poster

Ten tajemný předmět touhy

  • český

    Tajemný předmět touhy

  • francouzský

    Cet obscur objet du désir

  • španělský

    Ese oscuro objeto del deseo

  • slovenský

    Ten temný objekt túžby

  • slovenský

    Ten tajomný objekt túžby

  • anglický

    That Obscure Object of Desire

Drama

Francie / Španělsko, 1977, 102 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Ghoulman
    *****

    Strhující, místy však těžko snesitelné putování po křivolakých cestách touhy a posedlosti. Buñuel měl při natáčení svého posledního snímku dost možná z hlediska praktikování sexu odzvoněno, nicméně co by to bylo za praxi, která by se nedala v pozdějších letech shrnout do nějaké té (za)jímavé teorie. A ačkoliv slavný surrealistický filmař spadá (dle Ecova dělení) spíš ke skeptikům, než těšitelům, většinou se do jeho pesimismu míchá i špetka ironie. Hlavnímu hrdinovi (milionáři Faberovi) je jedno, že všude kolem něj probíhají nepokoje. Nevadí mu teroristické útoky, násilí, chudoba, či korupce. (No, ke konci filmu to popravdě vypadá spíš na totálního pád civilizace, ale s Faberem to stále nehýbá). Zajímá ho pouze jediné. Jak dostat do postele svoji překrásnou (a psychicky značně vyšinutou) služku Conchitu, která v příběhu postupně přestává být postavou a stává se „pouhým“ symbolem. Symbolem nedosažitelného. Přes veškerou laškovnost se tudíž Buñuelovo poslední dílo zabývá jedním z nejvíce tragických rysů lidství – neodolatelnou touhu získat něco, co je ze své podstaty trvale nedostupné. Abych to nějak shrnul, jestliže čekáte příběh, kde láska vítězí (popřípadě má alespoň nějaké pozitivní konotace), doporučuji spíš Casablancu. Pokud však ve svém jádru pěstujete zdravou míru cynismu, či jste v životě také už narazili na svoji vlastní „Conchitu“, jejíž jedinou nabídkou pro partnera je jeho absolutní (a jím podvědomě chtěná) destrukce, neváhejte. Z hlediska terapeutického je to podobná zkušenost, jako z toho estetického. Hořkosladká. Ale není takový i život sám? (To byla jen řečnická otázka, samozřejmě, že je :) ).(2.8.2016)

  • emma53
    ****

    Jé, to byla láska jako trám a někdy šíleně bláznivá, protože každý cca druhý muž by po pár pokusech Conchitu asi uškrtil. Mathieu do toho vlétnul po hlavě a pak si to užil do sytosti, až mě ho bylo chudáka líto a měla jsem sama chuť vzít rákojdu a pár jí Conchitě nandat. U Luise Buňuela jsem pokaždé zvědavá na závěrečné finále, protože to je jeho velká doména a zatím mě pokaždé překvapil a zrovna tak v tomto snímku. Jako cestující ve vlaku mě svým vyprávěním ten čas utíkal velmi rychle a těším se na další setkání S Luisem. Hezký komentář italka63.(24.2.2016)

  • NinadeL
    **

    Oscar za scénář? Však je to pouhý výsměch Pierre Louÿsovi a všem dalším verzím, které jsou tu jen opětovně mimoděk a mechanicky převedeny do Buñuelova sebestředného pojetí. Určitě není náhodou, že tento velký pozér ukončil své dílo právě zastavením nad rozmary provokatérky Conchity, ale nechme vás dál snít váš naivní sen o Luisově originalitě. Já si jdu ještě zkontrolovat verzi s Bardotkou a zůstávám si spokojeně mnoucí ruce nad požitkem von Sternberga a jeho masocha upřeného na božskou Marlene.(14.3.2013)

  • Crocuta
    *****

    Na diskuzi, která tu probíhá okolo dvojího obsazení hlavní ženské role dává zásadní odpověď sám Luis Buňuel ve svých pamětech "Do posledního dechu" (česky MF 1987, Jiří Krechler - bookman 2004). V této knize se čtenář zároveň dozví o režisérově záměru navodit v "Tajemném předmětu touhy" atmosféru nejistoty a strachu z atentátů a terorismu i o nečekaném výsledku této snahy po uvedení filmu do kin. Časy se mění, některé problémy však pohříchu zůstávají. Zajímavý a obsažný článek k 6 posledním Buňuelovým filmům zde: www.nostalghia.cz/pages/andele/bunuel/txt/of/holanec/index.php(27.6.2007)

  • Martin741
    ****

    Reziser Luis Bunuel natocil opat kvalitny film o konflikte pohlavi, ktory je stary ako ludstvo samo. V hlavnej zenskej ulohe sa predstavila Conchita /Carole Buquet/ ktora dokonale ovlada manipulatorske umenie, a tak sa zahrava s tokajucim partnerom. Odhliadnuc od toho, ze takyto pribeh je dost obohraty, vyzdvihujem vysoko herecke koncerty hereciek Carole Buquet a Moliny. Bunuelova kvalita v plnej krase : 86 %(20.4.2013)

  • - Když se film promítal v Ridgetheatre v San Francisku, vybuchla tam bomba a na zdech se objevily nápisy jako například: "Tentokrát jsi zašel moc daleko". Jeden z nápisů byl podepsán Mickey Mouse. (raininface)

  • - Luis Buñuel si zahral malé cameo na začiatku filmu. Objavil sa v scéne pri prvom teroristickom útoku. Nasadol do auta, ktoré vybuchlo okamžite po tom, ako ho šofér naštartoval. (hradecek)

  • - Spoiler: Důvod pro obsazení Conchity dvěma různými herečkami, aby každá z nich představovala jinou její povahu, vysvětluje Buñuel takto - v roce 1977 pobýval v Madridu s producentem Serge Silbermanem a zvažovali finanční možnosti. Po dvou suchých Martini navrhl myšlenku dvou různých hereček jako vtip, protože to tak doposud ještě nikdo neudělal. Ale vtip byl vzat vážně a nakonec zachránil film. (NinadeL)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace