Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Vrcholné dílo němého filmu francouzské kinematografie. Monumentální historická freska francouzského režiséra Abela Ganceho o Napoleonově životě. Děj je složen z jednotlivých epizod vojevůdcova života, který se v konečné podobě skládal ze šesti dějství. Na začátku popisuje jeho dětství a studia na vojenské akademii. Následuje uvěznění na Korsice, odsouzení k smrti a útěk do Paříže. V dalším dějství dovede Napoleon francouzskou armádu k vítězství nad Angličany u Toulonu a stává se generálem. Poté je zatčen a setkává se s Josephine, kterou si později vezme za ženu. Poslední dějství končí italským tažením. (contrastic)

(více)

Zajímavosti (12)

  • Film je zařazen na seznamu "nejvýznamnějších filmů", který vydal Vatikán v roce 1995 na přání papeže Jana Pavla II. Nachází se v kategorii filmů, které jsou významné svou uměleckou hodnotou. (gjjm)
  • Slavnostní premiéry filmu v Paříži v dubnu 1927 se zúčastnil i Charles de Gaulle, budoucí francouzský generál a prezident. (ČSFD)
  • Původně se pravděpodobně snímek skládal ze dvou částí v celkové délce šesti hodin. (contrastic)
  • Ve Francii měl snímek obrovský úspěch, ale u amerického publika neuspěl. (contrastic)
  • Kvůli technické náročnosti mohl být film uveden pouze v osmi evropských městech. (contrastic)
  • Abel Gance do té doby převážně statickou kameru rozhýbal nezvyklými způsoby, když ji nechal vyhazovat do vzduchu jako sněhovou kouli, přivázat na sedlo koně, nebo uzavřít do míče a vrhat jako kouli při bitvě. (contrastic)
  • Ve snímku bylo využito několik revolučních a technických prvků, jako například použití nezvyklých objektivů - největší novinkou byl systém tří pláten (některé scény se promítaly třemi projektory zároveň na trojdílné plátno). (contrastic)
  • Snímek si vyžádal léta příprav a dva roky natáčení, jehož se zůčastnily desítky nejlepších herců a techniků. (contrastic)
  • Výrobca kamier Joseph Jules Debrie pre potreby filmu zdokonalil model svojej ručnej kamery tak, že sa s ňou kameramani mohli pohybovať na kolieskových korčuliach. Kamera bola na Ganceov popud priviazaná na bicykle, káble, kyvadlá i na sane. (Biopler)
  • Abel Gance označil formát, v ktorom natočil snímku, ako triptych. Šlo o obrazy natočené tromi kamerami, ktoré sa spájajú v úchvatnú panorámu. (Biopler)
  • Najoslavovanejšou sekvenciou filmu je časť s použitím širokouhlých panoramatických záberov s mnohoobrazovými montážami premietanými naraz na tri plátna - polyvízia. (vander19)
  • Obrazový rozmer filmu bol 4:1, v žiadnej inej snímke už nebol použitý taký široký. (Majo159)

Reklama

Reklama