poster

Život v oblouznění

  • USA

    Living in Oblivion

  • Slovensko

    Život v oblakoch

Komedie / Drama

USA, 1995, 90 min

Komentáře uživatelů k filmu (124)

  • Matty
    ****

    Zkažené mléko, jednooký kameraman, zapomětliví herci, příliš pozornosti poutající asistentka, naštvaný lilipután a do toho všeho přichází vlastní matka… povolání režiséra je tím nejideálnějším, chcete-li blíže poznat vypolstrované zdi některé z cel psychiatrické léčebny. Hraných filmů o natáčení hraných filmů je podstatně méně, než se mnozí lidé domnívají, těch skutečně kvalitních obzvlášť. Každým coulem nezávislý Život v oblouznění je jedním z těch méně známých, což mu nezabraňuje být zároveň jedním z těch nejlepších. Tomu DiCillovi, Scénáristovi a režisérovi v jedné osobě, nestačil hořkosladký příběh o marném boji s větrnými mlýny, jenž dennodenně podstupujeme pro dosažení svých životních snů a rozhodl se jej učinit nevšednějším, (a co si budeme nalhávat, také) nezávislejším poněkud komplikovanější výstavbou příběhu. Většina dění je ve skutečnosti sněním některé z postav, případně iluzí, vytvořenou filmovou kamerou. A aby to nebylo tak jednoduché, to, co se přihodí některým postavám ve snu jiné postavy (resp. to, co se jako sen tváří), se v projeví také v jejich reálných životech (to ovšem pouze za předpokladu, že některá z dějových linií svým zařazením náleží do reality, nikoliv do dalšího snu či představy). Pokud si to všechno budete chtít v hlavě uspořádat do kompaktního, krásně přehledného celku, vaše mozkové závity se pořádně protočí. Život v oblouznění lze však sledovat i s podstatně menší snahou o odhalení jádra věci, aniž by se v takovém případě změnil v nesourodý chaos. Navíc, mnohé motivy jsou dost zřetelné i pro diváka, jenž tu velkou věc v lebce raději příliš nezatěžuje (např. snová sekvence s jablkem a následně ocenění pro Revese ve tvaru jablka). Excelentní herecký výkon předvádí Steve Buscemi (imho dost nedoceněný herec) v roli režiséra, který ví přesně, co chce, ale navzdory úporné snaze to ne a ne získat. Stejně jako ostatní zdejší postavy mající co do činění s filmovým průmyslem, také on žije jakoby v oblouznění a má problém rozlišovat skutečnost od výplodů jeho příliš imaginativního mozku (jeho jméno – Reve – navíc odkazuje k francouzskému výrazu pro sen, což jsem si samozřejmě přečetl :). Ještě kouzelnější je ve své roli pohledné herečky („hrála ve sprchové scéně s Richardem Gereem“) pohledná Catherine Keener, na které je cosi tajuplného, měnícího ji doslova v „tajemný předmět touhy“. Život v oblouznění, přestože vznikl z nadšení lidí od filmu a právě filmové nadšence potěší nejvíce, práci u filmu nijak neidealizuje. Naopak, snaží se (lehce bizarní, ale tím přitažlivější) formou postihnout jak světlé, tak temné stránky podobného zaměstnání a dost možná vás přiměje věřit, že jít za svým snem má smysl, jakkoliv je vytyčený cíl na první pohled nedosažitelný. 85% Zajímavé komentáře: Lima, Dudek, S_M_Lomoz, TotalFilm(14.6.2007)

  • vtelenie
    *****

    87%(26.10.2010)

  • heihatchi
    ***

    Film na rozmezí tří a čtyř hvězd. Celkové hodnocení mi ale asi nejvíce pokazila repetitivnost, kde celý film koukáte na nervy ztrácejícího Buscemiho, kterej se snaží zavděčit všem, jen aby dotočil scénu.(21.3.2016)

  • arkie
    ****

    Film o točení nezávislého filmu, mindrákoch režiséra i hercov, aby to nakoniec skončilo tak, ako je to správne. :)(16.5.2007)

  • Panacek
    ****

    Vlastně jen taková (příjemná) hříčka, která by mi okamžitě vyjela z hlavy, nebýt Buscemiho. To je zkrátka sekáč.(4.6.2007)

  • Rokle
    ****

    Nedovedu si představit jiného herce pro hlavní roli. Steve Buscemi má ty nejlepší atributy pro to, koho bych si představoval jako totálně vydeptaného režiséra, který musí natočit scénu a do toho se mu pletou všemožné překážky. Je to tak akorát dlouhé (přece jen se to v některých pasážích už zbytečně pitvá v detailech) a ta radost z natáčení a situační komiky prýští každou vteřinou. Svěží komedie tvořená pro nás, filmové nadšence.(28.9.2010)

  • boombang
    *****

    Taková malá encyklopedie nezávislé filmařiny + naprosto dokonalý Steve Buscemi ve své první nezapomenutelné roli.(5.6.2012)

  • Hank
    *****

    Uááá.....úžasný Steve Buscemi, ten ako režisér neměl chybu, i když mi trochu připomínal Eda Wooda:) Klasickej nezávislák o tom jak je těžký natočit film, se vším se porvat a zvítězit sám nad sebou, filmem i okolím.(26.10.2010)

  • Luciass
    *****

    Úžasné!Paráda! Po dlouhé době krátký, vtipný a výstižný! Haleluja!!!!(10.2.2009)

  • elgreco
    ****

    Asi chápu všechna ta pětibodová hodnocení nadšených milovníků filmu – tohle je totiž tak neuvěřitelně milej film o filmu a o nezávislejch filmařích (tj. těch nejextrovertnějších filmových nadšencích vůbec), že se do něj a zejména do postavy režiséra (neuvěřitelně milej Steve Buscemi) všichni v průběhu filmu rádi převtělíme. A milé jsou všechny postavy od kameramana, herečky, asistenta kamery… až po technika se scénářem o vlně tsunami, která po zemětřesení v Japonsku zaplaví New York (což je cimrmanovský odborný vtip pro geografy). Hodina a půl uplyne jako nic, nic moc se nestane, než to, že se tak nějak mile přiblble usmívám. Není nic moc co psát. Půvabná hříčka.(1.6.2010)

  • TotalFilm
    ****

    Tom DiCillo byl u nás známý především jako kameraman Jarmuschových filmů. V roce 1995 měl už dostatek vlastních zkušeností s natáčením nezávislých filmů, aby mohl tento křehký proces (který podle jeho slov „může zničit jediné kýchnutí") sám převést na plátno. Prvotní ideou prý byla chuť napsat scénář pro svou oblíbenou herečku Catherine Keener. Krátká epizoda, která vznikla, se povedla natolik, že seji režisér rozhodl prodloužit o další dvě. Vznikly kapitoly s jiskřivými pointami, ale také s pomalými rozjezdy, které trochu brzdí tempo filmu. Snímek se k nám dostává s pětiletým zpožděním a to mu bohužel neprospělo. To, co bylo v roce 1995 neokoukané, dnes už trůní ve slabikáři adepta nezávislého filmu. Točit filmy o filmu patří málem k dobrému mravu a my jsme jich tady viděli nepočítané. Proto je Život v oblouznění hlavně připomínkou kořenů, ze kterých vyšli dobyvatelé Sundance a všech ostatních „dance" festivalů. Jenže divácký dav bývá k prorokům nevděčný. Takže co zbyde, když pomineme zásluhy o výstavbu? Dobrá komedie, která si s ironií i laskavostí střílí z filmařů. Po lehce váznoucím začátku odměňuje divákovu trpělivost nečekanými zvraty, nabroušeným vtipem a v závěru také břitkou inventurou v hlavách filmového štábu. To když při snímání pokojového ticha zůstane na chvíli každý sám se sebou. Ozdobou filmuje určitě Catherine Keener, která si vychutnala herecký rejstřík labilní „hvězdy" Nicole. James LeGros prý v roli Chada Palomina parodoval manýry Brada Pitta, jak je tehdy ještě jako téměř neznámý mladík předvedl v předchozím DiCillově filmu Johnny Suede. Rádi věříme. Steve Buscemi v roli neurotického filmaře může zklamat jen zarytého pesimistu, tenhle typ role si ostatně už vyzkoušel v kultovním Průšvihu. Můžeme se jen pohodlně opřít v sedadle a hádat, kterého režiséra asi paroduje on.(27.11.2004)

  • Skretule
    ****

    Zajímavý tak trošku Lynchem šmrncnutý snímek, který své kvality odhaluje po několika promítání.(23.9.2010)

  • gezper
    *****

    Originální to kousek se skvělým (jak jinak) Buscemim jakožto rejžou, kterému se prostě nedaří a ani štáb mu to dvakrát neulehčuje. Tedy z počátku něco jako Lost in La Mancha v menším provedení, v interiérech, o to více ale je problémů nakupeno na metr čtvereční. Postupně se i nepatrně rovinově zamotá, ovšem vždy zůstanou grotesktní postavičky, vtípky, narážky. [90%](7.5.2012)

  • kubilov
    *****

    Odkazy prošpikovaný nezávislák o nejednoduchém točení nezávisláků od jednoho z nejpovolanějších - Toma DiCillia, jehož volba hlavního herce byla neméně povedená jako vlastně celý zbytek filmu. Experimentuje se s režisérovou trpělivostí, s filmovou barvou i s narativním postupem... až z toho nakonec naprosto nenuceně vznikl krásný film o krásném řemesle. Jak už jsem zmínil, Buscemi na jedničku, stejně tak Petr Dinklage či Danielle von Zerneck, naopak moc mi neseděla Catherine Keener, u které mě také mimo jiné šokovala i přítomnost neoholeného podpaží (v polovině 90. let!), což byla asi tak jediná vážnější vadou na kráse Living in Oblivion.(10.10.2014)

  • Desmi
    *

    Tak tohle je prvotřídní dykovina. Jsem rád, že jsem to vůbec přežil, protože smrt z unudění nebyla daleko. Vlastně jsem vůbec nepochopil, proč se něco podobnýho točí..?! Jednoznačně žlábkové komedie - zmačkat pásku, vychcat se na ní a spláchnout tam, kam patří.(29.10.2014)

  • DaleCoper
    *****

    Asi po třetím shlédnutí zasloužených pět hvězd. Hlavně závěr je hodně podařený.(27.2.2017)

  • Cor-Angar
    *****

    Tohle byla paráda od začátku do konce. Steve Buscemi mě tu definitivně přesvědčil, že opravdu patří do mé Top10, jako režisér tady byl prostě dokonalý. A špatný rozhodně nebyl ani zbytek jeho filmařské party, spíš naopak. C. Keener zatím tolik neznám, ale v tomhle filmu v sobě měla něco hodně zajímavýho, co mě možná trochu nalákalo na její další filmy. D. Mulroney jako Wolf, toho musíte mít rádi už jen kvůli té pásce přes oko :D A nejde nezmínit P. Dinklage, protože scéna se vztekajícím se trpaslíkem je v pravdě nezapomenutelná. Na Toma DiCilla si dávám pozor od doby, co jsem viděl Opilí slávou a musím říct, že Living in oblivion mě dostalo dost podobně, ne-li víc. Je to jeden z těch filmů, kdy mám po skončení dobrou náladu už jen z toho, že jsem ho viděl a to se cení, v tomhle případě navíc i jasnými 5*. Rozhodně to patří k tomu nejlepšímu, co jsem za poslední dobu viděl.(16.10.2012)

  • kvetazal
    ***

    Dnes už ne.(14.8.2008)

  • corax8
    *****

    Tak tyhle filmy miluju. Je tam všechno a to i bez triků a dalších vymožeností. Prostě to bylo vtipný, dobře zahraný a dalo se na to koukat. Chci víc takových filmů, který jsou jenom příjemný a nic víc. V jednoduchosti je prostě síla.(22.2.2009)

  • jakub.kuba
    *****

    Nemůžu dostat z hlavy pocit, že tento film ukazuje jaká individua se kolem filmu pohybují. Jaké pochybné existence a kulturisté držící mikrofon stojí za vším, co má každý rád... Ale film byl výborný, i když černobílé pasáže bych z něj odstranil, nějak mi nesedly.(8.6.2010)

  • rewand
    *****

    Sen(23.10.2010)