Reklama

Reklama

Jinak než jiní

  • Německá říše Anders als die Andern (více)
všechny plakáty

Snímek Jinak než jiní se v žádném světovém archivu nedochoval jinak než coby torzo. Na trvalém historickém významu to filmu ubrat nemohlo – jde o první a na velmi dlouhou dobu poslední případ ve světové kinematografii, kdy se ústřední postavou stává homosexuál. V duchu několika svých tehdejších osvětově pojatých hraných filmů (tzv. aufklärungsfilme) pojednal Richard Oswald tabuizované téma s nejvyšší zdrženlivostí, což samozřejmě nemohlo zabránit rozhořčení (zdaleka nejen konzervativních kruhů) a volání po cenzuře. Do riskantního projektu odvážně „vsadil“ své tehdy už značné renomé dobový herecký idol Conrad Veidt. (NFA)

(více)

Recenze (9)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

S hodnocením problém nemám. Víc už neuvidím, ale stejně mi to udělalo dobře :) Měla bych se pak vzdát hodnocení všech velkých němých, které se nám nedochovaly úplné? Nevzdám. To by se pak rovnou mohlo zrušit hodnocení všech němých, protože prakticky nikdy je neuvidíme takové jako tehdy. ()

Ony

všechny recenze uživatele

Fragmenty. Ó, jen samé fragmenty. Bohužel ne v pessoovském smyslu slova, ale v důsledku, mírně řečeno, nepěkného zacházení s tímto filmem. Ale buďme rádi, že z něj máme alespoň něco. Divácký zážitek po zhlédnutí restaurované verze sice z velké části zůstává spíš tušený než skutečně prožitý, ale přesto si tohoto díla cením. Paragraf 175 byl opravdu zrůdnost a v problematice homosexuality dodnes spousta lidí jaksi nemá jasno. Magnus Hirschfeld byl nepochybně borec a Conrad Veidt v hlavní roli se mi překvapivě taky líbil (nepůsobil na mě zvrhle). Jsem v pokušení ohodnotit Anders als die Andern i přes tu neúplnost. A to vysoce. ()

Kass 

všechny recenze uživatele

Film se sice nedochoval úplný, ale jeho podstatná část ano, a s doprovodnými texty a fotografiemi jde o snadno koukatelnou záležitost. Z filmařského hlediska mě film nijak nezaujal. Cením si ovšem jeho osvětového přístupu k tématu a sdělení na úrovni. ()

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Film poukazuje na závažný spoločenský problém týkajúci sa otázok hodnoty ľudskej bytosti. Keďže ho režisér Oswald nakrútil v rámci akejsi osvetovo postulovanej série usilujúcej o psychohygienu spoločnosti, film obsahuje viaceré, priamo divákovi adresované monológy moralizujúceho charakteru, čím dielo do istej miery nadobúda problematické edukačné zafarbenie. Z toho dôvodu som zvažoval nižšie hodnotenie. Spätne som si však uvedomil, že podstata problému, ktorý film nastoľuje, ani po 95 rokoch (!) nestratila vôbec nič zo svojej aktuálnosti (demokracia bola a je zaneprázdnená riešením omnoho závažnejších otázok než sú najzákladnejšie ľudské práva) a teda edukačný aspekt dnes poslúži de facto rovnako dobre ako v dobe vzniku. Herectvo cca 40 kilového Conrada Veidta je skutočne fenomenálne (napr. akoby mimochodom sa zadíva do kamery a vzápätí hrá ďalej), doteraz som ho videl hrať iba v Kabinete dr. Caligariho, kde bol zmaľovaný tak, že by ho nespoznala vlastná mať, čo pochopiteľne sťažuje úvahy o povahe hereckej akcie. ()

MaedhRos 

všechny recenze uživatele

Těžko hodnotit z čistě filmového hlediska film tak zmrzačený. To, co se dochovalo, ale dává tušit velmi solidní drama - a pak.... Je tu řada dalších relevantních hledisek. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Původně snad přespříliš tendenční film se proměnil zásahem méněcenných diváků (tj. politické ideologie) v torzo, celuloidovou zříceninu. Jeho užitkovost tak nabyla nové dimenze: dokonale symbolizuje pozici homosexuála v moderním věku. Na stříbrném plátně se zhroutil obraz ve slovo, pohyb zatuhl ve fotografii a příčinou toho byla jeho vůle obhájit homosexuály v jejich společenském i právním ujařmení. Původní výkřik ve své prvotní, záměrné podobě dnes už nezazní, byl zrekonstruován z toho, co se zachovalo (z něj i o něm) a bílá místa, která přerušují scény na plátně, transcendují jeho původní přímočarost. Náhle tu stojí ruina kdysi snad (lhostejno zda dobře či špatně) sloužící stavby, nově ztělesňující oběť minoritní bytosti, jíž je upíráno právo na identitu až na samou hranici její existence. ()

jiri.twist 

všechny recenze uživatele

Tady ani tak nejde o to, co film řeší (i když „samozřejmě“ je tragický a smutný), jako spíše, že to je „historický klenot“. Jak dávno tomu již, a všichni, tvůrci i herci jsou už dávno po smrti … A ten krásný mladík Fritz Schultz v roli Kurta Siverse (jak je všechno pomíjivé, krása i naše životy, ani se nedivím, že se do něj náš hlavní hrdina zamiluje), nebo jak tvůrci museli citlivě naznačit, vzhledem k době, jen jakoby přípravu polibku, nic do kamery, na druhé straně jsou tam i cenné historické fotky „odlišných“ lidí (při rekonstrukci snímku takto byly nahrazeny chybějící pasáže filmu), muži ve filmu spolu tančí, prostě myslím, že by každý divák se měl už jen z úcty k tomuto průkopnickému dílu na to podívat už jen kvůli tomu jeho poselství… známku dávám komplexní a neberu ohled na jednotlivá kritéria hodnocení kromě příběhu … 9777 ()

Whovian 

všechny recenze uživatele

Téma homosexuálů mě teda moc nebere, ale film jako takový byl celkem dobré drama. Jen přemýšlím, že pokud chtěli utvořit dojem, že homosexuálové jsou normální lidi a ne creepy divní šílenci, tak měli, ať byl jakkoli úžasný (což byl), obsadit někoho jiného než Conrada. ()

Reklama

Reklama