Reklama

Reklama

Modrá Electra Glide

  • USA Electra Glide in Blue (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Jediný film Jamese Williama Guercia, držitele Grammy za eponymní album Blood, Sweat and Tears a dlouholetého producenta kapely Chicago (zpěvák Peter Cetera hraje pašeráka drog Zemca a ve filmu se objeví i další její členové), byl natočen podle skutečné události: v květnu 1969 zastřelili dva dlouhovlasí mladíci z mikrobusu značky Volkswagen na arizonské silnici policistu na motorce. John Wintergreen (Robert Blake) je policista, který se svým partnerem Zipperem (Billy Green" Bush) hlídkuje na silnici protínající Monument Valley. Tento vietnamský veterán sympatizuje s hippies, současně se ale snaží být dobrým policistou. Svoji práci dělá poctivě. Na všechny řidiče se snaží brát stejný metr: je spravedlivý a neúprosný. Stále ale sní o tom, že jednou odloží svůj Harley Davidson a přilbu a stane se detektivem. Proto se chopí příležitosti, když k poslednímu případu povolaný detektiv Poole potvrdí jeho podezření, že se nejednalo o sebevraždu, ale o vraždu. Po počátečním nadšení ale díky Pooleovu chování a metodám přichází rychlé rozčarování a pochybnosti o povolání policisty a smyslu vlastního života vůbec.

Guercio vyrůstal na filmech, které promítal v kině jeho otec, nadšený obdivovatel Johna Forda, a je to na jeho díle znát. A nejen proto, že se natáčelo v Monument Valley v Utahu a že za kamerou stál známý Conrad L. Hall (držitel Oscara za filmy Butch Cassidy a Sundance Kid, Road to Perdition a Americká krása). Závěrečný záběr patří k nezapomenutelným. Film byl uveden v soutěži na MFF Cannes 1973 a o rok později byl Robert Blake nominován na Zlatý glóbus pro nejlepšího herce v dramatu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (83)

Superpero 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavý film s brilantní kamerou a krásnými exteriéry. Toto vše dotváří neobyčejnou atmosféru filmu. Hlavního hrdinu strážníka Wintergreena už nebaví furt jezdit na motorce, pařit se ve vedru a občas zjebat nějakýho hipíka. Chce řešit vraždy, a když se jedna stane, tak se nehodlá své šance vzdát. Celý film se nese v dost pomalém tempu, ale obsahuje jednu fakt hustou honičku policajtů s motorkářskejma hipíkama. Neznámí herci podávají hodně dobré výkony a jestli máte možnost, tak si tuhle "Bezstarostnou jízdu" o policajtech určitě pusťte. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Gimp to vystihl přesně, to samý jsem chtěl napsat. Ale má to jeden háček - kvalit kvalit "jízdy" nedosahuje ani náhodou. Vlastně vůbec nevím co si mám o tomhle filmu myslet. Je to drámo o svérázném policistovi, celý film prostupuje dost drsný ( a místy hodně zvláštní, těžko popsatelný ) humor. Dovolil byh si tenhle film označit za anarchistický ( policisté na motorkách v peckinpahovsky zpomalených záběrech likvidují hipíky, brutální závěr ). Rozhodně ať čekáte cokoliv, dostanete něco jiného, proto tenhle film doporučuji. Kamera Conrada L. Halla je jako vždy vynikajicí. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Tento "kultovní" film mě nejvíc zaujal asi tou úvodní scénou, kdy si někdo peče maso na pánvi (dostal jsem z toho hlad) a pak úplně poslední scénou. Prostředek je takovej roztahanej příběh o jednom poldovi, jedný vraždě a hromadě hipíků. Chvílema mě dokázala vtáhnout do děje výborná atmosféra, chvílema jsem se nudil. Nudy tam na muj vkus bylo docela hodně. Kdyby se z filmu vyhodilo tak 20-30 minut, vůbec by to nebylo na škodu. Ale kdybych to měl srovnat se slavnější Bezstarostnou jízdou, tak tohle se mi líbilo přecejenom o trochu víc. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Tak polovinu filmu jsem si říkala "ó bóže, ó bóže, toho musím milovat, toho musím okamžitě začít milovat!", abych si potom v náhlém momentu osvícení uvědomila, že ho již dávno miluji, protože to je Lynchův Mystery Man. Scéna, kdy se raduje z toho, že je šoférem, a kývá si samolibě hlavičkou s kloboukem - dokonalost! A musím říct, že si nedovedu v hlavní roli představit někoho jiného, protože postava Johna Wintergreena je tak podivně napsaná - ve filmu prochází vývojem, ale navenek se chová pořád úplně stejně - že nebýt roztomilého a dojemného Roberta Blakea, nevím nevím, jak by to vypadalo. V některých momentech je film dost působivý, některé pasáže jsou zase naopak do té balady tlačené vcelku neobratně. Nevím, jak působila motocyklová honička se Zemkem na dobové diváky, ale dnes už rozhodně vypadá nechtěně komicky a to narušuje atmosféru a vytrhává ze soustředění. A takových momentů je tam ještě několik. Jako celek je to potom zajímavý film, který vzdává poctu Fordovi a jedné filmové éře, ale protože je to oltář vystavěný s neoddělitelnými debutantskými kiksy, tak došlo k tomu, že se nedostal do filmových kánonů a upadl v zapomnění. Já při srovnání s těmi skvělými scénami ty chyby mileráda přehlédnu a můžu říct, že pro mě má tenhle film mnohem větší smysl než Bezstarostná jízda. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Modrá Electra Glide se svou atmosférou hlásí k odkazu Bezstarostné jízdy zcela otevřeně, v jedné scéně na ni přímo odkazuje. Působí jako druhá strana téže mince, když se na éru hnutí květinových dětí dívá pohledem příslušníků policejních jednotek, kteří o americkém snu a odvázanosti mají přece jen výrazně konzervativnější představu a jejich pojetí svobody se leckdy výrazně blíží postojům ovčáckých psů. Krach utopických představ hippies sice odhalila už Bezstarostná jízda, Hooperův kousek ale udržoval iluzi zmaření snu brutálním zásahem nepřátelského okolí. Modrá Electra Glide jde v deziluzi podstatně dál: ukazuje degeneraci ideálů rozleptaných drogovou závislostí, kšeftařením, pasivitou a neschopností čelit problémům. Guerciův snímek se v 70. letech evidentně trefil do pocitů tehdejší generace a získal slušný ohlas. Vzhledem k tomu, že nemám ani nebudu mít příležitost sledovat jeho tvorbu v nějakém vývoji, nejsem si zcela jistý jeho mírou talentu a jeho film nepřijímám bez výhrad. Svou estetikou násilí se výrazně blíží pojetí Sama Peckinpaha, jak o tom svědčí např. scéna divoké honičky motorkářského gangu. Místy si snímek moc neláme hlavu s logikou a kdybych se v tom chtěl rýpat hlouběji, našel bych leckterý snímek na kráse. Ale pozitivní dojmy přece jen přetrvávají a na 70 % celkového dojmu to postačí. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Hledání zkratek ke štěstí a věčné soupeření s establishmentem, i když stojíte na jeho straně.. Harley v modrém zaujme kamerou (exteriéry podle přání režiséra a s úctou k jménu John Ford, interiéry podle mistra Conrada L. Halla, tak zněla dohoda), výkonem Roberta Blakea (spolu se Simírem jediný policista, který oblečení nakupuje v dětském) i svým celkovým cynickým vyzněním. Neexistuje totiž něco jako boží spravedlnost. Je jen nepravý čas a nepravé místo. A tomu nahoře je naprosto jedno, jestli se na něm ocitne nepravý člověk.. Nálepku fašistického díla tomu může dát jen idiot. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Tak nekonvenčne ležérnu akčnú kriminálku som dlho nevidel a musím povedať, že to rozvláčne tempo jej celkom prispelo. Ale to hlavne vďaka prostrediu a príbehovej náročnosti, ktorá bola až príliš jednoduchá. Herci (okrem skvelého Roberta Blakea) sa vďaka takmer necharakterovým postavám veľmi snažiť nemuseli, ale aj tak som mal zo všetkých dobrý pocit. Táto poctivá práca však (okrem kamery) nevyčnieva z davu. Síce sa trošku líši svojou zaujímavou inakosťou, ale kvalitou je to pre mňa len mierny nadpriemer. A o tie rozvláčne psychologické výstupy to kľudne mohli skrátiť. 70%. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Zajímavé silniční policejní drama, řížnuté poetikou Bezstarostné jízdy. Mám rád příběhy o lidech v prostředí, do kterého nepatří, tudíž mi přirostl k srdci i John Wintergreen. Robert Blake se mi moc líbil už coby Willie Boy a vynikající výkon předvádí i zde. Je však dost znát, že James William Guercio nebyl filmovým režisérem a svůj jediný film natočil spíše stylem hudebních klipů. Velký důraz na výběr výrazných hudebních hitů, detaily leštění bot, pečení masa a nasazování přílby, za nimiž se trochu rozplývá vyprávění příběhu. Ale kvůli tomu film v žádném případě odepsat nemůžu, naopak. Velice svérázná podívaná s naprosto dechberoucím závěrem. 80%. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Celý čas si to tak nejak plynie bez prekvapenia, akoby sa ani nič nemalo stať, nuž a potom príde nečakaný záver, ktorý to rozuzlením celkom slušne osolí - štvrtá na hrane, ale asi zaslúžená. ()

sepp 

všechny recenze uživatele

Ne zvlastni, ale primo divny film. Spousta scen se tam deje beze smyslu, vnitrni logiky veci. A nektere postavy se chovaji vylozene jak smyslu zbavene. Proste se v tomto filmu deje spousta..zhovadilosti. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Film o dobrém poldovi, který chce jen dělat poctivě a spravedlivě svoji práci, ale je obklopen nepochopením, závistí, chladnokrevností a zlobou... Vypořádá se s touto realitou, nebo ne.?!! Klasický americký akční snímek ze sedmdesátých let s méně známými herci, ale ne na škodu..! Za všimnutí stojí i nenápadný začínající Nick Nolte coby "mánička"...dost nebezpečná.. :-) ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Exteriéry a kamera skvělé, herci dobří, příběh zajímavý, ale musím bohužel říct, že nudně podaný. Tvůrci to trochu přepálili se stopáží. Udělali by bývali lépe, kdyby film končil už po 90 minutách... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Síce na motívy skutočných udalostí, ale ide skôr o svojráznu odpoveď na Beztarostnú jazdu, ako keby sa film volal Easy Rider Reloaded, alebo Bezstarostná jazda naruby. Všetko je v tomto filme veľmi zvláštne. Od scenára, cez obsadenie hlavnej úlohy alebo nie príliš veľkého zamerania sa na vyšetrovanie vraždy až po zmeny tónu a žánrov. Konečný dojem je tak síce trochu rozpačitý, ale divák má aspoň dojem, že videl niečo celkom originálne a nejednoznačnosť vyznenia alebo posolstva je myslím skôr plusom. ()

Socrates 

všechny recenze uživatele

Sakra, to byl flák! A jedinej počin od tohoto pana režiséra? Co se stalo? Vyhrál pak první ve sportce nebo co? To mě štve, chci víc takovejch fláků! ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Zeleninárov” úprimne neznášam, som na nich alergický, a to ich povestné motto : „Pomáhať a Chrániť” , nech si radšej schovajú za klobúk, všetkých by som ich hodil do jedného, veľkého vreca s nápisom : “BANDA” . Pravdaže sa nájdu i výnimky, ale koľko by ich bolo, že by som sotva na piatich prstoch svojej ruky napočítal čestných a neskorumpovaných. K tejto druhej mini - skupinke by som zaradil policajta na motorke Jána Zimazeleného, ktorý túži po kariére detektíva, ale namiesto toho hliadkuje so svojim kolegom Zipperom na Monument Valley, kde tento rajón určite veľmi dobre pozná legendárny westernový kráľ John Ford. Sny sa občas stanú skutočnými, a tak sa predsa stane na okamih civilným vyšetrovateľom kriminálnych prípadov, len bohužiaľ spolupracuje s Harveyom Pooleom, ktorý si nekladie servítku pred ústa, a to ho odrádza, keď napríklad sekíruje „deti kvetov“ . Onedlho vymení štvoro kolies za svoje „obľúbené” dve a v mimoriadnom záverečnom zábere, sekvencii mi doslova vyráža dych z pľúc. Ani nie on sám, ale blížiaca sa udalosť, ktorá skrátka už dlho visela na vlásku. Bob Blake je unikátny, tak isto, ako kamera Conrada Halla, tak tieto dve zložky vynášam do nebies nebeských. ()

Reklama

Reklama