poster

Ulice

  • Německá říše

    Die Straße

  • anglický

    The Street

Drama

Německá říše, 1923, 74 min

Režie:

Karl Grune

Scénář:

Karl Grune

Kamera:

Karl Hasselmann
  • vypravěč
    ***

    „Od té doby, co jsem proputoval ,hranice městské‘, pozoruji, že jsem se do jakési míry obmezil, (svůj rozhled i své procházky). Ať se rozhlédnu kamkoliv, vynořují se mi v mysli všední a úzkoprsí lidé, jež jsem tam naposledy potkal. Co může býti ošklivějšího nežli krajina obydlená podlými, hrubými a sprostými lidmi? – žádná dekorace toho neodčiní. Sršně, hyeny i paviáni nejsou tak těžkou kletbou pro kraj jako lidé podobné povahy. Tím, že jsem chodil s ďáblem a nikoliv s bohem, udělal jsem kolem svého obydlí začarovaný kruh. Vím příliš dobře, kdy jsem přešel tuto čáru…“ (H. D. Thoreau)(19.7.2017)

  • Marze
    ****

    Jeden z tzv. filmů ulice s hrdiny ze střední třídy. Vstane z postele, představí si, jaké by to bylo na ulici, potkává se s prostitutkou apod. A uvědomí si, že to není ideální prostředí. Záběry šašků, varieté a najednou to působí strašidelně.(11.11.2017)

  • Flego
    ****

    Azda najznámejší režisérov film sa pokúša zobraziť vtedajšiu spoločnosť ako žijúci organizmus s všadeprítomným mestským zhonom a prepletenými osudmi protagonistov. Berie si na mušku zopár jednotlivcov ( slepec, malé dievčatko, zradnú ženu či vnútorne osamelého muža. Práve na jeho príbehu sme napokon svedkami, ako sa osudy jednotlivcov pospájajú. Karl Grune mal šťastnú ruku aj pri výbere hercov ( taktiež kamery a strihača ) a podarilo sa mu vytvoriť zaujímavé dielo nemej éry. Druhý komentár.(11.8.2014)

  • Bebacek
    ****

    Jeden typických filmů série street films z Weimarského období, ilustrující život střední vrstvy. Touha po senzaci nočního života se pro hlavního hrdinu stává noční můrou.. Krásná kamera Karla Hasselmanna pohrávající si s kontrasty světla a stínu, Max Schreck jako slepec starající se o malé děvčátko a hlavně prototyp zrádné femme fatale...(12.1.2008)

  • freddy
    ***

    Kdo by to neznal? Šeď všedních dnů, rutina, nuda. Pocit, že člověku utíká čas, život, dobrodružství, které na něj někde čeká. To je výchozí bod tohoto němého německého filmu, v němž se znuděný manžel místo zasednutí k obědu vydává do víru města něco zažít. Byl to rozhodně velmi zajímavý zážitek už jen proto, že se jednalo o mé úplně první setkání s němým filmem. Jasně, bylo to takové zvláštní, táhlé, možná i trochu nudné. Ale i přesto na mě film zapůsobil, už jen tím závěrem, který naznačuje léty prověřený fakt všude dobře, doma nejlíp. I proto nelituji svého času, který jsem filmu věnoval. A jsem vděčný za své první setkání s němým filmem. [Noir Film Festival 2019](22.2.2020)