poster

Muž, který spadl na Zemi

  • Velká Británie

    The Man Who Fell to Earth

  • Slovensko

    Muž, ktorý spadol na Zem

Sci-Fi / Drama

Velká Británie, 1976, 140 min

Režie:

Nicolas Roeg

Předloha:

Walter Tevis (kniha)

Scénář:

Paul Mayersberg

Střih:

Graeme Clifford

Scénografie:

Brian Eatwell

Kostýmy:

May Routh
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • zelvopyr
    *****

    Životopisný film o příběhu Elona Muska. Mimozemšťan přichází na Zemi, aby na svou rodnou planetu exportoval nedostatkovou vodu. Na Zemi z nuly musí vybudovat miliardové bohatství díky pokročilým technologiím. Zároveň si buduje průmyslovou základnu k letům domů (megatovárny na autobaterie, raketovou techniku, Paypal atd.). Inspirující.(7.2.2018)

  • Morien
    *

    (1001) Myslela jsem si, že nic nezní jako potenciálně nejlepší film v dějinách než "psychedelický dokument o příchodu velebného Davida Bowieho mezi pozemšťany a popis požehnání a kleteb, které s sebou Nejvyšší přináší". Bohužel jsem si o filmu dělala přehnané naděje. Co vypadalo v první čtvrthodině jako dechberoucí použití surrealismu ve službách existenciální sci-fi se postupně proměnilo v nesouvislé, nezajímavé a neumělé klopýtání, které by mohlo skončit v jakémkoliv místě a nebo pokračovat navždy, tzn. moje touha po smyslu a myšlenkovém přesahu zůstala neukojena. Z filmu mám podobný pocit jako z Bezstarostné jízdy, ergo zdá se mi tak přeplněn drogovým spoléháním, že "to podstatné" se vyjeví samo bez cílené snahy filmařů, a spojen s dobou vzniku, že je pro mě, střízlivou a vymaněnou z toku času, z velké části nesrozumitelný. Jako nejzásadnější zjištění jsem si tedy odnesla fakt, že už vím, odkud si Snyderovi Watchmeni vypůjčili tu brilantně opulentní místnost se stromovými tapetami (včetně suchého listí na umělém tráva koberci), tenisovým stolem a křišťálovým lustrem.(6.10.2017)

  • vypravěč
    ****

    Jako zrcadlo pozemského soužití lidských bytostí je tento Roegův film jistě „přijatelný“ (obzvláště sdílí-li divák režisérovu pesimistickou a naturalistickou představu o deformování silné individuality prostředím, do něhož je vržena), naopak scény uvádějící do mimozemského časoprostoru jsou pouhým rámem (nejen tím, že neodráží, ale i proto, že uzavírají, vymezují). Jistě, nepoznaný (snad i nepoznatelný) svět nelze odrazit, ale je možné nechat cosi nedopovězeno, otevřeno, obzvláště je-li hlavním hrdinou právě mimozemšťan (jehož každý krok dopředu doprovází ohlédnutí). Příliš mnoho slov a obrazů může hledajícího izolovat a právě zde moc prostoru pro tázání nezbylo – jistě, ve prospěch úžasně imaginativních scén, polarizujících svou vyprahlostí a žíznivostí hojnost Modré planety. Přesto mne mrzelo, že film uzavřely (jakkoliv podnětné) teze, nikoliv otázky. Snad by nakonec stačilo alespoň zproblematizovat mimozemskost návštěvníka, prosytit zachycené scény hlubší senzuálností (diferencovanou od té naší, pozemské, pětičlenné), tj. niterněji personalizovat celé to vyprávění o cestě za vodou, které skončilo u vody ohnivé. Sledovat duši a nerentgenovat, neanatomizovat tělo (a když už, pak ne tak bezprostředně, fyzicky, ale snově, na hranici vědomí).(2.2.2011)

  • tomtomtoma
    *****

    Kvalitní film o touze po domově, o zlikvidování bytosti, která mohla být přínosem a ne nebezpečím. Thomas Jerome Newton (David Bowie) je mimozemšťan, který díky svým znalostem vydělá hromadu peněz, aby se mohl vrátit domů. Ale svým kosmickým výzkumem si už ukousl příliš velké sousto. Je odstaven, pitván a zkoumán. A tak jediný jeho sen a touha mu zůstává nedosažitelným cílem, a to doslova před jeho úspěšným dokončením. Z dalších rolí stojí za zmínění Oliver Farnsworth (Buck Henry), který dlouhodobě vede Thomasovo impérium, aby pak skončil zavražděn před odchytem mimozemce, doktor Nathan Bryce (Rip Torn), sukničkář, který se plně realizoval při práci pro Thomase, a Mary-Lou (Candy Clark), která tak moc stála o to být s Thomasem, ale jeho pravý původ a podobu nedokázala překousnout. Upřímné je jeho přiznání, že by pozemšťan na jeho planetě dopadl stejně jako on na Zemi. Za vše může strach, někdy až panický, z neznáma, z možného nebezpečí. I když v realitě hrozí větší nebezpečí od nich samotných, než od něj. Film by se dal také brát jako metafora, že když se ukousne příliš velké sousto a staneme se trnem v oku těch, kteří ve skutečnosti rozhodují, tak nevybíravé prostředky nás mohou srazit dolů, do absolutní beznaděje, ze které je úniku pouze za pomoci omaných látek. Stav totalní deziluze, krutá realita, která způsobuje největší škody svým chamtivým sobectvím a strachem.(26.3.2011)

  • BoredSeal
    ***

    Příliš dlouhý ujetý film s ozvěnami sjetých 70. let, který nelze úplně pochopit správně bez znalosti knihy. Po vypravěčské stránce je to celkem debakl a těží hlavně z bizarností, ufona Bowieho a ujetého sexu. Během 14 dnů jsem viděl už druhý film, kde se nějaká ženská pomočí, což mi přijde jako zajímavá kuriozita.(15.7.2015)

  • - V jednom momentě křičí Mary-Lou na Tommyho: "Tommy Can You Hear Me?" Jde o odkaz na rockovou operu skupiny The Who s názvem Tommy (1975) a píseň stejného jména. (džanik)

  • - Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu Waltera Tevise. (Hans.)

  • - V jedné scéně má Thomas Jerome Newton do tváře stažen velký černý klobouk. David Bowie totiž onemocněl, nemohl ten den točit a zaskočila za něj herečka Candy Clarková. (džanik)