Reklama

Reklama

Krysař

  • angličtina The Pied Piper (více)
Animovaný / Loutkový / Horor
Československo / Západní Německo, 1985, 53 min

Obsahy(1)

Moderní zpracování středověké německé legendy o krysaři, který ztrestá hříšné a zpupné město Hammeln. Je to jeden z nejnáročnějších filmů, které kdy byly ve světě animovaného filmu natočeny. Expresivně, dramaticky stylizované loutky a scény se stávají krutým obrazem života, z něhož vymizel cit a láska. Film Krysař patří plným právem mezi základní díla české i světové animované tvorby. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (139)

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Každá scéna je zde výtvarným skvostem a dokonalým řezbářským uměleckým dílem, stejně jako sugestivní loutky. Ještě nikde na mě nesálala středověká atmosféra jako zde, i když byla některými prvky potlačována. Učarovala mě pararela pohybů postav s orlojem a nádherné vizuální ztvárnění krysařovy vábící hudby. Barta je našim národním pokladem stejně jako Trnka a je smutné, že po revoluci nedostal možnost pokračovat ve své mistrovské tvorbě, avšak i v tvorbě pro rodinné publikum (Na půdě) ukazuje, že nic neztratil ze své vizuální nápaditosti a dokonalého smyslu budovat atmosféru, doufám, že jeho návrat někomu konečně otevře oči. ()

Mackin 

všechny recenze uživatele

Originální výtvarná stylizace využívá pokřivenou architekturu, ostře řezané loutky i záběry na živé krysy a vytváří tak, společně s hudbou Michaela Kocába, opravdu působivě depresivní náladu přesně odpovídající duchu této německé legendy. Přestože ale film trvá pouze něco málo přes padesát minut, nemůžu se zbavit dojmu přílišné délky, která poněkud oslabuje jeho celkové vyznění. Hodnotím tedy „pouze“ 4 hvězdičkami, ale zároveň nepopírám fakt, že Krysař je naprosto jedinečné a zásadní dílo nejen domácí animované tvorby. ()

Reklama

Devadesát Dva 

všechny recenze uživatele

Sugestivní česká loutkařina, stará technika animace z období, kdy jsme jí vládli. Bartův Krysař je naprosto unikátní, protože je vybroušen opravdu do detailů. Velmi přesná stopáž, ani minuta navíc, atmosféra, samotný Krysař je naprosto hypnotický, až démonický, o loutkách samotných a celkové stylizaci ani nemluvím. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Krysařovskou látku (včetně Dykovy novely) považuji z mnoha důvodů víceméně za nezfilmovatelnou - spousta věcí, které si člověk při čtení představuje ve své fantazii (zvuk krysařovy píšťaly, zkáza měšťanů, samotný vzhled Krysaře), dostává ve filmové podobě nepřijemně konkrétní podobu. Bartův Krysař je sice výtvarně zajímavý, ale osobně se mi do vkusu příliš netrefil, a představoval bych si to přece jen jinak. Navíc mi vadilo, že je to bez mluveného slova (nemluvenou animovanou tvorbu jsem neměl rád už jako dítě) - resp. nepochopil jsem, proč postavy mluví jakousi nesrozumitelnou hatmatilkou, která zní přibližně jako kombinace finštiny s japonštinou - tak buď to mělo být zcela beze slov, nebo s normálním mluveným doprovodem, soudím. Pár záběrů je tam vcelku působivých, ale jako celek mě to bohužel neoslovilo, a navzdory krátké délce jsem měl dost problém to vůbec dokoukat. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Krysař se v české animované tvorbě rozhodně neztratí. Je totiž úplně jiný. Bárta vytvořil zajímavé frigurky, ale nejvíce mě dostávají jeho domy a vlastně veškeré lokace. Pohledy na město z ptačí perspektivy jsou geniální. Všechny ty podivné stavby vytvářejí bizarní svět pokroucených stěn a děsivých chrličů, který by mohl závidět Tim Burton. Pod hudbou jsou podepsáni Kocáb, Pavlíček a flétnu nahrál Stivín, není co dodat. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (2)

  • Filmoví cenzori vo vtedajšej ČSSR chceli film zakázať, a to hlavne z dôvodu, že hudbu k nemu zložil Michael Kocáb, ktorý bol členom vtedy zakázanej kapely Pražský Výběr. Po čase však film získal niekoľko ocenení na zahraničných filmových festivaloch, a tak ho nakoniec cenzori povolili. (Jello Biafra)
  • Ředitel Krátkého filmu Kamil Pixa původně nabízel svůj scénář Krysaře režiséru Juraji Herzovi, ten jej však přepsal do podoby, v níž hlavní roli měly hrát krysy a jejich stát. Pixa tedy přípravy zastavil a o rok později předal námět a scénář Jiřímu Bartovi. O samotné natáčení se Pixa nezajímal, a tak pro něj byla první projekce hotového filmu velké překvapení. Před Pixovou zuřivostí zachránil Bartu německý producent, který filmu zatleskal vestoje. Podle Bartova svědectví Pixa prohlásil, že druhého dne bude potřeba film přestříhat, naštěstí však byl do rána odvolán z postu ředitele. (Přemek)

Reklama

Reklama