poster

Život v oblouznění

  • USA

    Living in Oblivion

  • Slovensko

    Život v oblakoch

Komedie / Drama

USA, 1995, 90 min

Komentáře uživatelů k filmu (124)

  • Matty
    ****

    Zkažené mléko, jednooký kameraman, zapomětliví herci, příliš pozornosti poutající asistentka, naštvaný lilipután a do toho všeho přichází vlastní matka… povolání režiséra je tím nejideálnějším, chcete-li blíže poznat vypolstrované zdi některé z cel psychiatrické léčebny. Hraných filmů o natáčení hraných filmů je podstatně méně, než se mnozí lidé domnívají, těch skutečně kvalitních obzvlášť. Každým coulem nezávislý Život v oblouznění je jedním z těch méně známých, což mu nezabraňuje být zároveň jedním z těch nejlepších. Tomu DiCillovi, Scénáristovi a režisérovi v jedné osobě, nestačil hořkosladký příběh o marném boji s větrnými mlýny, jenž dennodenně podstupujeme pro dosažení svých životních snů a rozhodl se jej učinit nevšednějším, (a co si budeme nalhávat, také) nezávislejším poněkud komplikovanější výstavbou příběhu. Většina dění je ve skutečnosti sněním některé z postav, případně iluzí, vytvořenou filmovou kamerou. A aby to nebylo tak jednoduché, to, co se přihodí některým postavám ve snu jiné postavy (resp. to, co se jako sen tváří), se v projeví také v jejich reálných životech (to ovšem pouze za předpokladu, že některá z dějových linií svým zařazením náleží do reality, nikoliv do dalšího snu či představy). Pokud si to všechno budete chtít v hlavě uspořádat do kompaktního, krásně přehledného celku, vaše mozkové závity se pořádně protočí. Život v oblouznění lze však sledovat i s podstatně menší snahou o odhalení jádra věci, aniž by se v takovém případě změnil v nesourodý chaos. Navíc, mnohé motivy jsou dost zřetelné i pro diváka, jenž tu velkou věc v lebce raději příliš nezatěžuje (např. snová sekvence s jablkem a následně ocenění pro Revese ve tvaru jablka). Excelentní herecký výkon předvádí Steve Buscemi (imho dost nedoceněný herec) v roli režiséra, který ví přesně, co chce, ale navzdory úporné snaze to ne a ne získat. Stejně jako ostatní zdejší postavy mající co do činění s filmovým průmyslem, také on žije jakoby v oblouznění a má problém rozlišovat skutečnost od výplodů jeho příliš imaginativního mozku (jeho jméno – Reve – navíc odkazuje k francouzskému výrazu pro sen, což jsem si samozřejmě přečetl :). Ještě kouzelnější je ve své roli pohledné herečky („hrála ve sprchové scéně s Richardem Gereem“) pohledná Catherine Keener, na které je cosi tajuplného, měnícího ji doslova v „tajemný předmět touhy“. Život v oblouznění, přestože vznikl z nadšení lidí od filmu a právě filmové nadšence potěší nejvíce, práci u filmu nijak neidealizuje. Naopak, snaží se (lehce bizarní, ale tím přitažlivější) formou postihnout jak světlé, tak temné stránky podobného zaměstnání a dost možná vás přiměje věřit, že jít za svým snem má smysl, jakkoliv je vytyčený cíl na první pohled nedosažitelný. 85% Zajímavé komentáře: Lima, Dudek, S_M_Lomoz, TotalFilm(14.6.2007)

  • Kryšpín
    ****

    Pocta filmovém řemeslu, kde se ukazuje, jak těžký může být život na place. Pro ty, kteří měli tu příležitost být na skutečném natáčení, to vyvolá spoustu vzpomínek. Ať už milostných, radostných nebo plné vzteku. Vždy je radost zpětně se na to podívat. A film Život v oblouznění nám ukazuje, že se musíme pevně držet na zemi a zachovat klidnou hlavu.(21.1.2011)

  • TheRaven
    ****

    Filmy z prostředí natáčení filmu mám rád a tohle byl jenden z těch lepších. Steve Buscemi nezklamal a opět předvedl velice sympatický výkon.(23.6.2008)

  • berg.12
    *****

    Pro filmy točené ve filmech mívám jednoduše slabost. Oproti nedostižnému "Ed Woodovi" sice taková jednohubka, ale moc hezky udělaná a hlavně zábavná. A o důvod víc držet se hudebního kopyta, kde člověk může spoléhat hlavně sám sebe.(28.2.2008)

  • Eddard
    *****

    Milý low-budget movie, kráčející ve stopách nejlepších tradic americké nezávislé filmařiny. Všichni herci si svoje roličky museli užívat, Buscemi v roli ohleduplného režiséra nejvíc. Zajímalo, by mě, nakolik je ten film autobiografický - tj. jak moc se DiCillo do scénáře napsal, eventuálně jaký je/byl jeho vztah ke Keenerové (které to tady mimochodem strašně sekne). To jenom malá bulvární poznámka pod čarou. Jo a - moc nechápu proč distributor přeložil oblivion jako oblouznění, když správné zapomnění dává daleko větší smysl... (lingvistická poznámka pod čarou :-). 90%(22.4.2007)

  • Radko
    **

    Príprava nezávislého filmu nesie so sebou fúru problémov počínajúc napätým rozpočtom a končiac nezodpovednými hercami. Prehliadka epizód, trapasov z natáčania ich približuje niekedy veľmi pútavo a prirodzene, častejšie však rozťahane a neusporiadane.(3.2.2005)

  • castor
    ****

    Šílený den jednoho podobně šíleného filmového štábu amatérů, který natáčí jeden „zkurvenej nízkorozpočtovej film“. Klapka marně uvádí další pokus, režisér zoufale sípe a křičí na neschopné kolegy, aby se vzápětí probral z noční můry do kalné reality. Další luxusní kousek Toma DiCilla je filmem o filmu, který je komponovaný v barvě i černobílém obrazu s umnými přechody mezi snem a realitou. Celé je to vtipné, milé i bizarní. A nad tím vším pevně stojí scénárista a režisér DiCillo, který nejenže točí lehkou rukou, ale hlavně inteligentně. Pomáhá mu v tom plačící a zvracející kameraman Dermot Mulroney, dramatická herečka s nevyholeným podpažím Catherine Keener nebo dokonale podivínský režisér Steve Buscemi, jehož tvář zde víc než kdy jindy působí dojmem vyjeveného hlodavce kříženého s pedofilem. Film, který vznikl z čirého nadšení, s minimem peněz a velkou upřímností!!(31.1.2013)

  • petero
    *****

    Namyslený herec, neistá herečka pod taktovkou trpezlivého Buscemiho ako režeséra, ktorý musí viac riešiť pošramotené egá všetkých neschopných tvorcov pri pár scénkach svojho nezávislého filmu aby vôbec dokončil film a ukážka aká je to asi drina natočiť dobrý film keď tvorcovi nie je úplne ukradnutý jeho výsledok ako v prípade ED WOODa a je to veľká sranda. Ako najlepší záber dokáže pokaziť jedno pokazené mlieko, koľkokrát sa rozpadne sen rejžu o jeho filme a že všetko nakoniec dokáže zachrániť jeho vlastná matka. Nahrávanie 30minutového ticha miestnosti po skončení filmu kde každý myslí na to svoje nemá chybu =D.(4.10.2008)

  • -bad-mad-wolf-
    *****

    Malý nezávislý film a natáčení (malého nezávislého) filmu? Krátce po skončení (prvního sledování) na mě dopadla mírná nespokojenost. Zdálo se mi, že něco chybí, že někdo něco nedořekl, nedokončil, nedorazil. Takový pocit, že jsem dostal jen předkrm, epizodu, ukázku něčeho skvělejšího... S odstupem času vidím, že jsem se trochu spletl, protože právě jakákoliv velkolepost a příběhová uzavřenost, či jak bych to nazval, by nejspíše srazila zážitek trochu někam jinam. Vždyť ona ta "malost" snímku, kterému chybí oficiální začátek i konec, je jeho největší klad, díky ní nejsme ničím rozptylováni a soustředíme se jen na trampoty malého tvůrčího týmu v krátkém časovém úseku. Permanentní přítomnost větších a menších nehod je vkusně dávkována, jakoukoliv nudu odstřeluje i nádherný a škodolibý scénář (při snaze ho popsat bych nejspíše spoileroval). Život v oblouznění je zkrátka takový sitcom/nesitcom z prostředí natáčení filmu - svěží, zábavný, nápaditý, a sebevědomě krátký. Buscemi jako rejža 11/10!(11.12.2007)

  • nunka
    ****

    Steve Buscemi so svojím neodolatelným šarmom a túžbou natočiť ozajstný film ťahá hercov, osvetlovačov, kameramana a "nervy z filmovačky" na uzde....až...až to všetko vybuchne a jeho sen začína naberať reálne kontúry. Mať sen je základ, pre ktorý treba aj drieť a mať kus šťastia a talent nestačí. Tom Dicillo nič neidealizuje, príjemne baví a pritom týmto nezávisláckym filmom trefne "žije v oblakoch".(24.8.2009)

  • Boogeyman
    ****

    Další naslepo koupené dvd z levných knih! Takovou "zárukou" kvality pro mě byla jména Buscemi-DiCillo, dvojka, která když se sejde, tak to už za něco stojí ! No, a opět výhodná koup! Ale musím uznat, že by možná stačilo si to pujčit! Film je to velmi originální, vtipný a zajímavý, nicméně oprati Životu v sedmém nebi a Bouchačkám a Bouchačím poněkud nevýraznej a fádní! Useklej konec! Je top prostě jen okamžik z části natáčení filmu! Ke konci už je kupení problému vynucené a předvýdatelné! každopádně zábavný film!(23.6.2007)

  • Legas
    ****

    Až budu točit celovečerák, tak jedině s Wolfmanem. A moc by jsem chtěl vidět ten pravý, neexistující Living in Oblivion, páč to by byl myslím zážitek.(24.7.2007)

  • misterz
    ****

    Tak toto bola veľmi zaujímavá záležitosť. V podstate sa tu celý čas nič nedeje, len sa natáčajú dve-tri scény stále dokola, no aj tak to bolo dobré, vtipné a čas pri tom bežal ako Etiópčan s naolejovanými tretrami. Zo začiatku ma to síce moc nenadchlo, dokonca istý čas ma napadla jedna absurdná myšlienka, že asi takto nejako točil Tommy Wiseau svoj film The Room (mnohými považovaný za najhorší film v histórii), ale potom sa to našťastie rozbehlo nečakane zábavným smerom. Steve Buscemi bol perfektný a potešilo aj krátke cameo s P. Dinklage. Veľká spokojnosť. 75/100(11.1.2017)

  • Jordan
    ****

    kameraman Jima Jarmuscha natočil svoj film o tom, ako sa točí nezávislý nízkorozpočtový film a čo všetko sa pri natáčaní môže pokaziť. Scenár, ktorý si sám napísal, je jednoduchý, v podstate sa celý dej odohráva behom veľmi krátkeho časového úseku, narába sa tu so snami a preto zdanlivo jednoduchý scenár umiestnený v dekoráciách troch scén na pľaci filmu a rozohraný medzi niekoľkými členmi štábu je trošku zložitejší pre rekonštrukcii toho, čo je vlastne realita a čo sen, čo je skutočný film a čo len snívanie o filme - predstavy, túžby, sny a poblúznenie filmovaním je tu veľmi šikovne zapracované a pri tom všetko ostáva priestor na krásne a presné rozoberanie priam modelových situácií, ktoré sú každému začínajúcemu, nezávislému študujúcemu či nízkorozpočtovým filmom sa venujúcemu filmárovi (z akejkoľvek pozície akéhokošvek člena štábu) dôverne známe, preto aj keď si túto ľahú a príjemnú komédiu užije každý, oveľa viac prehovorí k ľuďom, ktorí si k filmu a jeho výrobe pričuchli a teda môžu verifikovať, že TAKTO to naozaj JE! Buscemi sa málokedy objaví ako hlavná rola, čo je pochopiteľné, pretože je to príliš výrazný typ a žiaden hezoun či mladý fešák, no nesporne disponujúci vysokými hereckými kvalitami dokazuje v tomto nezávislom filme, že zvládne aj hlavnú rolu - hraje tu režiséra, pričom o rok neskôr po dotočení tohto filmu sám debutoval režijne svojim celovečeným snímkom - pekný paradox; užite si tento fajn film, užite si plejádu až bizarných figúrok ako osvetľovač Bob, môj obľúbený šofér (s koženou čiapkou), Tito, kameraman Wolf, Chad Palomino a iní . . . o a aby som nezabudol na moju slabosť: Catherine Keener je krásna!(20.3.2008)

  • Fingon
    *****

    Jeden z mých nejmilovanějších filmů... nechte si to pro sebe, ale do Nicka se tak trošku projektuju:-)(25.3.2008)

  • HAL
    ****

    O strastech a slastech (ale hlavně těch strastech) natáčení nezávislých filmů... s nejznámějším "nezávislým" hercem pod sluncem, vtipem na každém rohu a za hravou formou jemně skrytými vážnými tématy. 8/10(17.7.2008)

  • Tomco
    *****

    Dokonaly film!(6.1.2008)

  • Pluhy
    *****

    Ptáte se, jak se točí film? Vykašlete se na sledování Film o filmu a raději se vrhněte na tuhle pecku s hlavní rolí Steva Buscemiho. Jako režisér nízkorozpočtového filmu musí zápolit s nafoukaným hercem, rozbitým parostrojem, naštvaným liliputáném, nerozhodným kameraman... (přestávka na cigáro)... nicnechápající matkou, zkaženým mlékem. Do toho všeho řešit emoce všech aktéru a ještě si lámat hlavu na záchodku s vlastníma citama. Bože to je snad zlej sen!!! Počkejte – není to vážně celý jenom zlý sen?(6.2.2011)

  • Bachy
    ***

    Bohužel má očekávání naplněna nebyla. Film se spoustou zajímavých nápadů, který má pár scén, kdy vybuchuji smíchy, přesto pouze tři hvězdičky? Po skončení filmu jsem si řekl:"Ano, zkoukl jsem další film, hezké." Nic víc, což mi trošičku mrzí, protože je tu můj oblíbený Buscemi v hlavní roli, a protože procenta na csfd slibovala bombu. Možná, škoda, že film končí tak brzy, protože s každou minutou mě bavil o něco víc a ke konci už jsem si začal uvědomovat, kde je to kouzlo Living in Oblivion a pak? Titulky.(20.2.2009)

  • Vančura
    ****

    Výtečná komedie, která mě velmi bavila. Samotného mě překvapilo, že jsem ten film objevil až teď, ale o to víc jsem za to radši - asi jsem neviděl zábavnější (a lepší) pohled do zákulisí filmového natáčení. Steve Buscemi je zde naprosto fantastický jako vždy a ani zbytek castu se nemá zač stydět; společně všichni nechali vzniknout výjimečnému filmu, který vůbec nestárne a který lze doporučit mj. všem lidem z branže i studentům filmových škol - nejen pro ně to bude jistě velmi poučná (a strašně zábavná) podívaná. Jedna z věcí, kterou jsem si z toho filmu třeba odnesl já, je intenzivní dojem, že vždycky, když se povede natočit nějaký film, rovná se to skoro malému zázraku - když člověk ví, co tomu všechno předcházelo :)(21.10.2016)

  • Vitason
    ****

    Kdysi dávno jsem si pro sebe vybral ideální povolání. Ano, rozhodl jsem se stát filmovým režisérem. Mít ty nejlepší kočky, celý den sedět na židličce s mým jménem a megafonem řvát na všechny okolo, hádat se s producentem a prožívat jiné radosti, které tato práce přináší. Dělám pro to všechno možné. Studuju novinařinu :-), kde kromě pár předmětů zaměřených na filmovou historii a teorii o něm můžu maximálně tak psát, ale podstatnější je, že snažím sám filmovat. Takže jsem se s režisérem Nickem Reeve v podání Stevea Buscemiho neskutečně sžil, protože sám moc dobře vím, jaké to je, když se filmování nedaří. Sice jsem zatím na place nezažil zkažené mléko, jednookého kameramana, rozzuřeného trpaslíka, ale bohatě mi stačí, když se jeden kamarád se mnou hádá o tom, že v tomhle světle nebude točit, druhý mezitím ničí všechno kolem a třetí si nervózně poťukává na hodinky, že už měl být před pěti minutami se svojí holkou. Filmařina je hold řehole a to samé se snaží ukázat Tom DiCillo ve snímku Život v oblouznění, který se skládá ze tří povídek, kdy každá představuje jeden natáčecí den a ukazuje tak co všechno se může od stroje na mlhu po bláznivou mamku na scéně posrat. To všechno dělá režisér s láskou k danému tématu a s velice bizarním humorem, kdy vás vtáhne do děje a budete si připadat jako člen štábu. Při čemž se režisér znatelně stylizuje do postavy Stevea Buscemi, který podal fascinující výkon a bylo fajn vidět ho po delší době v hlavní roli. Za pochvalu také určitě stojí Catherine Keener a James LeGrose v roli Brada Pi..pardon Chada „přefiknu všechno na scéně“ Palominy. Film sice trpí pomalejším tempem, což je hlavně způsobeno přepínáním mezi povídkama. Přesto však nevidím důvod, proč vám tenhle velký sen nedoporučit. ,,Tu roli jsem vzal jen, protože jsem slyšel, že se znáš s Quentinem Tarantinem!"(30.10.2007)