• Willy Kufalt
    *****

    (2x) ♫ ,,Svět je veliká a nekonečná koule, křížem krážem bloudím po té hladké kouli hledající marně přeludy svých dálek..." zpívá Karel Höger v docela podivné ústřední písničce (šansonu s jazzovým aranžmá), rámcující život hlavní postavy první a druhou (smrtelnou) autonehodou. V naší filmové tvorbě by jsme po obsahové stránce mohli najít jistou obdobu v sáze případů majora Zemana kolem špionážních agentů (Kleště, Bílé linky atd.), nicméně po stránce formální tady silně figuruje zrovna ne lehko strávitelný styl Zdeňka Brynycha z jeho filmů 60.let. Víc než jakýkoliv pokus o ideologický pohled na osud špionážního agenta stojí v popředí realistické zpracování s artovým až místy dokumentaristickým charakterem. Zajímavá kamera, vizuál, mnohdy i prolínání záběrů, funkční retrospektivní flashbacky... občas pěkná akční scéna. Na to neustálé mluvení v němčině a angličtině víc než polovinu jsem si dokázal zvyknout (byť je škoda, že KinoCS nám české titulky nenabídlo). Malou slabinou zůstávají jedině některá zdlouhavá a trochu naivní varietní a klaunská čísla, jejichž kouzlo už bohužel odvál čas. Co vedle dokumentární hodnoty a filmařských kvalit zůstává, je vynikající výkon Jiřího Valy, který mimo své účasti v hlavní roli sám spolupracoval i na scénáři filmu. Dostalo mě psychologické rozpoložení špiona, zejména pak ten tragikomický záchvat coby emigranta u rozhlasového příjmače při poslechu československé hymny... Nedoceněný film. //Pěkné dialogy: romantika uprostřed válečného bombardování: ,,Už nikdy to víckrát nezačne. Já to zařídím, všem lidem řeknu, že vy to nechcete. Pak budeme dělat všechno, co teď nemůžem."; rozhovor agenta s chytrým klukem: ,,Já budu matematik, matematici jsou dneska nejdůležitější, přes kybernetiku, víte... i když klauni jsou taky potřební."; kracení si dlouhé chvíle s dámou před vykonáním špionážního úkolu: ,,Počkejte ještě alespoň minutu. Třeba vás chci požádat o roku!" :-)(13.6.2017)

  • Mulosz
    odpad!

    Neuveritelna ptakovina, slatanina a diletantstvi, ktere se zdrahaji uvadet i kabrnaci z CS Filmu. Polovina filmu je navic mluvena cizojazycne bez titulek, coz mu dodava dadaisticky rozmer (Zbynda Brynych na to asi ma nejakou uchylku, i jeden z dvou jeho koukatelnych filmu Transport z raje tim trpi). Docela by me zajimalo, jak se tim divaci prokousavali, jestlize film byl tak hojne navstevovan. Prociteny prednes za volantem v zaveru uz dokonce film posouva nekde do oblasti alternativy. Jiri Vala projevil svou rezimni naklonnost spolupraci na scenari. Snimek nestrihal nikdo jiny, nez slovutny Miroslav Hajek, podepsan snad temer pod vsemi bolsevickymi skvary.(20.5.2012)

  • garmon
    ****

    Je tu řada komentářů, které to zmiňují - film má pozoruhodnou, silně metaforickou kameru... Vůbec technická a estetická úroveň Brynychova kina mě už poněkolikáté fascinuje - je to vždy velmi propracované, využívá to všeho, co přinesl Občan Kane a neorealismus, ba to směřuje dál - je to takový český filmový "brusel". Odhlédněte od tématu a kochejte se. Některé obrazy by beze zbytku zapadly do Mazací hlavy. Nejsilnější jsou retra ze začátku a pak Valovy oči - dostalo mě to přes všechnu nablblou tendenčnost.(12.6.2015)

  • Xeelee
    ****

    [LFŠ 2008] Ve své době nejdražší československý film a jeden z prvních širokoúhlých. Film zachycuje hutnou atmosféru konce padesátých let a osudy jednoho emigranta, který se vrací jako špión do vlasti. Jedná se o předchůdce bondovek. Tento žánr začal dobývat nejen Evropu a vyvrcholením této vlny byl právě agent 007. Film byl nejen nejdražší, ale také nejnavštěvovanější a posbíral spoustu cen. Děj je slušně nadupaný a ideologická stránka filmu ustupuje akčnímu ději.(4.9.2008)

  • argenson
    **

    V době natáčení tvůrci zjevně počítali s tím, že většina lidí ještě z války umí němčinu. Což už ovšem dneska neplatí a já coby neznalec jsem si třetinu filmu odmluveného německy moc neužil. Myslím, že dodatečně někdy někoho mohlo napadnout opatřit to titulkama. Nenapadlo, neva. Ale na Jiřiny (Jiráskovou a Švorcovou) se dobře koukalo.(18.12.2013)

  • - Pravdepodobne prvá snímka československej kinematografie, kde máme možnosť na niekoľko sekúnd vzhliadnuť záber na dve dekadentné lesbičky. (Raccoon.city)