Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nový dokumentární snímek Víta Klusáka 13 minut vychází z jednoduché a o to účinnější úvahy: Nikdo z nás by se nechtěl stát viníkem závažné dopravní nehody. Nikdo z nás by nechtěl na vlastní kůži zažít okamžiky blížící se – a přitom úplně zbytečné smrti. Nikdo z nás by nechtěl do konce života žít s vědomím, že jsme někomu blízkému, či naopak úplně neznámému, sebrali život. Prostřednictvím pěti viníků tak snímek vypráví příběhy řidičů, kteří si výše uvedeným prošli a stále procházejí. Řidičů, kteří našli odvahu svou vinu přetavit do vzkazu, který se tak stává nejen nástrojem prevence. (Hypermarket Film)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (110)

verbal 

všechny recenze uživatele

V síti Klusák honil vyšinuté klátiče, V BESIPU se tentokrát zaměřil na vypatlané řidiče a já musím konstatovat, že je to asi to nejlepší a nejsugestivnější, co kdy zdokundmentoval. Výborný mrazivý koncept a úžasně nápadité závěrečné stopky reality z toho udělaly videjko, které bych povinně nechal promítat už v autoškole všem těm „soudným“ mužům v přebušených strojích, těsně před povinnými psychotesty. Pozůstalí asi u toho moc masturbovat nebudou, nicméně je to dokonalé memento toho, co všechno může způsobit chvilka kokotismu za volantem. A toho vyrachtaného otylého paskinheda bych z fleku nechal na 20 let preventivně zavřít za pokus o vraždu a obecné ohrožení s doživotním zákazem o autech byť jen mluvit, dopravní infrastruktura by rázem byla mnohem bezpečnějším místem. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Další opulentní overproduced exhibice, která rozhodně Pepíka ohromí tím vším, co se v ní stihne odehrát, a díky všem možným zcizovačkám nehrozí, že by někoho mohla vést k sebereflexi. Další "na tohle by se měl podívat každý" film, na téma, o němž existuje jasný konsenzus, nad jehož zopakováním se dá krásně dojmout. Platí, že kdyby tenhle film vyprodukoval kdokoliv jiný, tak dám ty tři hvězdy bez většího remcání pouze s podivem, jak přeplácané to je, jak to nedokáže udržet pozornost u jedné myšlenky, jak to kontraproduktivně utíká k efektním zkratkám, které ale především odvádí pozornost od toho, že ve středu nic není. Klusák je ale dokumentarista v naprosto výjimečném postavení tím, kolik systémového kapitálu nashromáždil, takže je potřeba na něj klást velké nároky. Ale stejně jako u V síti jde jen o performanci filmu na důležité téma, která v reálu nikam nepovede, protože nic nepojmenovává, problém zcizuje, odděluje ho všemi těmi kudrdlinkami od diváků a pouze klouže po povrchu. Všechno to budování karikatur (je až neuvěřitelné, jak moc jsou všichni respondenti rámováni jako cizí, jiní a divní, je to na analýzu každého záběru a střihu)  může vést jenom k tomu, že si člověk řekne "nechtěl bych bejt takovej idiot", ale protože si o sobě nikdo nemyslí, že je idiot, netýká se ho ani žádný z zobrazených problémů. Stejně jako V síti vybudovalo ohledně pohybu dětí na internetu jako nepřítele neporazitelné monstrum, jehož všemohoucnost snímá z rodičů jakoukoliv zodpovědnost, tak 13 minut posouvá celý problém na rovinu extrémních anekdot, které se dějí divným lidem. Ocenit se to ale musí čistě z hlediska efektního díla, které dokáže s cílovým publikem manipulovat způsobem, že je přesvědčeno, že vidí dobrý a důležitý film. Je to vlastně úžasné, protože Klusák je přímo napojený na žílu efektivity - jeho diváci ví při sledování jeho filmů jako úplně první, že se v nich děje něco důležitého, a až potom se dozvídají co. Klusák a Prchal jsou vážně dvě strany jedné mince, hezky se spolu seženilo, a politik, který ho jednou urve, to dotáhne daleko. Je to rozhodně talentovaný člověk, který se logicky musel dostat do čela systému. PS: Je zjevné, že se Klusák zhlédnul v motivu "jednoho normálního člověka", který přinesl tak silnou katarzi v V síti, takže se rozhodl okolo toho vystavět celé finále tohohle filmu. Asi to po tom karikování i mělo sloužit jako připomínka, že se to týká i "lidí". Ale teda za lepší bych považoval nekarikovat, aby to pak nebylo potřeba zachraňovat jediným respondentem, kterému je dopřán náznak hloubky. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Na začátku asi byla (?) dobrá myšlenka, ale to zpracování ji podle mě dost zmrvilo. Vůbec jsem třeba nepochopil ty scény z barrandovských ateliérů, kde jakýsi kompars sedí ve zbytcích nějakých vraků (zcela jistě nemajících s původními nehodami nic společného, neb pochybuji, kde by tvůrci vzali součásti auta, které mělo před 20 lety nehodu) a skuteční aktéři nehod u toho střídavě mlží stran skutečných okolností každé nehody a střídavě podléhají návalům zjitřených emocí, ať už jsou hrané nebo nikoli. Dále mi přišlo škoda, že se kvůli tomu filmu rozmlátilo tolik aut, které ještě mohly někomu sloužit, a celkově na mě ty inscenované fejkové rekonstrukce nehod působily divně, jako urputný poutač pozornosti, podobně jako celý dokument, který ve mně vyvolal všechno možné (občas i nudu), jenom ne to, čeho asi chtěl docílit. Nemyslím si prostě, že takový dokument může něco změnit a že konfrontace s několika více či méně nesympatickými nešťastníky, kteří měli částečně smůlu a částečně si to zavinili sami, může zapůsobit jako prevence dopravních nehod. Ostatně YouTube a Facebook přetékají videoobsahem ze skutečných (!) nehod, který je s oblibou virálně šířen, a přesto lidi dál jezdí jako kreténi, protože na řidičák dosáhne každý a tahle společnost je automobilismem posedlá a nenechá si ho za nic vzít; houstnoucí pomníčky kolem silnic tak lze považovat za jakési oběti na oltáři individuální dopravy, které dnes podléhá vše. Psal jsem to už před lety k pořadu STOP, který kdysi běžel v telce, že donkichotsky bojuje s notoricky známým faktem, že se na silnicích denně masakrují, doživotně mrzačí a zabíjejí noví a noví lidé, aniž by s tím kdokoli mohl něco udělat. Ano, jedno řešení by zde sice bylo, ale je samozřejmě zcela neprůchodné - aby bylo cestování autem 100% bezpečné, muselo by každé auto být obrněno přinejmenším jako tank, a jezdit maximálně 20 km/h. (Případně je možná budoucnost v autonomních vozech, ale ani tam si nemyslím, že by nehodovost klesla na nulu). Aby nedošlo k mýlce, samozřejmě považuji za záslužné pokoušet se jakkoli zlepšit statistiky nehodovosti, ale zrovna v tomto případě mám pochybnosti, zda ten film měl kdy být něčím víc než jen Klusákovým námezdním projektem v rámci osvětové kampaně České asociace pojišťoven a BESIP, protože prostě kšeft je kšeft (nebo jsem možná už jen otrávený z toho, jak chce pořád někdo vyvolávat celospolečenské diskuse o nějakém tématu, což jen potvrzuje můj názor, že naše současnost už není skoro ničím jiným, než permanentním bojem o pozornost, která je vynucována čím dál agresivněji, jak jsou lidi čím dál víc otupělejší a přehlcení informacemi). ()

Disk 

všechny recenze uživatele

Vynikající dokument Víta Klusáka, který mě chytl a už nepustil. Drsné výpovědi lidí, kteří způsobili dopravní nehodu. Hodně tíživé sledování, i když je pochopitelně dost těžké některým akterům uvěřit jejich upřímnost, pokud nějakou upřímnost vůbec mají. I když ty nejpůsobivější momenty se skrývají v samotných rekonstrukcích těch nehod. 8/10 ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Isteže, osvetový rámec filmu, apelujúci na spomalenie riadenia auta, v záujme minimalizácie tragických následkov nehôd, zapríčinených veľkou rýchlosťou, je chvályhodný. O tom bez debaty. Ale nik ma nepresvedčí o tom, že oveľa účinnejšou formou ako tento zdĺhavý dokument, sú krátke televízne šoty BESIPU (výkonného orgánu Rady vlády Českej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky, dnes súčasti Ministerstva dopravy ČR) a poisťovní premietané medzi televíznymi programami. Pitvanie sa v sebaľútosti, neľútosti, popieraní či prijatí vlastnej zodpovednosti kombinované s nezáživnými rekonštrukciami popisovaných nehôd je neveľmi zaujímavé ako dokument, a málo účinné ako apel. Aj keď vidím reakcie a hodnotenia okolo, tak zjavne to efektný dopad na divákov má. Čo je len fajn, no osobne ma to minulo. Dramaturgicky, obsahovo a aj vyznením. Snaha sa však cení, ako píšem v úvode, a za snahu 50%. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama