poster

Anders als die Andern

  • anglický

    Different from the Others

Drama

Německá říše, 1919, 50 min

Režie:

Richard Oswald

Scénář:

Magnus Hirschfeld
  • NinadeL
    *****

    S hodnocením problém nemám. Víc už neuvidím, ale stejně mi to udělalo dobře :) Měla bych se pak vzdát hodnocení všech velkých němých, které se nám nedochovaly úplné? Nevzdám. To by se pak rovnou mohlo zrušit hodnocení všech němých, protože prakticky nikdy je neuvidíme takové jako tehdy.(7.5.2009)

  • MaedhRos
    *****

    Těžko hodnotit z čistě filmového hlediska film tak zmrzačený. To, co se dochovalo, ale dává tušit velmi solidní drama - a pak.... Je tu řada dalších relevantních hledisek.(17.6.2010)

  • MIMIC
    *****

    Film poukazuje na závažný spoločenský problém týkajúci sa otázok hodnoty ľudskej bytosti. Keďže ho režisér Oswald nakrútil v rámci akejsi osvetovo postulovanej série usilujúcej o psychohygienu spoločnosti, film obsahuje viaceré, priamo divákovi adresované monológy moralizujúceho charakteru, čím dielo do istej miery nadobúda problematické edukačné zafarbenie. Z toho dôvodu som zvažoval nižšie hodnotenie. Spätne som si však uvedomil, že podstata problému, ktorý film nastoľuje, ani po 95 rokoch (!) nestratila vôbec nič zo svojej aktuálnosti (demokracia bola a je zaneprázdnená riešením omnoho závažnejších otázok než sú najzákladnejšie ľudské práva) a teda edukačný aspekt dnes poslúži de facto rovnako dobre ako v dobe vzniku. Herectvo cca 40 kilového Conrada Veidta je skutočne fenomenálne (napr. akoby mimochodom sa zadíva do kamery a vzápätí hrá ďalej), doteraz som ho videl hrať iba v Kabinete dr. Caligariho, kde bol zmaľovaný tak, že by ho nespoznala vlastná mať, čo pochopiteľne sťažuje úvahy o povahe hereckej akcie.(17.1.2014)

  • vypravěč
    ****

    Původně snad přespříliš tendenční film se proměnil zásahem méněcenných diváků (tj. politické ideologie) v torzo, celuloidovou zříceninu. Jeho užitkovost tak nabyla nové dimenze: dokonale symbolizuje pozici homosexuála v moderním věku. Na stříbrném plátně se zhroutil obraz ve slovo, pohyb zatuhl ve fotografii a příčinou toho byla jeho vůle obhájit homosexuály v jejich společenském i právním ujařmení. Původní výkřik ve své prvotní, záměrné podobě dnes už nezazní, byl zrekonstruován z toho, co se zachovalo (z něj i o něm) a bílá místa, která přerušují scény na plátně, transcendují jeho původní přímočarost. Náhle tu stojí ruina kdysi snad (lhostejno zda dobře či špatně) sloužící stavby, nově ztělesňující oběť minoritní bytosti, jíž je upíráno právo na identitu až na samou hranici její existence.(26.11.2010)

  • Ony

    Fragmenty. Ó, jen samé fragmenty. Bohužel ne v pessoovském smyslu slova, ale v důsledku, mírně řečeno, nepěkného zacházení s tímto filmem. Ale buďme rádi, že z něj máme alespoň něco. Divácký zážitek po zhlédnutí restaurované verze sice z velké části zůstává spíš tušený než skutečně prožitý, ale přesto si tohoto díla cením. Paragraf 175 byl opravdu zrůdnost a v problematice homosexuality dodnes spousta lidí jaksi nemá jasno. Magnus Hirschfeld byl nepochybně borec a Conrad Veidt v hlavní roli se mi překvapivě taky líbil (nepůsobil na mě zvrhle). Jsem v pokušení ohodnotit Anders als die Andern i přes tu neúplnost. A to vysoce.(19.4.2009)

  • - Hlavní roli ztvárnil herec Conrad Veidt, představitel převážně rolí bláznů a zvrácenců, takže tato volba předurčila spojení homosexuality s morbiditou. I když mělo jít o obhajobu, ve skutečnosti došlo k utvrzení negativního obrazu homosexuála. (contrastic)

  • - Vůbec první film s tématem homosexuality. (contrastic)

  • - Nacisté většinu kopií tohoto snímku spálili. (contrastic)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace