poster

Muž, který spadl na Zemi

  • anglický

    The Man Who Fell to Earth

  • slovenský

    Muž, ktorý spadol na Zem

Sci-Fi / Drama

Velká Británie, 1976, 140 min

Režie:

Nicolas Roeg

Předloha:

Walter Tevis (kniha)

Scénář:

Paul Mayersberg

Střih:

Graeme Clifford

Scénografie:

Brian Eatwell

Kostýmy:

May Routh
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Morien
    *

    (1001) Myslela jsem si, že nic nezní jako potenciálně nejlepší film v dějinách než "psychedelický dokument o příchodu velebného Davida Bowieho mezi pozemšťany a popis požehnání a kleteb, které s sebou Nejvyšší přináší". Bohužel jsem si o filmu dělala přehnané naděje. Co vypadalo v první čtvrthodině jako dechberoucí použití surrealismu ve službách existenciální sci-fi se postupně proměnilo v nesouvislé, nezajímavé a neumělé klopýtání, které by mohlo skončit v jakémkoliv místě a nebo pokračovat navždy, tzn. moje touha po smyslu a myšlenkovém přesahu zůstala neukojena. Z filmu mám podobný pocit jako z Bezstarostné jízdy, ergo zdá se mi tak přeplněn drogovým spoléháním, že "to podstatné" se vyjeví samo bez cílené snahy filmařů, a spojen s dobou vzniku, že je pro mě, střízlivou a vymaněnou z toku času, z velké části nesrozumitelný. Jako nejzásadnější zjištění jsem si tedy odnesla fakt, že už vím, odkud si Snyderovi Watchmeni vypůjčili tu brilantně opulentní místnost se stromovými tapetami (včetně suchého listí na umělém tráva koberci), tenisovým stolem a křišťálovým lustrem.(6.10.2017)

  • tomtomtoma
    *****

    Kvalitní film o touze po domově, o zlikvidování bytosti, která mohla být přínosem a ne nebezpečím. Thomas Jerome Newton (David Bowie) je mimozemšťan, který díky svým znalostem vydělá hromadu peněz, aby se mohl vrátit domů. Ale svým kosmickým výzkumem si už ukousl příliš velké sousto. Je odstaven, pitván a zkoumán. A tak jediný jeho sen a touha mu zůstává nedosažitelným cílem, a to doslova před jeho úspěšným dokončením. Z dalších rolí stojí za zmínění Oliver Farnsworth (Buck Henry), který dlouhodobě vede Thomasovo impérium, aby pak skončil zavražděn před odchytem mimozemce, doktor Nathan Bryce (Rip Torn), sukničkář, který se plně realizoval při práci pro Thomase, a Mary-Lou (Candy Clark), která tak moc stála o to být s Thomasem, ale jeho pravý původ a podobu nedokázala překousnout. Upřímné je jeho přiznání, že by pozemšťan na jeho planetě dopadl stejně jako on na Zemi. Za vše může strach, někdy až panický, z neznáma, z možného nebezpečí. I když v realitě hrozí větší nebezpečí od nich samotných, než od něj. Film by se dal také brát jako metafora, že když se ukousne příliš velké sousto a staneme se trnem v oku těch, kteří ve skutečnosti rozhodují, tak nevybíravé prostředky nás mohou srazit dolů, do absolutní beznaděje, ze které je úniku pouze za pomoci omaných látek. Stav totalní deziluze, krutá realita, která způsobuje největší škody svým chamtivým sobectvím a strachem.(26.3.2011)

  • vypravěč
    ****

    Jako zrcadlo pozemského soužití lidských bytostí je tento Roegův film jistě „přijatelný“ (obzvláště sdílí-li divák režisérovu pesimistickou a naturalistickou představu o deformování silné individuality prostředím, do něhož je vržena), naopak scény uvádějící do mimozemského časoprostoru jsou pouhým rámem (nejen tím, že neodráží, ale i proto, že uzavírají, vymezují). Jistě, nepoznaný (snad i nepoznatelný) svět nelze odrazit, ale je možné nechat cosi nedopovězeno, otevřeno, obzvláště je-li hlavním hrdinou právě mimozemšťan (jehož každý krok dopředu doprovází ohlédnutí). Příliš mnoho slov a obrazů může hledajícího izolovat a právě zde moc prostoru pro tázání nezbylo – jistě, ve prospěch úžasně imaginativních scén, polarizujících svou vyprahlostí a žíznivostí hojnost Modré planety. Přesto mne mrzelo, že film uzavřely (jakkoliv podnětné) teze, nikoliv otázky. Snad by nakonec stačilo alespoň zproblematizovat mimozemskost návštěvníka, prosytit zachycené scény hlubší senzuálností (diferencovanou od té naší, pozemské, pětičlenné), tj. niterněji personalizovat celé to vyprávění o cestě za vodou, které skončilo u vody ohnivé. Sledovat duši a nerentgenovat, neanatomizovat tělo (a když už, pak ne tak bezprostředně, fyzicky, ale snově, na hranici vědomí).(2.2.2011)

  • Pluhy
    ***

    Režii Nicolase Roega jsem si zamilovat a tak dokážu ocenit další z jeho výtečných filmů. David Bowie v roli mimozemšťana je perfektní volba a Roegovo charakteristický střih se také nezapře. Kvalita filmu pro mě však byla velmi kolísavá a některé momenty pro mě byly oříškem. Vím, že moje hodocení je možná příliš unáhlená avšak film s tak silným poselstvím pro mě bude ještě větším zážikem i po druhém shlédnutí ;-)(16.11.2008)

  • majo25
    **

    Divný film plný sterility, kontroverzie, prvoplánovej erotiky a nedopovedaných myšlienok. Aj keby slabo kontinuálny príbeh by bol náhodou vydarený, zlyhavá na nízkorozpočtovom spracovaní plynúcom aj z pokusu byť originálny. Jedno mu však nemôžem uprieť, vychrtlý Bowie sa hodí na rolu mimozemšťana ako málokto.(31.8.2015)

  • - V jedné scéně má Thomas Jerome Newton do tváře stažen velký černý klobouk. David Bowie totiž onemocněl, nemohl ten den točit a zaskočila za něj herečka Candy Clarková. (džanik)

  • - Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu Waltera Tevise. (Hans.)

  • - Nicolas Roeg chtěl původně do hlavní role mimozemšťana obsadit více než dvoumetrového Michaela Crichtona, a také Petera O'Toola. (džanik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace