Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Žena, manžel, milenec a dva synové (jeden z nich od milence!?) a neustálé ženské dilema - život s nemilovaným manželem, nebo život s milencem, který v reálném životě také nic moc. Nepřátelství mezi syny o právo prvorozeného – ne nepodobné na příběhu Kaina a Ábela. Prakticky vše jako v reálném životě, ale jen bez amerického šťastného konce. (tuntavala)

(více)

Recenze (2)

betelgeuse 

všechny recenze uživatele

Za to další melodramata ŽENA BEZ LÁSKY (1952) je těchto řekněme podvratných detailů ušetřeno. Klidně by mohlo vzniknout o něco více na sever, v Hollywoodu, kdyby – opět – nebylo tolik prostoduché ve svém tahu na melodramatické emoce. Buňuel látce posloužil vyloženě jako kompetentní řemeslník (film má spád a výborný rytmus), přesto mě film v rámci svých skromných možnosti strhnul. Jako v každém správném melodramatu se toho v dlouhém časovém úseku relativně hodně děje a ačkoliv se rekvizity typu ctnostného milence, nemanželského dítěte nebo osudové srdeční slabosti mohou dnes jevit jako zdiskreditované nejen těmi nejhloupějšími telenovelami, v případě filmu ŽENA BEZ LÁSKY pro mě konstantní proud vybuchujících i potlačovaných emocí, pohledů, výrazů ve tvářích, dialogových výměn, výměn kostýmků a absurdně vysokých podpatků (nošených hrdinkou v domácnosti) znamenal velmi poutavý zážitek. Nehledě na to, že tvůrci přes přítomnost nože na scéně nevyužili tu nejsnazší cestu směrem k tragédii a připravili katarzi mnohem pozitivnější a vlastně zralejší. Čisté melodrama je prosté nepatřičných pokusů o výpověď, vznešené emoce, vysoké umění - melodrama v této nevinné formě se nestydí za to, čím je, proto je uchráněno před balastem středního vkusu s pretenzí vlastní velikosti, kýčem (že by případ aktuálního POKÁNÍ?). ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Žena bez lásky je filmové drama, kritické k přízemnosti společenské morálky. Luis Buñuel upravil literární předlohu Guy de Maupassanta k potřebám latinskoamerické reality doby, intimnost se neobejde bez melodramatických křivek ženských tvarů a pokrytecké hysterie morálního rozhořčení a nekompromisního odsouzení. Nástrojem k vyostření vášní je použito nemalé peněžní bohatství, našeptávající hlas temné stránky lidské duše je zhrzení odmítané ženy, rodinná soudržnost se stává pouhou vzpomínkou s tupě hořkým pocitem zrady. Kondice společenské morálky je pod ostrou palbou zásadního dramatu, vrávoravě se potácí, nemotorně upadá do hluboké deprese a nešikovného vyznání. Hlavní postavou morálně společenské kritiky je Rosario (zajímavá Rosario Granados), submisivní manželka dominance patriarchátu. Manželská láska je pro ni neznámým citem, vlastní názor není závislosti, ani zdraví, prospěšný, a vnitřní svět tone ve smutku tichých slz. Nenadálá mužská pozornost přináší chvění podbřišku, chvilky opravdového štěstí a nejděsivější rozervanost milenky a matky. A zdá se, že ani nános času nedokáže nalézt pochopení. Hlavní mužskou postavou je Carlos, neboli Carlitos (zajímavý Joaquín Cordero, jako malý chlapec Jaime Calpe), Rosariin milovaný syn a ctižádostivý mladý lékař. Smělé plány zářné budoucnosti se rozpadají, sourozenecká rivalita se tvrdohlavě zatvrzuje, žárlivost se vyznačuje nespavostí. Pocit ponížení a zrady křičí do světa své pohoršení, vzteká se na nespravedlnost života, kterou vidí všude kolem sebe. Velmi výraznou postavou je Don Carlos Montero (pozoruhodný Julio Villarreal), zámožný starožitník a Rosariin postarší manžel. Svazek je řízen přísným patriarchátem, jiné názory nejsou povoleny. Tvrdost má být zárukou úspěchu. Důležitou postavou je Julio Mistral (sympatický Tito Junco), lesní inženýr a zachránce Carlitova ublíženého útěku. Prostá čistota je okouzlena skrývaným šarmem v rozpacích a dochází k vyznání a nelehkému rozhodování. Výraznou postavou je Miguel (příjemný Xavier Loyá), Rosarrin mladší syn a čerstvě promovaný lékař. Štěstí mu znenadání spadne do klína, život se směje na všechny strany s bezstarostnou radostí. Z dalších rolí zaujme Luisa (atraktivní Elda Peralta), začínající lékařka, cíl Carlosových mužských tužeb a Miguelova novomanželka. A také Rita (zajímavá Eva Calvo), zdravotní sestřička a zlomyslný hlas temné strany lidské duše. S odmítnutím se nechce smířit, vzpomíná na minulost a účinně manipuluje s niternou pochybností. Žena bez lásky nepatří k památným a zásadním filmovým pracím Luise Buñuela. Moralita si vybrala skvostný námět hrozby úplného rozkladu, ale často se uchyluje jen ke gestu a trucu. ()

Reklama

Reklama