Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Co nastane, když se ředitelem orchestru stane hudební diletant? Katastrofa! Barnabáš Kos (J. Kemr) je člen symfonického orchestru hrající na ten nejméně podstatný nástroj – triangl. Svému okolí je známý svou uvědomělostí a často jezdí na brigády, konference a další akce, kvůli kterým ale pak zanedbává své hraní. Jednoho dne mu přijde oznámení, že se stal ředitelem orchestru. To považuje za evidentní omyl do doby, než mu samotné vedení sdělí, že pro ně je přesně tím pravým člověkem. I přesto, že je Barnabáš přesvědčen o své nekompetentnosti, nemá na vybranou, neboť proti rozhodnutí vedení jít nelze. I když Barnabáš získal novou funkci, v níž se jen horko těžko orientuje, stále hraje s orchestrem. Zde přichází na to, že mu s novou pozicí jdou všichni na ruku a ve všem mu vyhovují. Dříve nenápadný trianglista se naráz stává sebevědomým a neústupným inovátorem a opilý mocí začíná přetvářet orchestr podle svého, hodlaje uskutečnit svůj velký sen – sólo pro triangl… Satirickou komedii z roku 1964 podle povídky Petera Karvaše natočil režisér Peter Solan. Zcela otevřeně z ní zaznívá kritika tehdejších praktik socialistického Československa, ale také kritika lidského pokrytectví a pochlebování jako takového. Nemluvě o tom, jak dokáže moc změnit člověka. (Česká televize)

(více)

Recenze (61)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Kdo by byl proti trianglu, byl by proti všemu krásném, co jsme tady vytvořili..." O triangl tu samozřejmě vůbec nejde. Spíš je to poměrně zdařilá absurdní satira na politické poměry (možná nejen) v socialistickém Československu. Může se to zdát až k smíchu, kdyby to tedy nebylo spíš k pláči…"Soudruh Kos je, pouze teoreticky, neschopný. Ale co jsme potom my, kteří jsme ho navrhli a schválili..." :D Jediná věc, která mi na tom nesedla, byl do slovenštiny předabovaný Josef Kemr. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Prvotřídní satira na poměry společenského a politického života panujícího v tzv. reálném socialismu, jíž se mi dostalo toho, co jsem marně očekával od Případu pro začínajícího kata. Film dle mého skromného soudu kritizuje dvojí (a v obou případech míří velice přesně): a) odtrženost vládnoucích elit od lidu, jejich neporozumění reálné situaci, navzdory tomu jsou však jedinými vykonavateli moci - SPOILER scény, v nichž se vyděšený Barnabáš Kos (Josef Kemr) snaží zkontaktovat soudruhy náměstky, aby jim vysvětlil, že nemá kvalifikaci a kompetence k tomu vést orchestr, upomíná na Kafkovy romány; rozhodně ne náhodou nejvyššího soudruha ve filmu nezahlédneme (možná narážka na rozhodující slovo Moskvy?) SPOILER a za b) diktaturu proletariátu - totiž jako kritika toho, jak nebezpečně to může dopadnou, když moc uchopí ti, kteří nemají předpoklady vést, když se moci chopí ti bez pevného charakteru, ti roky upozaďování, po kterých bylo "šlapáno", pročež se jejím jediným cílem stane touha tuto křivdu napravit, a k této nápravě se nebojí jít přes mrtvoly. Nebýt pan Kemr nadabován do slovenštiny, nebál bych se udělit pět hvězdiček. Tahle to budou "pouze" silné čtyři hvězdy. 80 % [dafilms] ()

Reklama

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Výborný Kemr v podstatne lepšie dramaturgicky zvládnutej aj vtipnejšej satire - od dua Solan a Karvaš. Tí ma filmom Čert nespí príliš nenadchli. Prípad Barnabáš Kos je ale podareným filmom, ktorý spĺňa účel satiry, je vtipný, nenásilným spôsobom ukazuje prerod pokojného a pokorného človeka na hlupáka pri moci a všetky eskapády točiace sa okolo hudby - konkrétne trianglu - len umocňujú bizarnosť celého príbehu a vďaka nim je film veľmi vďačný aj pre súčasného diváka. Keďže boli 60 roky akýmsi uvoľnením je celkom pochopiteľné, že sa do distribúcie dostal aj tento film, s ktorým by asi mocenský páni priveľmi nesúhlasili. Inak som veľmi ocenil priestory v ktorých sa odohrával aj Čert nespí a zároveň sa mi veľmi páčilo trojuholníkový znak - akási asociácia spoločenskej pyramídy, ktorá sa v rôznych formách objavovala v príbehu. Veľmi príjemný a humorný film, ktorého kritika je v súčasnosti nie zrovna aktuálna ale aj tak podáva nadnesené svedectvo o dobe v ktorej film vznikol. Čo ho v určitom zmysle stavia aj dnes do veľmi priaznivého svetla. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Solan použil akoby pri symbolizme Prípadu Barnabáš Kos kubizmus a dodal mu jasný obrazový význam. Triangel, ako symbol hlavného hrdinu, alebo kubisticko-geometricky trochu neprirodzene navrhnuté štúdio. Je trochu škoda, že príbeh má jasne definovaný smer a diváka na tejto ceste ničím neprekvapí. Je to asi dobou, pretože vtedy bol film veľmi odvážnym podobenstvom a dejová priehľadnosť nebola na škodu. Dnes si pri ňom uvedomujeme, že sa veci vôbec nezmenili a film nie je primárne kritickou satirou vtedajšej hierarchie, ale odrazom prirodzeného ľudského správania. Len dnes by Barnabáš nebol ani na začiatku skromným outsiderom, ale vedel by, za čím presne ide. Mňa by zaujímal priebeh tých skúšok, keď všetci vedeli, že to nefunguje a ako sa mohli dopracovať vôbec k nejakej hudobnej forme. Tomuto sa Solan vyhýba, ale jedná sa o výčitku ľudí, ktorým záleží primárne na logike deja. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Ja na to nemám..." "Ale prosím vás, veď tu všade je skromný, skromný, skromný...Vy ste ten pravý, súdruh..." Výborná rola J. Kemra, možno najlepšia v akej som ho videl a to hovorím aj cez fakt, že je predabovaný. Našťastie jeho hlas mu celkom sadol, nepôsobil až tak rušivo a pomerne rýchlo som si zvykol. Jeho herecký výkon od úplne skromného člena orchestru až po neodbitného a dotieravého riaditeľa orchestra je fakt skvelý. Kemrov koncert pre triangel je vrcholom filmu a aj keď to vo filme pôsobí smiešne, tak priznávam, že by som to nevydržal ani ja a zdrhal by som. Napriek istej predvídateľnosti deja ma to bavilo, samozrejme Kemr mal na tom obrovský podiel, ale pochválim i réžiu a scenár. Režisér Solan natočil kvalitný film a som rád, že som tento menej známy film videl. Film je i ukážkou doby svojho vzniku, pretože slovo súdruh tu zaznie naozaj veľmi často. 80%. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (8)

  • Filmovanie snímky prebiehalo v Bratislave. (dyfur)
  • Natáčanie filmu bolo v roku 1957 vtedajšími súdruhmi zastavené a nakrútiť sa ho podarilo po ďalších siedmich rokoch. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama