Reklama

Reklama

Hoši od Jestřábího jezera

  • Východní Německo Die Jungen vom Kranichsee (více)
všechny plakáty

Obsahy(1)

Dlouhý německý film z prostředí nové školy. - Mladý učitel Heider, přidělený brzy po druhé světové válce na jednu z vesnických škol ve východním Německu, statečně zápasí s obtížemi, které se mu staví do cesty, s konservatismem starého řídícího, i se skutečným reakcionářstvím. Někteří z rodičů jeho nových svěřenců nejsou spokojeni s jeho pokrokovými názory i novým způsobem vyučování a při první příležitosti, kdy skupina chlapců svrhne na učitele vinu za svůj nerozumný kousek, který má téměř tragické následky, jej veřejně odsuzují. Heider je poslán na dovolenou, ale když dík jeho zásahu jsou děti uchráněny neštěstí, které mohly svou nerozumností způsobit, vysvětlí se i první nehoda a mladý učitel se s novou chutí do práce, nyní podporován celou vesnici i starým řídícím, vrací na školu mezi děti, jejichž náklonnost si již získal. (FILMOVÝ PŘEHLED 5 / 1952) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (1)

ripo

všechny recenze uživatele

Jednou z otázek, které je na rozdíl od kapitalistických států věnována v lidově demokratických zemích zvláště velká pozornost, je výchova mládeže. Film „Hoši od Jestřábího jezera" si vzal za úkol, zachytit jeden z úseků rozvoje nové demokratické školy, jak se odehrával v letech 1946 až 1947 ve východním Německu. Staví prosti sobě nový, pokrokový a budovatelský elán, žádající někdy příliš mnoho najednou, zosobněný postavou mladého učitele Heidera, a starý, konservativní, z pohodlnosti po změně netoužící způsob života, představovaný starým řídícím Ruppertem, a některými z rodičů - který se tak dočasně a nevědomky dostává zdánlivě na platformu skutečného zpátečnictví, ve filmu znázorněném v postavě bývalého aktivního důstojníka nacistické armády, doktora Klitsche. Děti, jež svým zdravým citem samy poznají cestu, která je správná, se až na několik chlapců, podporovaných svými rodiči, nesouhlasících s Heiderovými pokrokovými názory, přikloní na stranu mladého učitele. V těch, které se dříve škole vyhýbaly, poněvadž je nemohla upoutat vyučovací methoda starého řídicího, nutící je k biflování a bezduchému memorování, se pozvolna probouzí zájem o vyučováni, které Heider spojuje se skutečným, nezkresleným životem. Celkem nenásilným způsobem je ve filmu ukázána změna ve smýšlení rodičů i starého Rupperta, kteří nakonec uznají správnost Heiderových názorů a myšlenek a porozumí jeho mladistvého elánu. Český divák nemůže plně posoudit účinek celého díla, který je zkreslen nevhodným a laicky působícím způsobem jeho dubbováni do češtiny. Přesto zůstává film kladným přínosem, vybízí však zejména k hlubšímu a výraznějšímu filmovému zpracování problému výchovy mládeže, kterou má škola vést k novému poznání života, k novým zásadám lidskosti, z nichž vyrůstá nový člověk sám. Filmový přehled 5/1952 ()

Reklama

Reklama