Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Budovatelská témata, hlásající odpovědný postoj k celospolečensky důležité práci, nevyhasla ani v 70. letech. Stavba plynovodu Orenburg se stává průsečíkem osudů statečných a odhodlaných řidičů, kteří řeší jak hospodářské nástrahy, jak soukromé nesnáze. Ač mají různé povahy i zájmy, společná práce je sjednotí. Toporně až směšně pojednaný příběh přesvědčuje, že člověk plně dospěje teprve při setkání s fyzicky náročnou činností. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (14)

dobytek 

všechny recenze uživatele

Hrají: Tatra 148 a další - Ke konci 70. let vznikly ve spolupráci ČSSR a SSSR dva filmy, ve kterejch hlavní roli ztvárnila Tatra 148. Ten první film je z roku 1978 a jmenuje se Trasa a o rok později vzniklo ještě tohle. Film je tak nějak zhruba o tom, že jeden řidič má jét na stavbu plynovodu Orenburg, doma udělá průser, za trest nikam nejede, pak se nad nim soudruzi slitujou, takže ho tam vyšlou, ale pouze tam hází lopatou. Po nějaký době ho soudruzi konečně posaděj za volant autodomíchávače na podvozku T 148 a úplně nakonec se mu dostane čest řídit soupravu T 813 s podvalníkem Transporta P-50 a odvézt nějakej generátor (nebo co to bylo). Jestli máte rádi starý náklaďáky, film rozhodně stojí za vidění. Nicméně nejlepší by bylo z toho vystříhat akorát ty zajímavý záběry a zbytek hodit do popelnice... ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

A máme tu další film o Tatrovkách ! Dneska bychom se asi ošklíbli nad tou nepěkně skrytou reklamou Kopřivnického koncernu, ale tehdy se to tak neřešilo a divák byl tolerantnější :-). A co víc, když jsem viděl co ty Tatrovky umějí.. klobouk dolů. No už jsme tu měli Rudu Hrušínského (Kdo hledá zlaté dno (1979), který měl libé pocity při řízení Tatry a teď je tu další mladá oběť... Film je z doby výstavby plynovodu Orenburg, jehož se účastnily v jednotlivých etapách všechny státy RVHP. Jet, nebo dokonce letět na montáž do SSSR byla pro řadu podniků a jejich pracovníků možnost dostat se k dietám, vyšším výdělkům a podívat se do často exotických oblastí Sojuzu (ta ve filmu přípomínala Mars). A o tom pojednává i tento snímek. Hodně netradičně začíná milostnou scénou, po které se dozvíme o budoucích plánech mladých milenců. Oba pojedou na Orenburg a po návratu finančně zajištěni založí rodinu.... Jenže Milan Drotár je divoch a neplní v práci řádně své úkoly, pokud je možnost udělat se svojí tatrovkou nějaký melouch v pracovní době, neváhá... Tohle by ale v Sovětském svazu dělat neměl a tak ho stavbyvedoucí vyškrtne ze seznamu přihlášených řidičů i když je jedním z nejlepších. Většina závodu včetně jeho milé tak odjede a on zůstane sám. S milou se ještě pohádá, že jede bez něj. Nakonec od podniku dostane nabídku tam přeci jen odjet, ale jako betonář. A tak se ocitne na stavbě. Nejprve mu to nejde, ale je v dobré partě a betonáři ho podporují. U nich se začne napravovat a sám navrhne závazek snížit betonování výměníkové stanice o 2 dny. Po práci se druží s bodrým sovětským lidem a děvčaty. Rusko-České pasáže jsou bez titulků a překladů, takže dnešní divák lecčemus nebude rozumět. Tehdy (1979) se ale předpokládalo, že každý umí - pa rusky. Náhle je ale nutno přivézt nadměrný náklad z 560 km vzdáleného přístavu a volba nakonec padne na našeho hrdinu... Ten úkol splní a všichni mávají a tleskají... No... Úplně na mně z těch ubytoven dýchla ta chlaská soudržnost, přátelství a budovatelské nadšení. Viděl jsem i jak nás mají Sověti rádi a jak skvělé máme vozy... A když jsme ještě zkrátili plán výstavby, litoval jsem, že se také nemohu přihlásit km odjezdu na montáž.... Tahle kombinace širokých límečků, barevných tesilových košil, bolestivě zaříznutých (pánům) jeansů s nohavicemi do zvonu a kotlet všech tvarů a barev ochlupení s výpary naftových motorů, bahna, montérek, cigaretového dýmu, vodky, a kyselého potu ... -- stojí za vidění. :-) * * ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Budovateľské filmy boli na ústupe, tak sa tvorcovia kvôli atraktivite spojili s filmovým štúdiom M.Gorkého - Moskva a zasadili svoj príbeh do prostredia stavby plynovodu Orenburg. Keby sa tu nezmyselne nehovorilo o prekročení plánov ( stávka ), mohlo to byť na lepšej úrovni. Príbeh nezrelého, nerozvážneho mladíka a jeho vzťah k mladej dievčine je totiž vcelku dobrý. Motoristi si prídu tiež na svoje, naša tatrovka hraje taktiež významnú úlohu. Vondráčka nahovoril Dušan Jamrich a Hausnerovú Jarmila Koleničová. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Otakar Kryvanek mi nic nehovori, ale ako normalizacny budovatelsky film je to dobre znesitelne, dialogy su na urovni, take /ne/obycajne, normalizacni herci mi nic nehovoria a nie je tu ani jedno znamejsie ceskoslovenske meno : 60 % ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Postbudovateľský film, aby aj robotníci vedeli, že sa o nich vie a že sú pre spoločnosť osožní. Akurát, že sa nebudovalo u nás, ale v ďalekej Rusi, kde miesto ciest sú iba výmoľe, hlboké kaluže a bahno. A keď sa nestíha, treba pridať stoj čo stoj, aby sa ''päťročnica'' stihla...a keď možno, tak aj s predstihom. Dať si záväzok, to nedokáže každý socialistický občan. Síce väčšie peniaze nebudú, ani viac dovolenky, ale...ale vlastne, načo sa tak ponáhľali? No nič, porekadlo 'Práca chvatná, málo platná' ešte nebolo v móde. Ak sa ale divák veľmi nevnorí do tohoto socialisticko-pracovného posolstva, ako som to urobil ja, dostane v podstatne solídnu dobrodružnú drámu s malým nádychom romantiky v pre našinca exotickom prostredí. A zábery tatrovky vo fakt ťažkom prostredí bez spevnených ciest urobia na diváka aj teraz dojem. V porovnaní s podobným čs. filmom - Trasa, je to takmer o level lepšie. Bohužiaľ aj v tomto, je pri sovietskych dialógoch núdza o vysvetľujúce titulky. ()

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Tak bezesporu se jednalo o zvláštní film, díky kterému jsem pro sebe objevil některé zajímavé herce. Např. teď už vím, po kom se v imiči opičí ten francouzský Rus Dipardié, nicméně zdaleka nedosahuje tvrďáctví svého vzoru - Jiřího Vondráčka, vybaveného po většinu děje koženou bundou, cigaretou v koutku úst a hlavně obrovským volantem. Mimochodem mě zaráží, proč je představitel hlavní postavy uveden v anotaci filmu až mezi posledními, zatímco Vondráčkův dabér Drotár trůní na prvním místě. Možná to souvisí s proslulou religiozitou Slováků, v bibli se přeci píše, že na počátku má bejt slovo. Hlavní hrdina mě zaujal i větou, že mu "za ušima fialky nerostou". Jako já nad tím přemýšlím nepřetržitě už dva dny a napadlo mě asi jediné logické vysvětlení, chtěl tím říct, že není žádnej zhýčkanec, žádnej buržoust, co se povyšuje nad dělnickou třídu. Že jako správnej proletář dává přednost plodinám užitečným a za uši si sází zásadně brambory. No a další postavou, která mě doslova a do písmene uhranula, byla Brigita Hausnerová. Narodit se tak o třicet let dřív, tak bych ji před čtyřiceti rokama požádal o ruku (samozřejmě jen na oko, samozřejmě by mi šlo jen o to jedno). Svůj mimozemský původ prozrazovala nejen svou krásou, ale i větou, kterou by žádná pozemšťanka nevypustila z úst. Totiž na Vondráčkovu úpěnlivou prosbu: Vezmeš si mě? odpoví: Nevezmu, to nemůžu kolegyním v práci udělat! No a poslední věc, která mě na filmu zaujala, bylo pracovní nasazení. Běžně se dělaly i šestnáctihodinové směny, stavby se odevzdávaly x měsíců v předstihu... jaký to rozdíl oproti dnešku, kdy se díla naopak neustále prodlužují a prodražují. Já na to mám takovou teorii, že dělníci se holt v socialismu sedřeli, takže teď musí v kapitalismu zaslouženě odpočívat. ()

vox_populi 

všechny recenze uživatele

zaujímavý šoférsky film o krehkej láske v drsnom prostredí ruských stepí. Len som vôbec nepochopil obsadenie Jiřího Vondráčka, nakoľko jeho kvalitnejší slovenský herecký dvojník, Ľubomír Paulovič by túto úlohu zahral lepšie a nebolo by ho treba dabovať. Najvyššie hodnotím krásnu Brigitu Hausnerovú a škaredé, ale inak jazdne neprekonateľné Tatry 148 :-D ()

Mikecat 

všechny recenze uživatele

Zhliadnute pre Tatra 138, 148 a 813 kolos; dokonca v teréne, blate daždi a rieke (aj keď tých jázd je asi toľko ako v Jakubiskovom Postav dom, zasaď strom) ale pribehovo o dosť slabšie, roztrhané. Ondrejova Veronika v sanitke, zapáli okolo nej pneumatiky, výsledok sa nedozvieme, zápletka s kolegom Misom a ruska Lena zabuchnuta do Ondreja, najlepšieho SVK šoféra. Pekná bola Ondrejova kolegialita splniť stavebný plán pred termínom v budovaní socialistického Ruska pre "lepšiu" budúcnosť. Vzťahové problémy však tie isté čo máme aj teraz. Jedna posteľná scéna pod perinou. ()

Oxik49 

všechny recenze uživatele

Film nemůžu zhodnotit, protože jsem příběhu pozornost nevěnoval.... Koukal jsem na to jen kvůli Tatrovkám :D ()

Choucas 

všechny recenze uživatele

Nejdřív je nutný říct si proč sem se na to díval a proč sem hodnotil, jak sem hodnotil, takže popořadě. K tomu shlédnout tento nepopiratelně budovatelský film mne dohnala láska a zájem o vše co má motor, a hodnotil sem tak proto, že záběry Tatrovek 148 a 813 jsou zde prostě skvělé. Popravdě příběh sem tak trochu vypustil, ale řekl bych že by se na stejný námět dal natočit i skvělý nebudovatelský film pro milovníky aut. Hodnocení tedy mírně pokřivené, ale s vypovídající hodnotou pro lidi co se o auta zajímaj, a zbytek, ten tu má hodnocení od jiných veličin čsfd. Takže milovníkům značky Tatra budiž doporučeno, zbytku rozhodně ne. ()

Reklama

Reklama