poster

Zaniklý svět rukavic

  • anglický

    Vanished World of Gloves, The

Animovaný / Krátkometrážní

Československo, 1982, 17 min

Režie:

Jiří Barta

Hudba:

Petr Skoumal
(další profese)
  • MaxipesFik
    ***

    Má to geniální nápad, skvělou animaci a spoustu chytrých momentů. Ale něco mi na tom vadí, abych to dokázal přijmout beze zbytku. Nejvíc asi spojovací rámec (bagrista, půllitr, cigarety a socialistickej tfujtajbl), který mi připadá nějak chtěný, nekonzistentní s povídkami, dodatečný ("Hmm, uděláme s tím ještě něco, aby to drželo pohromadě."). Na druhou stranu je to právě tento rámec, který má v sobě ukryto mnoho symbolů (např. bagrista-proletář umění nepochopí a pohřbí ho v betonu). Váhám - 3,5*(31.8.2009)

  • Akana
    ****

    Z dětství mi utkvěly ty dekadentní orgie odkazující k Fellinimu, o kerém jsem ale tenkrát určitě neměl potuchy a už tenkrát to na mě zapůsobilo. Teprve dneska ale můžu ocenit tu skvělou zkratku, v níž Barta rekapituluje 20.století za pomoci dobových filmových kánonů a k tomu prostřednictvím tak originálních postaviček jako jsou oživlé rukavice. Nápad k nezaplacení, zpracování odpovídající, poznamenanost dobou mizivá. 90%(27.2.2010)

  • StaryMech
    *****

    K dílu Jiřího Barty, obdivuhodnému pro svoji básnivost, osobitost, myšlenkovou celistvost a technickou zdatnost, mám blíže než k tvorbě podle mě přeceněného Jana Švankmajera ; dovolím si proto vyjádřit se k němu obšírněji. Dětsky roztomilý debut "Hádanky za bonbón" ještě nedává tušit váhu pozdějších, temnějších kousků . Následující "Diskjockey" a "Projekt", dílka nápaditá a přiměřeně provedená, se už dospěle vyjadřují k našemu světu, a mluví varovně : o životě uprostřed záplavy vynálezů a za nos vodících symbolů - výplodů lidského ducha, které tohoto ducha čím dál víc zplošťují ; vně i uvnitř nás "diskžokejů" a "projektantů" se vše připodobňuje zboží, na němž nevědomky stavíme své bytí, vedeni mandalami gramodesek z hracích skříní, papírovou geometrií příbytků... (Některým zahraničním recenzentům "Diskjockeye" příznačně připadalo podezřelé použití firemních značek - prý skrytá reklama !) Slavný průlomový "Krysař" je právem slavný, i přes svůj divácky náročný rozsah, mně se ale ještě víc líbí "Zaniklý svět rukavic". Ten báječně baví dějinami kina v kostce (hlas z ciziny oceňuje nápaditost : "All you need is glove"), a zároveň zvažuje osud uměleckého díla obecně : jednou vyhozeno na smetiště, může být náhodně nalezeno, aby ještě jednou letmo ožilo a pak se vrátilo tam, kde bude možná nadarmo čekat na další náhodu... Svérázné kouzlo má "Balada o zeleném dřevě" s hudebním doprovodem Vladimíra Merty namísto pravidelného Petra Skoumala. (Podle mě) těžko vyložitelný děj, expresivně obrazný, vyvolává představy pohanských obřadů sklánějících se před jednotou Přírody a věčnou vzájemnou návazností jejích projevů, zrození a zániku ; úlohu v tomto dramatu tvůrci přisoudili i lidské sekeře. Docela jinak působí hraný "Poslední lup". Podstatou starosvětská upírská historka vyvažuje tenkost obsahu atmosférou, která nemá daleko k dílům Kanaďana Guye Maddina. I zde se Barta vyjadřuje k české společenské skutečnosti. Odpudivá bytost, blíženec o pár let později se pomnoživších "zlatokopů", se tu ovšem nesměje naposled - přízraky zaniklého světa jí jaksepatří pustí žilou. "Klub odložených" z roku, kdy jsme sametově "vzali osud do svých rukou", má jistě i obecnou platnost (za hranicemi se připomínal třeba Camusův "Mýtus o Sisyfovi"), mě oslovuje vazba na onu určitou dějinnou situaci, kdy přeživší se loutkohra starého režimu balí kufry, pod Hradčany je navzdory přibývajícím světýlkům kramářů pořád tma a v bytech modro televize....(4.8.2015)

  • vypravěč
    *****

    Zaniklému světu rukavic nerozumím jako archeologii zaniklé civilizace, ale vnímám ji jako poctu prvním uměleckým formám, reprezentovaným pantomimou, tělem, předjazykovým a rajským stavem. Surrealistický překlad, akcentující zvýznamněným torzem zmar, samozřejmě navozuje nejistotu, přesahující hranice filmu (a snad právě k nim stále poukazuje), ale poselství mi přijde optimistické: návrat je možný. Pomocná ruka podaná přes hranice nesdělných frází.(13.2.2015)

  • B!shop
    ***

    Nejdriv jsem si rikal wtf. Proc mam koukat na delnika, co se hrabe v hline, to muzu jit rovnou na ulici kouknout na vaguse. Nastesti se pak spustil sled scenek v hlavni roli s rukavicema a Barta prolit ruzny zanry od grotesky, pres romantiku, valecnej az po sci-fi. A precejen ty scenky jsou docela koukatelny, obcas vtipny, obcas sice drobet o nicem, ale ty tri hvezdicky to da spolehlive.(10.9.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace