Komentáře uživatelů k filmu (1)

  • ripo

    V roce 1950 byl na V. MFF v Karlových Varech promítnut dokumentární film mladého francouzského režiséra „Ať žiji dokaři" o stávce francouzských dokařů v La Rochelle, kteří odmítli vykládat americké zbraně. Na festivalu uviděl tento film spolupracovník Defy, herec Walter Jupé, a po svém návratu do Německa mluvil nadšeně o tomto filmu. Když pak příkladu francouzských dokařů následovali přístavní dělníci v Brémách a Hamburgu, mohli autoři filmu „Nebezpečný náklad" Karl-Georg Engel a Kurt Bortfeldt uskutečnit myšlenku Waltera Jupého — natočit umělecký film o boji německých dělníků proti vykládání amerických zbraní. V režii Gustava von Wagenheima vznikl pak film, který se svou vyhrocenou ideou staví po bok francouzskému dokumentárnímu filmu, a protože jde o film umělecký, v mnohém ho předčí. Film nejen ukázal mírový boj západoněmeckých přístavních dělníků, ale dovedl i pravdivě ukázat politickou a sociální situaci v západním Německu i solidaritu všech mírumilovných lidí na světě. Tak jsou ve filmu přesvědčivě odhaleni oportunističtí sociálně demokratičtí odboroví sekretáři, kteří se již dávno stali služebníčky Američanů, jsou zde ukázány nevybíravé prostředky Američanů, když se snaží prosadit svůj úmysl stůj co stůj, i nálada určité části západoněmecké buržoasie, hlavně z obchodních kruhů. která těžce nese poručnikování Američanů a hlavně omezování obchodu. — Film není dokonalý, má dokonce mnoho chyb, ale pro svou ideu si zaslouží nejen ceny, které se mu na VIII. MFF dostalo, ale i pozornosti našich diváků. Filmový přehled 36/1954(31.5.2009)