poster

Sláva

  • Česko

    Glory

  • USA

    Glory

  • Slovensko

    Glory

  • Slovensko

    Sláva

Životopisný / Válečný / Historický / Drama

USA, 1989, 122 min

  • nascendi
    ***

    Filmové spracovanie príbehu černošského pešieho pluku sa celkom vydarilo. Samozrejme, že mi prekážal americký pátos a moralizovanie, i keď oproti iným filmom boli dávkované citlivejšie. Kritizovaná hudba napodiv nie. Čo mi výrazne prekážalo, bol rýchlokvasený plukovník Shaw, ktorý mi viac pripomínal Nvotovho poštárika z Ružových snov, než veliteľa vojenskej jednotky. Na druhej strane si pochvalu zaslúžia obe bojové scény, osobitne tá záverečná, ktorá aj bez naturalistických scén mala svoju pôsobivosť.(31.3.2012)

  • Webb
    **

    [5/10] (TriStar) (Technicolor /// Produkce: Freddie Fields /// Scénář: Kevin Jarre podle dopisů Roberta Goulda Shawa a knih Lay This Laurel Lincolna Kirsteina a One Gallant Rush Petera Burcharda /// Kamera: Freddie Francis /// Hudba: James Horner /// Oscar: Denzel Washington (herec ve vedlejší roli), Freddie Francis (kamera), Donald O. Mitchell, Gregg Rudloff, Elliot Tyson, Russell Williams (zvuk) /// Nominace na Oscara: Norman Garwood, Garrett Lewis (výprava), Steven Rosenblum (střih)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE](18.12.2011)

  • H34D
    ****

    I na dnešní poměry skvělý válečný film, který bravurně vykresluje těžkost výcviku, problematičnost velení, bezmoc řadových vojáků i jejich chuť bojovat. Tematika rasové nerovnosti je zde bezchybně zpracována - žádný patos, nucenost, tlaky na emoce, o něčem takovém si např. Spielberg může nechat jen zdát (Amistad, Lincoln). Bojové scény mají svou eleganci, přehlednost, ale i neúprosnou krutost. Je zajímavé a působivé sledovat pro změnu ne chaotické mlátičky, nýbrž dvě disciplinované řady vojáků kráčející naproti sobě a vstříc smrti. 8/10(7.12.2014)

  • LeoH
    ****

    Olověná vesta přesazená do dob občanské války, místy sklouzávající do černobílého patosu řečí o vlasti, národu a hrdinství, vydatně přihnojovaných majestátním duněním Hornerovy hudby, ale zároveň zpochybňovaných hned v několika rovinách – v ústřední postavě nejistého plukovníčka, který horko těžko hledá rovnováhu mezi naivním idealismem a chladným zupáctvím, v obrazech absurdně jatečního způsobu vedení války v 19. století, v nabourávání představ o „pokrokových běloších ze Severu“ konfrontací s černými rekruty, kterým jde v tomhle konfliktu o všechno a zároveň ho nemůžou tak úplně přijmout za svůj – vzájemná nedůvěra ponižované a povýšené rasy vyplouvá na povrch v nedorozuměních, zbytečných proviněních a zbytečných trestech, ve výmluvném odmítnutí vojenských poct „povrchním bývalým otrokem“ Tripem. Na povrchu vlastenecko-militaristický spektákl vyznívá v jádru nejednoznačně a provokuje k přemýšlení o smyslu války, rozporuplných motivacích k „hrdinským činům“ a o pokrytectví hlásaných ideálů, což není úplně málo.(29.8.2017)

  • Pohrobek
    ****

    Dost povedené připomenutí formace prvních striktně černošských bojových jednotek, které se udržely až do poloviny dvacátého století a zabezpečily tak to, že se třeba ve Spielbergově Zachraňte vojína Ryana s černým vojákem vážně nepotkáme. Samotný výcvik není vůbec špatný; to, co však následuje, patří rozhodně k jedněm z nejlepších zobrazení americké občanské války.(28.3.2005)

  • - Úvod filmu a taktiež prvá bitka sa odohrávajú v roku 1862. Keď sa Robert (Matthew Broderick) vrátil domov, popíjal so svojím kamarátom fľašu šampanského Dom Perignon. Avšak prvá fľaša sa dostala do predaja až v roku 1936. (Real Tom Hardy)

  • - Podle nekolika historických zdrojů byl plukovník Shaw střelen přímo do srdce a padl spíše uvnitř pevnosti Wagner než před ní. Jeho muži šli za ním a všichni do jednoho padli. (Kulmon)

  • - S výjimkou plukovníka Shawa nemá žádná postava reálný podklad. (Kulmon)