. Bolo tu aj viacero vojenských konfliktov. Parádne zostrihaný život jedného z najväčších stratégov všetkých čias. Mal som 312 minútovú verziu a tak je to môj najdlhší film, aký sok kedy videl. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (11)

  • Abel Gance označil formát, v ktorom natočil snímku, ako triptych. Šlo o obrazy natočené tromi kamerami, ktoré sa spájajú v úchvatnú panorámu. (Biopler)
  • Kvůli technické náročnosti mohl být film uveden pouze v osmi evropských městech. (contrastic)
  • Abel Gance do té doby převážně statickou kameru rozhýbal nezvyklými způsoby, když ji nechal vyhazovat do vzduchu jako sněhovou kouli, přivázat na sedlo koně, nebo uzavřít do míče a vrhat jako kouli při bitvě. (contrastic)

Reklama

Reklama