Reklama

Reklama

Profily velikánů: Pieter Bruegel starší

(TV film)
  • Francie Bruegel l'ancien, peintre (více)
Dokumentární / Krátkometrážní
Francie, 1998, 26 min

Obsahy(1)

Nizozemský velmistr malby předznamenal žánr fantasy. Dlouho mu přezdívali „legrační Brechl". Jeho obrazy lidi totiž rozesmávaly.
Dnes se vžilo označení Brechl starší, aby se odlišil od svých dvou synů, byli to rovněž malíři. Dost zvláštní „starší"! Nikdy příliš nezestárnul, protože se pravděpodobně nedožil více než pětačtyřiceti let. Přesněji to stanovit nedokážeme, protože jeho datum narození není známé. Vlastně toho o tomto muži moc nevíme. Ze života, který pohltil čas, vystupuje jen několik dat. Žádné písemnosti, žádné dopisy. Pouze dílo – nebo to, co z něj zbývá – bohaté, rozkošatělé, často tajemné: asi padesát kreseb a rytin, asi padesát obrazů, všechny datované.
Pieter Bruegel se narodil kdesi v okolí Bredy v Nizozemsku někdy mezi léty 1525 a 1530 do mimořádně neklidné doby. Zuřily totiž náboženské války. Ve jménu Boha si lidé podřezávají krky a pářou břicha. Ví se, že mladý Pieter nastupuje do učení k antverpskému malíři, pravděpodobně Pietru Coeckeovi, kultivovanému muži, jehož manželka Mayken byla miniaturistka. V roce 1551 se zapisuje jako malíř do matriky města Antverp. Tehdy se jeho jméno poprvé objevuje oficiálně. Od nynějška je „Mistr Bruegel"! Krátce nato odjíždí do Itálie, jako tak mnoho jiných před ním. Cesta je dlouhá, ale je mladý a dychtivý vše poznat. Otevírají se před ním nové obzory: Alpy, Řím, vlahé pobřeží Středozemního moře. Kreslí. Jeho pero se neúnavně pohybuje po papíře. Klouže, škrábe, zastavuje se. Velkolepost, jemnost, najdeme tam vše. Bruegel je nenasytný. Chce si vrýt do paměti každý detail. Hltá hory a skály, ústí řek a mořské úžiny. Italské scenérie ho poznamenají navždy. Najdeme je na většině jeho obrazů, tak jak si je přizpůsobila jeho fantazie, jako pozadí či zcela v popředí. (Česká televize)

(více)

Recenze (6)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Vynikajúci maliar, najznámejšie dielo Babylonská veža alebo aj Triumf smrti. Mal to šťastie, že jeho práce boli vyhľadávané už za jeho života. Reagoval na svoju dobu a to pochmúrno, ktoré z jeho obrazov sála, by si len málokto niekto zavesil v obývačke. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Krátký vhled pod mistrovský štětec. Berchl používal zvláštní symboly v době, která ještě uměla symboly číst. Lidé neměli televize, neuměli často ani číst, ale uměli se dívat. Dnes je mnohem častější se dívat zběžně a vázat se na slovo. Obrazy jsou němí svědci, vypráví o tom, co je uvnitř. Nestačí se jen podívat. ()

jedna_vrana 

všechny recenze uživatele

„Co znamená lidské hemžení oproti nesmírnosti přírody? Pár vlnek čeřících hladinu vody. Pro Bruegela je země královstvím moudrosti a rozumu.“ Pohľad na ľudstvo, ako na kráľovstvo bláznov. Je potrebné brať do úvahy, že Bruegel tvoril v stredoveku. Ale alegória so súčasnosťou je dobre rozpoznateľná. Kamera sa kĺže, sprostredkuje divákovi detaily a tých môžeme na jeho obrazoch nájsť stovky. Objavujeme ľudové múdrosti, mnoho biblických výjavov a je jasné, že Pietr mal dobre naštudovaného Hieronyma Boscha. Aj jeho triptych obsadený podivnými figúrami, príšerami a kostlivcami nás uisťuje, že by sa žiadny surrealista 20. storočia za takéto fantazijné výjavy nehanbil. Podčiarknuté hudbou, akoby bola súčasťou jeho obrazov. Podmanivé. O živote maliara sa tentokrát dozvedáme málo, lebo málo bolo zaznamenané. ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama