poster

Podivné vyšetřování

  • italský

    Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto

  • slovenský

    Nezvyčajné vyšetrovanie

  • anglický

    Investigation of a Citizen Above Suspicion

Drama / Thriller / Krimi

Itálie, 1970, 109 min

Komentáře uživatelů k filmu (76)

  • Houdini
    ***

    Oscar (1971) 1 : Cizojazyčný film + 1 nominace (1972): Scénář . . . . . . . .Zlatá Palma - výběr(20.4.2004)

  • Lima
    ****

    Použiju slova Miloše Formana, která vyřkl o Vladimíru Menšíkovi – „Kdyby žil v Americe, měl by na chalupě plůtek z Oscarů.“ A to samé platí i o Gian Maria Volonté, hereckém chameleónu, s ďábelskou jiskrou v oku. I tady je fantastický, hraje tady každým svalem ve tváři a i když se v některých scénách až příliš nechává unést svou rolí (tj. ta typická taliánská gesta a řvaní), prostě mu toho hajzlíka s napoleonským komplexem věříte. A nedivím se té spoustě cen za tento film. Akademie celého světa vždycky slyšely na kafkovsky absurdní příběhy (v samotném závěru je i Kafka dokonce citován), které si berou na paškál hrozby zneužití moci potentáty na vysokých pozicích, zde dovedena až ad absurdum, kdy si hlavní postava může dělat co chce, vědoma si svého postavení (šéf policie) a z něj pramenící (téměř) beztrestnosti. Prostě taková krásně návodná poučka pro naše policisty a politiky – Rathem počínaje, Babišem a Tuhým konče.(22.6.2016)

  • woody
    *****

    Afektované herectví všech zúčastněných, šílená režie a úchylný scénář... A světe div se, ono to funguje geniálně...(25.10.2009)

  • Superpero
    *****

    Je to sice trochu levicove zamerene, ale to vubec nevadi. Hlavni antihrdina je v pozici, ktera mu dovoluje pouzivat veskerou moc systemu a film diky jeho nedotknutelnosti pusobi az orwellovskym dojmem. Nektere sceny jsou absurditou jeho chovani az komicke, kdyz verejne priznava svou vinu kolemjdoucim a nuti je ohlasit ho na policii, pricemz jim pak da najevo svou hodnost a oni ho nedovedou osocit. Chova se jako ultimatni troll. Hodne se mi libily sceny s jeho perverzni holkou. Byla fakt sexy, ale hrozna krava. Hlavne to ale bylo skvele zahrane. Pro me neznamy hlavni herec vystrihl toho "malyho Napoleona" perfektne. Fakt jsem mu fandil. A Morricone mel tentokrat taky dobrej den.(18.9.2014)

  • hirnlego
    ****

    Volonté je bůh - tak obří ego v tak malinkym člověku by málokdo zahrál líp. ... Absurdně vyhrocená a groteskně okatá kritika zhoubné moci systému.(10.7.2014)

  • Karlos80
    *****

    Nekonvenční, satirické, společenskokritické, politické, ale hlavně velmi sugestivní antivládní psychologické drama poukazující na prohnilost nejvyšších italských mocenských tříd. Kdo jiný by ho mohl mít na svědomí než znamenitý levicově zaměřený režisér Elio Petri, jeden z největších společenskosociálních kritiků své doby, který ve svých filmech poměrně často, ne-li stále, poukazoval na korupci a elitářství mocných ve své zemi. Scénář je brilantní, příběh filmu je skutečně originální, asi nejvíc, jaký jsem doposud v daném žánru viděl. Doporučuji zhlédnout v orig. znění s aj nebo cz tit. Temperamentní italština, vyhrocené scény, neustále řvaní, nezapomenutelný Volontého výkon v roli vysokého policejního inspektora, který se místy chová a tváří jako fašistický diktátor. Tento vysoce efektní film (spadající do subžánru poliziotteschi '66-'81) si prostě nemůžete nechat ujít. Proměna Volontého charakteru a jeho na diváka téměř hypnotizujícího hraní jsou tu dva naprosto úchvatné faktory. On zde má mnoho tváří a mnoho povah, ze začátku velmi silný, mocný a arogantní muž, nakonec člověk, který se utápí ve své vlastní síle, cítí se vinný a má potřebu být i potrestaný. PS.: Kolik takových všemocných ambiciózních šéfů, přece jen rovnějších nad ostatními rovnými, najdeme jen u nás....? Volonté byl v každé své roli výtečný, tato je považována mnohými kritiky vůbec za jeho nejlepší. Já ho sleduji cca od roku '68 od filmu "Bandité v Miláně" (rovněž nádherný výkon), když přejdu spaghetti westerny z poloviny 60. let, tak silně doporučuji filmy "A ciascuno il suo" (rovněž Petri), "Ve znamení štíra", "Classe operaia va in paradiso, La" (rovněž Petri) nebo "Případ Mattei". Zvláštní dík patří i žhavé Florindě Bolkan, která si zde příliš nezahrála, tedy ehm., když nepočítám všechny ty retrospektivní záběry do minulosti, které postupně odkrývají její poněkud zhýralý životní styl a odpovídají na počáteční otázku proč.....(5.7.2010)

  • Jara.Cimrman.jr
    ****

    Až při sexu zase jednou pocítím potřebu přeměnit partnerku v mrtvolu, tak poté z místa činu neuteču jako vyplašený zajíc, ale všude v poklidu zanechám svou DNA, otisky prstů, videozáznam vraždy, pět důvěryhodných svědků a své přiznání s motivem činu. Jen tak se mi nemůže nic stát, protože mám za sebou školu inspektora Omicidiho, při které jsem nevěřícně zíral, pobaveně se usmíval a užíval si skvělé Morriconeho hudby. A že se tohle může stát jen v Itálii? Kdepak, my mocní máme své dlouhé prsty v každém režimu, ale v české verzi demokracie se nám za nitky tahá určitě nejlíp.(9.9.2014)

  • xxmartinxx
    ****

    Americké psycho právě ztratilo smysl, když existuje tenhle kousek. Vtipný a mrazivý zároveň. A se skvělým Volonténem. 4 a 1/2 a Petriho si dávám na seznam must see.(7.7.2014)

  • gudaulin
    **

    Měl jsem pocit, jako bych seděl na nepohodlné židli, ruce svázané za zády a přede mnou se výhružně nakládal režisér v pozici vyšetřovatele a řval na mě: "Tak co, pochopil jsi konečně můj umělecký záměr? Je ti opravdu všechno jasné? Nebo ti to mám, ty tupče, ještě jednou opakovat?" Problémem snímku není obsazení ani námět, ale to, že je přepálený. Volonté záměrně přehrává, až to bolí, působí výrazně nepřirozeně, jako v grotesce. Tahle kritika systému mohla výborně fungovat, pokud by se zahrála civilně, pouze s jemnou nadsázkou, kdyby diváka znejisťovala a uváděla ve zmatek, kdyby všechno neodhalovala okamžitě. Tady jsem měl místy pocit, jako by místo hudby zazněla cirkulárka. Podivné vyšetřování na mě působí tak, že to mohl být perfektní biják, kdyby na více místech ubral. Celkový dojem: 45 %.(23.10.2018)

  • Sarkastic
    ****

    Film má takovou hodně zvláštní, avšak zároveň poutavou atmosféru, navíc podpořenou výtečnou Morriconeho hudbou. Ať už jako kriminálka či společenská satira funguje Podivné vyšetřování velmi dobře, ale snímek jednoznačně stojí (a ke konci bohužel už trochu padá) s výkonem výrazného Volontého. Ze špinavého bandity, teda jak si ho já pamatuju z dolarové trilogie (resp. jejích 2 dílů), se proměnil v uhlazeného mocnáře, který už měl také více co hrát, a nebýt některých poněkud až zbytečně hysterických výpadů, byl by to záporák na jedničku. A druhou vadou na kráse, kvůli které ten plný počet přece jenom nedám, byl trochu rozvláčnější konec, kdy mě mírně dostihla nuda, jinak velká spokojenost.(28.3.2013)

  • Radko
    ***

    Politická tézovitosť (zlí pravičiari a dobrí ľavičiari) z toho trčí ako slama z topánok: anarchisti a aktivisti sú pre tajné služby a políciu tŕňom v oku ako potencionálni nositelia zvratu v spoločnosti. Preto je potrebné ich v každom okamihu sledovať, monitorovať a odpočúvať. A podľa možností im prišiť každý zločin. Preafektovaná slovná hnačka so zaujímavým,ale šablónovito spracovaným námetom (akoby som čítal odhalenia o prepojení krajnej pravice a polície v starších číslach A-kontry: spravodaji alternatívnych aktivít) a s dobre padnúcou hudbou Enia Morriconeho. Politické drámy,odhaľujúce prehnitosť systému a nahnuté výrazne doľava boli v 70. rokoch v Taliansku in a táto sa z nich nejako extra nevymyká.(24.12.2009)

  • troufalka
    ****

    Mrzivé přesné. Pomalejší rozjezd, největší grády má poslední třetina.(31.8.2015)

  • sepp
    ****

    Naprosto strucne a zaroven nejtrefneji to vystihl kolega woody. Afektovane prehravani, uchylne sceny, misty prapodivne dialogy. A tento mix dokaze naprosto pohltit nepustit az do sameho konce.(9.12.2009)

  • LiVentura
    ****

    Geniální hudba "M" se skvělým arogantním nacionalistickým vyšetřovatelem.! Pod prstíky politiků a pod hustou srst policie tam, kde je vše dovoleno i vraždit...!!!(22.8.2008)

  • Aky
    *****

    Kafkovská vize moci jako samoúčelného a sebeuspokojujícího opia odtrženého od svého účelu a nakonec už i bez jakéhokoliv logického smyslu. Film vslovuje závěr (věru, domnívám se pravdivý), že dnešní moc taková již opravdu je. Už netrestá excesy, které tento její charakter zrůdně zjevují, ale zcela se s nimi ztotožňuje a přijímá je za svoji vlastní normu. Moudré, hluboké, nádherné.(1.11.2009)

  • WillBlake
    *****

    Nadčasová zběsilost vybroušená k dokonalosti. Gian Maria Volonté je šílenec.(9.7.2014)

  • nascendi
    ***

    Petri, Volonté a Morricone veštili zážitok. Námet je výborný, aktuálny a geograficky neobmedzený na Taliansko. S jeho realizáciou to už bolo o niečo horšie. Prekážala mi talianska ukričanosť, Volontého patologická úlisnosť a výnimočne ma nezaujala ani hudba majstra Morriconeho.(1.12.2008)

  • Vančura
    ***

    Asi jsem čekal trochu jiný film, ale prostě mi to nějak nesedlo. Jednak moc nemusím kriminálky, kde je pachatel známý od začátku, a jednak se mi moc nelíbil ten "kafkovský" závěr. A vlastně celé mě to moc nebavilo, neoslovilo mě obsazení a kupodivu ani Morriconeho hudba, a celkový dojem navíc zabilo to, že jsem film zhlédl v příšerném anglickém dabingu. Ve své době to asi byl odvážný počin, ale dnes už mi přijde, že to hodně ztratilo na zajímavosti.(24.5.2019)

  • PetrPan
    ***

    Na jedné straně odporný a skvělý slizoun Volonté, na druhé rozpačitost z přehrávání, na třetí skvělá ukázka zneužívání moci, na čtvrté prostoduchá levičácká agitka. A na páté stojí pouze nohy Florindy Bolkan. Čili to máme zaokrouhleno na dvě desetinná místa 66, 67 %(26.8.2014)

  • Slarque
    ****

    Gian Maria Volontè přehrává jako o život, ale zrovna k tomuhle filmu to krásně pasuje. Ostatně i scénář je obdobně satiricky nadsazený. Kafkovské kriminální drama z pohledu muže opilého vlastní mocí je každopádně velmi originální záležitostí. Hlavní hudební motiv Ennia Morriconeho má divák po chvíli napevno v uších. Elio Petri a Ugo Pirro zaslouží poklonu.(10.9.2018)

  • borsalino
    ****

    Podivné? Ale kdeže... Bylo to ulítlé, režisér byl nejspíš pěkně zkouřenej a měl pořádnou pifku na italské papaláše. Velmi mě oslovil satirický a současně kritický pohled na státní úředníky opojené mocí, které už prakticky nic nemůže ohrozit, což v tomto snímku výborně personifikoval a ztvárnil Gian Maria Volonte. Když nejdřív začal sám sebe vyšetřovat a později se udávat, byl příliš vysoko, než aby mu to někdo věřil nebo ho nechal padnout. Nakonec to připomínalo výlet za hranice nejbizarnějšího absurdistánu....(19.11.2010)

  • Flego
    ****

    Primárne nejde o zločin a jeho vyšetrovanie, i keď by sa to tak na prvý pohľad zdalo. Ide o neúprosnú spoločenskopolitickú kritiku systému, kde mocní možu vśetko a v podstate s aroganciou sledujú samých seba, kam až možu zájsť. Petri si zvolil rozmanitý štýl, mieša satiru, drámu, psychológiu. Do hlavnej úlohy obsadil Volontého, geniálneho chameleóna, ktorý uchvátil celý film svojim meniacim sa výrazom tváre a spolu s ústrednou myšlienkou je ozdobou filmu. Nemenej významnou je aj Morriconeho hudba.(24.7.2017)

  • Chrustyn
    ***

    Po všech směrech nestandardní kriminálka o ješitném policistovi, který vyšetřuje smrt mladé dívky, kterou sám podřízl.(5.1.2014)

  • Flakotaso
    *****

    Pořádně hutný a náročný kus filmu. Samotný námět je sám o sobě téměř geniální, ale Petri s Pirrem nezůstali jenom u nápadu a skvěle jej rozvedli na ještě vyšší úroveň. Ale scénář není jediným špičkovým prvkem tohoto snímku. Hudba a zejména kamera a celkové rozzáběrování je také vynikající a velmi originální, dodnes svěží. Petri navíc výtečně pracuje s tempem, takže film ani přes svou komplikovanost ani na vteřinu neztrácí nit a tím pádem divákovu pozornost. No a to nejlepší na konec - neuvěřitelný Gian Maria Volonté. Věděl jsem, že je to skvělý herec, ale tady mě přesto naprosto ohromil. Takový výkon jsem už hodně dlouho neviděl.(25.3.2013)

  • Anderton
    ****

    "Podivný" film, na ktorý som sa dlho adaptoval. Až som nakoniec musel pochopiť, že je zámerne predimenzovaný, že postavy sa chovajú neprirodzene kvôli Petriho záujmu ich v očiach diváka zosmiešniť. Divné vyšetrovanie tak pre mňa predstavuje viac politickú krimi satiru niež klasické krimi, možno aj s prvkami grotesky. Je jasné, že pri takomto arogantnom chovaní a nepríjemnom výrazy v tvári by Volontého podozrievali všetci od kolegov po susedov. Film ale už predsa nahlodal zub času, bol presne namierený na svoje dobové publikum a my ho tak berieme trochu z nadhľadu. I keď nadčasový je, to si nič nenahovárajme. Vidieť Volontého v počas jedného dňa v dvoch absolútne odlišných úlohách (Každému, čo si zaslúži) je dosť nevšedný zážitok, čo je len dôkazom jeho hereckého umu.(10.9.2018)

  • anderson
    ****

    SLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČST 1 = 16.12.1977, réžia slovenského znenia (ČST Bratislava) = EDUARD GREČNER (8.2.2009)(8.2.2009)

  • Jellini
    *****

    Konformismus a kariérismus aby čert vzal. Tady máme co dočinění s duševně chorým člověkem, pro něhož je jakýkoliv jiný názor (nebo třeba jen neochota názor sdělit) jasným signálem k útoku. K útoku na jednotlivce i skupiny, a s růstem vlastní moci k útoku na celé třídy, masy a národy. To vše za pomoci vyhrožování, vydírání a mučení (prostředkům se tu meze nekladou) a s jediným cílem - vyvolat strach a opět tak rozšířit či upevnit své mocenské teritorium. O moc se přitom nelze dělit, je třeba mít autoritu u všech - budovat jakékoliv osobní vztahy je tedy nežádoucí. Navíc takovému člověku hrozí, že by se mu někdo mohl dostat pod kůži a najít slabinu, která usvědčuje (v tomto případě, ne-li ve všech takovýchto a jim podobných případech je to duševní zakrnělost, projevující se v občasné děckosti a nedospělosti). Ve své době důležitý film, dnes ale bohužel o nic méně aktuální - v některých zemích na západ od nás se dá pozorovat v lecčems podobná mentalita, o způsobu "boje s nepřítelem" nemluvě. Každopádně perfektní scénář Ugo Pirra, hlavní postava v odpudivém podání Volontého a suverénní Petriho režie. Dokonalá studie narcistického člověka, v němž zlo už dávno zvítězilo nad dobrem (v literárně-teoretické oblasti doporučuju "Lidská srdce" Ericha Fromma, zabývající se stejnou problematikou).(25.6.2014)

  • d.beseda
    *****

    Skvěle vystavěný příběh, který má od začátku do konce hlavu a patu a ani na vteřinu nenechá diváka vydechnout. Gian Maria Volonté předvádí skvostný herecký výkon v roli úspěšného šéfa oddělení vražd, který má charisma, respek a velkou moc ovlivňovat osudy ostatních lidí a své moci si je patřičně vědom. Jeho dlouholetá pozice na vrcholu moci ho dohání až k chorobnému fanatismu. Síla moci je navíc téma, které je aktuální i v dnešní době. To vše navíc za doprovodu opět skvělé hudby Ennia Morriconeho. MFF KV.(9.7.2014)

  • argenson
    *****

    To není Gian Maria Volonté v roli hajzla, to je regulérní hajzl s Volontého tváří. A ta rétorika, hele, za to by se nemusel stydět ani Hitler. Famózní film, shlédnuto jedním dechem.(10.9.2014)

  • CiTrus007
    *****

    Kafkovsky temné drama začíná nevysvětleným zločinem, který se postupem času projasňuje formou vzpomínek a podivných záblesků z minulosti. Petri v průběhu filmu krásně ilustruje, jak italská policejní tradice, trocha přirozené autority a pečlivá manipulace s lidmi mohou ochránit vysokého komisaře před spravedlností i navzdory jasným a zdrcujícím důkazům o jeho vině. Na konci spatřujeme, jak může taková přílišná koncentrace moci vést k nesmyslu. V tomto snímku je Petri mistrem napětí, věcí nevyřčených a nálady okamžiku. Jedinečným je také hudební podklad Ennia Morricone, který používá originální technické efekty. 9/10 [KVIFF 2014](9.7.2014)

  • curunir
    *****

    ,,JEDEN DETAIL PRE TVOJICH ĽAVICOVÝCH ČITATEĽOV. V BYTE NIE JE ANI JEDNA PAMIATKA PO SPODNOM PRÁDLE." ,,FETIŠIZMUS?" ,,AKÝ FETIŠIZMUS! JEDNODUCHO HO NENOSILA." __ Nielen z názvu, ale tiež z predchádzajúcich komentároch som sa dozvedal, že mám čakať netradičný zážitok. A po zhliadnutí pridávam prídomok skvelý predovšetkým vďaka prekvapivému a dejovo bohatému scenáru, ktorý si povšimli aj americkí akademici keď film ocenili svojim najvyšším hodnotením, aj keď jedným dychom treba dodať, že podobne zamerané/angažované filmy boli v danej dobe v móde (napr. rovnako ocenený, o rok starší Gavrasov ,,Z"). Volontého prejav je ozaj miestami silne afektovaný, ale išlo o hereckého chameleóna, preto ho nijako neodsudzujem, rovnako tak ,,netradičný" záver s oporou v podobe Kafkovho citátu. Dôkazom Morriconeho obdivuhodných schopností pracovať vo vtedajšej dobe na obrovskom množstve projektov je úsporný a predsa úderný soundtrack. (652. hodnotenie, 57. komentár k filmu)(10.9.2018)

  • kareen
    ***

    Co na tom, že jde o výborný snímek s originální atmosférou, scénářem plným kafkovsky absurdních rozhovorů, podbarvený tradičně dobrou Morriconeho hudbou, když mi na rozdíl od některých strašně vadilo to příšerné přehrávání všech herců? Volonteho samolibý a zpupný obličej sice seděl na arogantního člověka, jistého si svou mocí, ale to,že si držel ten samý výraz po celou dobu, pro mě bylo spíš únavné. Nevím, možná to byl umělecký záměr, který nejsem schopna náležitě pochopit a docenit, ale at' je to tak či onak, bránilo mi to v tom si tohle kriminální drama naplno užít.(4.1.2014)

  • MikO_NR_1909
    ****

    Už aj na svoju dobu trochu tuctovejšie lavírovanie hlavného šéfa vyšetrovacieho tímu. Jeho vlastnosti a profesionálna lojálnosť, ktorou sa obklopuje a vlastní démoni, ktorí protirečia jeho odbornej schopnosti v kontradikcii prirodzenosti autority, ktorej sa dôveruje, poukazuje na krehkú hranicu dobrého a zlého úmyslu, ktorá je zakorenená v každom človeku. A je jedno, či ste cukrák, ktorý odflákol narodeninový koláč, alebo detektív, ktorý sa chce svojho prípadu čo najrýchlejšie zbaviť a otravuje ho kľučkovanie kauzou, ktorej vyšetrovanie nikam nespeje. "Kafkovské" maniere a inteligentné prepojenie čudáckej diverzie s posadnutosťou falzifikovať a neskôr sa do krvi priznávať k vlastnému trestnému činu je typickou črtou ľudskej nerovnováhy a strachu. Snímok ukazuje, aké je to, keď sa nechá prietrž nelogickostí presiaknuť až za pomyselnú zdravú hranicu. Potom je možné, že nastane aj tá najnepravdepodobnejšia situácia, akú sme mali možnosť vidieť.(12.6.2019)

  • Dionysos
    *****

    Manipulativní sebestředný představitel toho nejhoršího z arogance mocných, nebo pomalu šílející ritualista zvnitřňující pravidla a zbožšťující řád? Na první pohled jen to první, ale napětí mezi těmito póly vytváří rozpor v jednání hlavního hrdiny, který žene celý děj ve vražedném tempu kupředu. Snaha o absolutní kontrolu situace s potvrzením si bezmocnosti ostatních lidí, v jejichž očích a jejich strachu může vidět svou moc a tím růst sám před sebou. A naopak touha být potrestán za porušení těch hranic zákona, které vymezují hřiště, ve kterém se stal sám králem. A o tom, kdo je oním krkem, jenž hýbe hlavou, nemusí nikdo dík závěru pochybovat. Skvělý způsob vyprávění, kamera, střih a samozřejmě hudba. A Volonté film katapuluje do nebeských sfér./// P.S. Anglicky dabovaná verze v distribuci Columbia (běží v tv na kanále Cinemax) má změněné řazení některých scén (ty s instalatérem a modrou kravatou a detektivem co jde hledat inkriminovanou kravatu k Volontému domů). V italské verzi (pro česká kina otitulkováno v 70. letech, viděno v Ponrepu) jsou scény řazeny nechronologicky, což sice ztěžuje prvotní pochopení, ale jen více dokazuje Petriho svěží a diváky znejisťující styl.(18.3.2014)

  • flyboyeda
    ****

    Hodne zvlastni a v mnoha smerech zajimavy film, Volonteho upoceny oblicej me bude strasit jeste dlouho... :) Slusna kritika spolecnosti, politiky a s ni spojene korupce, velka porce ironie a jedno prorizle hrdlo... bla bla, to se musi videt... Hodne vyrazna muzika by bozsky Ennio tomu dodava grady...(22.6.2012)

  • classic
    ****

    Jediné,čo mi asi vadilo,že je to nadabované do angličtiny,zrejme pre amícke publikum,ktorému sa nechcú čítať titulky,inak tomuto kontroverznému počinu nie je čo vytknúť,Gian Maria je herec,ktorého nie je problém zapamätať si,ja som ho videl vo westernoch Sergia Leoneho,a tak som vedel,kto ma čaká a nesklame,takže tento snímok stojí najmä na jeho výkone,ktorý je spoľahlivý a nemá obdoby v tom ako je podaný cez jeho osobu.Tak ako je výrazný Gian,tak je výrazná aj herečka Florinda Bolkan,kde jej postava Augusta Terzi je úchylná,perverzná a manipuluje s hlavným hrdinom,t.j inšpektorom,ktorého prehovára k aktivitám,ktoré mu prerastajú cez hlavu,ale on si z toho aj tak nič nerobí... Réžia a scenár sú potrebné filmové postupy,ktoré s hercami vytvárajú neobyčajný počin,ktorý svojou skladbou vzbudzuje de facto k tomu,že korupcia je mocná,t.j priznanie sa človeka k spáchaniu zločinu nie je v podstate dôležité,pokiaľ sa to týka oddelenia,ktoré by to mohlo stiahnúť na dno,že zahrať to do autu je to najpodstatnejšie,čo sa dá robiť,čestnosť neexistuje,snímok,ktorý si servítku pred ústa nikdy nedáva.Pozor na to!(23.5.2014)

  • kaylin
    ****

    Italský film, který ve skutečně nepříjemném a depresivním světle ukazuje, co je to elitářství a jak je možné provést v podstatě cokoli a obejít se bez toho, že by byl člověk potrestán. Je celkem smutné, že snímek za chvíli bude padesátiletý, ale jeho podstata je nadále aktuální a nadále je možné jej vztáhnout na současný svět.(12.4.2017)

  • d-fens

    ocenenia : Oscar 1971 - Najlepší zahraničný film ◘◘◘◘ MFF Cannes 1970 - Špeciálna veľká cena poroty, Cena FIPRESCI(31.1.2012)

  • danecek24

    28. Zlatý Glóbus za rok 1970 - nominace (1) - Nejlepší cizojazyčný film - Itálie(5.1.2009)

  • zette
    ****

    Jeden z nejlepsich scenaru, ktery kdy vznikl. Uzasna myslenka a kritika systemu. Verim, ze kdyby si tvurci jeste vice s dejem a dialogy pohrali, byl by to jeden z nejlepsich filmu vubec. Skvely herecky vykon Volonteho v roli chladnokrevneho inspektora. Pozornost zaslouzi i tradicne vyborna hudba Morriconeho.(9.8.2014)

  • 1frida2
    ****

    Psychopat u moci.(11.6.2019)

  • slunicko2
    ***

    Jak vyšetřovat sám sebe. 1) 37letý Gian Maria Volonté (vrah milenky) podal vynikající herecký výkon._____ 2) Oceňuji logickou kafkoidní pointu._____ 3) Potřebujete důkazy, abyste dokázal svou vinu.(10.9.2019)

  • Martin741
    ****

    Taliansku kinematografiu mylujem, a presne tento film mi opat zasmakoval. Vyborny pribeh o policajnom inspektorovi, ktory spachal chladnokrvnu vrazdu, ba dokonca nechal po sebe stopy veduce k jeho osobe a bol si pri tom stopercentne isty, ze sa mu nic nemoze stat. Nasledne rozbehnute policajne vysetrovanie dokonca vedie k inej osobe nez k samotnemu inspektorovi. Rezia Elia Petri je vyborna, a hoci ma film v strede dost nudy, zaver to bohate vynahradi. Hudba Ennia Morriconeho je vyborna. 85 %(3.1.2015)

  • ProNotor
    ****

    Zajímavý film z Italského prostředí, námět dobrý, mafiánské pozadí, politické a mocenské rouhání. Mnohdy mi vadily dlouhé scény, které byly poněkud nudné, ani snaha o detail mě příliš nenadchla. Nicméně oceňuji pojetí filmu jako celku, že jsou vidět veškeré neduhy společnosti a pokud máte trošku moc, zametete pod koberec i vraždu.(30.7.2015)

  • PavelR
    ****

    Volonté v exhibici své živelnosti. Vysoký policejní důstojník ovládající všechno a všechny. Rychlá ukřičená italština provází celým filmem, jako by všichni herci byli pouliční prodavači zmrzliny, nebo uvaděči v cirkuse a dodává filmu švih a spád.(18.4.2010)

  • shantim
    *****

    Naprosto úžasný a fascinující snímek! Volonté tu exceluje a režisér se naprosto překonal. Jde zřejmě o Petriho nejlepší film. Mám také pocit, že Paolo Sorrentino byl coby tvůrce politických dramat inspirován právě tímto snímkem. 94% hvězdiček(29.10.2010)

  • C0r0ner
    ****

    Delší pobyt ve střižně by tomu rozhodne neuškodil, ale to je tak to jediné, co se mi trochu nelíbilo. Zbytek tvoří parádní příběh, který je samozřejmě aktuální i dnes, kde moc a funkce znamená všechno. K tomu parádní herci a režie, takže ve výsledku moc dobrá detektivka. 80%(18.11.2018)

  • PanZahadnyCZ
    ****

    Odvážný italský mindfuck, jemuž dominuje perfektní Gian Maria Volonté a jako vždy luxusní soundtrack od Morriconeho, který jsem měl tu čest slyšet naživo. Nebýt silného zážitku z koncertu, nejspíše bych se o tomto filmu nikdy nedozvěděl.(22.9.2018)

  • noriaki
    *****

    Elio Petri překonal sám sebe a natočil brutální obžalobu arogance moci a pocitu beztrestnosti italských autorit. Ty ve snímku reprezentuje Gian Maria Volonté v roli policejního komisaře opilého svým postavením a strachem jenž rozsévá mezi své podřízené i obyčejné lidi. Postupem času už zřejmě definitivně podlehl iluzi o své nedotknutelnosti a vyměnil poslání boje proti zločinu, za křížové tažení za potlačením všeho správného a svobodného. Dokonce zašel tak daleko, že zabil svou milenku a na místě zanechal stopy vedoucí k němu, s hlubokou sebedůvěrou v to že se dokáže vyhnout všem podezřením a obviněním. Hypnotický Volontého výkon kdy přeblikává mezi drsným macho uctívajícím jen sám sebe, kvazi fašistickým diktátorem přesvědčeným o své výjimečnosti a vnitřně zmateným člověkem se sebezničujícími sklony doslova bere dech. Nepřiznaným vrcholem filmu je pro mě projev před nastoupeným policejním sborem, kde naplno vynikne jeho uchvacující herectví a bohatá psychika ztvárněné postavy. Režisérovy názory jsou bytostně černobílé, což snímku v mých očích trochu škodí. Naivní levicovost je ještě snesitelná, ale nešlo se ubránit myšlenkám na tehdejší Československo kde zrovna vrcholila normalizace a kam by se podobný příběh hodil víc. Pokud by z něho ovšem vznikl film, tak by nezískal Oscara, ale skončil by na dvacet let v trezoru.(30.7.2012)

  • vitekpe
    **

    Tak tohle jsem cele nejak nepobral, to se holt nekdy stane. Film, ktery mi nebyl nicim sympaticky, a postavy/dej/pribeh mi byl de facto uplne jedno... . Potesila Florinda svou kratickou ucasti. Jinak se tam porad jen mluvi a mluvi a mluvi...(18.4.2015)

  • JohnSmith
    ***

    Zajímavý příběh policejního komisaře, který sám spáchá vraždu a pak se z všech sil snaží přesvědčit ostatní, že on je tím vrahem. Volonté byl pěkně slizskej(10.4.2014)

  • Autogram
    *****

    Toto vyšetrovanie nie je nezvyčajné, ale je úplne zvrátené. Zvrátenejší vo svojom sebavedomí bol asi len Spalovač mrtvol. Je to prudké, je to vtipné, a dalo by sa na tom nasmiať, keby tam nebola tá podoba. Podoba s policajnou situáciou aj u nás v ostatných rokoch, a sebavedomím, s akou nás presviedčajú, že aj prichytenie pri čine nie je dôkaz a skutok sa nestal. Teda až na ten koniec, kde podoba končí, ale iba čiastočne, a to opojenie mocou až do úplného šialenstva je perfektné. Morricone si tradične vystačil s jedným hudobným motívom, pretože hlavná postava je len jedna a tými pár tónmi nám pekne brnká na nervy. –––– Jak mě zavraždíš tentokrát? – Dneska ti podříznu hrdlo. –––– Kdo jiný by to mohl být? Zloděj nebo policajt. –––– Vidíš, nakonec jsme si my, policisti, a zločinci navzájem podobni. Ve slovech, ve zvycích, a někdy dokonce i v činech. –––– Jen jeď na červenou, ty přeci můžeš!(11.9.2018)

  • Mauric
    ****

    Blázniví Taliáni a ještě k tomu oscaroví? Ano, prosím!(9.7.2014)

  • andrii
    ****

    Já, my jsme hra/na/ zákona. Suverénní, nedotknutelný, nepolapitelný. Holedbající se, loutkář arogance. Chráněný kabátcem funkce, veřejný sodomita moci. Paví, pravý ďábelský charakter, nepostižitelný křivicí.(10.9.2018)

  • lubospoti
    ****

    Samotný námět je více než zajímavý. Ale filmu vévodí neuvěřitelná psycho atmosféra a perfektní herecký výkon Gian Maria Volontého.(9.9.2018)

  • agassi68
    ***

    Priznám bez mučenia, že som čakal originál drámu z prostredia najvyššej politickej a štátnej moci. Volontého s bradou a u Morriconeho viac ako jeden hudobný motív. Nič z toho sa mi nedostalo. Skrátka ma to nechytilo..(5.10.2018)

  • Loki_Six
    *****

    "The people are minor and, therefore, we have no choice but to repress: The repression is our vaccine!"(27.2.2019)

  • Ihuj
    *****

    Naprosto originální. Nic takového jsem ještě neviděl a to mám italské filmy docela v oblibě. Od Morriconeho mám rád trochu jiné skladby, tady mě výrazný podklad na začátku až otravoval.(7.7.2014)

  • tranquill
    ***

    "Represe je naší vakcínou, toto je civilizace!" Zajímavá krimi s pro men ale ne tolik zajímavou režií.(21.6.2019)

  • Schlierkamp
    *****

    Vynikající italské drama, které se zabývá nedotknutelností jistých vysoko postavených osob, kterým je prakticky dovoleno vše. V hlavní roli famózní G. M. Volonté, jehož výkon mě naprosto ohromil, jeho sveřepý výraz a pocit neomezené moci byl oslnivý. Volonté, jenž je povýšen z náčelníka oddělení vražd na velitele státní tajné bezpečnosti, se na jednu stranu chová jako diktátor opovrhující všemi ostatními, postupně však během snímku vyplouvá na povrch jeho autodestruktivní povaha. Vyšetřování vraždy, kterou úmyslně spáchal, neboť si chtěl dokázat, že se ho nikdo neodváží podezírat, přestože na místě činu zanechal stopy vedoucí k sobě, tak dostává úplně jiný rozměr. Retrospektivní střípky poukazují na pozadí vraždy a neobvyklý charakter jeho půvabné oběti. Dokonce by snad díky zastrašeným podřízeným unikl spravedlnosti, kdyby jeho choroba nedosáhla vrcholu a neudal se. Samotný Volontého výkon si jednoznačně zasluhuje 5 hvězd, drama je navíc okořeněno hudbou mistra Morriconeho. Strhující film, jenž je dramatický od počátku do konce a v němž se téměř nevyskytují hluché momenty.(24.9.2012)

  • hero_bk
    *****

    Jeden z nejsilnějších zážitků MFF Karlovy Vary. Mrazivé, absurdní a italské. Tento obrázek vystihuje víceméně vše: http://static.fjcdn.com/pictures/How+to+speak+italian.+Accepting+All+Friend+Requests_7b4bba_4020958.jpg KVIFF 2014(11.7.2014)

  • Pokryvac
    ***

    Podivuhodná satira na spoločenské pomery zaoberajúca sa zneužívaním moci. Z filmu mám zmiešané pocity, i keď sa snaží byť mierne kafkovský, príde mi celý akýsi nedotiahnutý. Akoby filmu chýbala tá správna kafkovská atmosféra. Na druhú stranu by som vyzdvihol výkon hlavného predstaviteľa, ten skutočne stojí za pozornosť. Ani nápad nie je vôbec zlý a filmu nemožno uprieť istú originalitu. Udeľujem silné tri hviezdičky a možnože mu raz aj prídem na chuť. Nie je to film na jedno pozretie.(25.8.2014)

  • caba
    ***

    Tak jsem u filmu zuřila nad hnusnou povahou šéfa,že jsem nemohla při hodnocení jít výš .(11.9.2018)

  • Evzeni1
    ****

    1.dabing ■■■■ https://www.dabingforum.cz/viewtopic.php?f=3&t=36414(8.1.2019)

  • dokec
    *****

    500. hodnoceni tohoto filmu je za 5* a to nejen diky fantastickemu bozskemu Volontemu. Grazie(24.10.2015)

  • Merťas
    ****

    V pražských kinech se promítal od 20.7.1972 (Jalta)(1.2.2013)

  • RoB23
    ***

    #682 The Criterion Collection - http://www.criterion.com/films/27911-investigation-of-a-citizen-above-suspicion(19.3.2014)

  • jessic
    ***

    Groteskně alegorické, trochu divadelní a tezovité podobenství o zneužívání moci. Levičácká satira, typická a moderní pro 70 a 80 léta pro Itálii, kde byla komunistická strana v rámci Západu nejsilnější a velmi vlivnou opozicí. Kdysi jsem z těchto levičáckých agitek italských salónních komunistů zvracela (četně prezentovaných v československé televizi), ale přiznávám, že tahle absurdní úchylárna je dnes docela vtipná. Nedokážu hodnotit objektivně bez názoru na charakter režiséra, je to mezi odpadem a čtyřmi hvězdami, takže průměr.(21.5.2015)

  • brasek
    **

    Gian Maria Volonté svoju postavu hraje excelentne, ale to je hlavná chyba tohto snímku. Divák nevie či postava stvárnená Volontém je blázon a či poloblázon. Celý príbeh sa tým mení na nepodarenú frašku a ku koncu už príbeh nezaujíma nikoho.(12.6.2019)

  • Gortyna
    *

    Nesmírně a protivně užvaněná variace na kafkovské téma.(23.7.2019)

  • Jeez
    *****

    Pro mě jedna z nejlepších Volontého postav a jeho nejlepší výkon.(23.2.2015)

  • gizi
    ****

    Geniální Volonté, neuvěřitelné, přesto jakoby skutečné, co je pravda, co ne? 85%.(10.9.2018)

  • 90125
    **

    Pointa (napriek svojej prilisnej lavicovosti, ktora mne nevonia) isto silná, ale jej filmove prevedenie mi nesadlo. Nesedel mi hlavne Volonteho overacting, vyvolavajuci nechcený pocit neprirodzenej, az grotesknej štylizacie. Kafka-nekafka, vymenil by som tuto absurdne-uchylnu uletenost za mrazivy triler bez takejto prilisnej priamociarosti a doslovnosti. Od polovice filmu, ked uz bolo vsetko jasné, som marne cakal na gradaciu pribehu a jeho desivé finale. Cesky dabing filmu tiez moc nepridal. S akustikou priestorov si jeho tvorcovia velku hlavu nerobili. Ci na pláži, alebo v kancelarii, stale to znelo uplne rovnako. Je mi tychto komunistickych nadsencov vlastne ľúto. Oni zrejme vobec netusili koho obdivujú. 54 %(3.11.2018)

  • PSyk
    *****

    Trochu to zastaralo, nicméně Gian Maria byl fenomenální. A scénář taky.(4.11.2018)

  • spotczek
    ****

    Italský Kafka. Apoteóza moci. Vidět dvakrát bych to sice nejspíš nechtěla, protože se z toho člověku zvedá žaludek. Ale bohužel takto obnažené fungování základních mocenských principů, a toho, jak se lidem v kontaktu s ní rozklepou kolena či jak je vzrušuje, je nesmírně trefné (a proto bolestné).(29.12.2018)

  • patho666
    ***

    Preafektované, prepolitizované krimi.(8.4.2018)