Reklama

Reklama

Projekt Stevena Spielberga je částečně autobiografický snímek o jeho dětství a dospívání, vyprávěný optikou mladého začínajícího filmaře. Drama o dospívání sleduje Sammyho Fabelmana, který vyrůstá v poválečné Arizoně, kde zkoumá a poznává, jakou moc mají filmy. Navzdory všem nepřízním osudu a překážkám, které mu stojí v cestě, se Sammy ponoří do své vášně a filmování se mu stane životní cestou. (Vertical Entertainment)

(více)

Recenze (309)

dominic_joel 

všechny recenze uživatele

…môj zápis č.24: Toto vidím ako ťažké hodnotenie… Tiež mám pre film malú dušičku, avšak. Čo si myslieť o tomto diele? Všetko je kvalitné, veď je to Spielberg. O tom netreba hovoriť. Film je ale len čiastočne biografický, čiže zážitok tak úplne o sledovaní zrodu tohto režiséra to nie je… Zároveň film nemá nič naviac, prečo by nás mal zaujímať - hoc sledovania je zábavné. Nebránim sa filmu, ktorý je jednoducho pol na pol dielko, ktoré nejde v zabehnutých koľajách, avšak celý čas som sa stýkal s absenciou málo úsmevných momentov. V podstate tam pre mňa neboli skoro žiadne, nakoľko tie “základné” sme už všetci dávno videli. Videli sme nadšenie v očiach, prvý dotyk, prvý obdiv a toto všetko všade od Queens gambit, cez Sociálnu sieť, Zakladateľa,... a to dva z práve dvoch uvedených snímkov sú relatívne odveci, len mi skrátka napadli ako prvé a nechcem menovať viac, inak by ostal ďalší odsek môjho zápisu v nedohľadne. Skrátka základná vrstva fajn momentov by pre mňa bola úsmevná asi iba ak by som nikdy žiaden “origin” (?) film nevidel. Na druhú stranu BTS z natáčania, praktické efekty a využitie ukážky praktických efektov v prvých počinoch mladého Fabelmana boli super ťah, ktorého by som zniesol viac - hoc pre bežného diváka to bolo asi zbytočné. Veľmi ma bavila Monica, teda až do večierku. Prvý raz v živote mi nevadil Seth Rogen, ba dokonca ho musím pochváliť! Nakoľko to zahral veľmi dobre a nevinne a čisto a nie ako akýsi uslintaný vtierka. Čím sa dostávam k Michelle Williams… Resp. ona asi (asi)) bola skvelá, ale jej postava - počínajúc správaním, cez obočie, sebastrednosť, až po nočníkový účes. No, nech to skrátim a nenadávam tu, budem radšej za hulváta a napíšem len toľko, že hoc som zástanca žien a neznášam, ak je s nejakou zle zaobchádza - tak na takých ako ona by malo byť násilie povinné. A tým končí, inak by mi stúpla žlč. Zato Paul Dano mi urobil radosť a teda najmä to, že som ho konečne videl v pozitívnej úlohe. Áno, on má trochu čosi v tvári, že aj v tomto filme som mal miestami pocit, že po rodinnej večeri si odskočí uniesť dve dievčatká, zbičovať černocha alebo aspoň zabiť Batmana - ale vždy to ustál. Záverečný rakurzový humor ma veľmi pobavil a v závere by som film zhodnotil ako neskutočne kvalitný netuctový zážitok, ktorý je však dosť oldschool poňatý a aspoň môj dojem z neho narúša fakt, že pracuje (size lepšie, avšak stále) s podobnosťami z množstva iných snímkov a úprimne, nech by ste sa v dnešnej dobe pozerali na akýkoľvek dobrý film, tak pri scéne pádu dôležitého protagonistu, chvíľke napätia a následného odhalenia, že sa zachytil na okraji priepasti jednou rukou a len zbiera sily, kým sa vytiahne do bezpečia… si poviete, že to už tu proste bolo. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Není náhoda, že tak krásný film o lidech a filmařině je autobiografickou zpovědí autora nejsrdečnějších kousků kinematografie. Kruh se uzavírá, jedinečná křehkost ikonické filmařské formy Spielberg + Kamiński + Williams splývá s obsahem jako nikdy předtím. Sem to všechno směrovalo. ___ The Fabelmans jsou nejkomplexněji odvyprávěné rodinné drama, co jsem kdy viděl. A přestože v něm nedojde k žádné tragické události, mně osobně  i nejvíce zasahující rodinné drama. Procítění životních událostí dětství a mládí v nejmenších, ale současně nejzásadnějších detailech, ztělesněné do adekvátně citlivého, chirurgicky přesného filmového vyprávění. Mozaika střípků formujících osobnost člověka, který skrze bolest i radost srostl s filmovou kamerou. Ta mu odhalila počátek největšího (rodinného) zklamání v dospívání, i mu pomohla elegantně vyřešit středoškolský problém se šikanou. Že se pak s kamerou zapsal do uměleckých a společenských dějin světa, už je jiný příběh. ___ Cinefilský rozměr The Fabelmans je bonusem k vyprávění o rodinných hodnotách, které bylo vždy alfou a omegou jeho díla. Až zde ho udělal klíčovou součástí příběhu, navíc hezčeji, než jsme si mohli přát. Castingové překvapení v epilogu a poslední záběr filmu mě dostali do kolenou. Vrátili mě tam, kam jsem se bál, že už mě současná kinematografie nevrátí. Steven forever ❤️ ()

verbal 

všechny recenze uživatele

POZOR, kapající BOJLER!!! Štefane, Štefane, takhle bys o vlastní rodině mluvit neměl! Když už má někdo mámu sice peklotyčně odpornou, zato však totálně excentrickou piču, tátu sice kapku bezpáteřního latentního homoseksuála, avšak zato naprosto asociálního ufona, a k tomu všemu neštěstí je tátův nejlepší kámoš, strýček Itzak Poschoust, taky zvrácený zoofil jako táta, protože ani on se neštítí lačně vlézt na něco, z čeho zdravému heteroseksuálovi zalézají koule do břicha, má chuť raději okamžitě pověsit péro na hřebík a začít chlastat nebo rybařit, měl by se to v autobiografii snažit milosrdně xobě i k divákovi alespoň trochu vylepšit. A pokud jsi to už vylepšil, možná bys měl méně traumatické a estetičtější dětství v nějaké pěstounské péči nebo v děcáku. Štefan je bezesporu už teď nesmrtelný a rozhodně nejvýznamnější průkopník a inovátor novodobé filmařiny, čili po tom všem, co pro pohyblivé obrázky udělal a kolik zábavy a radosti světovému diváctvu přinesl, mu prostě nelze neodpustit, že věkem zesenilněl, a od doby, co pateticky vykydal podestýlku Válečnému koni, páchá už jen samé kýčovité cajdáky pro otylé chovatelky koček za zenitem a afektované bukanýry nebo narkolepticky užvaněné uspávačky hadů. Tedy mimo RP1, tam na geniální předloze prostě apriori nebylo co znudit. To ovšem neznamená, že je nutno se pietně posrat z každé jeho další hemoroidální kalvárie a hystericky ji přebušovat jen proto, že je to Štefan! Což je případ i této, samozřejmě filmařsky i herecky do posledního políčka vymazlené a zcela profesionální, samohany, jejíž scénář, natažený do dvouapůlhodinové hrací doby, by se dal lapidárně, avšak zcela výstižně shrnout do jediného souvětí „Chlapec z lehce, avšak nikterak dramaticky dysfunkční rodiny propadne kouzlu celuloidu, a tak s klukama ze skautu vcelku nezáživně točí amatérské porno, až jednou při stříhání zjistí, že mu tátův nejlepší kámoš prcá jeho otřesně hnusnou mámu, což však taky nijak zvlášť dramaticky nedopadne.“ A těchto časově řekněme 20 minut je dovatěno cajdákovitou melodramatickou retroplstí na úrovni libovolné hispánské telenovely, využívající komplexní škálu řádně omšelých nejlacinějších močopudných a emocedojných audiovizuálních berliček. Retroplstí, jakou mohou s čistým svědomím opětkovat snad jen arizonský žid, vyrůstající v 50. letech, kompulzivní žehlivka, flagelantní nudofil nebo sveřepý pánský kolonoskoper. Dobře, no, je to Štefan, tak tam k už dost odřenému jednomu vrazím ještě jeden nucený puchýř za celoživotní dílo, ale tím končím, a podruhé si pustím raději plyn. ()

Houdini 

všechny recenze uživatele

Oscar 7 nominací: Nejlepší film, Režie, Herečka HR - Michelle Williams, Herec VR - Judd Hirsch, Scénář, Hudba, Výprava ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Další z filmařů, který natočil svou životní pouť a pokud jde o Spielberga, když měl (jako každý) i svoje slabé chvilky, režisér je to světovej, stejně jako tenhle snímek. Radost, smutek, dojetí a fascinace pohyblivými obrázky, jo, to je naše. Jediný mínus - chvílemi emocionální vypjatost, ale v tomhle příběhu jde o vše, že. Za Davida Lynche dík! 90%. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Steven Spielberg je mistr filmového vyprávění. Je nádherný kolik umí Steven dát citu a lásky do jednoho záběru, do dialogů a následnou scénu natočit naprosto odlehčeně a přesto to k sobě dokonale pasuje. Já samozřejmě netuším do jaké míry je to autentická autobiografie a do jaké míry filmá fikce a je mě to jedno, ale ta ukázka talentu v podobě natáčených studenstkých filmů to prostě pohladilo na duši.  Film, který i přes svou délku trvá hrozně krátce, protože, když si něco zamilujete, nechcete to končit a já si tenhle film zamiloval. Steven Spielberg mě už desítky let dodává vrchovlovou filmařskou kvalitu, zábavu, ale především nádherné emoce, dlouho předlouho už jsem neviděl film, který by nesmrděl titulem "spotřební zboží" , ale dnes jsem dočkal procítěné, filmařsky brilantní extraklasy, která nikdy nebude v šuplíku s filmy "zkouknuto, zapomenuto, další. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Jestli někdo umí filmem vyprávět příběhy, tak je to Steven Spielberg. Jeho moc ovládnout diváka je už tolik let neměnná, že sledovat Fabelmanovi je pro fanouška filmu čirá radost. A to i přesto, že děj filmu je vlastně hodně klasický. Totiž, vypráví příběh kluka, do jehož postavy se nepřímo etabloval samotný Spielberg. Ten miluje filmy a rád by je natáčel. Film tak ukazuje dění v jeho rodině, jeho zážitky ze střední školy nebo pár klasických problémů typické americké rodiny dané doby. To všechno je podkresleno naprosto bezkonkurenčními hereckými výkony. Michelle Williams je tu třeba naprosto fantastická. Asi její nejlepší role vůbec. Pozadu ale není ani Paul Dano a Seth Rogen, kteří tu v obou případech zvládli roli, jakou jsem od nich ještě nezažil. Samozřejmě nemůžu vynechat ani samotného Gabriela LaBelle, kterému bych moc rád přál zářnou kariéru, protože tady to vlastně celé stálo na něm a on to s přehledem ustál. Dílčí pozornost si pak jednoznačně zaslouží Judd Hirsch a David Lynch jejichž epizodní role tu popravdě nemají konkurenci. Oba si svých pár minut ukradnou pro sebe a Vy si můžete být jisti, že na jejich moment nikdy už nezapomenete. Mám takové momenty moc rád a vlastně mě už ani nepřekvapuje, že je pod nimi, stejně jako pod celým filmem, opět podepsaný právě Steven Spielberg. ()

MrHlad 

všechny recenze uživatele

Sammy Fabelman miluje film. Spolu s kamarády a celou rodinou točí malé amatérské snímky a sní o kariéře režiséra. Jenže pak díky svému koníčku odhalí ošklivé tajemství svých nejbližších, které ho donutí přemýšlet o všem, co až doposud znal. Steven Spielberg natočil částečně autobiografický příběh, který je dojemný, zábavný, vtipný a především uvěřitelný. A i když je i nostalgické a melancholický, nikdy nepůsobí vlezle. Poctivé a divácky vděčné drama od vypravěče, který svojí práci sakra dobře rozumí. ()

T2 

všechny recenze uživatele

║Rozpočet $40miliónov║ Tržby USA $17,348,945║ Tržby Celosvetovo $43,977,543▐  Tržby za predaj Blu-ray v USA ║ Tržby za predaj DVD v USA ║ Steven Spielberg je iná pán! On si natočí svoju biografiu, tak skvostne, precízne až si pýta zas vašu plnú pozornosť. A len potvrdzuje že ani z ďaleka nepatrí do starého železa a svoje výsostné miesto si vie stále zastať. Bravúrne obrazovo aj herecky. Filmový skvost o láske k filmu. Jeden z TOP FILMOV ROKA 2022 /100%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Mistrovsky natočená filmová a rodinná anamnéza, která střídá momenty neobyčejného citu, v nichž Spielberg dokáže do komorního měřítka promítnout velké věci, a trochu banální kompilace známých motivů a osvědčených mouder. Několikrát se mnou film dokázal pohnout, hlavně když šlo o skvostný duet Dano - Williams, nebo když chlapecké nadšení z amatérských filmů přeloží způsobem, kdy v divákovi vzbudí pocit, že sleduje něco bezmála zázračného. Film jako médium líčí Fabelmanovi coby dvousečnou zbraň, schopnou rány hojit i nemilosrdně zasazovat. Je v tom kus rozbolavělé, ale smířlivé melancholie, která nepůsobí nijak rozměkle - na to má Spielberg pořád příliš jistou ruku. Na všech těch hezkých obrazech je přesto něco banálně pomíjivého, příliš komfortního, což dokládá anekdotický konec. Nejsilnější dojem tak zanechá vztah Sama a jeho rodičů, v němž se zrcadlí bolest i osamělost Spielbergových dětských postav. Velký respekt, lehké dojetí, ale bohužel taky pochyby, zda ve mně tenhle film reálně zanechá víc než prchavé okouzlení. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Film o plných kinech, ale sám je stěží naplní (v sále CC Olympia jsme seděli dva). Jinak fajn autobiografický vzpomínkový film do dětství a dospívání jednoho z nejlepších tvůrců kinematografie. Skvěle herecky obsazené, jen ta maminka mi přišla jako karikatura. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Výborný film o rodině, životě a filmařské vášni. Michelle Williams hraje výtečně, oproti tomu Paul Dano se mi do té role nějak nehodil. ()

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Spielberg: Jsem Spielberg. Divák: A u mě jsi hovno! Spielberg, otřesený touto novou myšlenkou, několik minut stojí, pak padne mrtev. Je odnesen. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„FILMY JSOU JAKO SNY, NA KTERÉ NIKDY NEZAPOMENEŠ…“ Osobní (intimní) výpověď Stevena Spielberga, podaná jako rodinný drama, věnovaný sobě, rodičům a lásce k filmu. Citlivě ukazuje vše, co ho ovlivnilo, poznamenalo nebo inspirovalo. Film s duší velkýho filmaře s horizontem dole. Já prostě TYHLE filmy miluju!   /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chystám se sám sobě složit poctu. 2.) Miluju filmy.  /// Thx za titule „lordek“.                 PŘÍBĚH  *****  HUMOR  ne  AKCE  ne  NAPĚTÍ  * ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Velkolepé záběry na niterné životní potíže i malé scénky, ve kterých se odehrává to nejdůležitější. Spielberg snad nikdy nepostavil svoje klasické rodinné kulisy takhle vysoko, aby je nasvítil všemi pomyslnými reflektory a soustředil pozornost jen na ně. Kamińského hravá kamera navíc miluje krajinu, architekturu i lidi tak upřímně, že ke mně Fabelmanovi mluví mnohem optimističtější řečí, než by se z děje a některých jeho zvratů mohlo na první pohled zdát. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Umenie nie je hra. Je to levia tlama.“ U Spielberga som tak trochu hodil flintu do žita, keďže posledný film od neho, ktorý ma bavil, je Vojnový kôň z r. 2011. Takže som od Fabelmanovcov nemal žiadne očakávania. Sadal som si k nim v skeptickej nálade, len aby som si ich odškrtol zo zoznamu. Žiaľ, prvá trištvrte hodina mi potvrdila teóriu, že Steven asi už nikdy nič hodné aspoň 4* nenatočí. Našťastie, mýlil som sa! V druhej polovici Fabelmanovci ponúknu množstvo skvelých scén, ktoré sú vtipné, pôvabné, ale i smutné a máte zvlhnuté oči. Spielberg je prekvapivo osobný a nebojí sa ani temných scén. Michelle Williams a Paul Dano sú absolútne fantastickí, ale to tiež Gabriel LaBelle v ústrednej úlohe. Skvelý dojem zanechali i herci z podporných rolí (Spielberg si jedno šialené cameo nechal na koniec). Čo ma šokovalo, bol Seth Rogen, ktorého mám fakt rád, ale keďže som si pred pozretím Fabelmanovcov nepozrel trailer, ani som neštudoval dostupné informácie, nevedel som, že v tom má hrať. No a vlastne som to nevedel až do samého konca! Až vďaka záverečným titulom som zistil, že tu hral (a koho). ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Abych ve zkratce vysvětlil svůj problém s tímhle filmem, popíšu závěr, takže mírný spoiler, byť se z něj moc konkrétního o ději nedozvíte. Sam se dostane před jednoho ze svých idolů, režiséra Forda, který mu řekne, že horizont má být buď nahoře, nebo dole, ale nikdy uprostřed. Takže vy okamžitě víte, co bude posledním záběrem filmu. A ten poslední záběr přichází HNED V NÁSLEDUJÍCÍ SCÉNĚ. Ten film v sobě nemá překvapení, nemá druhý plán, nemá nic než to, co všechny postavy zřetelně (a často neúměrně artikulovaně, zvlášť když jde o děti) nahlas říkají. Je to jako koncept filmu, kde je vše na svém místě, ale ničím to neožije. Je to film, kde je horizont neustále uprostřed, krom jediného momentu, kdy je změna ohlášena a vysvětlena dopředu. Natočeno samozřejmě pěkně. 65 % ()

fuxoft 

všechny recenze uživatele

Umírněné, přízemní, nevelkolepé vyprávění o normálním životě normálního kluka v normálním světě. Na meta-úrovni je zajímavé, že de facto vynálezce současného filmového blockbusteru natočil sám o sobě (a o své lásce k blockbusterům) film tímto stylem. ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Nejlepší Spielberg, jakého pamatuju. David Lynch v  epesní závěrečné scéně v roli Johna Forda si zaslouží Oscara. David Lynch for president!✌🏻🙏🏻 Viděno na zakoneční letošní CAMERIMAGE. 🎉💥 ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Ježiš, to je rozporuplný film. Přiznávám se, že jsem k němu už přistupovala zaujatě, a tak se mi do něj velmi těžko pronikalo. Od Spielberga mám doopravdy ráda jenom Blízká setkání, Dobyvatele a Poslední křížovou výpravu (+čestná zmínka Čelisti) a zbytek jeho filmografie je v mojí hlavě v lepším případě průměr a v horším "nikdy více". Fabelmanovi oscilují mezi těmito dvěma body, a to proto, že vždycky, když se konečně objeví něco zajímavého, to Spielberg hned utne, aby následovalo dvacet minut nic neříkající nudy, než se rozhodně na to zajímavé navázat, a nebo rovnou poskočí v čase a k rozpracovanému motivu už se vůbec nevrátí. Usledovat film mi přišlo strašně náročné a pocitově jsem v té snaze utopila tak pět hodin. Jednotlivé scénky jsou vágně propojené tím, že se dějí tomu stejnému člověku. Nemám dojem, že bych viděla cíleně zkonstruovaný autorský počin, spíš jen volné asociace slzícího vzpomínajícího starce. TL;DR viz hirnlego. ()

Související novinky

95. Ceny Akademie ovládlo Všechno, všude, najednou

95. Ceny Akademie ovládlo Všechno, všude, najednou

13.03.2023

V noci z 12. na 13. března proběhl v losangeleském Dolby Theatre slavnostní ceremoniál 95. ročníku předávání prestižních Oscarů, tedy cen americké Akademie filmového umění a věd (AMPAS). Opulentním… (více)

95. Ceny Akademie - nominace

95. Ceny Akademie - nominace

24.01.2023

V úterý 24. ledna proběhlo vyhlášení kompletních nominací pro 95. ročník předávání cen americké Akademie filmového umění a věd (AMPAS), během něhož herci Allison Williams a Riz Ahmed oznámili, jaké… (více)

Reklama

Reklama