poster

Jeřábi táhnou

  • Sovětský svaz

    Letyat zhuravli

  • Sovětský svaz

    Leťat žuravli

  • Sovětský svaz

    Летят журавли

  • anglický

    The Cranes Are Flying

  • Slovensko

    Žeriavy tiahnu

Drama / Romantický / Válečný

Sovětský svaz, 1957, 97 min

Komentáře uživatelů k filmu (95)

  • Houdini

    Zlatá Palma(8.12.2005)

  • T2
    ***

    Rozpočet $-miliónovNávštevnosť Rusko: 28,300,000 (Soviet Union) ▐ určite zaujímavý počin a až prekvapujúci v rámci podania a bez happy endu, ktorý sa tam ale črtal, plusom aj úchvatná kamera /60%/(7.1.2017)

  • Shadwell
    ****

    Chtěl bych pohovořit o ideologické problematičnosti, která se dotýká každého filmu bez výjimky. Jestřábi táhnou nabízejí milostným příběhem zdánlivou alternativu ke zpívajícím rolníkům a uvědomělým dělníkům. Jako by film zrealizoval Otčenášek podle románu Romeo, Julie a tma z exilu. Ovšem je třeba mít na paměti, že každý pokus o společenskou kritiku, o critical theory, jak se dnes říká, má smysl jen na ostré a zraňující hraně mezi dvěma otázkami. Za prvé, co musím sdílet se systémem, legitimovaným starou hegemonií, aby to byla kritika, a ne akt nepřátelství, útok z vnějšku, který nelze uvnitř systému nijak legitimizovat (tuto ideu film splňuje, protože tvůrce finančně zaopatřuje zpravidla člověk, jež patří do systému, tedy producent); a za druhé, co nesmím sdílet s představiteli staré hegemonie, aby to ještě byla kritika, a ne kolaborace se systémem (tomu film vyhovuje rovněž, a to odmítnutím falešného patosu stalinistické propagandy). Jestřábi táhnou tudíž vyhovují představě o kritice establishmentu, a je celkem jedno, že jsou tezovité (protože i dobrý úmysl je teze). Přesto platí ono známé Pilátovo: „Co je pravda?“, protože v každém konvenčním filmu je kus přesně dávkované ideologie a kus neúmyslné podvratnosti. A naopak, v každém nekonvenčním filmu je vždy kus uměle tlačené anarchie a kus nevědomé podpory systému (už třeba tím, že si zapůjčíte drahé kamery, které pronajímají dobře zavedení kapitalističtí „tygři“). Samozřejmě, rozhodující je to převažující, některé filmy zřetelně dávají událostem řád (order-giving), jiné řád hledají (order-finding), ale nikdy nelze dosáhnout stoprocentního příklonu na námi požadovanou stranu. A často ani nelze říct, co převažuje, protože filmy sice financují mecenáši a zavedení producenti, ale tvůrci sami nemají daleko k levicových, solidaritou poznamenaným intelektuálům (extrému tohoto bylo dosaženo v italském neorealismu). ____ Ve filmu se nachází (mimo jiné) jeden dosti sofistikovaný dlouhý záběr, kdy Veronika vybíhá z autobusu a kamera ji sleduje přes „steadicam", načež se kamera začne zvedat přes jeřáb. Pointa je, že to je bez střihu, tudíž je zjevný, že se kameraman pouze postavil na plošinu, která ho vynesla. P.S. Ta čtvrtá hvězda je hlavně za Taťjanu, jinak bych zůstal u tří.(10.11.2008)

  • brit84
    ****

    Líp než liborek_ snad tenhle film nikdo vystihnout nemůže. Příběh není o válce, ale především o lidech, kterým se vetře do jejich zaběhnutého života. Nečekejte žádné pompézní bitvy ani hrdinské činy. Spíš by se to dalo chápat jako dokument lidského uvažování a konání během války.(1.8.2012)

  • flanker.27
    *****

    Ohromně působivý film, až se nechce věřit, že vznikl v SSSR v roce 1957. Takřka prost ideologie (za celý film zazní snad jednou oslovení soudruh a jednou tak nějak mimochodem kamera zabere Leninovu bustu). Borisův otec si naproti tomu otevřeně utahuje z dělnic, které pronášejí oslavné fráze o plnění a překračování plánu, lidé se zabývají především svými osobními věcmi a neskládají závazky, jsou melancholičtí, bojují sami se sebou a chybí jim uvědomělost. Ano, vlastenectví v tom samozřejmě je, ale normální, uvěřitelné a nijak politicky zabarvené. Přímo z války film sice ukazuje minimum, přesto je přítomná v každém okamžiku, ne jako pole slávy, ale jako mrcha, která ničí životy i charaktery. Je nedostatek všeho, neslyšíme o oslavách vítězství (vyjma krátké scény na úplném konci), evakuovaní lidé žijí namačkaní v malých domech, kde dýmají kamna a všechno je slyšet. Tu a tam sice může některý dialog působit trochu naivně, ale nikoli politicky naivně a do poeticky laděného filmu to sedí. Co však činí tento film opravdu výjimečným nejen na svou dobu je kamera a používání světla, stejně jako v režisérově dalším filmu Neodeslaný dopis. Záběr Veroniky běžící podél vlaku už tu zmínilo mnoho lidí, to je ale jen jedna z mnoha takřka dokonale natočených scén. Už Borisův běh do schodiště na začátku je působivý, stejně tak když Veronika probíhá rozbombardovaným domem po schodišti do bytu svých rodičů. A scéna náletu, kdy ji Marek nese po rozbitém skle a scéna je osvětlovaná výbuchy pum v dáli, taky stála za to. Proč nedávám maximum? Protože upřímně řečeno, právě postava Veroniky mi místy dost pila krev. Často neví co chce, tváří se významně melancholicky, obviňuje všechny okolo, není s ní rozumná řeč a tak dále. Prototyp chování, které nesnáším. Marek se sice zachoval jako hajzl, ale na druhou stranu, ona se k němu celou dobu chovala tak, že si o to koledovala. Ostatně, Taťána Samoljovová si vlastně skoro to samé zopakovala o deset let později jako samotná Anna Karenina. Na druhou stranu, byla to krásná žena, škoda, že jsem ji dosud viděl jen ve třech filmech. Update: Dodatečně uděluji maximum. Tenhle film je prostě krásný.(7.7.2018)

  • genetique
    ***

    Silný dramaticko-ľúbostný príbeh z obdobia druhej svetovej vojny odohrávajúci sa mimo frontu, zachytávajúci trápiacich sa ľudí, ktorí čakajú na správy o rodinných príslušníkoch a priateľoch. Trápiaci sa mi však viac prišli herci s pomerne nevyrovnanými výkonmi, všetkých však zhadzovať nechcem, mužské postavy boli zahraté dosť na úrovni. Kamera chcela byť moderná na svoju dobu, no viac mi vadila, akoby ma mala zaujať. A takéto maličkosti potom zrušili celkový dojem z perfektného príbehu a všetko to bolo bez emócií. Škoda. 70%.(10.7.2008)

  • sportovec
    *****

    Klasické dílo sovětské kinematografie prvního období chruščovovského tání jako jedno z prvních bouralo papundeklový mýtus o neprůstřelném odhodlání sovětského občana. Válka, která o desetiletí prodloužila trvání světového stalinismu, dopadla do beztak otřeseného světa komsomolských jistot jako dělový granát. Hrdinčin svár je klasickým bojem svědomí romantické ruské ženy a ruského ideálního hrdiny vůbec. Skutečnost, že válka bourá charaktery, láme páteř a ničí morálku, nikdy není dost často zdůrazňována. A jakkoliv nepravděpodobně působící osud ústředního mileneckého páru v tomto ohledu skutečnost realisticky zobrazuje, nikoliv znásilňuje. Osobitý typ představuje Taťjana Samojlova, vynikající herečka, jejíž filmografie by si zasloužila častější využití. Tento nadčasový film není v sovětské kinematografii osamocen, nicméně v této skvělé řadě patří k tomu nejlepšímu. Totéž se po padesáti letech dá říci i o jeho významu pro planetární kinematografii hraného filmu.(2.3.2008)

  • NinadeL
    ***

    Formálně kupředu a tématicky nikoli zpět. To je poměrně dobrá bilance. Ale pokud jde o formální experiment, totéž uměl už němý Páter Vojtěch.(10.2.2011)

  • Ej Hlemýžď
    ****

    Dříve povinný školní film, přesto se dal vidět.(3.8.2003)

  • Niktorius
    *****

    Film je sice prostoupený vlastenectvím a přesvědčením, že morální povinností jedince je položit oběť pro dobro kolektivu, ale nejde o nic, co by ho činilo "propagandistickým" - to jen ideologie, které už se přežily, nebo zrovna nejsou v naší společnosti dominantní, jsou pro nás v uměleckých dílech nápadnější a více viditelné. Jeřábi táhnou nicméně stojí především na humanistických základech a strojenost dříve oficiálního socialistického realismu přímo odmítají - když třeba za Borisem dorazí kolegyně z továrny a spustí naučený proslov o práci a plnění plánu, otec rodiny je hned usadí s tím, ať už jsou ticho a raději se napijí. ____________ Přes důraz na lidské osudy se Jeřábi neuchýlili k realistické estetice a jsou naopak poměrně silně stylizované. V rovině herectví a typizovanosti postav to možná chvílemi úplně nenadchne (viz Markovo mnohanásobné provinění, abychom si byli opravdu jistí, že je to darebák), v rovině filmového stylu však snímek nabízí unikátní zážitek. Krom mimořádně působivých obrazových kompozic (postavy na náměstí obklopené protitankovými zátarasy, válečné scény v bažině) nadchne Kalatozovo dílo zejména virtuózním užitím jeřábových jízd - třeba scéna, v níž Veronika / Bělka / Veverka běží po bombardování do bytu svých rodičů je ztělesněním čiré filmařské brilance.(2.2.2014)

  • tahit
    ****

    Působivý prostý příběh má ohromnou sílu a nevšední styl. Pochvalu si zaslouží především herečka Taťjana Samojlova, dokázala to zahrát precizně.(23.3.2008)

  • liborek_
    ****

    Jeřábi táhnou je pro mě prototyp skutečného válečného filmu! Žádní nabušení yankeeové, střílející nácky pro mír a demokracii, žádní vysocí a blonďatí árijci bojující za čistotu rasy a rozšíření životního prostoru, žádní rudarmějci na tancích... Zde je "jen" vyprávěn příběh obyčejných mladých lidí, kterým válka vpadla do života... Nechtěně, násilně a brutálně... Válka jim ničí životy, nutí je dělat nešťastná rozhodnutí a ovlivní je na celý život. Hlavní postavou je Veronika, které do války odjede milovaný Boris a nedá o sobě už vědět. Její láska k němu ale přetrvává i přesto, že podlehne Borisovu bratranci Markovi a provdá se za něj. Jeřábi táhnou je ohromně silný film, který ukazuje hrůzu války na tom nejbolavějším místě - v životě normálních lidí. A ještě: klobouk dolů za to, že tento film vznikl v padesátých letech v Sovětském svazu a ideologicky není skoro vůbec poznamenaný.(7.5.2006)

  • cheyene
    ****

    Kdyby ve mně tento velmi dobrý válečný snímek vyvolal větší emoce, dal bych 5*. Jeřábi táhnou ukazují, jak válka poznamenala život obyčejným mladým lidem, z bojové vřavy toho moc neukáže, což je možná malinko škoda, ale jak jsem řekl, zaměřuje se spíše na životy hrdinů, kteří v době války žijí, na území, kde jsou nálety, kde se pracuje pro armádu, kde se pomáhá raněným a kde panuje strach o vlastní životy, ale také o životy synů, manželů či snoubenců. Scéna, kdy se harmonikář ocitne u Veroniky je jednou z nejsilnějších v celém filmu, dále bych zmínil snahu o loučení v davu odcházejících nováčků na frontu či závěr na nádraží. Vyloženě nepříjemnou scénou byly fanatické oči Borisova bratrance Marka. To bylo opravdu až moc.(26.11.2014)

  • hippyman
    *****

    film, který vás naplní emocemi, zamrazí v zádech, možná i dojme k slzám, překvapí na svou dobu unikátním zpracováním a vyvolá nenávist vůči válkám i zrádcům... důkaz o tom, že silný válečný příběh jde natočit i bez stovek litrů krve a efektů za miliony dolarů... 90%(21.2.2008)

  • Rosomak
    ****

    Filmu se dá vytknout snad jen slabší scénář, který je však vyvážen estetickou hodnotou technického zpracování. Nejdou mi do hlavy některé záběry kombinující jízdy a ramena zdvihající kameru... Na konec padesátých let docela diktát, který sice nebyl jediný, ale v tehdejším Rusku byl rozhodně nevídaný...(30.4.2008)

  • misterz
    ****

    Vôbec mi to neprišlo ako umelecký film. Hlavne som si užil krásny lyrický príbeh o láske dvoch mladých ľudí, do ktorej nemilosrdne zasiahla vojna a všetko tak zničila. Tiež sa mi páčilo ako to bolo po obsahovej i formálnej stránke realisticky poňaté, žiadne umelé odbočky ani umelé sladidlá, proste tak, akoby scenár napísal sám život. Výborná záležitosť.75/100(18.10.2016)

  • Sobis87
    ****

    Tento film nabízí poměrně sugestivní zážitek a jako takový se víceméně vyhýbá propagandistickým tendencím sovětské kinematografie (viz dvoudílný Pád Berlína). Druhá světová válka je zde vyobrazena skrze osudy jednotlivců a místo samotného válečného konfliktu se příběh soustředí na osobní dramata lidí mimo frontu. V Sovětském svazu vznikla spousta tradičních válečných filmů a ono civilnější pojetí v Jeřábi táhnou mě velmi potěšilo. Zaujala mě práce kameramana Sergeje Urusevského, především pak způsob, jakým byla natočena scéna úprku zoufalé Veroniky ulicemi města – užití roztřesené ruční kamery tisknoucí se na její obličej učinilo ze scény nebývale intenzivní zážitek.(14.12.2010)

  • pepo
    *****

    Mimo frontu odohrávajúci sa príbeh z 2. svetovej vojny bol prvý sovietsky film od roku 1945 distribuovaný na západe. Aj to svedčí o jeho mimoriadnych kvalitách. Vizuálne úžasná romantická vojnová dráma dokáže priklincovať k sedačke každého milovníka kinematografie(7.12.2017)

  • nascendi
    ***

    Veľké sklamanie. Pravdupovediac už som si na tento film po tých desiatkach rokov od premiérového zhliadnutia nepamätal. Dve a menej hviezdičiek dávam filmom, ktoré nemali byť podľa môjho názoru vôbec nakrútené. Tento film však bol potrebný, lebo v danej historickej etape bol zábleskom (falošnej) nádeje, že stalinistická etapa je minulosťou. Ale akokoľvek bol potrebný a významný, nedokážem prehliadnuť naivitu, pátos, pózy, prehrávanie a ďalšie jeho nedostatky. Vynaliezavá kamera a chvíľami verné vykreslenie atmosféry ich dokázali kompenzovať iba čiastočne.(18.4.2015)

  • mat.ilda
    ***

    Umělecký dojem za 100%, sám příběh však není natolik silný, působí uspěchaně, charaktery jsou málo prokreslené (zřejmě na úkor času věnovaného originální kameře) a konec nekoresponduje s dosavadním laděním díla. Úžas nad promyšleností obrazů ruší okamžiky "sexuchtivě" vytřeštěných Markových očí, degradující výrazový pokrok zpět k němým filmům.(3.4.2010)

  • Tommy987
    *****

    Tak tomu hovorím brilantný filmový zážitok. Malý veľký film o vojne bez vojny, ktorý nielen že disponuje príbehom, ktorý na diváka zapôsobí väčšou silou ako "pôsobili" letecké útoky na Moskvu a hercami hrajúcimi úžasne a neskutočne prirodzene (najlepší je opäť Alexej Batalov, ktorý by si už konečne zaslúžil byť pridaný do databázy ČSFD...), ale aj formálne a režijne je na mimoriadne vysokej úrovni - geniálna scéna leteckého útoku na pozadí s dokonalou klavírnou hudbou a už "Bumerangom" spomínaná scéna behu pozdĺž koľajníc sú niečo, na čo sa len tak nezabúda. Celkový konečný dojem mi takmer skazil patetický prejav jedného generála na konci po príjazde vlaku a hlavne potom Veronikina reakcia naň, ako sa zrazu zmyslela a začala rozdávať kvetiny všetkým naokolo (už som si ju začal predstavovať o 20 rokov - malomestská komunistická predáčka, ktorej najväčšou radosťou je organizovať prvomájové oslavy), ale chvalabohu prišla posledná veta "Hele, jeřáby táhnou...", predošlá myšlienka sa mi rozplynula a ja som bol zase odrovaný :-)... 9/10(10.5.2006)

  • Big Bear
    ****

    Tenhle film mi připomněl Májové hvězdy (1959). Není to ryze válečný film. Je to o lidech uprostřed války. Normálních lidech, kteří si před napadením SSSR žili své životy, prožívali své lásky... Bál jsem se propagandistických keců i zpracování vzhledem k době vzniku snímku. Ale byl to omyl. Hlavní hrdinka je na ruské poměry krásná a dobře hraje svojí proměnu ze zamilované dívky ve výčitkami hryzanou manželku někoho jiného... Nechci spoilerovat a tak nebudu psát o konci, jehož závěr mne potěšil, o to více, že jsem konec čekal jiný. Všichni lidé v tomto filmu byli velmi uvěřitelní ať už se jednalo o odvedence, nemocné v lazaretu, lékařský personál v nemocnici nebo vojáky vítající své blízké na nádraží po příjezdu z války domů. Úžasně bylo zpracováno i postřelení hlavního hrdiny... Tenhle film se zkrátka může směle řadit mezi klasiku ruské válečné (v tomto ohledu spíše protiválečné) tvorby. 4 jeřáby. * * * *(29.10.2013)

  • Slarque
    ****

    V sovětské kinematografii té doby neobvyklý pohled na to, co dělá válka s obyčejnými lidmi. Výborná kamera i střihová montáž, velmi dobré herecké výkony v hlavních rolích.(6.7.2018)

  • Yardak
    ****

    Velmi dobře jsou ve filmu znázorněny poměry ruských rodin, jaké panovaly v druhé světové válce. Hlavní herečka zahrála výborně a hrozně mi připomíná Evu Aichmajerovou!:))(20.2.2008)

  • Flego
    ****

    Pôsobivá vojnová dráma mladých ľudí vyniká hlavne výnimočným scenárom, čo sa o sovietskych filmoch dá málokedy povedať. Film patrí určite k tomu lepšiemu, čo sa v tejto krajine natočilo.(20.5.2008)

  • eLeR
    ***

    Príbeh smutný, nejeden sa tak kľudne mohol odohrať. Niektoré časti veľmi pekne natočené, aj kamera nebola zlá, ale v niektorých chvíľach mi emócie hercov prišli strašne umelé a hrané, že som sa s tým nevedela stotožniť. Videné v rámci Season Challenge Tour vol. 2 (19.10.2016)

  • giblma
    ***

    Hezká kamera, celkem lehké plynutí děje, zajímavý příběh. Problémem ale jsou až neuvěřitelně patetické scény, které mé hodnocení výrazně snižují.(14.11.2008)

  • Ilicka
    *****

    Netušila bych, že sovětský film z léta páně 1957 mě může tak zasáhnout, dokud jsem neviděla Jeřáby. Univerzální příběh o lásce, věrnosti a válce, propagandy minimum, s uhrančivou Taťjanou Samojlovou v roli Veverky.(20.4.2010)

  • Spinosaurus
    *****

    Velice zajímavý snímek. Nejlepší na tom celém je jistě kamera a potom také výprava. Moskva v obležení to je prostě něco pro mě. Taky zde chtěl vyzdvihnout skutečnost, že narozdíl od amerických filmů podobného typu (Pearl Harbor), jsem zde vůbec netušil, co se za dalších 5 minut stane, takže jsem od obrazovky po celý film neodklodil zrak. PS: Řitka by se měla stydět, že když už přidá na DVD bonusy, tak je prozměnu neotitulkuje.(12.7.2010)

  • dopitak
    ****

    Petr a Lucie nebo také Romeo, Julie a tma, aspoň tím svícením na ústřední dvojici v začátku příběhu. Tragický, a v dnešní době těžko docenitelný kus ze sovětské kinematografie. Musel jsem se smát vzletnému Štěpánovu prohlášení v závěru, že soudruzi udělají vše, aby už ženy nemusely oplakávat své nezvěstné muže. A pak přišel Josif Vissarionovič a těch vdov bylo ještě víc. Film obsahuje celkem dvě silné scény: když Veronika vyběhne po schodišti a otevře dveře do neexistujícího bytu; a pak to bombardování prožité v bytě. Přičtěte k tomu jeden z nejstarších dochovaných dabingů ( Studio pro úpravu zahraničních filmů pro ČST Praha, 1965, famózní Ludvík Žáček) v hlavních rolích Jana Štěpánková, Eduard Cupák, Bohuš Záhorský a Josef Vinklář. Kvůli naposled vyčteným faktorům hodnocení tak vysoko, jinak by to byly 2*.(9.2.2017)

  • Anderton
    *****

    Tak z tej úžasnej kamery občas naskakuje husia koža, občas ide strach. Z počiatku som sa bál schematického scenára, lenže táto obava sa začala rýchlo rozplývať a dá sa povedať, že tento film prekvapí dejovými zvratmi. Taťjane Samojlovej držíte po celý čas palce, akože je ruská Audrey Hepburn a zdieľate s ňou všetky útrapy. Záver by som charakterizoval potom ako antischematizmus, keď do poslednej chvíle neviete, či to skončí ako A alebo ako B, ale jedna scéna z priebehu deja vám hovorí, že zrejme proti očakávaniam. Film išiel v USA do širokej distribúcie, čiže počas studenej vojny, čo môže byť pre mnohých prekvapivé. Ja som na filme nič extra poplatné režimu nezaregistroval, silný dej a vojna sama o sebe (čiže nie oslava jej hrdinov), na upriamenie pozornosti stačili. 90%.(30.11.2014)

  • MrCreosote
    ****

    Film je zapamatováníhodný především ve stylové rovině - užití širokoúhlého objektivi deformující každý záběr do surreálných poloh nebo práce s jeřábem, který se spíše než na samotný dav soustředí na tváře jednotlivých postav, bylo ve své době novátorské, stejně tak i soustředění se na proměnu hlavní hrdinky z bezstarostné dívky vezlomenou ženu bez naděje. Chyba nevidět.(16.3.2012)

  • mm13
    ***

    Asi bola chyba pustiť si to po Svetluškách... necítil som nič, láska zamilovanej dvojice so mnou nepohla, ich osud mi bol ľahostajný. A neuveril som ani novému vzťahu hlavnej hrdinky, nechápal jej rozhodnutie - ja viem že čakala dlho (ale ta čo čakala?), ja viem že bol ten druhý neodbytný - no a čo? Buď nemilovala Borisa a potom je celý film zbytočnosť alebo si niekto nedal dosť práce s tým, aby jej rozhodnutie napriek veľkej láske k Borisovi dostatočne odôvodnil alebo ešte lepšie - prinútil diváka jej napriek všetkému fandiť, pochopiť ju, súcitiť s ňou alebo rovno 'spoluprežiť'. Chcelo by to remake, príbeh sám núkal viac. Úplne najhorší je fujtajblový, dobe vzniku poplatný záver.(17.8.2006)

  • Sawy
    *****

    Tak tenhle film se mi líbil moc,nesrovnatelně víc než slavné a všude vychvalované Jdi a dívej se.Rusové mě příjemně překvapili tímhle krásným filmem,který jsem snad neviděl naposledy a je velká škoda,že ho nevidělo víc lidí.90 %(26.12.2009)

  • Jirka_Šč
    ***

    Třemi hvězdičkami zřejmě film podhodnocuji. Určitě výborná kamera, výborná Taťjana Samojlova, ocenil jsem "nesovětskost" filmu. Přesto to na mě nezapůsobilo tak, jak jsem čekal a v tuto chvíli víc dát nemohu. ■ Některými diskutujícími kritizovaná závěrečná scéna, ve které začne hlavní hrdinka rozdávat květiny, se mi naopak líbila. Další scéna, která zaujala, je běh Veroniky po schodech a její vtrhnutí do "bytu". Výraz, se kterým se otočí na vojáka, jež ji vrací zpět, se nedá zapomenout. 70%(18.7.2010)

  • Terva
    *****

    Neagitační ruský válečný romantický příběh.(2.3.2012)

  • Revanx

    Jeden z 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete.(25.1.2009)

  • ScarPoul
    ****

    Všetci sme obeťami lásky. Či už je to láska rodičov k deťom, muža k žene, alebo priateľa k priateľovi. Láska tvorí jadro celého príbehu. Dominantným prvkom je ale vojna, ktorá zasiahne do životov obyčajných ľudí. Deti, priatelia a manželia odchádzajú na front a nechávajú svojich blízkych v úpenlivom čakaní, či sa vôbec s frontu vrátia a keď hej tak v akom stave. Kalatozov natočil veľmi citlivý film o hrôzach vojny a jej dopadoch, ktoré podáva cez mladé dievča Veroniku. Jej láska k Borisovi je silná a keď odíde na front rozhodne sa na neho počkať. Lenže vojna sa dostane aj do ich mesta. Pri bombovom nálete príde Veronika o rodičov a zo zúfalstva a s náporu Borisovho bratranca Marka (za ktorého sa vydá) zrádza Borisa a jeho lásku, čo si neustále vyčíta. Paralelne sledujeme situáciu na fronte, kde Boris plní rozkazy a nesie si pri srdci Veronikin obrázok. Neopúšťa ho optimizmus, čo sa mu stane osudným. Kalatozov sa snažil vybudovať takú atmosféru, ktorá by umocňovala Veronikine zúfalstvo a samotu. Chcel aby to čakanie, bez toho aby vedela, čo sa deje , sa stalo neznesiteľným, rovnako ako chcel ukázať, dôsledky vďaka, ktorým ľudia strácali nádej. Aj keď Veronika stále verí, že sa Boris vráti, my vieme, že je to zbytočné čakanie. Vzťahy sa začnú rozpadať a keď príde koniec vojny v radostnom pochode pôsobí Veronikin osud tragicky. Pritom sa na fungovaní sveta veľmi veľa toho nezmenilo. Žeriavy stále lietajú po oblohe, tak ako to robia každý rok. Len ľudia sa stali chudobnejší.(3.1.2012)

  • Una111
    ****

    Kus hodně, hodně dobré filmařiny a dojemná Taťjana Samojlova v začátcích své herecké kariéry. Shlédnuto 70 let od konce války, v době, kdy se slovo válka opět skloňuje dennodenně ve všech médiích! Bože, smiluj se!(15.6.2015)

  • Sandiego
    ****

    Klasická válečná romance ozvláštněna příjemnou poetikou, silnou hrdinkou a hlavně výborným technickým ztvárněním, díky kterým jsou některé momenty nezapomenutelné, například vášnivá scéna při bombardování či vypjatá rapidmontáž hrdinčina útěku z nemocnice.(25.3.2009)

  • YURAyura
    ****

    8/10 Až na prvotní premisu celého příběhu pravděpodobně jeden z nejrealističtějších válečných filmů, který si za pomoci výborných pohybů kamery (souběh kamery a hlavních hrdinů mezi stromy nebo davem, podhledy) podporovanou sugestivní hudbou (hlavně v bombardovací scéně) všímá nejen dění na frontě i v týlu za velké vlastenecké války. Boris je typický sovětský úderník a místo do chomoutu se svou krásnou přítelkyní se bez jejího svolení žene na obranu vlasti do zákopů. Tam při náhodné střelbě umírá. Veronika v první chvíli odmítá tuto zprávu akceptovat a stále čeká na svého milovaného. Ovšem třetí strana milostného trojúhelníku Borisův volnomyšlenkářský bratranec pijan a pianista vidí svou šanci a po systematickém nátlaku krásnou Veroniku zlomí ve svůj prospěch. Příběh pokračuje v nemocnici, kde se Veronika kromě Borisova strýce primáře se střetává i raněnými vojáky, kterým se snaží jako vykoupení za svou „nevěru“ pomoci v rekonvalescenci. Jako další dobročinnost, která jí má zajistit vykoupení, se začne starat o nalezeného sirotka. Prvotní premisa v podobě nadšeného vstupu do armády na obranu vlasti mi přišla v konfrontaci s tužbami mladého mileneckého vztahu až příliš nerealistická, podobně jako závěrečná rychlá proměna smutné Veroniky po projevu vojenského politruka na nádraží v zasloužilou svazačku rozdávající květiny.(2.5.2008)

  • Foma
    *****

    Nehledě na příběh, herecký výkony, hudbu atd., který jsou všechny skvělý, tak jen kvůli kameře a vizuálnímu pojetí to je zcela výjimečnej film. To jsem poznal i jako laik. Kdybych chtěl hovořit v superlativech, tak výkon kameramana je jeden z nejlepších v dějinách filmu, což je názor i mnoha filmových znalců.(4.11.2008)

  • Toj
    *****

    Geniální!!! Myslím, že některé scény zůstanou v mé hlavě už napořád.. Jsem si vědom toho, že lze polemizovat jestli to občas nespadá do nějaké manýry, jestli forma není příliš zbytečně melodramaticky přestylizovaná a jestli úplný závěr není rána do obličeje inteligentního diváka s trochou vkusu. A asi lze v těchto případech říct: Ano! Ovšem v tomto případě mi je to jedno a umím odpouštět....(23.8.2010)

  • classic
    *****

    Jeden z určite najlepších sovietskych snímkov, aké som kedy videl, na objednávku s „propagandistickým nádychom” . Propaganda nech ide bokom, je v tom veľké umenie, čo sa práce kamery týka, ústredná dvojica „zamilovaných” , je perfektná, ale po odchode Borisa na frontu, si Veverka, ako sa povie : „Kradne si snímok pre seba” ... Taťjana exceluje, vtedy neľahkej dobe, že všetko, čo prežíva ONA, prežívame aj my diváci, a veríme tomu. Režisér Kalatozov a kameraman Urusevskij, musia mať skúsenosti, lebo ich práca nemá žiadnu chybu... Existuje tzv. veľa snímkov na objednávku nejakého režimu, ale málo ich ide v takých šľapajách ako žeriavy...(3.2.2014)

  • kaylin
    ****

    Po druhé světové válce a hlavně po smrti Stalina se zase Rusové pustili do filmů, které skutečně stojí za to. Tenhle romantický příběh má neskutečně krásnou kameru, ale on i příběh je krásný. Trochu to má z realismu, ale přitom je tu pořád vlastenectví, i když se rozhodně nedá mluvit o silně socialistickém filmu. I proto se vyplatí na něj podívat.(21.1.2015)

  • corpsy
    ***

    Obrazovo dokonalý filmársky kúsok. A nič viac.(23.8.2016)

  • d-fens

    ocenenia : MFF Cannes 1958 - Zlatá Palma(22.12.2012)

  • kajas
    ***

    Mimo "Mrazíka" první sovětský film, který jsem viděla, a to jen díky zajímavému článku v časopisu Cinema. Byla jsem opravdu potěšena, že snímek není žádnou socialistickou agitkou (budovatelské písně mě iritují i v "Pyšné princezně"), nenudila jsem se, ale zároveň jsem s hlavními postavami nijak nesoucítila, nepřirostla mi k srdci ani krásnooká Veronika. A ty její facky... jako z nějaké nepovedené grotesky, ne z válečného dramatu.(15.6.2015)

  • Crawler-D
    ****

    Filmy, které ve své době šly proti proudu, se i v dnešní době ocitají v nepříjemné pozici (stejně jako tenkrát). Jsou potřeba znát souvislotsi a i snimi je často těžké "soucítit. Jestřábi táhnou nabízejí řadu pozoruhodných scén, zajímavých myšlenek, brilantního hereckého ztvárnění (především Taťjana Samojlova) a nevšedních kamerových póz. Film není oslavou války a hrdinných vojáků, jak bylo zvykem, je příběhem o těžkostech milostého vztahu na pozadí válčeného konfliktu. A to opravdu zvládá na jedničku.(27.1.2008)

  • Wormboy
    **

    Vojna a jej dopad na pozadi mileneckeho vztahu dvoch ludi, predstavuje zaujimavu vstupnu koncepciu pribehu, avsak jeho rozpravanie, ale predovsetkym samotne konanie viacerych postav (vratane hlavnej hrdinky) sa brani zdravemu rozumu, co bol dovod preco ma pribeh nechal chladnym a osud postav mi bol uplne ukradnuty. No a oslavne ody na hrdinstvo vojakov cervenej armady a ich zaverecne hypervlastenecke privitanie, zodpovedaju skor odpornemu pachu dobovej sovietskej propagandy, ako umeleckemu zobrazeniu (po)vojnovej reality. Vynikajuca kamera robila pre mna z filmu aspon ako tak stravitelnu zalezitost. 2,5/5*(5.6.2008)

  • SoolenJV
    ****

    Zajímavá a nápaditá kamera ještě vylepšuje už tak dobrý válečný film, který se na válku dívá ze značně neobvyklého pohledu, z týlu. Hlavní hrdinka je skvěle zahraná a uvěřitelná a ta tragédie, která ji zasáhne v průběhu filmu, má tu moc, že dokáže pohnout i divákem. Ruský film z dob Sovětského svazu, ale to, co bylo typické pro socrealistické filmy předchozích let, je zde spíše zesměšňováno.(19.4.2010)

  • Mylouch
    *****

    Výtvarně i příběhem úžasně sevřený tvar, který navíc antiheroickým zaměřením na válečné zázemí přináší do žánru válečných filmů nový obor. Rozsahem zobrazení frontových akcí a vojenského prostředí je ještě úspornější než o mnoho mladší Lovec jelenů. Ke všem uměleckým kladům navíc při nádherné stylizaci přidává velkou porci emocí.(25.11.2012)

  • zette
    *****

    Nadherne natoceny film o divce, ktere odejde jeji mily na frontu. Film zaujme kamerou, hudbou a predevsim vybornym hereckym vykonem hezke Tatjany Samoljovove. Jedine co bych vytknul je zbytecna svatba hlavni hrdinky, ktera stejne nijak zvlast nerozebira jeji vztah s manzelem. Jinak ale spousta silnych a dojemnych scen, nechapu, jak nekdo muze napsat, ze tomuto filmu chybi emoce...(31.5.2014)

  • Wallas
    *****

    Na film podobného ražení tu je velice málo agitace a více osobního přístupu, výborně zahraná hlavní role a dobrá kompozice záběrů.(3.10.2007)

  • LeoH
    *****

    Režijní, kameramanský a střihačský(!) koncert pod opravdu minimálním a dobově pochopitelným ideologickým nátěrem; báječně napsaný scénář, důrazem na ironii osudu upomínající na knížky Johna Irvinga. Kdysi na semináři střihové skladby u prof. Fišárka vznikla po předvedení ukázky z Jeřábů lehká kontroverze – části, ne-li většině přítomných se zdálo, že kvůli hodně stylizovanému herectví nemají filmy tohoto typu dnešnímu divákovi co říct. Pravil jsem tenkrát, že to, že jsme si v kinematografii zvykli na tzv. civilní herectví a vůbec snaživé předstírání reality, neznamená, že je to jediný správný způsob dělání filmu, a myslím si to doteď. Scéna umírání v mokřinách mi zůstala zaseknutá v paměti od dětství jako jeden z formativních filmových zážitků, ale silně emotivně, skoro až duchovně působivá je celá hodina a půl, je-li člověk příslušně ustrojen. Jsem rád, že já jsem.(10.8.2012)

  • Steffa.
    *****

    Válečný film vyprávějící o dívce Veronice, jejíž přítel Boris odchází do války. Po celou dobu však nepřestává věřit, že její milý žije. Jednoho dne po nebezpečném náletu však podlehne samotě a utrpení z války a vezme si Borisova bratrance Viktoria Marka. Svého činu však začne velmi brzy litovat, jelikož Borise nikdy nepřestala milovat a svůj čin začíná vnímat jako zradu proti němu. Film krásně ale smutně vykresluje život lidí během války, těžkosti běžného života žen, kterým muži do války odešli a ony jsou teď na všechno samy. Ve filmu jsou také velmi dobře zobrazeny Veroničiny výčitky, které jsou ještě podpořeny rozhovorem dvou mužů v nemocnici, když je jeden z nich zoufalý z toho, že na něj jeho milá nepočkala a ten druhý mu vysvětluje, že v tom případě za to ta dívka vůbec nestojí, tak ať je rád, že není jeho. Tento rozhovor Veroniku velmi zasáhne.(23.1.2015)

  • Martin741
    ****

    Tento film mohol vzniknut az po smrti Josifa Vissarionovica Stalina v obdobi destalinizacie a chruscovovskeho tani. Sovietsky film rezisera Michaila Kalatozovova sa vysielal aj v byvalom Ceskoslovensku a ja som si jeho projekciu po dlhom case opat zopakoval. Krasny pribeh o laske on + ona, do ktorej zasiahne Velka Vlastenecka Vojna ma stale co ponuknut, lebo II. svetova vojna je v ramci dejin 20. storocia uz vlastne folklor : vieme prakticky vsetko od A az po Z. Poniektori to uz prehanaju - idu zbytocne do hlbky a ak to takto pojde dalej, budeme zachvilu vediet aj to, ci Georgij Konstantinovic Zukov cistil hajzly po vysrani v smere pohybu hodinovych rucicek alebo proti! A nepochybne budeme vediet aj to, aky typ hajzlovej kefy pouzival a kde ich chodil nakupovat. To vsak tu nepatri. On sa musel v dosledku vojny od nej odlucit a neskor pocas bombardovania sa tato pani Tatjana Samoljova opat vydala za akehosi Marka. A moze sa rozbehnut pribeh. Herecke vykony su tu dost o nicom a chybaju realne sceny /aspon chcelo to vybuch tanku alebo zhorenie nejakej drevenice/, a nuda TeptiChumbanzial dostala isty priestor, a to nie je dobre. Potesi aspon optimicky koniec vojny a tym aj filmu. V ramci mimoamericke vojnovej kinematografie vsak rozhodne silny snimok. 80 %(18.4.2015)

  • smrt.ka
    *****

    Filosofie... Přemýšlej. Rozhodni se. Truchli. Žij. Přežij. Styď se. Vstaň. Děkuj. Žij. Jeřábi táhnou jsou filmem věčným. Jeho příběh nikdy nezemře, tak důležitý pro minulé, dnešní i příští generace je. Sděluje nám důležtou myšlenku a to sice tu, že člověk musí být smířený sám se sebou, bez toho nemůže žít. Ne normálně. Herci předvedli skvělé výkony. Konec je jedním z nejhezčích filmových momentů, které jsem zažila. Ve vzduchu bomby, rány, strach a napětí všude kolem - a klavír! To je další z těch úžasných momentů. Ale přesto není film Jeřábi táhnou o síle momentu. Je o věčnosti.(24.3.2009)

  • Elví
    ****

    Ten konec mě teda pěkně vytočil!(4.9.2010)

  • farmnf
    ****

    Legendární ruské romantické drama z války. Na 57-ý rok je to skutečný skvost se skvělým herectvím, neopakovatelnou ruskou romantikou (milenci vždy běhají v lese, kde jsou břízy). Nejvíc mě zaujala kamera. Ten malčik snad možná C. Urusevsky-nejde to zjistit-zacházel s kamerou tak citlivě a profesionálně jako náš Milota. Akční záběry mají akční kameru, romantické velmi pomalou až línou-často točí z jeřábu, což filmu jen svědčí. Na scénáři je vidět, že Chruščovovské období dávalo filmařům přece trochu svobody. Doktor Fjodor se vysmívá stalinovým heslům, které hlásají mladé komsomolky, všichni protagonisté mluví o válce otevřeně a připouští, že tam zhebnou. Příběh je vlastně životním příběhem Veroniky-alias Veverky, neskutečně dobře zahraný krásnou Tatjanou Samoljovou-tedy Annou Kareninou z r. 1967.(7.10.2012)

  • C0r0ner
    ***

    Trošku mi to připomnělo Návrat do Cold Mountain, minimálně po obsahové stránce. Udělané to však bylo o poznání mizerněji, což však vzhledem k roku výroby a zemi původu není až takový div. Alespoň byl ale příběh napsán zajímavě a netuctově, takže se na to i díky krátké stopáži dalo docela v pohodě dokoukat. 60%(14.2.2017)

  • sator
    **

    Nerozumím sovětské duši..ruské ano.(2.3.2011)

  • deckardx
    *****

    Cekal jsem nejakou ruskou propagandu nebo tak neco,ale vyklubal se z toho film, ktery sem opravdu necekal... Vyborne natocene a hlavne zahrane (Veronika byla vazne skvela,jak po herecke strance,tak i vzhledove..). Kdybych mel moznost,tak bych se na to kouknul jeste jednou,opravdu me prekvapilo,ze v te dobe ,v Rusku, se dal natocit tak citlivej snimek...(26.1.2008)

  • kornflakeska
    *****

    Silnější film jsem zatím neviděla.(28.5.2013)

  • Thurin
    ****

    Válečný film Jeřábi táhnou není vůbec typickým válečným filmem, jak bychom možná ze zkušenosti se sovětskou kinematografií čekali. Nejde o rekonstrukci bitvy, osudy partyzánů ani heroické činy. Jeřábi táhnou nejsou o vojácích v zákopech, ale o jejich blízkých – nevěstách, které ztrácejí své ženichy, matkách chvějících se o své děti, otcích tajně polykajících slzy. Než o válečný, jde spíše o protiválečný snímek ukazující utrpení lidí v týlu, které není o nic menší než na frontě. ___ Film Jeřábi táhnou však není zajímavý pouze svým protiválečným pojetím z týlu. Obsahuje také několik úžasných dechberoucích scén. Jednou z nich je konec schůzky Veroniky a Borise, kdy mladík vybíhá za svojí dívkou po činžovních schodech. Kamera doslova víří a sleduje Borisův běh. Neuvěřitelně z ní prýští radost ze života ještě nezkažená Velkou vlasteneckou válkou. Scéna se částečně opakuje, když po těch samých schodech vybíhá Veronika po jednom z náletů, aby zjistila, že její byt, kde zůstali rodiče, je vybombardován. Znovu sledujeme stejný výběh, ale ten je více rozbit a kouskován. Místo radosti ze života se dostavuje strach ze smrti. Kontrast lásky (míru) a smrti (války) se nese celým filmem.(15.12.2015)

  • klúčik
    ****

    Musím naozaj vyzdvihnúť kameru v tomto filme, je úžastná. Vôbec mi nevadilo, že film je čiernobiely ba naopak, ako farebný by stratil svoje čaro. Po rokoch som si ho pripomenul a vôbec som nelutoval, dávam 80%.(20.5.2008)

  • vitekpe
    *****

    Nadherny sovetsky film, ke kteremu neni treba nic dodavat. Jedine co me napada je, ze je skoda, ze takovehle filmy uz nejsou v kinech...zijeme v divnem svete... P.S.: Nektere okolni komentare ve me vzbuzuji socialni beznadej...ach jo.(14.10.2012)

  • jamalka
    *****

    Velmi autenticky působící válečný film...především díky době, kdy byl natočen...doporučuji, dnes už žádný film z této doby nemůže této opravdovosti dosáhnout.(30.7.2018)

  • see_sawandrew
    *****

    Dokonalá filmařina, kterou Kalatozov za pomoci famózního kameramana Urusevského přivedl na svět jako blesk z čistého nebe, protože před tímto filmem natáčel téměř nekoukatelné snímky. Tým tvůrců v čele s Kalatozovem se dá považovat za jeden z nejprofesionálnějších štábů vůbec, protože způsoby, jakými natáčeli film, se dodnes učí na všech filmových školách, záběr po záběru. Právě kamera a její jízda je zde tak fascinující. Každý záběr je nádherným příkladem vizuálně dokonalé mizanscény: Na začátku kamera staticky snímá moskevské schodiště, začleňuje postavy do hloubky prostoru, později se vesele točí podél panelákového schodiště, a jen proto, aby při smrti jedné z postav udělala právě stejný pohyb, hra světla a stínů je precizně vyšperkovaná a při scéně bombardování zachází dokonce až do expresionismu, odraz Markovy tváře při hře na klavír odráží jeho pokřivený charakter, neuvěřitelně dlouhé jízdy kamer v exteriérech nejen že sledují Veroniku v pohybu, ale také vybírají z obrovského komparzu běžné lidské situace (loučení s rodinou, nebo naopak vítání), asi nejslavnější scéna běhu vedle vlaku, kdy Kalatozov kombinuje rychlou jízdu s kratičkými záběry s ruční kamery, je třešničkou na dortu. Zároveň je film příjemně politicky odcizený a věnuje se hlavně lidštějším tématům během války. Zejména prohlubuje a vyvíjí psychologii Veroniky, ale také všech ruských žen, bez jejichž dřiny v týle by fronta nevydržela ani čtrnáct dní. Ještě jsem nenarazil na film, který by tak úžasně stylovým a vizuálně nádherným způsobem znázorňoval lidství stejně precizně jako Jeřábi táhnou. 90%(21.6.2010)

  • pasteur.II
    *****

    rozdávat květiny?(2.5.2012)

  • Autogram
    ****

    Vojnová smutná romantika na ruský spôsob s viacerými silnými scénami. Tie sú naozaj dobré natočené, vidno, že do nich hlavne kameramani a strihači vložili veľký kus filmárskeho umenia. Zapamätám si hlavne fackovanie, a možno aj nemocničnú a vlakovú scénu. Ako celok ma ale na filme iritovalo to prehnané hrdinstvo ruského človeka, ktoré je samozrejme väčšie ako ktorékoľvek iné. Oduševnenie vojakov ísť na front bojovať a zabíjať je mi cudzie a pritom film si na tom dáva záležať, hlavne na kontraste s relatívnym pohodlím života v zázemí. –––– Nestojí za fajku tabáku, když mohla vyměnit opravdového hrdinu za nějakou týlovou krysu! Ona ztratila své štěstí, ne on. A dobře jí tak. Není hodna! Přízemní dušička. Taková jako ona, zaslouží od vás, vojáků jenom pohrdání a nikdy jí neodpusťte.(18.4.2015)

  • conejo
    *****

    Film typu "padající čelist". Výstavba příběhu, kamera, herečka v hlavní roli.... a v černobílém obraze. Fascinace.(25.9.2010)

  • matolas
    ***

    Niečo medzi 3* a 4*, no úplný záver ma tiahne skôr k prvému hodnoteniu. Film, ktorý ma spočiatku sklamal, tak od polovice potešil inovačnými zábermi (smrť a beh Veroniky top) a napokon opäť usadil späť k stavu zo začiatku.(28.3.2015)

  • Alf
    *****

    bezesporu řada geniálních scén (kamera!)(11.10.2006)

  • kebom
    *

    Sovietom sa filmy veľmi nedarili, obzvlášť tie vojnové - nedokázali sa vyhnúť patetickosti, prehnanosti a vytváraniu nejakých legiend (kultový vojak sám proti tanku a pod.). V tomto prípade žiadna výnimka sa opäť neudiala. Hlučná hudba, silné prehrávanie hercov ako vo vidieckom divadle, alebo gestikulácie na ktoré by boli pyšní aj v nemom filme. Vrchol umeleckosti je pohyblivá kamera napríklad na herečku pohybujúca sa v dave, alebo detailné pohľady na tváre. Filmové utrpenie sa končí záberom na značne nevydarené trhavé kreslené bociany v záverečnej scéne...(28.8.2014)

  • Mouzon
    ****

    Je trochu záhadou, proč se podobně expresivní záběry dnes již ve filmech nevidí. Oproti "Jeřábům" je valná většina současné produkce formálně pouze nuda a šeď. Výpověď je samozřejmě diskutabilní - zde je problematická především zakořeněnost na pomezí dvou epoch (cenzurně represivní a mírně uvolněné) a v určitém ideologicky poplatném modu (který Kalatozov v tomto případě sice neplnil tak poctivě jako jiní soudruzi, ale přesto mi jsou určité prvky ideologicky proti srsti: Borisovo dobrovolné narukování, jelikož po jejich zemi "kráčí smrt"; Veverčino gesto v samotném závěru - ne pro ono gesto samotné, nýbrž pro jeho inspiraci v řečnícím Stěpanovi). To ovšem nic nemění na faktu, že tento snímek disponuje mnoha velmi silnými (myšleno bez ironie) scénami. Jako celek je pro mne ale stále trošku nestravitelný. Nikoliv co do stylistiky, spíše po stránce celkové skladby příběhu. Svým poselstvím to ke mně nemluví tak silně jako svým stylem. A i když existuje nepočítaně filmů, kterým jsem s to podobnou věc odpustit (viz HIROŠIMA, MÁ LÁSKA), zde mi zkrátka něco těžko popsatelného brání v plném hodnocení při zachování si čistého svědomí. Možná mne to pouze příběhově málo zaujalo.(22.9.2010)

  • HonneyBunny3
    ****

    Řitka video, s.r.o.(14.5.2019)

  • Brejlil
    *****

    Tento film mně dost překvapil. Nejprve svojí relativní otevřeností na rok 1957. Ne všechno je správné, vojáci (i hlavní hrdina) umírají kvůli chybám velení, různí příživníci se schovávají daleko za frontou, kde si vymýšlejí důvody, proč oni nemusí bojovat, a hlavní hrdinka podstupuje dost nehrdinsky boj o důstojnost a duševní zdraví. To druhé překvapení je čistě filmové: většina různých přehledů tvrdí, že na konci Stalinovy éry se filmy skoro nenatáčely a těch několik, co vzniklo, nestálo po technické stránce za mnoho. A teď toto překvapení. Vynikající ruční kamera, a to hlavně v davových scénách na konci filmu a některé pěkné nápady (Boris běžící po schodech, Veronika se vrací do zničeného bytu) jako by ani nepatřily do výbavy socialisticky realistické filmové řeči. Doporučuji každému. Ad Shadwell: V roce 1957 steadicamy neexistovaly, film se natáčel ruční kamerou, nanejvýš stabilizovanou protizávažím. :-)(20.9.2007)

  • actor-SP
    *****

    Pohľad na sovietsky romantický film odohrávajúci sa na pozadí vojny bol zážitkom, ktorý človek vo sférach emocionálnych filmov o láske príliš nepredpokladá. Vtedy ešte mladá a neskúsená Taťjana Samojlova ohúrila svojím solídnym zvládnutím tak tragickej postavy, ktorá dlhý čas vyčkáva, až sa jej milý konečne z vojny vráti živý. Zatiaľ však stihne urobiť najväčšiu chybu svojho života, vydať sa v žiali za jeho bratranca Marka. Tento emotívny (dnes už klišoidný) nárek zaľúbeného dievčaťa bol zrežírovaný M. Kalatozovom, režisérom, ktorý film poňal nadčasovo a okorenil ho bezchybným strihom, kamerou, hudbou, či samotnou myšlienkou vyvierajúcou na konci filmového skvostu. Predovšetkým je to však kompozícia záberov a samotné konanie postáv, ktoré je krásne pozerateľné a prirodzené aj s odstupom času. Žeriavy tiahnu sú plné geniálnych scén. Za zmienku stojí sprvu pokľudná hra na klavíri mladého Marka, ktorá sa mení až na "krvavý hudobný epos" vo chvíli, keď sa Veronika bráni jeho pomoci. Mesto je počas bombardovania zahalené v obrovskom hluku a vtedy Veronika citovo vzplanie, čo Marko využíva na to, aby jej pomohol, a neskôr, aby jej dal svoj prvý bozk. Po utíchnutí veľkého rachotu sa upokojí aj Veronika a scéna má tak famózny záver. Nielen tieto nápadité metafory, či pozdejšie antimilitaristické výkriky do tmy sú zárukou toho, že film je aktuálny aj dnes a jeho genialita nevyprcháva. V kope súčasných romantických sračiek je film Žeriavy tiahnu jedným z najlepších romantických filmov všetkých čias. 90%(28.2.2013)

  • Brylin
    ****

    Intenzivní. Kdybych měl popsat sovětský film Jeřábi táhnou jedním slovem, bylo by to slovo “intenzivní”. Příběh mladé přervané lásky je umocněn válkou, která všechno prohlubuje. I pocity štěstí a naplnění na jedné straně a výčitky, zklamání a smutek na straně druhé. Vezmu-li v potaz dobu vzniku filmu, rok 1957, je úžasné, jak málo jde cítit komunistická propaganda a kolik dostal režisér Michail Kalatozov tvůrčí svobody. Mohl tak na půdorysu divalní hry Viktora Rozova postavil vášnivý protiválečný milostný příběh, který se pyšní výbornými hereckými výkony. Zde chci vyzdvihnout Taťjanu Samoljovovou, jejíž prožití role bylo skvělé. Silné čtyři hvězdičky.(3.7.2018)

  • IdaHutt
    *****

    Viděla jsem od svých dětských let několikrát - a čím jsem starší, tím jsem v závěru ubrečenější!(4.2.2011)

  • pravo
    ***

    Zaujímavý film, ale bohužiaľ ma nedokázal naplno pohltiť. Nie celkom som chápal aj konanie hlavnej hrdinky ako aj výlev primára v nemocnici. Čo ma zaujalo bola práca s kamerou a to trocha pohlo mojím hodnotením nahor. No vraj v tej dobe vyčítali filmu malú ideologickú zanietenosť, ale to ja ťažko dokážem posúdiť v kontexte iných sovietskych filmov, ale podľa môjho laického pohľadu je v tomto filme ideológie celkom slušne. Ale aj napriek týmto výhradám sa film dá raz celkom bezbolestne absolvovať.(20.5.2008)

  • Kragujevac
    ****

    Celkem sympatické romantické drama, avšak má pár hluchých míst + k postavám si nestihnete vytvořit důležité pouto a tak je Vám celkem fuk, jak to celé dopadne. On i ten konec je dost idealizovaný a zvláštní. Ta romantická atmosféra je však nádherná a práce s kamerou brilantní.(2.7.2013)

  • Vesecký
    *****

    Bezesporu jeden z nejlepších válečných filmů vůbec. Tahle klasika nemá v tématice 2. světové války snad společně s Osudem člověka a ...a jitra jsou zde tichá konkurenci. Prostě prosté dílo o jedné velké lásce, kterou narušil fašistický vpád na území Sovětského svazu. Nádherně zpracované scénáristicky, režijně, vynikající kamera (nádherně zobrazená smrt hlavního hrdiny Borky) a hudba. Především však věčné poselství, platné především dnes, kdy chtějí váleční jestřábi z Pentagonu vyvolat nový konflikt s Ruskem, zemí, která přinesla světovému míru nejvíce obětí. Stydět by se musela každá země, která by stála po boku agresorovi v nové válce. Upřímně jsem se na konci filmu rozbrečel, když starý lékař ukazuje Veronice na oblohu: "...podívej, jeřábi táhnou..." Ano, je třeba budovat mírový život.(18.4.2015)

  • bono22vox
    ****

    Musím konstatovat, že Jeřábi jsou jedním z nejkrásnějších a nejdůslednějších černobílých filmů, které kdy byly natočeny. Přímo hýří šedými odstíny a lze si ho jen těžko představit v barvě. Pablo Picasso po jeho zhlédnutí prohlásil, že je tím nejlepším filmem, který kdy viděl...(18.3.2017)

  • kersten
    ***

    Vo mne az taku zalostnu a nezabudnutelno romanticku atmosferu z nenaplnenej lasky z obdobia vojny nezanechal. Bohuzial. A naviac sa hlavná hrdika podobala na ex môjho manžela, ktorá nám dlhšie strpčovala život, takže aj kvôli tomuto nemôžem s hodnotením vyššie. Moje vnútorné ja, to nedovolí.(11.5.2017)

  • rottik-cb
    ***

    Podivná sovětská romance s problematickým ideovým vyzněním. Nicméně kamera krásná. 3. ze 1001(18.11.2010)

  • Marat
    ****

    Skvělé válečné drama o tom, jakým hrdinstvím je vlastně umřít ve válce z pojetí děvčete, které je do padlého vojína zamilované. Ruský film je vždycky jiný než evropský nebo americký a cokoliv "jiného" mám rád.(17.1.2007)

  • Doutas
    *****

    Cinefilskej orgasmus.(19.2.2015)

  • Bumerang
    *****

    Jeden z nejzásadnějších a bohužel zároveň nejzapomenutějších snímků světové kinematografie. Bez skropulí ho můžeme zařadit mezi Občana Kaena nebo Křižník Potěmkin a možná ještě nad ně! Geniální herectví Samojlovové a perfektní režie i příběh nemají chybu. A scény jako běh podél kolejí snímaný skrz plot je stejně úchvatný jako klasický kočárek na schodišti... Prostě podívaná pro filmové fajnšmekry, kteří přehlédnou tu špetku dobové ideologie. Kdyby to šlo, dávám 10 hvězdiček! Howg!(14.2.2006)

  • Bilky
    ****

    Tak tento film som videl ešte na ZDŠ a pamätám sa že na mňa hlboko zapôsobil! Už sa teším na 20ročnú konfrontáciu ;) Viac po zhliadnutí filmu... Možno to bude 1* + alebo -(4.5.2006)

  • Raphaell
    *****

    „Na frontách se za poslední den nepřihodilo nic podstatného.“ „Nic podstatného, to není špatné.“ Aneb, jak řekl tuším Lenin: „Smrt jedince je tragédie, ale smrt tisíců je statistika.“ Skvostně natočený milostný příběh (výsledný dojem mi kazil pouze český dabing), prodchnutý osudovostí. Boris a Veronika se jen shodou nešťastných náhod ani nerozloučí, když Boris odchází do války. Zatímco ona marně čeká na dopis z fronty, on zemře kvůli její fotce. V závěrečné části přichází skvostná scéna, kdy Veronika běží na nádraží a zachrání malého chlapce. Rapid montáž a zběsilá kamera jí povyšují na téměř surrealistický zážitek.(16.5.2012)

  • dagyšpandr
    ***

    Nečekaně svěží film v rámci poválečné ruské kinematografie. Civilní a bez propagandy. Obraz zániku mladé lásky na pozadí válečného běsnění. Upoutá pohyblivá kamera a výkon "ruské Audrey Hapburnové" alias Taťány Samojlové.(31.1.2013)

  • heger
    ***

    Ten pátos a moralizovanie sú takmer neznesiteľné. Oveľa viac sa mi páči neskorší "Soy Cuba" (aj napriek tomu, že je tam viac politickej ideológie), kde Urusevskij a Kalatozov doviedli svoj formalizmus k dokonalosti.(7.6.2016)

  • padina
    *****

    Na vojáky z krvavých těch polí - myslím tiše, v podzim laskavý -. Nezemřeli smrtí, která bolí - změnili se v bílé jeřáby.- --- Až doteď z těch minulých časů - vždy, když letí, slyším tiché hlasy. - To mé srdce cítí trpkou krásu - následuje jejich dlouhé trasy. - ---- Letí, letí oblohou klín stálý, - letí v šeru končícího dne. - Nechám teď šik, ať si letí v dáli - je v něm jedno místo i pro mne.- ---- Nastane den a v jeřábím hejnu - budu letět v širé modré nebe. - Jako pták pak taky tiše řeknu, - pozdravím snad možná právě tebe. - ---- Na vojáky z krvavých těch polí - myslím tiše, v podzim laskavý. - Nezemřeli smrtí která bolí - změnili se v bílé jeřáby. - /////// (zdroj: http://kusi.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=236755)//////// https://www.youtube.com/watch?v=JTjPbkd_UlY(30.8.2017)