poster

Caravaggio

  • anglický

    Caravaggio

  • slovenský

    Caravaggio

    (festivalový název)

Drama / Historický / Životopisný

Velká Británie, 1986, 93 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kaylin
    ***

    Rozhodně je to zajímavý film na to, že je to životopis, kde ani tak nejde o tu dějovou linku, jako spíše o dojmy a celkově o kompozice jednotlivých obrazů. Ale právě skutečnost, jak jsou komponovány jednotlivé obrazy, je nejsilnějším prvkem filmu, který v ostatních ohledech trochu pokulhává a má spíš blíže experimentálnímu filmu, což nutně nemyslím zle, ale v tomhle případě to nepřináší až tak velký užitek.(19.1.2016)

  • Pacco
    *****

    Ehm, ehm, tento komentář poněkud vybočuje, páč si po vzoru celého Caravaggia dělá směsku z útvarů publicistiky, stejně jako film mísí neuvěřitelně souladným způsobem nesouladné historické prvky. Je to výsměch, výsměch všech biografiím slavných, kde se režiséři pokouší o novum vyjetí z dráhy v klasických zaběhlých kolejích- narodil, měl těžké dětství, poznal svůj talent/můzu, dal si do těla pár dávek koksu, vyjel z třídního boxu, tvořil, stvořil, tragédie, vetché stáří (případně další tragédie) a endešlus-konec. Jarman (jehož krátkometrážní prvotiny jsou již menšími vlaštovkami do oblasti malířství) si zabalil pro interní ozvučení fidlátka a venkovní ruchy natáčel v novodobé Itálii, zbytek filmu si pak herci odbyli v ateliérech v Londýně. Příběh pak sám o sobě odpovídá zavedenému vzorci (jojo tomu začínaje těžkým dětstvím, v případě Michala to je spíš úchylné ♥..) o dekadentním životě jednoho renesančního/ranobarokního malíře-homouše-lidi by řekli-žádnej originál, kdyby jim v příští scéně nespadla čelist hluboko za oblast hrudního koše, když si jeden z hlavních hrdinů ťuká v dobovém oblečku s krajkami do kalkulačky, druhý spravuje v moderních šatech motorku a přitom v šerosvitu v dáli ateliéru tvoří mistr podle strnulých modelů jeden z budoucích klenotů. Takhle umolousaným popisem to zní jako částečný předchůdce jakékoliv moderně pojaté klasiky (od sračkoidních Othellů po zdárně bizardního Romea a Julii), ale ono to JE historickým filmem, kdy se mizascéna stává vizuálně impozantní, modernosti jsou jen spojníkem moderní doby a roku 1610 (a časem mi už ani nedocházelo, že má Sean Bean černé jeany [náš Boromir byl za mlada pěkný kus, vrrr] a že se žádná scéna neodehrává v exteriéru). Na tuhle historicky avantgardní slivku (nezaměňovat z alkoholem) se sešel výkvět dnešní herecké Británie – kromě již zmíněného Boromira-Seana Beana stojí za zmínku Tilda Swintonová, která již v té době měla punc nezemského anděla s černou duší. „Umění se stává životem a život uměním.“ – výstižná citace a hlavní myšlenka, procházející celým mrazivě komickým dílem o odvrácené straně umění.(30.12.2006)

  • Crocuta
    ****

    Pozoruhodný snímek o geniálním tvůrci, dosud nepřekonaném v pravdivosti svého vidění světa. Trochu mi vadila neustálá hra na strunu Caravaggiovy údajné homosexuality, opírající se o dosti pochybné spekulace některých historiků. Jinak ale originální výtvarné pojetí filmu lze jen uvítat, vidět to Merisi, asi by se bavil.(27.6.2007)

  • LEATHERFAC
    *****

    Vážení přátelé...Caravaggiovy obrazy se daly do pohybu zpětným chodem a napříč časem a znovu ožívají na plátně filmovém...Dokonalé kulisy precizně stylizované v mistových barevných odstínech...tak precizně, že vám připadnou jako naprosto samozřejmé...dialogový i dějový minimalismus - velmi netradiční filmový životopis - Jarman se ani nesnaží - respektive snaží, ale jinak, než jsme čekali a to je dobře. Živí modelové naaranžovaní jako předlohy k obrazům jsou dokonalí - kolikrát jsem měl pocit, že je to už obraz, ale když kamera odjela dál a obraz se najednou rozhýbal, ukázalo se že jsou to teprve naaranžovaní modelové. Obzvlášť Tilda jakoby sama o sobě vypadla z renesančního obrazu. Abych nepěl jen chválu, tak jediným mínusem pro mě jako pro malíře byly bohužel ty samotné obrazy, které mistr před kamerou jakože maluje - neskutečně odfláklé, příliž expresivní a moderní - absolutně se lišící od dokonalých sousoší modelů...i Caravaggiových obrazů skutečných... myslím ty rozmalované - ty dokončené naštěstí byly vytištěny dobře... (:o) Jo a taky mě tam trochu sraly ty moderní prvky - kalkulačka, psací stroj atd. - chápu sice záměr, ale pro mě to tam být fakt nemuselo. Jinak ovšem nádherný, hluboký film...(6.8.2010)

  • thommas
    ****

    Zatímco ostatní režiséři se snaží svými životopisnými snímky obejmout celý jeden život, Derek Jarman vypráví jen relativně krátký životní úsek. Malířova předsmrtná autoretrospektiva začíná v dětství u Milána (Jarman se však geografií Caravaggiova života nenechává nijak spoutávat), následuje časový skok a pokračuje až po Merisiho uzdravení v Římě u kardinála Del Monteho. Hlavním záběrem není ani tvorba, ani obrazy nebo slavné jméno. Vše se točí okolo složitosti vztahů, lásky a koexistence několika málo lidí. Ani erotika a sexualita nemá v tvorbě zanedbatelné místo - možná spíše naopak. Posílení dokonalou vizuální stránkou (která je s hlavním hrdinou velmi úzce spjata) a množstvím současných symbolů, jejichž očividnost se navyšuje společně s prohlubováním dramatu (od malé papírové čepičky z novin na Ranucciově hlavě až po velké nákladní auto ukryté v šerostínu při závěrečné vyhrocené scéně, po které už nemůže následovat nic než smrt, dělá z Caravaggia bez diskuzí kvalitní snímek, který stojí za to shlédnout.(18.8.2008)

  • - V českých kinech nebyl film před rokem 1989 uváděn, poté se objevil v klubové distribuci. V roce 2000 byl mimo jiné uveden na filmové přehlídce Duha nad Brnem. (SeanBean)

  • - Michael Gough byl až čtvrtou volbou na roli kardinála Del Monte. (c.tucker)

  • - Film byl uveden v hlavní soutěži Berlínského mezinárodního filmového festivalu Berlinale 1986, kde získal ocenění mezinárodní poroty Stříbrný medvěd za ojedinělý počin. (SeanBean)