poster

Syn

  • francouzský

    Le fils

  • slovenský

    Syn

  • anglický

    The Son

Drama

Belgie / Francie, 2002, 103 min

Kamera:

Alain Marcoen
(další profese)
  • anniehall
    *****

    Už druhý film od bratří Dardennových, který mnou zacloumal. Asi jsem prazvláštní pavouk, když to všechno, co zdejším uživatelům v hodnocení vadí - já spatřuji jako pozitiva filmu. Absence hudby, která jen podtrhuje sugestivní atmosféru filmu, už k Dardennovým jaksi patří. Realismus až na kost, psychologická drobnokresba, navenek skryté emoce a zvláštně zneklidňující snímání kamery je souznění s tématem filmu a všechny tyto složky mu plně slouží - přesně tak, jak jsou použity. Nemluvě o skvělých výkonech obou hlavních protagonistů, najmě pána Gourmeta, kterého jsem ve Slibu bral jako slizkého bezpáteřňáka. Herecký výkon, který je opravdu hodný ocenění. Ačkoliv je film zneklidňující, skličující a má chvílemi až nepříjemně dusivou atmosféru a je natočen tak, že ani v nejmenším nevydírá a nesnaží se tlačit na diváka, aby pustil nějakou tu slzu, přesto je hned v několika momentech dojemný. To už je podruhé, co jste mě dostali, pánové! Film o vině a trestu a především o odpuštění. Odpuštění - jako jedinné možnosti zapomenout a jít dál.(21.10.2008)

  • jondzavid
    ***

    Dosť nezáživný, ale aj veľmi zaujímavý film miláčikov poroty v Cannes bratov Dardennovcov. Ručná kamera je základným plusom i mínusom - videl som množstvo filmov nakrútených handkou, ale žiaden nepôsobil tak klaustrofobicky ako tento - na jednej strane to dosť prekáža pri sledovaní, na druhej sa zase vďaka tomu dostáva divák hlbšie pod kožu hlavnej postave. Vynikajúci je herecký výkon Oliviera Gourmeta v hlavnej úlohe (samozrejme ako inak ocenený v Cannes) a aj réžia stojí zato, čo si uvedomujem, ale až po zhliadnutí filmu, rovnako ako to, že za zdanlivo jednoduchým príbehom v roztrasenej optike sa skrýva veľmi pôsobivá psychologická štúdia.(24.5.2005)

  • Skip
    ***

    Zpočátku mě dost otravovala kamera pobíhající za hlavním hrdinou, který vypadal vyloženě úchylně. Pak jsem si ale zvykl a najednou došlo k odhalení, které dalo filmu dost houstnoucí atmosféru. Samé náznaky, co by se mohlo stát (např. provaz hozený do kufru auta). Pořád si říkáte, že to neudělá, ale je tu přítomné to "co kdyby jo". Olivier Gourmet to odehrál docela dobře. Jenže proč je ten film tak nedokončený? A proč si Dardennové tak libují v tom, že pravda je najednou tak prostě vypuštěna z úst, když je dotyčný/á otočen/a zády? Nepotřebuju se dívat na film, abych si pak měl domyslet, co bude dál, což byl nejspíš záměr tvůců. Ale tuhle hru já moc rád nehraju.(30.12.2008)

  • Radek99
    ****

    Zvláště smutný film o zvláště smutných věcech... Třicátník (který vypadal jak můj otec šedesátník) je zajatcem své introvertce a pohnuté životní události, smrti svého syna. Z ní ho má vyvést (chtělo by se napsat osudové?) setkání s jeho vrahem - ovšem život tomu chce jinak... Ručně snímaná kamera, pozvolná dynamika, absence filmové hudby, realistické cítění, psychologický drobnohled...tak trochu manifest Dogma 95, ale ve francouzském podání... Pěkný, pomalý, psychologický film. Podobné filmy: Dítě, Umění plakat, Revanche(13.10.2008)

  • lena60
    ****

    Snímek pomalý, běžící takřka uspávacím tempem. Koukáte a máte dojem, že se vlastně vůbec nic neděje. A přesto se nenecháte ukolébat k spánku a jste zvědaví, jak se vyvine vztah mezi truhlářským mistrem Olivierem a mladým učněm Francisem, jenž se právě vrátil z vězení, kde si odpykával trest za zabití Olivierova syna. Jeden z nich od počátku ví, s kým má tu čest. Druhý se to má teprve dozvědět...(29.10.2008)