Reklama

Reklama

Suzume

  • Japonsko Suzume no todžimari (více)
Trailer 5
Japonsko, 2022, 122 min

Režie:

Makoto Šinkai

Scénář:

Makoto Šinkai

Kamera:

Rjósuke Cuda

Hrají:

Hokuto Macumura, Nanoka Hara, Eri Fukacu, Hakuó Macumoto II, Šóta Sometani, Sairi Itó, Kotone Hanase, Kana Hanazawa, Rjúnosuke Kamiki, Aimi, Takara Hačija (více)
(další profese)

Obsahy(1)

„Suzume“ je příběh o dospívání sedmnáctileté hlavní hrdinky jménem Suzume, odehrávající se na různých místech Japonska postižených přírodními katastrofami, kde musí tato dívka zavřít dveře, které tuto zkázu způsobují.
Suzumina cesta začíná v poklidném městečku na ostrově Kjúšú (na jihozápadě Japonska), kdese setká s mladíkem, který jí řekne: „Hledám dveře.“ Suzume najde osamělé vybledlé dveře stojící vzpřímeně uprostřed trosek, jako by byly chráněny před katastrofou, k níž tam došlo. Suzume, již očividně přitahuje jejich síla, sáhne po klice… Dveře se v Japonsku začínají otevírat jedny po druhých a vrhají zkázu na všechny v jejich blízkosti. Suzume musí tyto portály zavřít, aby zabránila další katastrofě. (Falcon)

(více)

Videa (6)

Trailer 5

Recenze (95)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Stačí jít jednou za školu a skončíte jako tulačka zamilovaná do omlácené dětské židličky, touláte se Japonskem, zavíráte dveře před zemětřesením a naháníte po všech čertech potměšilou mluvící kočku. Příběh je japonsky komplikovaný, propojuje osobní, rodinná a celospolečenská traumata, noří se do minulosti i budoucnosti, zabíhá do jiných světů – ale všechno tohle dohromady dává smysl a je to přehledné. Z animace mě nejvíc zaujaly scény zemětřesného „červa“. Ty mají mocnou sílu a dokáží vyvolat pocit děsu a majestátnosti přírodního jevu, proti kterému jsme bezbranní. SHRNUTÍ: Děti, nikdy nechoďte za školu. Jinak můžete zažít dobrodružství. ()

Devadesát Dva 

všechny recenze uživatele

Sedmnáctiletá Suzume si to pádí na kole do školy a narazí na týpka se jménem Souta. Ten u sebe nosí klíč s jehož pomocí zavírá portály, které můžou způsobit katastrofy v našem Světě. Vize portálů a jejich armagedonu však vidí pouze dva hlavní hrdinové, nikdo jiný, ostatní lidé jsou pouze upozorněni aplikací, která v Japonsku hlásí blížící se zemětřesení (všem do smartphonů), klasický Šinkaiův motiv transparentních světů. Daijin, mluvící kočka, třetí ústřední postava příběhu, Soutu změní v třínohou židli a tak S+S zamykají portály a snaží se chytit Daijin, která je celou dobu provokuje a bere to vše jako hru, ovšem zdánlivě, vše má svůj důvod, jak se dozvíte později. Už v polovině filmu se to zamotá a začne stáčet nečekaným směrem, odhalovat a zaobírá se nejen (přírodními) katastrofami, ale i osobní tragédií ztráty, a v mnoha ohledech tak pokračuje v tradici, kterou nastolil třeba Miyazaki. Kdo už někdy viděl něco od Šinkaie, jeho filmy jsou spíš variace, než že by přínášely něco nového a pokud je nevidíte příliš rychle po sobě, po čase se vám to vykouří z hlavy a tak to nepůsobí až tak repetitivně. Ale pořád bych řekl, že když jsem si prvně pustil, už jen klip k jeho 'The Garden of Words' (song: I spoke to the devil in miami, he said everything would be fine), v době, kdy byl XXXTentacion ještě naživu, tak něco obyčejnějšího, jako tohle, i jen jako klip (natož pak samotný film!), mělo větší emocionální klimax, než poslední tři Šinkaiovy celovečeráky. Ale řekl bych, že tohle je slušnější a lepší, než jeho poslední 'Weathering with You'. Vizuál je, jako vždy, v momentech dechberoucí a ty nechutně pozitivní konce vám tak trochu zalezou pod kůži, protože nejsou až tak patetické. Šinkai zkrátka ví, jak na tu strunu hrát, speciálně v tom, jak svoje příběhy zakončuje, jakoby vždy velmi zkratkovitě, silně a "v momentu". Jakoby otevřeně. A to se mi líbí, připomíná mi to skutečné "konce" ze života. ()

Reklama

Ryuuhei 

všechny recenze uživatele

Takhle nějak si představuju dobrou Shinkaiovku vyšší kvality. Fantasmagorický, ale poutavý děj, který dokáže svou fantasy podstatu zajímavě vměstnat do reálného světa, vcelku zajímavé postavy, jejichž příběh a osudy jsou odhalovány postupně, a nakonec hromady krásných záběrů, bez kterých by to nebylo ono. Hrozně se mi líbilo, s jakou úctou se zde přistupovalo k opuštěným místům, jež byly středobodem všeho - aby bylo možné zavřít dveře, z nichž plynula potenciální katastrofa, bylo třeba se do takového místa vžít a představit si, jak před svým zdárným koncem kypělo životem. Jako člověk, co se zajímá o urbex a hlavně minulost opuštěných míst, tohle bylo přímo pohlazením po duši, se kterým jsem se dosud v takovéto formě nesetkal. Zbytek mě bavil tím, že se neodehrával jen na jednom místě, ale hrdinka postupně procestovala půlku Japonska a dostala se i do míst, jaká bych zde vůbec nečekal a nebýt jistých událostí před 12 lety, tento film by nevznikl. Nebo by přinejlepším pojednával o něčem zcela jiném. Většina skutečností byla postupně vysvětlena a v rámci svého nápadu dávala tak nějak smysl. A když už jsem si myslel, že se film přiblížil svému konci, tedy se dobral scénám z traileru (jehož jsem kvůli tomu proklínal), ve skutečnosti se jednalo o rozjezd, což bylo zajímavým a vítaným překvapením z mé strany. Kimi no na wa stále zůstává pomyslným vrcholem Shinkaiovy tvorby, nicméně Suzume s přehledem přebila (za mě dost slabé) Tenki no Ko. Jsem s projekcí velice spokojen a ještě víc, že se tento skvost dostal i do českých kin. 8/10 ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Já tuším, že bych si asi měl stěžovat víc na to, že tohle anime nevyužívá svojí formu k nějaké zajímavé stylizaci, ale pouze fotorealisticky dokumentuje reálné prostředí a v tom nereálném se zase uchyluje do nesnesytelného kýče. Nicméně mně Suzumi přišla právě nejzajímavější v tom detailním vykreslování podoby současného Japonska, kde součástí všednosti jsou neustálá zemětřesení a dědictví katastrofální tsunami z roku 2011. Všechno ostatní je iritující komprimát tématických a vizuálních anime klišé, který svou usilovností působí jako by za ním stál spíše nějaký vypočítavý běloch nebo rovnou AI. ()

kajas 

všechny recenze uživatele

Romantická linka ani doprovodná hudba mě sice neuchvátila tolik jako u Your Name, ale výchozí premisa je rozhodně zajímavá. Středoškolačka Suzume se jednoho dne seznámí s mladíkem, který hledá dveře - portál do jiného světa. Dveře musí udržovat zamčené, aby se do současného Japonska nedostali červi způsobující ničivá zemětřesení. Mladík je ale zaklet do podoby dětské židličky a Suzume musí vyrazit na dlouhou cestu napříč Japonskem, aby ho vysvobodila. Žánrově se tedy jedná tak trochu o road movie s fantasy prvky, roztomilým kocourkem a mluvící židličkou. Tohle anime tedy není jenom pro dospělé, zaujme jistě i trochu větší děti, zkuste to :). ()

Galerie (50)

Zajímavosti (5)

  • Jedna z hlavních postav, kočka Daijin, symbolizuje rovnováhu yin a yang. (KCM)
  • Zemětřesení hraje ve filmu obrovskou roli. Film například poukazuje také na nejsilnější zemětřesení v japonské historii, které v březnu roku 2011 silou 8,9 Richterovy stupnice postihlo severovýchod Japonska a s následnou tsunami po sobě zanechalo obrovské ztáty na životech a katastrofállní následky (mj. jaderná elektrárna Fukušima). (KCM)
  • Film nese také českou stopu, hudební doprovod se nahrával nejen v Londýně, ale také v pražském Rudolfinu. (KCM)

Reklama

Reklama