poster

Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou (TV film)

Drama / Válečný

Československo, 1965, 67 min

Komentáře uživatelů k TV filmu (132)

  • AlfaNumerO
    *****

    Velikou škodou je, že v dnešní době není česká produkce schopná natočit snímek, který by se kvalitou a hlavně atmosférou aspoň přibližoval či snad dokonce rovnal. Celý snímek je jednou z části hrůzostrašné mozaiky dávající dohromady dokonalý přehled o hrůzách, které se děly za 2. sv. války ze strany nacistického Německa. Doporučuji každému, koho aspoň trochu zajímá válečná tématika či "pouze" atmosférické snímky. 87%.(7.3.2014)

  • Gemini
    *****

    Antonín Moskalyk a další z dlouhé řady jeho velkých televizních počinů, kterým hravě překonává nejeden kus určený pro stříbrné plátno a směle snese srovnání třeba s legendárním Spalovačem Mrtvol. Lenka Fišerová, Jiří Bruder, Jiří Adamíra i ostatní velká jména ukazují v mistrovskou režií navozené tísnivé atmosféře své nemalé herecké kvality a vy jen můžete čekat jak to všechno skončí...bez dechu, i když tušíte nebo snad i víte...a potom přijde ona modlitba a detail na Miloše Nedbala a vy si uvědomíte, že za tohle se velkoněmečtí bratři nebudou moci nikdy dost omluvit. 100% pro jeden z nejhutnějších televizních filmů všech dob.(17.5.2007)

  • Matty
    *****

    Mrazivé drama o nepředstavitelné zvrhlosti fašistické ideologie, které se svou působivostí může směle řadit mezi takové klenoty žánru jako Spalovač mrtvol či Vyšší princip. Ač film televizní, odehrávající se v několika málo interiérech a založený převážně na dialogu, je síla některých jeho pasáží hrůzostrašná. Jenom samotná scéna se „sušárnou vlasů“ by měla být právem označována za to vůbec nejlepší z dějin české kinematografie. Scénáři nepochybně prospěl spolupodíl Arnošta Lustiga, tedy autora původní povídky. Ač to u televizních filmů nebývá zvykem, pochvalu zasluhuje i kamera a hudební složka. Modlitba za Kateřinu Horovitzovou rozhodně není pohodovým filmem pro nedělní odpoledne (ač jsem jí paradoxně zrovna v takový čas viděl), čili se na ní nedívejte, nechcete-li upadnout do stavu těžké letargie, kdy nebudete schopni věnovat byť jen část své pozornosti věcem s filmem samotným nesouvisejícím. Pokud naopak máte náladu pod psa a jisté vychýlení nepříznivým směrem nebudete pokládat za přítěž, již déle neotálejte – podobných utajených klenotů není mnoho. 90%(18.12.2006)

  • Djkoma
    *****

    Tady jsem narazil. Podceňoval jsem kvalitu televizního filmu podle předlohy Arnošta Lustiga. Měl bych se omluvit, protože snímek Antonína Moskalyka je úžasný film, plný mrazivých momentů, skvělých českých herců a prokazuje jak jednoduše a při tom lehce lze natočit úžasný film. Lenka Fišerová a Jiří Adamíra excelují v tomto snímku, který chvílemi nechává atmosféru Spalovače mrtvol daleko za sebou. Rozhovor Lenky Fišerové s mužem, který se stará o sušírnu vlasů a jeho pozdější modlitba pro tu naivní dívenku jsou nejmrazivější okamžiky posledních let.(18.2.2007)

  • Radek99
    ****

    Syrová černobílá televizní adaptace jednoho z nejlepších Lustigových textů... Podobné filmy: Démanty noci, Sousto, Transport z ráje, Daleká cesta, Romeo, Julie a tma, Vyšší princip(26.2.2007)

  • Oskar
    *****

    Velice působivé drama ze druhé světové války o několika "nežádoucích" mužích a jedné dívce, kteří se pomalu, leč jistě smiřují s tím, že je čeká plynová komora. Černobílá kamera a velmi dobré herecké výkony probouzejí v divákovi pocit tísně.(6.5.2003)

  • Karlos80
    *****

    Hrůzostrašný film, s děsivými a velmi působivými scénami, a místami s téměř hororovou hudbou. Napjatá, dusná a velmi tíživá atmosféra od začátku až do konce, skvělé herecké výkony všech protagonistů. Bohatí židé doplatí na svojí důvěřivost. Jiřího Adamíru a Jiřího Brudera za ztvárnění svých rolí, asi neměli tehdejší diváci zrovna moc v lásce. Ale přesto skvostně zpracované a bohužel i pravdivé. Novela (příběh) je prý ale ve skutečnosti o poznání lepší. Tak nevím.? Bohužel jsem ještě neměl tu možnost se s ní seznámit.(17.12.2006)

  • igi B.
    ****

    Vynikající filmařina, příběh bohužel však značně "fiction", natočený dle povídky tehdy módního Arnošta Lustiga... Tak těžko se mi tohle hodnotí. Ale budiž...(28.12.2005)

  • gudaulin
    ***

    Má se jednat o jeden z vrcholných textů z dílny Arnošta Lustiga. Nemůžu potvrdit, protože jsem Modlitbu nečetl, ale za sebe musím odmítnout, že by šlo o jeden z nejsilnějších snímků české kinematografie, a srovnání se Spalovačem mrtvol považuju za přímo matoucí. Měl jsem možnost vidět na divadle Hostinu dravců, která byla komická i napínavá, morbidní i krutá a hlavně až do závěrečné scény dokázala překvapovat. Příběh, resp. nacistická hra se svými obětmi je z mého pohledu v Kateřině Horovitzové nesmírně průhledná. Ne že by to vyloženě znemožňovalo vnímat brutalitu lží a manipulace, ale není to zkrátka ono. Trestuhodně nevyužitá je vrcholná scéna, kdy se Kateřina zmocní zbraně. Tady bych si možná i v rozporu s předlohou se situací pohrál a ten moment, kdy oběť má ve své moci katy, bych zvýraznil. Na tom se dalo strašně dramaticky vydělat. Obsazení Lenky Fišerové považuju přímo za omyl. Tady měla být angažovaná špičková charakterní herečka. Kladem je určitě přítomnost démonického Jiřího Adamíry v roli vysoce postaveného esesáka, kdy herec opět potvrzuje známé pravidlo, že záporné postavy jsou herecky vděčnější. A za zmínku stojí i Miloš Nedbal, který ztvárnil postavu muže, co prošel peklem, a to peklo ho taky poznamenalo. Se třemi hvězdičkami nemám problém, ale do emocionálních výšin mě Modlitba ani v nejmenším nedostala. Celkový dojem: 60 %.(1.2.2015)

  • sportovec
    *****

    Na pozadí mé ještě polodětské vzpomínky pochoduje mrazivé defilé jednoho z nejděsivějších momentů nacistické kanální etnocidní politiky. Kšeft o život s lidmi, na kterých je stále co odírat. Kšeft s předem jasným a rozhodnutým výsledkem. Mezní situace - přesněji hned celý jejich řetězec -, ze které Moskalyk dokázal vystavět katedrálu špičkového uměleckého výkonu a mrazivého diváckého zážitku v jednom. A vědomí, že nejlepší výkony světové kinematografie, obírající se tímto hrůzným tématem, našly u nás v té době adekvátní odpovědi. Herecké výkony mi v té daleké retrospektivě splývají do jednoho celku. Celku, který doplňuje monolit výsostného uměleckého činu o jeden ze základních nepostradatelných rozměrů. Nemohu si na závěr neodpustit svým způsobem již obligátní hloupý dotaz na závěr: Kdo a co brání tomu, aby tento skvělý film byl převeden na DVD nosiče?(1.4.2008)

  • Sarkastic
    *****

    Výborné drama. Skvělé herecké výkony (pro mě byl hlavní osobností Jiří Adamíra v roli nacisty Brenskeho), propracovaná psychologie postav, slušná dávka napětí a hutná atmosféra. Označení "TV film" Modlitbě spíše ubližuje, protože tenhle snímek má na daleko víc.(22.4.2010)

  • viperblade
    ****

    Film je to dobrý, atmosféra místy opravdu snese srovnání i se Spalovačem mrtvol, ale problém je ve slově "místy". Většinou to totiž je jen dobrý film podle povídky, kterou jsem si nečetl, ale asi si ji seženu. Ta čtvrtá hvězda je tudíž jen pro dokonalou Lenku Fišerovou. Škoda, že zrovna takováhle herečka se pak nějak ztratila… 80 %.(16.5.2011)

  • Tom_Lachtan
    *****

    Jiří Adamíra je ďábel a i kdyby ne, jeho role v tomto filmu je mu velmi podobná, pro mne jeden z nejlepších a nejzábavnějších hereckých výkonů co jsem viděl. Sám film je příjemně mrazivý a jeho televisnost je nepříliš znatelná(10.10.2012)

  • LiVentura
    *****

    Skvělé televizní drama, výborný Adamíra, spíše geniální, doplňují ho Prachař, Nedbal, Řanda,...coby američtí Židé, jež se chtějí za každou "cenu" zachránit=vykoupit, M.Růžek zde sehrál roli starostlivého milionáře, který nehodlá nechat chudou židovskou dívku na pospas jisté smrti, a tak i za ni zaplatí požadovanou částku z tučného konta ve Švýcarsku a nakonec platí i za její celou rodinu, s milostivým i jeho druhy to však nedopadá dobře, nakonec jsou po nich stran geniálně zahraného nacistického plukovníka Adamíry požadována jejich celá konta, jeden z nich odmítá a je na místě zastřelen...další podepisují, avšak vychytralý zločinec jim to dá pořádně "sežrat", nejdřív je obere o úplně vše a nakonec je ještě chce zahnat do "sprch"!!! Bystrá dívka vytuší, že jdou i přesto na smrt a v pravé chvíli uchopí revolver, proradného posluhovače plukovníkova, do ruky a vystřelí...(18.12.2006)

  • Disk
    *****

    Z ďábelského výkonu Jiřího Adamíry mě silně mrazilo v zádech.(7.3.2014)

  • misterz
    ****

    Podľa mňa to najlepšie z Lustigových predloh. Veľmi sugestívne, depresívne, kruté a vrcholne cynické. Do toho tu vyhráva neskutočne podmanivá a pod kožu lezúca hudba, ktorá spolu so samotnou výborne interpretovanou modlitbou tieto pocity ešte znásobuje. Musím podotknúť, že zo strany nacistov, hlavne ich veliteľa, bola táto cynická hra na vykúpenie za peniaze zahraná absolútne presvedčivo. Za peniaze sa veru nedá kúpiť všetko a ani sa nikdy nedalo. Škoda, že to bolo také krátke. 85/100 Videné v rámci Season Challenge Tour.(28.9.2015)

  • Fingon
    ****

    Kdybych nečetl předlohu, dal bych z fleku pět hvězdiček za pekelné psycho. Ale proti knize (tak jo, novele) je to jen slabý čajíček...(18.12.2006)

  • swamp
    *****

    Československý televizní film Antonína Moskalyka, kterému nesahá ani po kotníky leckterý hollywoodský. Jiří Adamíra předvádí herecký koncert, kdy z každého jeho pohledu běhá mráz po zádech..(28.2.2011)

  • WANDRWALL
    ****

    Kniha vznikla, když autor A. LUSTIG hledal nějakou statečnou ženu, mezi tolika českými kolaborantkami za II. SV. Podařilo se mu ji najít, ale jen jako příběh jiných. A napsal tuhle hezkou knížečku. A podle ní byl natočený i tenhle zajímavý film. herečka Lenka Fisherová, česky Fišerová byla v tomhle čase velmi hezká i pro kameru zajímavá. Proč nehrála ve více filmech? Kateřina, kterou ztvárňuje, tak pochopila, že nepřežijí, zatímco ostatní doufali. A když si byla jistá, tak byla ihned činná. Chyba v obsahu. Nacisté nepovažovali židy za nižší rasu, ale naopak za sobě rovnou, proto říkali - buď my nebo židé, pro dvě silné rasy není na světě místo. Slované měli to štěstí, že je nepovažovali za myslící bytosti, ale za schopné dělníky, které by měli Třetí říši sloužit...(4.9.2010)

  • nascendi
    ***

    Televízny film, ktorý som ponímal ako stret dvoch svetov, nemeckého a židovského. I keď dej považujem za vykonštruovaný a literárny, oceňujem gradáciu napätia a beznádeje, ktorá rastie úmerne s poznaním konečného riešenia. Ku kladom filmu patrí aj zvládnutie typických čŕt židovskej povahy, tradične dobré herecké výkony, v ktorých dominuje Jiří Adamíra a úsporná stopáž, ktorá nedala vzniknúť hluchým miestam. Na druhej strane práve tá vykonštruovanosť a predvídateľnosť deja spôsobila, že som film sledoval nezaujato, bez osobne zaangažovanosti, takže jeho označenie niektorými komentátormi za jeden z najlepších filmov československej kinematografie, porovnateľný so Spalovačom mrtvol a Vyšším princípom, musím odmietnuť.(13.3.2014)

  • Big Bear
    *****

    Strhující mrazivé drama o skupince bohatých českých občanů židovské národnosti, kteří dostanou možnost koupit si u nacistů milost. Těm velí esesman Adamíra a mě z něj skutečně běhal mráz po zádech. Ostatní herci (všichni) zdatně sekundují. Němci mají ďábelský plán jak získat veškerý majetek zadržovaných, včetně toho, který mají jejich příbuzní v zámoří. Moskalyk prokázal, že i s minimem herců v chudých (avšak zcela dostatečných) kulisách vagónu a tzv. svlíkárny lze i v TV produkci natočit krutou obžalobu nacismu a holocaustu. Samozřejmě nelze opominout knižní předlohu Arnošta Lustiga, který do většiny svých knih zapracovával své vzpomínky na pobyty v koncentračních táborech Terezín, Osvětim a Buchenwald. * * * * *(9.12.2011)

<< předchozí 1 2 3 4 6 7