Reklama

Reklama

Síla obrazu - Leni Riefenstahlová

  • Německo Die Macht der Bilder: Leni Riefenstahl (více)
Belgie / Francie / Německo / Velká Británie, 1993, 180 min (Alternativní 188 min)

Recenze (9)

EdaS 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý dokument, který mohl při své délce aspoň trochu zabírat i Lenin osobní život. Mám v plánu se vrhnout na Bachovu biografii, ale zatím mi Riefenstahlová přijde jako filmařka posedlá svým uměním, která prostě "jen" využívala možností, jaké jí život a tvorba v Třetí říši nabízely. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

3/3 Ray Müller marně hledal v Leni Riefenstahlové falešnou pokoru, která by ji zřejmě měla očistit v očích německého národa. Naštěstí jí dal ale dostatek příležitosti, aby celému světu vysvětlila kontext, na který se po roce 1945 zapomnělo. Leč ani tak není výsledný dokument úplným pohledem na život a dílo Leni Riefenstahlové, osobnosti s natolik silným uměleckým cítěním, které jí pravidelně dostávalo do situací životu nebezpečných. Na počátku to byla jen silná vůle ambiciózní tanečnice, která se mávnutím kouzelného proutku stala hvězdou horských filmů Dr. Arnolda Fancka. A stejně tak snadno přecházela k dalším profesím svého stoletého života. Na vrcholu byla během 3. říše, což je fakt, který se neodpouští. Ray Müller se snaží co může Leni vykolejit, vytočit a dohnat k bouřlivé argumentaci, ona ale na stejné otázky odpovídala půl století a proto je poněkud překvapivé, že za pointou této obrovské kauzy stojí obyčejná žena. Ovšem v očích 20. století žena, která provokuje. Žena, která neváhá riskovat svůj život pro umění, cizelovat své schopnosti pro dokonalý výsledek. Ale také žena, která se provdala až po čtyřicítce a žena, která druhou polovinu prožila s partnerem o 40 let mladším. Je proto škoda, že Die Macht der Bilder některé kapitoly této velké story přeskakuje a působí více na emoce. Chybí dostatek informací o přechodu z němého na zvukový film, naprosto se neřeší Tag der Freiheit... proto je nutné v tématu pokračovat její kompletní filmografií, dalšími dokumenty a číst a číst a číst. ()

ripo 

všechny recenze uživatele

Konteoverzná nemecká dokumanteristka Leni Riefestahl podáva svoju výpoveď o jej najväčších dielach, ktorýmu vošla nezmazateľne do dejín dokumentaristiky. Boli jej filmy oslavou Tretej ríše a Hitlera, alebo to bolo len majstrovské zobrazenie daných reálií ? ()

kikuka 

všechny recenze uživatele

Vo veku 90 rokov pôsobila jedna z najkontroverznejších filmárok maximálne na 70. Sama fakticky atlétka obdivovala silu, jej krásu. Silu jednak telesnú - spočívajúcu v hre svalov, ako aj silu v zmysle moci ovládať iných. Otázka, či a nakoľko si bola vedomá svojej spoluúčasti na propagandistickej mašinérii NSDAP ostáva v rovine dohadov. Dokumentárny film v angl. nazvaný "Wonderfull Terrible Life of Leni Riefenstahl" sa síce na tieto momenty jej života opätovne pýta, no odpovede, ktoré prichádzajú, sú nejednoznačné. Závery je možné robiť len individuálne z pozorovania režisérkinych / herečkinych reakcií a odchálok v jej odpovediach. V konečnom dôsledku zostáva Leni Riefenstahl taká, ako na začiatku - talentovaná filmárka a húževnatá žena s nejasnými vzťahmi k režimu. ()

Adman 

všechny recenze uživatele

Svérázná, výrazná a svéprávná osobnost německého filmu, Leni Riefenstahlová, prožila krušný život. Ten ukončila roku 2005 a zanechala nám zde nemálo zodpovězených otázek o životě jejím, ale také životě za nadvlády diktátora Adolfa Hitlera, o životě domorodců z afriky nebo třeba o životě na dně oceánu, hluboko pod jeho hladinou. Již od malička měla talent na filmařské řemeslo. Cítila pohledy kamery, veškeré umělecké záměry a ani technická stránka věci jí rozhodně nebyla cizí. Svou dráhu začala jako půvabná herečka, ale brzo přešla z placu do zákulisí filmu. Po jakémsi seznámení s Adolfem Hitlerem ji diktátor požádal (přikázal) ať natočí působivý dokument o shromáždění nacistů. Přes veliký odpor to udělala. Její život byl celý prosetý silnými emocemi, a tak se nezřídka stávalo, že dva dny protrpěla v depresích, než zase mohla natáčet, nebo stříhat. Pro střih měla také výjimečný a vytříbený cit. Dokonale to dokazuje ve svém dvoudílném snímku z Olympijských her v Berlíně, kterýžto byl označen spojenými státy za jeden z nejlepších 10 filmů světa. Byly to filmy Přehlídka národů a Oslava krásy, kde dokázala dnes již naprosto běžné záběry z přímých přenosů sportovních akcí a olympiád podat s uměleckým a osobitým myšlením. Toto je trojdílný dokument o jejím krušném životě, který nás zavede například i k jejímu rekordu. Ve svých 70 letech musela zatajit svůj věk a vydávat se za mladší, aby mohla absolvovat potapěčský kurz. Skoro celé další dvě a půl desetiletí se potápěla a natáčela tichý svět. Jejím posledním filmem hotovým dva roky před úmrtím je Impressionen unter Wasser. Od prvního dokumentu až do smrti, byla průběžně osočována různými publicisty a médii za cosi společného s nacismem. Jak to skutečně bylo se již nikdo nedozví. ()

Aelita 

všechny recenze uživatele

Leni Riefenstahl byla esence Ženy a ztělesněná životní a tvůrčí energie. Vše ostatní je jen subjektivní, politické a dobové hodnocení. ()

kotrlak 

všechny recenze uživatele

Leni se ani na starý kolena nenechává tlačit do rohu dotazama ve stylu populární židobolševický propagandy, jestli se cití vinna a blablabla...že je to ještě vůbec baví. Samozřejmě že obdivovala Vůdce, přečetla bez dechu Mein Kampf a s hrdostí v srdci točila propagandistická dílka národního socialismu. Zkrátka žila v takový době, státě a situaci. Ale to je úplně fuk. Faktem zůstává že tahle ženská dokázala posunout hranice filmový tvorby, "push the envelope" jak se u nás říká, a její know how se uplatňuje dodnes. ()

Reklama

Reklama