poster

Tragedy of Coriolanus, The (TV film)

Drama / Historický

Velká Británie / USA, 1984, 145 min

Scénář:

William Shakespeare (divadelní hra)

Komentáře uživatelů k TV filmu (3)

  • Beckett51
    ***

    Ani zdaleka tak dobrý jako Fiennesův debut, ale ani zdaleka tak špatný, aby si nezasloužil shlédnutí.(12.9.2012)

  • mortak
    ***

    Kvalita BBC televizních adaptací Shakespeara leží v špičkových divadelních hercích a dokonalé angličtině. Tady to ale trochu kazí prapodivné kostýmy, které antiku vůbec nepřipomínají.(16.8.2020)

  • bogu
    ***

    Shakespearova nejpodceňovanější tragedie? Dost možná. Coriolanus se svým strohým, tvrdým tónem, absencí humoru a podružných dějových linií a obsesí problémem rozdělení moci ve státě velmi blíží Juliu Caesarovi, s tím rozdílem, že na rozdíl od něj neztrácí dech už v půlce, ale až na konci, a dobrá produkce si s tím dovede poradit. Tahle televizní adaptace (součást cyklu Complete Shakespeare, 1978-85) má body za leccos, ale má také řadu nedostatků. Často jsem měl navíc pocit, že její nedostatky jsou od těch úspěchů neoddělitelné. Tak například výtvarné pojetí: Moshinsky rezignoval na dobovou věrnost (mimo text tu není ani náznak toho, že sledujeme drama z raných let Římské republiky) a opět se uchýlil k estitice obrazů starých mistrů (zde především ke Carravaggiovi) – třebaže tak často přichází s působivými výjevy, mám pocit, že přílišná estetizace a malebnost téhle hře zrovna dvakrát nesluší. Rozporuplný je pro mě i výkon Alana Howarda v titulní roli: byť perfektně vystihl Coriolanovu nevykořenitelnou aroganci a povrchní elitářství, jeho vystupování a především frázování je občas přespříliš karikované a teatrální. Není ale Coriolanova fašistická rétorika teatrální už z principu? Opačný problém jsem měl s Irene Worth v roli Volumnie, Coriolanovy matky – Worth je dokonale sladěná s intimní optikou televizního média, ale občas působí s ohledem na svůj text příliš subtilně. Žádné výhrady ovšem nemám ke špičkovému, dokonale kalibrovanému výkonu (a fantasticé barvě hlasu!) Josse Acklanda v roli Menenia, a naopak žádnou polehčující okolnost nemůžu najít pro neohrabanou kameru a katastrofální střih. Na stranu pozitiv bych ještě mohl přihodit výborného Aufidia Mika Gwilyma (Aufidiův vztah ke Coriolanovi si v téhle verzi od – jindy prudérní – BBC překvapivě udržel výmluvné homoerotické přesahy), ale ani to nejspíš zatím nepřeváží mé hodnocení ke čtyřem hvězdičkám. // LEPŠÍ VERZE: První filmové zpracování Coriolana nám právě naservíroval jako svou režijní prvotinu Ralph Fiennes a tuhle televizní inscenaci zadupává do země minimálně co do míry adrenalinu, brutality a technické zručnosti – faktorů, na kterých v téhle hře dost záleží; kromě toho, Fiennesova Vanessa Redgrave je nepřekonatelná Volumnie.(1.10.2010)