poster

Dívka s pistolí

  • Itálie

    La ragazza con la pistola

  • Slovensko

    Dievča s pištoľou

  • USA

    The Girl with a Pistol

Komedie

Itálie, 1968, 100 min

Režie:

Mario Monicelli

Kamera:

Carlo Di Palma

Producenti:

Gianni Hecht Lucari

Kostýmy:

Maurizio Chiari
(další profese)
  • D.Moore
    ***

    "Pravý chlap to má zkusit! Ale správná ženská se musí bránit!" Italské komedie se málokdy odehrávají v reálném světě a nadsázka bývá při jejich sledování nutná. Dívka s pistolí je na tom podobně a ačkoliv na mě například můj oblíbený Stanley Baker působil lehce bezradně, Monica Vitti byla coby žhavý sicilský oheň řádící na sychravých Ostrovech skvělá.(10.11.2018)

  • GilEstel
    ****

    DÍVKA S PISTOLÍ se svým námětem dost podobá o čtyři roky staršímu snímku SVEDENÁ A OPUŠTĚNÁ režiséra Pietra Germiho. Život sicilského maloměsta nám znovu dává pocítit společenskou nepřijatelnost nemanželské milostné avantýry. Tím ale podobnost končí. Dějový vývoj je tentokrát úplně jiný. Nastalou situaci tentokrát neřeší otec rodiny, který je již po smrti, ale samotná hlavní aktérka Assunta, ztvárněná Monicou Vitti. Nejenže svůdník si ji nechce vzít, on dokonce před ní utíká až do Anglie. Na Assuntě nyní je, aby ho přinutila. Pro případ, že to po dobrém nepůjde, má s sebou i pistoli, aby ten lump dostal, co si zaslouží. Jelikož ze světa nezná krom svojí rodné vesnice nic, působí v cizím prostředí jako pěst na oko. Monica Vitti dostala tentokrát příležitost v komediální roli. Tato pro ní musela být úlevou po sérii vážných dramatických rolí pod Antonioniho režií, kde hrála citově tápající, ztracené a nešťastné postavy. Jak herečka sama řekla v jednom rozhovoru. „Lidé si mě pamatují jako herečku, která se nikdy nezasměje. Přitom Já tak ráda lidi rozesmívám.“ Její postava Assunty, ačkoli se sama nachází v těžké životní situaci, je na tom mnohem lépe než všechny postavy v Antonioniho filmech. Assunta totiž ví, kdo je ona sama a ví, co chce od života. Prosté poměry a zvyklosti, ze kterých vzešla, jí na jednu stranu omezují život, na druhou stranu jí nenechávají v životě tápat. Proto je tato postava navzdory vnějším snadno pozorovatelným problémům vnitřně šťastná a neřeší žádná dilemata. Svoje krátkodobé objektivní problémy ventiluje svým extrovertním projevem. Je to přesný opak Antonioniho hrdinek, které většinou při vnějším pohledu nijak nestrádají, uvnitř jsou však utrápené citově rozervané bytosti. Tohle srovnání je velmi zajímavé. Ještě více je v něm čitelný vzkaz, který nám Antonioni ve svých filmech odkázal. Je to obava z vývoje moderní společnosti, která materiálně nestrádá, ale rozkládá se vnitřně duchovně, zejména pak citově. Vittiová nám v tomto filmu ukázala některé další prvky svého herectví a i bez Antonioniho režie dokázala, že je výbornou herečkou, která je svým charisma schopná utáhnout celý film. Její proměna z vesnické krátkozraké chudinky v kosmopolitní ženu, je úžasná, někdy až děsivá, ve všech svých ohledech a konečných dopadech, které tato proměna přináší. Na snímku DÍVKA S PISTOLÍ je krom komických scén a psychologie hlavní postavy zajímavé srovnání kulturních a společenských odlišností života na Sicílii a v Anglii. 78%(26.12.2010)

  • martins
    ****

    Skvělá italská komedie s výbornou Monicou Vitti v hlavní roli. Ta ve filmu nejen hraje, ale zpívá, nejdříve v černé paruce s dlouhým copem, poté bez copu a nakonec ve svých vlastních vlasech. Film o tom, jak příjde chudá italská dívka Assunta o panenství namísto své sestřenice Concheti, kterou měli zlosynové unéct pro Macaluza Vincenza a protože v rodině nemají žádné muže, musí sama odjet do Anglie a zabít svého svůdce. Po sérii nezdařených pokusů a střelení milenky namísto Vincenza, změní své myšlení a zůstane v Anglii a nakonec se zamiluje do primáře jedné nemocnice a na konci filmu za ním odjíždí, když jí v patách pro změnu pronásleduje Vincenzo, který by se s ní chtěl oženit.(23.12.2013)

  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    "Já mám každou neděli volno. Tak si vyber, kterou neděli chceš zastřelit. Mně je to jedno." Já se tedy přiznám, že temperamentní Assunta, v okamžiku sexu chladná jako kámen, mě docela dost bavila. Horší to bylo s občasnou mrtvolou Vincenzem, ale to se tak nějak dalo čekat. Mě ovšem krásky s pistolí vždycky bavily, kontrast divoké Sicílie s chladnou Anglií byl dokonalý a nejlepší bylo ragby. Sport drsný, nicméně tady ho hráli normální chlápci a nikoli stopadesátikilová goga, se kterými bych do mlýna nešel.(7.4.2019)

  • Autogram
    ****

    Cesta mladej vášnivej zneuctenej Sicílčanky za pomstou sa vyplatila. Spoznala celkom iný svet oproti zaostalej Sicílii s patriarchálnymi pravidlami, prežila svoju premenu od naivity k rozumu, a vo filme mi to pripadalo celkom prirodzené. Takto príťažlivo mohla vyzerať Británia pre všetkých prisťahovalcov. Niektoré historky boli akoby bez ladu a skladu, Asunta bola viac hysterická, ako by sa žiadalo, ale zároveň sympatická, a tak som s príbehom nakoniec veľmi spokojný. Svoje urobili aj dobre stvárnené predstavy o šikane a zúfalstve v rodnom kraji. –––– Jsem studená jako kus kamene. Copak to necítíš, že líbáš mrtvolu? –––– Tady je pistole, pas do Anglicka a adresa toho padoucha. –––– Pravý chlap to má zkusit. Ale správná ženská se musí bránit.(12.11.2018)