Reklama

Reklama

Čtyřčlenná zločinecká skupina Banda Cavallero terorizovala Milán sérií zločinů, které vyvrcholily na podzim 1967 přepadením pobočky Banco di Napoli. Následujícího roku vznikl film inspirovaný činy Cavallerova gangu, který však svým zpracováním a formálními postupy již předznamenává experimentální italské politické filmy 70. let (polizzioteschi), známé nekompromisním přístupem ke stávajícímu politickému klimatu a otevřeně poukazující na propojení oficiální moci s organizovaným zločinem. Režisér Carlo Lizzani inovativně střídá napínavou akční podívanou s reportážně stylizovanou rekonstrukcí. V hlavní roli září Gian Maria Volonté v roli zdánlivě svatouškovského zločince (poloha, kterou využil i v jiných slavných italských filmech té doby – Podivné vyšetřování či Aféra z titulní stránky). (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

Lima 

všechny recenze uživatele

Jeden z těch lepších zástupců ´poliziotteschi´ žánru. Ta polodokumentární forma, která převažuje zejména v 1.půli filmu, dodává ději punc autenticity a osobitosti, kterou jsem v žádném jiném filmu tohoto žánru, tak populárnímu v 60. a 70. letech, nezaznamenal. Ze začátku je to taková představovačka hlavních aktérů, banditů a policistů, nezúčastněně doprovázena hlasem vypravěče, aby se pak spustilo zhruba dvacetiminutové akční inferno, s výbornou automobilovou honičkou, jejíž jedinou slabinou je nerealističnost, kdy si kulky vypálené z bezprostřední blízkosti jen málokdy najdou svůj cíl. Samotný konec, s hrozivým smíchem Volontého, je výborný. Mimochodem Gian Maria Volonté byl herecký chameleon, který tak protikladné role – gangstery, policisty a soudce – střídal s neobyčejnou lehkostí a uvěřitelností. Naproti tomu slabinou filmu je jednoznačně postava policejního komisaře, nevěrohodně zahraná, hodně na sílu chtěná macho figurka s nerozlučným cigárem v hubě. Tohle se Tomasovi Milianovi, jindy výbornému herci, moc nepovedlo. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Bravo..toto je jeden z nej taliánských gangsterských filmů jaký jsem doposud viděl! První dojmy? Neuvěřitelné, nekonvenční, šokující, akční. Precizní příprava na přepadení banky, samotné šokující přepadení a poté několikaminutové automobilové opravdu dravé policejní nahánění zločinců centrem Milána, které mělo za následek nejen mnoho nabouraných aut, rozbitých výloh, ale nejméně i tucet nevinných civilistů. Davové scény, všudepřítomný chaos, bezdůvodné násilí, rukojmí, nasupení lidé, kteří by pomalu lynčovali viníky, druhořadé postavy (např. mladý sportovec, který právě vyjde z metra a zrovna se ocitne v nepravou chvíli na nepravém místě), neuvěřitelné detaily a drobnosti. Naprosto skvělé realistické eurocrimi natočené v jakémsi polodokumentárním stylu, které položilo základy (viz třeba ještě Gangster 70) pozdějších již zcela ryzích 70' poliziotteschi exploitation filmů (72-80). Gangster Gian Maria Volonté ve formě, zde se svým kumpány, z níž vynikl ještě mladý Ray Lovelock, opravdu zabodoval. Další mlaďoch Tomas Milian jako ctižádostivý komisário mile překvapil, na svou pravou chvíli v daném subžánru si však musel ještě nějaký ten čas počkat. Závěr je, jak píše mimac v diskuzi, opravdu silný, do akce jsou zapojeny celé policejní oddíly z Milána, psi, vrtulník a veškerá technika, zločinci prchají, ale ten úplný konec jsem si představoval přece jen trochu jinak. No, je to na každém z vás, kdo se k tomu jak postaví. Toto muselo zcela jistě ovlivnit práce jak od Scorseseho, tak i Tarantina a dalších borců z Hoollywoodu. Komentář zde jako třetí v pořadí... ()

movie 

všechny recenze uživatele

Hodně od rány a nekompromisní žánrovka o Banda Cavallero natočená v inovativním polodokumentárním stylu. Gian Maria Volonté je super, bohužel jsem to viděl s dabingem. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jeden z mnoha pokusů o natočení evropské gangsterky poněkud jiným způsobem. Bandité v Miláně jsou dodneška zajímaví především živočišným výkonem charismatického Gian Maria Volontého v roli bezohledného šéfa gangu a divokou mnohaminutovou automobilovou honičkou ulicemi velkoměsta. Ten film má energii, slušné tempo a zajímavý námět natočený na základě skutečných událostí, sráží ho ale dva už v komentářích zmíněné problémy. Za prvé, a to především, film jako by se skládal ze dvou radikálně odlišných částí, které spolu moc nejdou dohromady. První přibližně třetina je kvazidokumentární, kdy šéf policejního oddělení líčí novinářům situaci na poli zločinu, a zbytek, který tuto formu opouští a změní se v klasickou kriminálku. Druhý problém spočívá v postavě policejního důstojníka, který se chová jako afektovaná namachrovaná hollywoodská hvězda. Působí dost nesympaticky a netvoří přirozenou protiváhu zločinecké skupině. Celkový dojem: 65 %. ()

sud 

všechny recenze uživatele

De facto hraný dokument o vzestupu i pádu jedné lupičské bandy, který co do zmapování nezapomíná ani na jejich rodiny a potenciální oběti. Kromě excelentně psychopatického Volontého nemá žádný z herců příliš prostoru k vyniknutí a celý děj probíhá jasně a přímočaře, ale i tak se jedná o pozoruhodnou podívanou, která má co říct i dnes. 75%. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Prvé, čo divákovi udrie do očí, je počiatočná dokumentárna štylizácia. Až po niekoľkých desiatkách minút sa začne skutočne odvíjať naratív s hlavnou a vedľajšími postavami. Hutná atmosféra 60. rokov, odvážny scenár, Volonte v hlavnej úlohe a napriek tomu to trochu drhne. Ako je to možné? No mal som pocit, že ak by som žil v Miláne 60. rokov, ani by som nemohol vyjsť na ulicu, lebo ma niekto zastrelí. Banda vykrádačov bánk funguje nejakú dobu bez akéhokoľvek podozrenia zo strany polície, pričom prepadávajú banky so šatkami, ktoré by na sebe ani nemuseli mať, aj tak im vidno skoro celé tváre. Volonteho repliky navyše z gangstra číslo 1 robia slušného dementa, až sa nechce veriť, že je schopný niečo zorganizovať. Je samozrejme plus, že je to natočené bezprostredne podľa skutočnej udalosti, že aj tie drobnosti okolo asi dokumentujú dobu, ale pôsobilo to na mňa tak nejak prvoplánovo výstražne a šokovalo tak, aby to oslovilo čo najširšie publikum. Ale vôbec nevylučujem, že v originálnom znení je to úplne iný film, dabing tomu bohužiaľ veľmi ubližuje a uberá na atmosfére. 70% P.S.: Možno si to už niekto všimol, ale G.M.Volonté bol talianskym Petrom Čepkom. ()

giallo 

všechny recenze uživatele

Bandité v Miláně jsou bez pochyby základní kámen žánru poliziotteschi. O tom není pochyb a rozhodně šlo ve své době o velmi povedený film. Nicméně rozkolísanost filmu, která spočívá v reportážně stylizované rekonstrukci a akční složce, tříští film do nesourodého celku. Film tak osciluje mezi dvěma polohami, které ve výsledku sráží celkový dojem a kompaktnost filmu.... ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Relatívne málo známa krimidráma z konca šesťdesiatych rokov, nakrútená čiastočne ako dokumentárna rekonštrukcia skutočných udalostí, je zaujímavá nielen výborne stvárnenou úlohou vodcu skupiny (Gian Maria Volonte), ale aj odlišnosťami od súčasných gangsteriek a kriminálok, v ktorých čo strela, to zásah a náhodným obetiam sa kamera venuje iba dobu, počas ktorej padajú k zemi. Tie občianska statočnosť, oznamovanie podozrivých a sklon k lynčovaniu už prakticky vymizli. Dnes by namiesto toho sa väčšina snažila zaznamenať si udalosti na svoje mobily. Film mal pomerne dosť hluchých miest, komisár bol trápnou postavičkou a označovanie krvácajúcich syntetickou farbou už dnes pôsobí rovnako rušivo, ako nedepilované podpazušie. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Talianska mafiánka, ktorá je niekde míle za americkými (v podstate tiež talianskymi) gangsterkami a v Európe zaostáva tento kúsok už aj za nejakými Francúzmi. Ide o skutočnú udalosť, ale miestami to vyznieva ako paródia. Mafiáni sa kryjú nejakými šatkami, čo si asi zakúpili na trhu od starých báb, prestrelky na úrovni našich hokejistov- nikdy netrafia. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Carlo Lizzani zvládol svoj gangsterský epos na výbornú. Jeho prístup k téme je nekonvenčný, nápaditý a rýchly. Akoby to nebol ani hraný film, ale polodokumentárny snímok plný pouličného násilia a chaosu vo veľkomeste. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Jo, Gian Maria Volonté hraje jak o život a jeho ztvárnění gangstera je šílené a dokonalé. Ale ten rádoby dokumentární styl a to zmatené, skoro dvacetiminutové uvádění do děje, to mne hodně odradilo a srazilo u mne procenta, a vlastně celou dobu roztěkaná kamera tomu rovněž moc nedodala. Viděl jsem jak dabovanou verzi, tak originální s anglickými titulky, a vlastně ten dabing odpovídá, je podobně uřvaný a uječený. Navíc mi vadila ta snaha dostat tam všechno, a nejlépe v několika minutách - šup sem, šup tam, kritika tohoto, kritika tamtoho, a jede se dál. Příběh holky, co se vydala do Milána dělat pěveckou dráhu a skončila upálená mafiány, mi přišel zajímavější, než vše ostatní, o čem se zde vyprávělo. ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Už úvodní cca čtvrthodinová pasáž je plná nápadů a dynamická - flashforward konce lupičské bandy je nám předložen jako flashback vzpomínajícího vypravěče/ detektiva, který zároveň formou interview podá obecné informace o růstu zločnnosti v Miláně (např. filmově zajímavou formou myšlených rekonstrukcí typologický případů, jež detektiv jen komentuje voice-overem, které nakonec doplní skutečná rekonstrukce, na níž je osobně přítomen). Do tohoto rychle se míhajícího úvodu jsou vkládány ony flashbacky (vlastně flashforwardy), díky sledování paniky Miláňanů divák zprvu netuší, jakou linii příběhu bude sledovat, až nakonec vykrystalizuje hlavní příběhová osa. Ta je již vyprávěna konvenčně a je zajímavé (ať již to považujete za klad či zápor), že v závěru se k dokumentárnímu stylu vůbec nenavrátíme. Dino De Laurentiis vždy uměl sehnat a zde také sehnal dostatek peněz, takže davové a akční scény rozhodně nedělají ostudu, naopak. ()

pepua 

všechny recenze uživatele

Zklámání a to veliké, začnu od konce a potvrdím, že ten je parádní a po zádech mi přeběhl mráz, ale kdybych tušil, že taková scéna bude jenom na konci, na film bych se vůbec nedíval. Zbytek je totiž dost ukecané krimi, které je obohaceno o dokumentární – retrospektivní pohledy s vypravěčem. V podstatě je tu jen pár vloupaček do bank, několik mrtvých a svým způsobem to jisté krutý film je, neboť umírají především nevinní lidé, tentokrát mne to ale nechalo naprosto chladným. ()

d-fens

všechny recenze uživatele

ocenenia : MFF Cannes 1968 - súťažný výber (festival bol predčasne ukončený kvôli masovým protestom mládeže) ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Nudny a plany film o tom, ako roku 1967 terorizovala tlupa Banda Cavallero mesto Milano. Carlo Lizzani bol pre mna nicim zaujimavy, priemerny reziser pod/priemernych filmov, ktory v zivote nenatocil ani Velkou Prestrelku ako povedzme Serdzo Sollima. Sa cudujem Tomasovi Milianovi /Velka Prestrelka, Vamos a Matar Companeros, Amistad/ ze sa v tejto planobe vobec zjavil. A som rad ze sa rozidem s hodnotenim miestneho konspiracneho teoretika, ktory veri na dementalne picoidy ako NWO, zidojastery, reptiliany a iluminaty - konkretkne s Karlom Chrochtom : 55 % ()

Reklama

Reklama