
Režie:
František FilipScénář:
Jiří HubačKamera:
Vladimír OpletalHrají:
Ladislav Pešek, Miloš Nedbal, Ota Sklenčka, František Filipovský, Jiřina Šejbalová, Bedřich Prokoš, Josef Patočka, Darja Hajská, Libuše Švormová (více)Obsahy(1)
Příběh o setkání abiturientů píseckého gymnázia, příběh o přetrvávající síle přátelství, lásce, čestnosti a povinnosti autora Jiřího Hubače a režiséra Františka Filipa patří k nejkrásnějším inscenacím České televize. A patří také do dlouhé řady vynikajících a nejsledovanějších filmů, inscenací a seriálů, které režisér František Filip během pěti desetiletí svého tvůrčího působení v televizi vytvořil. Dílo F. Filipa je prostoupeno hřejivým porozuměním pro všechno lidské, vyzařuje povzbuzující úsměv a naději. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (103)
Tato televizní inscenace oceněna dvěmi cenami na MTF Zlatá Praha, se stala zároveň labutí písní jedné z našich nejlepších a nejosobitějších hereček, Jiřiny Šejbalové. Nezralé maliny jsou příběhem o trpkosti stáří, pocitu promarnění a odcizení svým dávným snům a láskám. O bolesti, kterou si každý nese v sobě sám a časem se nehojí, nýbrž stále nítí a nítí. O přátelství. O těch malých důkazech přátelství, na které si člověk po letech vzpomene a za něž je s láskou vděčný. O životě. ()
S Lístkem do památníku patří tento televizní film snad mezi to nejlepší, co bylo o stárnouních lidech natočeno. Herecký koncert Oty Sklenčky, Lály Peška a Miloše Nedbala. Dojemné, krásné, hluboké, lidské, pravdivé. ... Mimochodem Nezralé maliny jsou posledním filmem herečky Jiřiny Šejbalové. Myslím, že se s diváky nemohla lépe rozloučit. ()
Kdo chce vidět herecké výkony vpravdě strhující, musí se na Nezralé maliny podívat. Nevzpomínám si, že bych kdy viděl v českém filmu něco podobného, co předvedl Miloš Nedbal v závěrečné scéně na kostele v Telči - byť postsynchronně. Já vím, že málokdy je žák lepší učitele (pokud je učitel kvalitní), ale od něj se spousta dnešních herců starší generace na DAMU učit mohla - tak kde jsou, sakra, výsledky? Dnešní herci by se do jednoho měli nechat inspirovat a stejně by to mnohým nebylo moc platné... Pochvalu zaslouží scénář - jméno Jiří Hubač hovoří za vše. Spousta vět by se dala vyjmout a nechat zarámovat... "Člověk začne chápat život jedině když myslí na smrt." "Člověk má mít jednu pořádnou nemoc, která ho ochrání od těch ostatních." "Kde je vůle, tam je i cesta." Toliko banální zápletka se v průběhu filmu rozvine ve vícerozměrné drama, které eskaluje právě až k výše zmíněnému katarznímu monologu. Nemám rád filmy, u nichž herectví zastiňuje druhořadou technickou kvalitu filmu, ale zde jsem schopen udělat jednu z mála výjimek. Čistých 5*. ... Jediné, co by bývalo pomohlo k mému dokonalému zážitku, by bylo bývalo natáčení v Písku, kde se ostatně celá předloha odehrává. ()
"Ona nesnášela dve věci. Když jsem s ní nesouhlasil a pak když jsem s ní souhlasil." Výborná psychologická dráma s trpkou príchuťou o dávnom priateľstve, neradostnom starnutí a nenaplnených životných snoch. Televízne inscenácie ma zvyčajne príliš nebavia, ale pri Františekovi Filipovi si nemôžem pomôcť. Jeho diela totiž majú svoju hĺbku a sú úžasne ľudský hrejivé. Charaktery filmu "Nezralé maliny" sú veľmi rozmanité, niektoré so starými ranami, ktoré sa doteraz nestihli zahojiť ("Jenom jednu jsem mel rad, tú mi sebral kamarát."), každá z postáv sa so starnutím vyrovnáva po svojom, každá svojim spôsobom bilancuje svoj doterajší život ("Až když myslím na smrt, začínam chápat život."). Zásadné pre film je to, že tie postavy sú výborne zahrané skvelými hercami, vyzdvihnem hlavne trojicu Nedbal - Pešek - Filipovský. Film v sebe zahŕňa komiku i tragiku súčasne a má výborné glosy ohľadom vtedajšej spoločnosti ("Řekl, že jsem zloděj!" "Ale prosím tě, to se dneska tak nebere."). Maláskova hudba už len veľmi vhodne dotvára celkovú nostalgickú atmosféru. Pri tých všetkých kladoch dokážem odpustiť aj tú slabšiu obrazovú kvalitu (lacný televízny vzhľad). ()
Veliké zklamání. Kromě toho, že je to celé „papundeklové“, což by se při televizním formátu dalo odpustit, jsou (přes slušné herecké výkony) nepřesvědčiví i herci sami. Podobně jako závěrečná pointa s latinským nápisem je totiž celý příběh značně banální a svou „hloubkou“ sice vyhovující komunistickému vidění světa, ale nikoli lidem z masa a kostí. Samotný „objev“ v podobě zjištění, že nepříjemní spoluobčané nejsou pouze zlí, ale spíše nešťastní lidé je sice sympatický, ale lokajské dotvrzování loajality komunistickému režimu, které tento „objev“ doprovází činí film značně nestravitelným soustem. I v podmínkách reálného socialismu vzniklo dost filmů, které tutéž myšlenku sdělují lépe a bez idelogických klišé. ()
Galerie (11)
Zajímavosti (11)
- „Ta závěrečná scéna filmu ve věži byla zásadní. Kvůli ní jsme vybrali Telč. Oba pánové, Ladislav Pešek a Miloš Nedbal, vyšli na věž svěže. Dialogová scéna ve věži byla hotová za jediný den. Horší bylo dostat do té výšky tehdy nemotornou televizní techniku,“ uvedl Ivo Mathé. (SONY_)
- Miloš Nedbal obdržel po premiéře snímku titul Národního umělce a dával si to souvislosti se svou životní rolí Šandrocha právě v této inscenaci a byl scenáristovi Hubačovi do konce svého života za to vděčný. (sator)
- Natáčelo se v Praze a Panenských Břežanech v Telči. Závěrečná epická scéna usmíření a rozhoupávání zvonu byla natočena v Telči na náměstí Zachariáše z Hradce v Kostele sv. Ducha. (sator)
Reklama