poster

Pozor, bandité!

  • Francie

    Attention bandits!

  • USA

    Bandits

Drama

Francie, 1986, 111 min

  • Enšpígl
    ****

    Příběh o banditech, plný chlapské cti, přátelství, zraněného srdce a lásky. Strhující drama, kde mě síla příběhu přinutí toho banditu nebo spíše ty bandity prostě a jednoduše milovat, plakat s nima v okamžících jejich největší bolesti, obdivovat je za jejich zasádovost a nezapomenout na ně. Na ně, na lidi, kteří neuhli před žádnou ránou osudu i když mohli. Neuhli, protože se uměli kouknout pravdě zpříma do očí a byli na tolik silní, že dokázali nést i ty nejbolestivější následky za své činy.(6.11.2008)

  • Malarkey
    ****

    Překrásný příběh o lidech, kteří se mezi sebou nijak závratně mezi dobrem a zlem neliší. To, co dělá tenhle film tak nádherným je ale jeho přirozenost. Jean Yanne filmem prochází s naprostým přehledem, respektem k postavě, který následně mám i já. Příběh se totiž tak pěkně rozplétá, že bez dechu musím sledovat každou další sekundu filmu. A ten poslední záběr? Ten na závěr filmu udělá tu pravou tečku za jedním, zajímavým, životním příběhem. Přirovnal bych ho k pocitu, kdy sedím na lavičce u moře, vlny šplouchají o skály a v dáli zapadá slunce. Nekonečná chvíle osobní radosti.(31.12.2011)

  • F.W.Colqhoun
    ****

    Gabin je mrtvej. Bez něho už dobrou detektivku nenatočí... A přece. Po francouzsky dojemný pohled na osudy ušlechtilého bandity, který tvrdí, že takových není, kořeněný neokázalou filmařskou vynalézavostí, jakou se na podobně naivní bijáky běžně neplýtvá. Přesvědčivá ukázka skutečnosti, že romantický a afirmativní film nemusí být nutně kýč. Jako pozvánka do jednoduše krásných Lelouchových příběhů přesvědčivé.(16.11.2016)

  • tomtomtoma
    ****

    Přepsáno v červnu 2019. Pozor, bandité! shlíží na vrstvy života v lyrickém rozechvění. Romantický básník Claude Lelouch se zajímá o principy skutečnosti a pocity vnitřních světů na pomezí světla a stínu. Nezištná chrabrost hrdiny vyniká ve zvukomalebném frázování rytmu bohatýrského hymnu. I zločin může být bránou ke královské cestě za romantikou, pokud dychtivost vyznává galantní šlechetnost a oboustrannou úctu k lidskému životu. Nadhled se nebrání zlehčení jízlivostí a každou zbytečnou a nešikovnou chybu trestá uvězněním. Nejdůležitější hodnotou pro romantického básníka je láska a k ní se fascinovaně a opatrně blíží a v jejím jméně slouží obřadu. "Terorismus" je nejextrémnějším a nejprůkaznějším důkazem romantického naplnění i vzájemné náklonnosti a hlavní cíl života lidí je dosažen. Nejvíce sužovanou postavou je Simon Verini alias Expert (pozoruhodný Jean Yanne), finančně zabezpečený překupník kradených šperků. Bohatství je zdrojem závisti, překračování platných zákonů ospravedlňuje křížovou výpravu i zasloužené potrestání. Morální podvědomí je postupem času uvědomělejší, přesto je nutné podstoupit odyseu spravedlivé odplaty a potrestání za špatné skutky. Hlavní ženskou postavou je Marie-Sophie alias Princezna (zajímavá Marie-Sophie L., jako malá Edwige Navarro), Simonova dcera. Násilné ukončení rodinné idylky ji uzavírá do poklidu švýcarské výchovy prominentní společnosti. Morální polemika se hrozí při surových aktech zločinu, přesto láska odmítá běžné překážky. Romantismus triumfuje a troubí na pozdrav své veselí a štěstí. Důležitou postavou je Julien Bastide alias Mozart (sympatický Patrick Bruel), troufalý zločinec na počátku své kariéry. Odvážné mládí se nebojí smělých plánů, drzost je výhodou a romantické okouzlení zaručuje velké činy a netradiční potvrzení. Láska má širokou duši pochopení. Výraznou postavou je Tonton Charlot (příjemný Charles Gérard), Simonova pravá ruka a vskutku věrný pomocník úspěchu prosperity. Nepsaná zločinecká čest je vždy na prvním místě. K výraznějším postavám patří také Manuchka alias Svatá žena (příjemná Corinne Marchand), dávná přítelkyně rodiny Verini a hoteliérka se vždy připravenou pomocnou rukou. Z dalších rolí: ředitelka švýcarské internátní školy pro prominentní vrstvu (Hélène Surgère), zastřelená Simonova manželka Françoise Verini (Christine Lelouch), Mariin-Sophiin spořádaný švýcarský snoubenec Antoine (Hervé Favre), chybující Veriniho služebná (Ginette Garcin), či její nevěrný manžel (Jean-Michel Dupuis). Pozor, bandité!, film se nezajímá o akci, či výdělek. Dává přednost niterným pocitům, morální polemice a lyrickému pozorování světa a života na něm. Romantismus vzývá lásku a mužskou odvahu. Příjemně osvěžující.(11.7.2009)

  • gudaulin
    ****

    Tradičním námětem Lelouchových filmů je vztah mezi mužem a ženou. Obvykle jde o milenecký vztah, ale tentokrát režisér rozehrál hru citů mezi otcem a dcerou. Jde o drama místy balancující na hraně komediálního žánru. Překupník kradeného zboží uklidí svou dceru do bezpečného zahraničního azylu a nechá ji vychovat v přísné internátní škole pro děti z lepší společnosti. Když se muž po letech vrací z výkonu trestu, setká se už s neznámou dívkou, která se pohybuje v bezpečném měšťanském prostředí a prolnutí jejich světů způsobí pochopitelně spoustu citových problémů i tragikomických situací. Film sice nepatří k tomu nejlepšímu, co Lelouch natočil, ale režisér dokáže přesně balancovat na hraně sentimentu, kriminálního žánru a komediální nadsázky, takže vytváří napínavý a divácky vděčný film. Dokonce i na pohled neuvěřitelný útěk z vězení jsem od něj spolknul bez protestů. Celkový dojem: 80 %. Hlášek není sice mnoho, ale jsou takového druhu, že si je vybavíte ještě s velkým odstupem času.(19.11.2008)