poster

Krysař

  • anglický

    The Pied Piper

  • USA

    The Pied Piper of Hamelin

Animovaný / Loutkový / Horor

Československo / Západní Německo, 1985, 53 min

Režie:

Jiří Barta

Scénář:

Kamil Pixa

Střih:

Jan Sládek
(další profese)
  • Akana
    *****

    Perla českého animovaného filmu vybavená mimořádnou výtvarnou imaginací. Hrůzostrašné kulisy Hamelnu, které svojí vykloubenou geometrií připomenou Kabinet doktora Caligariho, nemůžou obývat jiné, než stejně zdeformované figury hamižných měšťanů a krysy, tedy nakonec stejná havěť. Každičký záběr má ohromnou sílu, Kocábova hudba dotváří skvělým způsobem tíživou atmosféru, funkční a působivá je i skřehotavá "mluva" obyvatel města. Hraný film s astronomickým rozpočtem by nemohl být lepší, než tohle animované zpracování staré legendy. Od začátku do konce žasnu a dávám bez váhání plný počet.(28.2.2010)

  • MurielRezek
    *****

    Fascinující loutkové drama, plné působivých expresivních scén a ponuré,hororové atmosféry.Bezútěšný, krutý obraz života středověkých měšťáků, ve kterém se navždy (?) vytratila dobrota, přátelství, naděje a láska. Krysy jsou tvorové velmi inteligentní, ale také hamižní, zkažení a destruktivní. I za tuto metaforu, kromě úchvatné podívané a silnému morálnímu apelu Jiřímu Bartovi děkuji. Kytarový mág Michal Pavlíček, Jiří Stivín flétna...hudba Micael Kocáb, už není co dodat. Jiří Barta dotváří, vedle Jiřího Trnky a Jana Švankmajera, trojlístek mých milovaných tvůrců - Mistrů animovaného filmu. Téměř všem filmům Jiřího Barty dávám plný počet hvězdiček, ale Krysaři D*E*S*E*T*H*V*Ě*Z*D*. Troufám si tvrdit, že i buřič Viktor Dyk by řičel nadšením:)(17.4.2014)

  • Pidzey
    *****

    Kam se na tohle hrabou dnešní moderní animáky.Nemá to kdovíjak krásnou animaci,ale má svoje kouzlo a je to opravdu umění rozpohybovat všechny ty loutky.Atmosféru to má tak hustou že by se katanou musela krájet a hudbou dokonale chmurnou.Je to opravdu nejlepší český animovaný film??Nevím,nemohu posoudit,ale to co ve mně film zanechal ho pro mě zařazuje mezi nejlepší filmy co kdy u nás vznikly.(1.4.2011)

  • Devadesát Dva
    *****

    Sugestivní česká loutkařina, stará technika animace z období, kdy jsme jí vládli. Bartův Krysař je naprosto unikátní, protože je vybroušen opravdu do detailů. Velmi přesná stopáž, ani minuta navíc, atmosféra, samotný Krysař je naprosto hypnotický, až démonický, o loutkách samotných a celkové stylizaci ani nemluvím.(19.11.2012)

  • LeoH
    ****

    Rodinný / Animovaný??? To bych dětem neudělal, už kvůli jejich domácímu mazlíčkovi, shodou okolností potkánkovi :-) Vizuální a technické zpracování naprosto ojedinělé, Kocáb a Stivín se s muzikou též nebývale vytáhli, atmosféry to má na tři hrané filmy. Škoda, že se vystřílelo tolik prvotřídní filmařské munice na tak málo sdělení. Zajímavé – když jsem to viděl v šestnácti jako novinku, zdálo se mi to hrozně protirežimní, ti zkažení konšelé a tak, to musel mít někdo odvahu, že to vůbec prošlo do kin, a ta výtvarná a řemeslná kvalita, ta byla sama o sobě vzpourou proti konformitě a průměrnosti (smí se to vůbec, natočit něco tak opravdově pochmurného, ještě navíc když je to animované?). Dneska mi to kupodivu připadá tehdejšímu režimu příšerně poplatné – co obchodník, to zlý kapitalista, hrabivý Žid included (já vím, o to v té legendě jde, ale stejně je tu ona nezbytná měšťanská prohnilost tak nějak moc kách). Nicméně ta forma! Pouštěl jsem si to teď po dvaceti letech a některé obrazové prvky, animační fórky, zvuky jsem měl zažrané do paměti, jako bych to viděl naposledy včera. Výsledný dojem: Jsem rozerván, volím kompromisní hodnocení.(28.9.2009)

  • - Filmoví cenzori vo vtedajšej ČSSR chceli film zakázať, a to hlavne z dôvodu, že hudbu k nemu zložil Michael Kocáb, ktorý bol členom vtedy zakázanej kapely Pražský Výběr. Po čase však film získal niekoľko ocenení na zahraničných filmových festivaloch, a tak ho nakoniec cenzori povolili. (Jello Biafra)

  • - Ředitel Krátkého filmu Kamil Pixa původně nabízel svůj scénář Krysaře režiséru Juraji Herzovi, ten jej však přepsal do podoby, v níž hlavní roli měly hrát krysy a jejich stát. Pixa tedy přípravy zastavil a o rok později předal námět a scénář Jiřímu Bartovi. O samotné natáčení se Pixa nezajímal, a tak pro něj byla první projekce hotového filmu velké překvapení. Před Pixovou zuřivostí zachránil Bartu německý producent, který filmu zatleskal vestoje. Podle Bartova svědectví Pixa prohlásil, že druhého dne bude potřeba film přestříhat, naštěstí však byl do rána odvolán z postu ředitele. (Přemek)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace