poster

Horoskop Ježíše Krista

  • maďarský

    Jézus Krisztus horoszkópja

  • slovenský

    Horoskop Ježiša Krista

  • anglický

    Jesus Christ's Horoscope

Drama

Maďarsko, 1989, 90 min

Režie:

Miklós Jancsó

Scénář:

Gyula Hernádi

Kamera:

János Kende

Komentáře uživatelů k filmu (4)

  • Ekser
    ***

    Divácky náročný, miestami pre mňa ťažko pochopiteľný snímok. Ale predsa len oceňujem odvahu režiséra natočiť na tú dobu film,ktorý miestami znel priam provokačne.(1.5.2009)

  • d-fens

    ocenenia : MFF Moskva 1989 - Nominácia na 1. cenu(22.1.2012)

  • garmon
    ***

    Existoval Ježíš, jestliže není možná kombinace jeho dat pro horoskop? Společenský film s mystickými motivy – je zde cítit zkušenost Godarda 80. let (Detektiv – všudypřítomná televize, chaos v emocích, rámec detektivky), Lynchovo Twin Peaks (– v té době ještě „na houbách“ – všudypřítomná televize, rámec detektivky, motivy spiknutí, časové roviny), zdálky je to celé cítit východní Evropou – snad Kieslowského Náhoda – kroužky revoltujících intelektuálů. Děj se od nich odvrátí k příběhu muže-umělce, jemuž někdo před očima zabíjí milenky (jmenuje se Josef K., ale se dvěma ff-)), aby vzápětí někdo zabil jeho před očima jeho milenky a ona, zděšená jak Laura Palmer, zjistí, že se to událo jinde, v jiném čase, někomu jinému. V Horoskopu Ježíše Krista jsou nicméně formotvorné zejména prvky přechodů mezi „realitami“ (sledujeme, co se děje, kamera švenkne a my vidíme, že jsme celou dobu sledovali televizní obraz anebo: ozve se výstřel, hrdinka je mrtvá a pak se ozvou další a další a kamera plynule přejde na obraz v televizi, v níž se zrovna střílí). O detailech postav se v Horoskopu dozvídáme zejména z „dokumentů“ puštěných v televizi (Bože! všichni čumí a čumí!). V době, kdy film vznikl se začalo hovořit o oteplování – počasí: zde funguje jako metafora pro něco, co se pokazilo a my můžeme jen doufat, že to není poslední štace. Jancsó byl z rodu těch, kteří dělají velké věci ve stejnou dobu, jako slavní lidé, aniž by je to proslavilo. Opakovaně se mi při sledování jeho děl vybavoval Tarkovskij - byť třeba je jiná tradice a má jiné zaměření. Byla by to pořádná studie, porovnat tyhle dva. Pro mě je vrcholná scéna Ticho a křik srovnatelná s nejbásničtějšími momenty Zrcadla a Jancsó osmdesátek směle konkuruje apokalyptickým úvahám v Nostalgii a Oběti. Ale Jancsó se "dožil". Není kolem něj odér mystika. Vrhal jeden film za druhým. A není zdaleka tak elitářský... Dávám filmu jen ***, šílená kopie mi to pokazila...(24.11.2010)

  • radektejkal
    ***

    Když si uvědomíme, jakým šokem byl pro nás srpen 68, pak jaký megašok musel být rok 1956 (a následné roky) pro Maďary. Není pak divu, že se jejich identita otřásla v základech, a ani po 33 letech (Kristova léta) není úplně jasné, kdo byl a kdo je kdo. Kdo je muž v klobouku a jeho záhadné milenky? Co zastupuje VW Brouk, nakonec zplundrovaný a vyrabovaný a poskytující útočiště těm, co jsou s rozumem v koncích? Kamera zabírá v reálném čase a snaží se také tak promítat do objektů-televizí, umístěné téměř všude. Postupem času se v nich však začínají objevovat i jiné obrazy, z jiných míst a jiných časů. Kdo se dívá na televizi? A kdo na skutečnost? Doplňují se nebo si protiřečí?.. Garmon ve svě recenzi řadí tento film do Lynchovy a Godardovy genealogie (v tom má asi pravdu) a podrobuje ho vlivu Tarkovského (zde se asi mýlí); nejlépe by bylo ho posuzovat v souvislostech slavné maďarské kinematografie posledních 50 let, jejíž vývoj završil nedávno Béla Tarr. Maďaři teď mohou začít od nuly, ať se jim daří!(23.9.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace