Reklama

Reklama

Tento vtipný apokryf čerpá z období Napoleonova vyhnanství na ostrově Sv. Heleny. Hrdý Korsičan tu má už zcela necísařské starosti a jeho společníky jsou kromě krys a anglických hlídačů jen dva bývalí generálové. Do neutěšené situace vpadne jako blesk z čistého nebe Josefina Pontiová. Vdova po jednom z napoleonských vojáků nechce nic víc a nic míň než dvacet tisíc. Na tuto částku vyčíslila ušlý zisk muže za léta vojenské služby, opuštěné lože, výživné na děti, slzy, strach a stýskání pro ztrátu manžela. Jenže císař je chudý jako kostelní myš a Josefina správná ženská od rány… Ctitelé a návštěvníci dobrého divadla si určitě vzpomenou na tuto znamenitou komedii z pera renomovaného dramatika J. Hubače, kterak slavila ve druhé polovině 80. let minulého století v režii E. Schorma mimořádný úspěch. Diváky okouzlila především J. Bohdalová svým znamenitým a vitálním hereckým projevem. Tu uvidíte i v dnešní televizní inscenaci, jež pro televizi upravil a natočil režisér Z. Zelenka. (Česká televize)

(více)

Recenze (27)

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Nadmíru osvěžující konverzační hříčka, která má vlastní názor, stojí si za ním - a umí ho předat dál, aniž by jakkoli tlačila na pilu. Tudíž může být uvolněná, vtipná a snad i trochu lehkovážná, aniž by si zadala. Má pochopení pro padlého císaře a vojevůdce, třebaže jeho priority nebere příliš vážně. Dívá se na něj s laskavou shovívavostí - podobně jako matka na zlobivé, umanuté dítě. Věrna mateřským instinktům záhy dospěje k rozhodnutí rozšířit jeho poněkud omezené obzory a seznámit ho s docela jiným náhledem na císařské vládnutí, válečnické výboje - a na život obecně. Zdali její bohulibé snažení dojde uznání, to už můžete posoudit sami. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,...NAČO SA TÝRAŤ HLADOM? STE VOJAK, ZASTREĽTE SA!" __ Keď som túto inscenáciu videl pred dvadsiatimi rokmi v TV veľmi sa mi páčila. Teda aspoň si myslím, že som ju videl... (?) Ale inak by sa nemohla dostať do môjho povedomia a ja by som ju odinakiaľ nemohol poznať. Takže podľa všetkého som ju videl, hoci dej som si pamätal iba minimálne - veď už odvtedy prešiel nejaký ten piatok. V informačnej popiske je napísané Komedie/ Drama a to je aj postupnosť oboch žánrov v rámci deja. Možno z hľadiska očakávania vtipných dialógov bola pre mňa prvá polovica inscenácie zaujímavejšia ako tá druhá. Strednú cestu v rámci hodnotenia však napokon volím tiež preto, že okrem v skutočnosti absolútne nereálneho kariérneho rastu generálky Pontiovej som sa akosi nevedel vžiť do vzájomného postavenia oboch hlavných postáv a v istom smere mi postupne prekážalo víťazné ťaženie ,,sedliackeho rozumu" Bohdalovej nad spoločensky i intelektovo vyššie postavenými ostatnými osobami. Takúto prezentáciu rádoby humoru priveľmi nevyhľadávam. Obsadiť Postráneckého do úlohy Napoleona však bola vynikajúca voľba. Slabšie technické prevedenie je viditeľné približne v 15. minúte počas hádky Bohdalky s Napoleonom, kedy je možné na podlahe dvoru väzenia zbadať tieň mikrofónu. (285. hodnotenie, 14. komentár k filmu) ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Napoleonské téma má i v českém umění sice ne největší, avšak přesto zřetelnou niku. Ryze český plebejský pohled "zdola" zastupuje někdejší revolucionářka (vzdáleně lze spatřovat inspiraci v Jaquově MADAME SANS GENE ve strhujícím výkonu Lorenové) ztělesněná s mimořádným zdarem Bohdalovou. I Postráneckého Napoleon zaujme svou sociální vnímavostí a sice trudně přijímanou, avšak prokazatelnou zpětnou sebereflexí. Portrét jednoho naduřelého mužství tak dostává spoustu zlidšťujících a zušlechťujících prvků. Zdá se, že se nejedná o pouhou literární licenci; lze mít za to, že jde o postižení odvrácené lidové tváře někdejšího Korsičana z malých ostrovních poměrů. Tváře nikoliv nesympatické a nikoliv neblízké. Tváře inscenace, která tento rys přenáší do celého syžetu a tím toto televizní dílo řadí na špičku tvorby české dramatické tvorby devadesátých let. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Tentokrát se nebojím dát nejvyšší ocenění. Všichni heci od J. Bohdalové a V. Postráneckého až po F. Němce byli výborní. Navíc se mi líbila i hudba a scénář. Není to jen plané žvanění o tom, co bylo, a o tom co mohlo být, kdyby Napoleon... Bývalý císař se sice zamýšlí nad svým osudem, ale také je to úsměvná podívaná. Neboť celá řada dialogů mezi císařem a Pontiovou je více než vtipných a divokých. Ale jsou zde i momenty vážné. Mnoho věcí lze převzít i do dnešního života člověka samotného. Jen ty studiové prostory byly poněkud průměrnější. Pěkná vzpomínka při úmrtí pana Postráneckého. Komedie se mi líbila a klidně si ji někdy zase zopakuji. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nezdieľam nadšenie okolia i keď uznávam, že ide o nadpriemerný televízny počin, ktorý za svoj úspech vďačí viac hercom, než autorovi divadelnej predlohy. Nepoznám celé dielo Jiřího Hubača, ale z dosiaľ videného mi vychádza, že vo vážnejších témach je viac doma, ako v komédiách. Celú inscenáciu ťahali Postránecký s Bohdalovou a tých zvyšných päť hercov im robilo viac-menej krovie. Z času na čas ma zaujal nejaký dialóg, ale zvyšok na mňa pôsobil skôr unavujúco. A nemám rád, keď sa šaškovanie vydáva za komédiu. Generálka sa možno hodí na oslavy Bohdalovej narodenín, ale pri repríze sa jej vyhnem bez ohľadu na inokanálové alternatívy. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (2)

  • Televiznímu filmu předcházela divadelní hra napsaná pro divadlo na Vinohradech z roku 1986. (sator)
  • Napoleon (Václav Postránecký), který na ostrově Svatá Helena strávil posledních šest let života, se ze začátku měl materiálně dobře, měl i svobodu vyjížděk na koni, ale po příchodu nového guvernéra ostrova šla jeho životní úroveň prudce dolů a to přesto, že v bance měl stále de iure na sto milionů franků. Závěr svého života žil v chudobě a nuzných podmínkách. (sator)

Reklama

Reklama