Režie:
Paul McGuiganKamera:
Alasdair WalkerHudba:
Dan MudfordHrají:
Stephen McCole, Maurice Roëves, Irvine Welsh, Kevin McKidd, Alison Peebles, Ewen Bremner, Arlene Cockburn, Martin Clunes, Jemma Redgrave, Niall Greig Fulton (více)Obsahy(1)
Film ACID HOUSE je složen ze tří povídek:
MASAŘKA - Boab má fakt těžkej den; opustila ho holka, vyhodili ho z práce, vyloučili z fotbalového týmu a navíc je vyhozenej z bytu. Ještěže Bůh chodí do stejnýho baru jako on...
MĚKKEJŠ - Johnny je prostě "měkkejš"... Stará se o nevlastní dítě své manželky, která klidně spí se sousedem. Když s ním přijde do jiného stavu, je to zase Johnny, který neumí říct ne...
ACID HOUSE - Narkoman Coco se při jednom drogovém tripu převtělí do těla nově narozeného dítěte. Duše dítěte se zase dostane do Cocova těla. Coco si tak dudlá palec a novorozenec mluví na svou matku sprostě...
Irvin Welsh (autor scénáře kultovního filmu TRAINSPOTTING) ve svých povídkách zabývá klasickými, a přitom moderně pojatými tématy lásky a zrady, manželství a dětí, náboženství a víry v Boha. Každá za tří filmových epizod je samostatným celkem, i když se zde charaktery jednotlivých postav překrývají Jedním z hlavních motivů celého filmu jsou (stejně tak jako v TRAINSPOTTINGU) drogy způsobující ztrátu kontroly nad promarněným a zdánlivě zbytečným životem. Film je velmi kvalitní sondou do života anglické mládeže, a tím i celé anglické společnosti. Režisér Paul McGuigan byl v r. 1998 za tento film nominován na cenu nejlepšího debutujícího režiséra na Filmovém festivalu v San Sebastian. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (177)
Tento film dostal nálepku film v duchu Trainspottingu, s čím príliš nesúhlasím. Každá poviedka je originálna, s nadprirodzenými a dosť šialenými prvkami. Občas je to fakt dekadentná zábava, občas dosť brutálna záležitosť. McGiugan chce šokovať, čo mu nezazlievam práve kvoli originálne napísaným poviedkam. Najmenej mi sadol mäkkýš, dal by som v ňom prednosť happyendu. ()
Stejně jako je jasná sestupná hodnota knih Irwina Welshe, tak spadla i kvalita druhého filmu podle jeho předlohy. Trainspotting je nepochybně chytlavý, dobře natočený a celkově působivý film, ale Acid House je jen Trainspotting se všemi svými prvky vytaženými do absurdních extrémů, začíná po chvíli nudit a je velice nevyrovnaný. ()
Boab: "Seš přesně takovej, jakýho jsem si tě vždycky představoval." Bůh: "To proto, že nemáš žádnou představivost, ty blbá pičo." chch. Představuju si, že jsem promítač v kině a furt vidím ty profláklé klišovité filmy dokola, nic mě nepřekvapí a nebaví mě to. A pak přijde tohle. Něco, co se jen tak nevidí. Vybočuje to ze všeho, co kdy kdo natočil - ono asi s tou předlohou a scénářem od Irvina Welshe se ani není čemu divit. Všechny tři příběhy jsou tak ujeté, že se dá docela snadno zaručit, že na ani jeden z nich jen tak nezapomenete. "A ještě něco, Johne. Kdyby sis chtěl někdy zapíchat, tak se ozvi. Za pětku je tvoje." Všechny postavy jsou většinou strašné trosky, úchyláci, smažky, děvky, šukající socky, násilníci, líné svině a vyjadřují se většinou velmi sprostou mluvou... a to včetně Boha. Prostě něco, co Irvine Welsh umí. A umí to dobře. Hlavně tím, v jakých situacích se postavy ocitnou. Natočit pak podle toho film už pak moc umu nepotřebuje. Teda Paul McGuigan se nemá za co stydět, akorát to mimino z posledního příběhu mohlo být krapet líp udělané, no. Do toho všeho samozřejmě solidní ostrovní soundtrack. "Coco fuckin' Bryce!" ()
Před nedávnem se mi dostala do ruky kniha, která mi pěkně dlouhou dobu unikala, přestože se můžu považovat za Weslhova fanouška se všim všudy. Z nějakých 20 povídek jsou tu vybrány 3 - Masařka, Měkkejš a The Acid House (Barevnej svět). Když jsem se postupně prodíral knihou, už jsem dumal nad tím, které povídky pro ten film můžou být vybraný? Masařka a Acid House byla jasná volba a filmové zpracování se mi zamlouvalo a to i přes to, že ta ujetost neskrývaně prýští do očí jak uher na čele patnáctiletýho přeborníka v supermariu. Namísto Měkkejše jsem měl z knihy jiné favority, ale teda svým výrazem snad předčil svou předlohu - dost hustý. Všehovšudy je to dobrej, kontroverzní film, kterej se s divákem moc nesere a s některými detaily nese i slušně artové pokoukání s etickými a (hlavně) lingvistickými lekcemi skotského podloubí. ()
Mně se ten film moc nelíbil, ale byl tak intenzivně šokující, že si i po těch cca 13 letech pamatuju skoro každou scénu. A taky si pamatuju, jak jsem seděl v kině a pozoroval rozpačitě po očku našeho učitele na anglinu (Američan jménem Brice) při scénách, kdy Coco opakovaně vyřvává: "I am Coco fucking Brice, Im a hip boy!" ()
Galerie (9)
Photo © Zeitgeist Films
Zajímavosti (3)
- Pre Ewena Bremnera a Kevina McKidda je to druhá adaptácia Welshovho diela, v ktorej si zahrali. Ako Spud a Tommy sa už stretli v snímke Trainspotting (1996). Minirolu si opäť strihol autor predlohy Irvine Welsh. (BlackTom)
Reklama