Reklama

Reklama

Podivné vyšetřování

  • Itálie Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto (více)
Trailer

Obsahy(1)

Šéf římského detektivního oddělení vražd je mocný člověk. Ale to, co následovalo po oslavě jeho povýšení, nemohou zamaskovat ani ti nejmocnější. Nebo je snad realita jiná? Muž, kterému nikdo neřekne jinak než Inspektor a kterého vynikajícím způsobem ztvárnil Gian Maria Volonte, se hned po večírku odebral za svojí milenkou a zcela v poklidu a bez emocí jí prořízl hrdlo. Stejně klidně pak odešel. Byl totiž přesvědčený, že jeho nikdo nikdy nebude podezírat. Že on je ten, který stojí nad zákonem. A celý čin vlastně spáchal jen proto, aby mohl světu dokázat, kdo mu skutečně vládne. Dokonce na místě činu zanechal i stopy, přímo vedoucí k jeho osobě, s jistotou, že se mu nemůže nic stát a že vina padne na někoho jiného. A bohužel měl pravdu. Skrze vysoce ceněné italské drama se režisér Elio Petri stal v roce 1970 veřejným žalobcem proti korupci a elitářství mocných ve své zemi a jeho hlas se hlasitě rozezněl po celém světě. Krom Oscara pro nejlepší cizojazyčný film, snímek nakonec obdržel také hned dvě ceny na festivalu v Cannes a dva Davidy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (86)

Kothy 

všechny recenze uživatele

Dost zvláštní italský snímek. Komisař, které mu nikdo neřekne jinak než Doktore, si je tak jistý svou nedotknutelností, že spáchá vraždu. A dost ledabyle. Sám se tedy dostává k jejímu vyšetřování a může si dělat takřka co chce. Částečně si ale přeje být dopaden. Díky svému postavení je ale velmi těžké ho obvinit, nebo mu něco dokázat. Je to místy dost zvláštní. Florinda Bolkan tu vypadá skvěle. :) Filmu dost přidává vynikající hudba Ennio Morriconeho. Snímek dokonce dostal Oscara. Podaří se mu vyklouznout, nebo bude odhalen? "Jak mě zabiješ dnes?" ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Petri, Volonté a Morricone veštili zážitok. Námet je výborný, aktuálny a geograficky neobmedzený na Taliansko. S jeho realizáciou to už bolo o niečo horšie. Prekážala mi talianska ukričanosť, Volontého patologická úlisnosť a výnimočne ma nezaujala ani hudba majstra Morriconeho. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Na jedné straně odporný a skvělý slizoun Volonté, na druhé rozpačitost z přehrávání, na třetí skvělá ukázka zneužívání moci, na čtvrté prostoduchá levičácká agitka. A na páté stojí pouze nohy Florindy Bolkan. Čili to máme zaokrouhleno na dvě desetinná místa 66, 67 % ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Gian Maria Volontè přehrává jako o život, ale zrovna k tomuhle filmu to krásně pasuje. Ostatně i scénář je obdobně satiricky nadsazený. Kafkovské kriminální drama z pohledu muže opilého vlastní mocí je každopádně velmi originální záležitostí. Hlavní hudební motiv Ennia Morriconeho má divák po chvíli napevno v uších. Elio Petri a Ugo Pirro zaslouží poklonu. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Kdysi během jedné z mých prvních četeb detektivek v dětství mne napadla ta ďábelská myšlenka, co když je pachatelem zločinu přímo jeden z vyšetřovatelů a tudíž nikdo mu na to nemůže přijít... No, tak zde ho máme, chladnokrevného vraha své osudové ženy a šéfa na policejním oddělní v jedné osobě, který se rozhodl něco takového vyzkoušet přímo v praxi a prokázat si tímhle svou neomezenou moc. ,, V té době jsem byl rozpolcen, jestli se mám ke své vině přiznat..." Jaksi rozpolcený zde rozhodně nebyl pouze hlavní (anti)hrdina, ale i můj celkový dojem z filmu. Zápletka mne spíše odpuzovala a erotické hrátky s focením milenky v poloze zavražděných dam (pro někoho možná vtipné) a drsným žertováním o konání proti zákonu tomu dodávaly až rozměr úchylnosti. Na druhou stranu mne od počátku zaujala osobitá dynamická kamera, velmi mne bavilo vyprávění příběhu na přeskáčku, díky kterému se postupně odhalovala nejen minulost ve vztahu Inspektora s milenkou, ale i silně kritický obraz společnosti. Nikoliv samotná fikce o vyšetřovateli a vrahovi v jedné osobě, nikoliv nadčasové politické dialogy o moci, o revolucionářích, o Stalinovi nejdřív milovaném a pak stejně zavrhovaném, ale vzájemné skloubení těchto dvou linií dělá pro mne Podivné vyšetřování snímek do jisté míry kontroverzní (,,Ty můžeš klidně spáchat zločin, jaký chceš. To je nádhera!"). Vše do sebe funkčně zapadá včetně té patologické úlisnosti ze strany Volontého i poměrně afektovaného herectví a tvoří geniální celek, předposlední scéna se zvráceným výslechem odehrávájícím se v mysli Inspektora byla nádherným završením. Přesto ve mne zatím doznívá i jistá nechuť, která mi nedovolí sáhnout po plném hodnocení. 85% (# Season Challenge Tour 2020: 14. téma – cizojazyční filmy nominové na Oscara) ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Po všech směrech nestandardní kriminálka o ješitném policistovi, který vyšetřuje smrt mladé dívky, kterou sám podřízl. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Jediné,čo mi asi vadilo,že je to nadabované do angličtiny,zrejme pre amícke publikum,ktorému sa nechcú čítať titulky,inak tomuto kontroverznému počinu nie je čo vytknúť,Gian Maria je herec,ktorého nie je problém zapamätať si,ja som ho videl vo westernoch Sergia Leoneho,a tak som vedel,kto ma čaká a nesklame,takže tento snímok stojí najmä na jeho výkone,ktorý je spoľahlivý a nemá obdoby v tom ako je podaný cez jeho osobu.Tak ako je výrazný Gian,tak je výrazná aj herečka Florinda Bolkan,kde jej postava Augusta Terzi je úchylná,perverzná a manipuluje s hlavným hrdinom,t.j inšpektorom,ktorého prehovára k aktivitám,ktoré mu prerastajú cez hlavu,ale on si z toho aj tak nič nerobí... Réžia a scenár sú potrebné filmové postupy,ktoré s hercami vytvárajú neobyčajný počin,ktorý svojou skladbou vzbudzuje de facto k tomu,že korupcia je mocná,t.j priznanie sa človeka k spáchaniu zločinu nie je v podstate dôležité,pokiaľ sa to týka oddelenia,ktoré by to mohlo stiahnúť na dno,že zahrať to do autu je to najpodstatnejšie,čo sa dá robiť,čestnosť neexistuje,snímok,ktorý si servítku pred ústa nikdy nedáva.Pozor na to! ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Pořádně hutný a náročný kus filmu. Samotný námět je sám o sobě téměř geniální, ale Petri s Pirrem nezůstali jenom u nápadu a skvěle jej rozvedli na ještě vyšší úroveň. Ale scénář není jediným špičkovým prvkem tohoto snímku. Hudba a zejména kamera a celkové rozzáběrování je také vynikající a velmi originální, dodnes svěží. Petri navíc výtečně pracuje s tempem, takže film ani přes svou komplikovanost ani na vteřinu neztrácí nit a tím pádem divákovu pozornost. No a to nejlepší na konec - neuvěřitelný Gian Maria Volonté. Věděl jsem, že je to skvělý herec, ale tady mě přesto naprosto ohromil. Takový výkon jsem už hodně dlouho neviděl. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Primárne nejde o zločin a jeho vyšetrovanie, i keď by sa to tak na prvý pohľad zdalo. Ide o neúprosnú spoločenskopolitickú kritiku systému, kde mocní možu vśetko a v podstate s aroganciou sledujú samých seba, kam až možu zájsť. Petri si zvolil rozmanitý štýl, mieša satiru, drámu, psychológiu. Do hlavnej úlohy obsadil Volontého, geniálneho chameleóna, ktorý uchvátil celý film svojim meniacim sa výrazom tváre a spolu s ústrednou myšlienkou je ozdobou filmu. Nemenej významnou je aj Morriconeho hudba. ()

anderson 

všechny recenze uživatele

SLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČST 1 = 16.12.1977, réžia slovenského znenia (ČST Bratislava) = EDUARD GREČNER (8.2.2009) ()

borsalino 

všechny recenze uživatele

Podivné? Ale kdeže... Bylo to ulítlé, režisér byl nejspíš pěkně zkouřenej a měl pořádnou pifku na italské papaláše. Velmi mě oslovil satirický a současně kritický pohled na státní úředníky opojené mocí, které už prakticky nic nemůže ohrozit, což v tomto snímku výborně personifikoval a ztvárnil Gian Maria Volonte. Když nejdřív začal sám sebe vyšetřovat a později se udávat, byl příliš vysoko, než aby mu to někdo věřil nebo ho nechal padnout. Nakonec to připomínalo výlet za hranice nejbizarnějšího absurdistánu.... ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Manipulativní sebestředný představitel toho nejhoršího z arogance mocných, nebo pomalu šílející ritualista zvnitřňující pravidla a zbožšťující řád? Na první pohled jen to první, ale napětí mezi těmito póly vytváří rozpor v jednání hlavního hrdiny, který žene celý děj ve vražedném tempu kupředu. Snaha o absolutní kontrolu situace s potvrzením si bezmocnosti ostatních lidí, v jejichž očích a jejich strachu může vidět svou moc a tím růst sám před sebou. A naopak touha být potrestán za porušení těch hranic zákona, které vymezují hřiště, ve kterém se stal sám králem. A o tom, kdo je oním krkem, jenž hýbe hlavou, nemusí nikdo dík závěru pochybovat. Skvělý způsob vyprávění, kamera, střih a samozřejmě hudba. A Volonté film katapuluje do nebeských sfér./// P.S. Anglicky dabovaná verze v distribuci Columbia (běží v tv na kanále Cinemax) má změněné řazení některých scén (ty s instalatérem a modrou kravatou a detektivem co jde hledat inkriminovanou kravatu k Volontému domů). V italské verzi (pro česká kina otitulkováno v 70. letech, viděno v Ponrepu) jsou scény řazeny nechronologicky, což sice ztěžuje prvotní pochopení, ale jen více dokazuje Petriho svěží a diváky znejisťující styl. ()

d.beseda 

všechny recenze uživatele

Skvěle vystavěný příběh, který má od začátku do konce hlavu a patu a ani na vteřinu nenechá diváka vydechnout. Gian Maria Volonté předvádí skvostný herecký výkon v roli úspěšného šéfa oddělení vražd, který má charisma, respek a velkou moc ovlivňovat osudy ostatních lidí a své moci si je patřičně vědom. Jeho dlouholetá pozice na vrcholu moci ho dohání až k chorobnému fanatismu. Síla moci je navíc téma, které je aktuální i v dnešní době. To vše navíc za doprovodu opět skvělé hudby Ennia Morriconeho. MFF KV. ()

argenson 

všechny recenze uživatele

To není Gian Maria Volonté v roli hajzla, to je regulérní hajzl s Volontého tváří. A ta rétorika, hele, za to by se nemusel stydět ani Hitler. Famózní film, shlédnuto jedním dechem. ()

CiTrus007 

všechny recenze uživatele

Kafkovsky temné drama začíná nevysvětleným zločinem, který se postupem času projasňuje formou vzpomínek a podivných záblesků z minulosti. Petri v průběhu filmu krásně ilustruje, jak italská policejní tradice, trocha přirozené autority a pečlivá manipulace s lidmi mohou ochránit vysokého komisaře před spravedlností i navzdory jasným a zdrcujícím důkazům o jeho vině. Na konci spatřujeme, jak může taková přílišná koncentrace moci vést k nesmyslu. V tomto snímku je Petri mistrem napětí, věcí nevyřčených a nálady okamžiku. Jedinečným je také hudební podklad Ennia Morricone, který používá originální technické efekty. 9/10 [KVIFF 2014] ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,JEDEN DETAIL PRE TVOJICH ĽAVICOVÝCH ČITATEĽOV. V BYTE NIE JE ANI JEDNA PAMIATKA PO SPODNOM PRÁDLE." ,,FETIŠIZMUS?" ,,AKÝ FETIŠIZMUS! JEDNODUCHO HO NENOSILA." __ Nielen z názvu, ale tiež z predchádzajúcich komentároch som sa dozvedal, že mám čakať netradičný zážitok. A po zhliadnutí pridávam prídomok skvelý predovšetkým vďaka prekvapivému a dejovo bohatému scenáru, ktorý si povšimli aj americkí akademici keď film ocenili svojim najvyšším hodnotením, aj keď jedným dychom treba dodať, že podobne zamerané/angažované filmy boli v danej dobe v móde (napr. rovnako ocenený, o rok starší Gavrasov ,,Z"). Volontého prejav je ozaj miestami silne afektovaný, ale išlo o hereckého chameleóna, preto ho nijako neodsudzujem, rovnako tak ,,netradičný" záver s oporou v podobe Kafkovho citátu. Dôkazom Morriconeho obdivuhodných schopností pracovať vo vtedajšej dobe na obrovskom množstve projektov je úsporný a predsa úderný soundtrack. (652. hodnotenie, 57. komentár k filmu) ()

kareen 

všechny recenze uživatele

Co na tom, že jde o výborný snímek s originální atmosférou, scénářem plným kafkovsky absurdních rozhovorů, podbarvený tradičně dobrou Morriconeho hudbou, když mi na rozdíl od některých strašně vadilo to příšerné přehrávání všech herců? Volonteho samolibý a zpupný obličej sice seděl na arogantního člověka, jistého si svou mocí, ale to,že si držel ten samý výraz po celou dobu, pro mě bylo spíš únavné. Nevím, možná to byl umělecký záměr, který nejsem schopna náležitě pochopit a docenit, ale at' je to tak či onak, bránilo mi to v tom si tohle kriminální drama naplno užít. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Už aj na svoju dobu trochu tuctovejšie lavírovanie hlavného šéfa vyšetrovacieho tímu. Jeho vlastnosti a profesionálna lojálnosť, ktorou sa obklopuje a vlastní démoni, ktorí protirečia jeho odbornej schopnosti v kontradikcii prirodzenosti autority, ktorej sa dôveruje, poukazuje na krehkú hranicu dobrého a zlého úmyslu, ktorá je zakorenená v každom človeku. A je jedno, či ste cukrák, ktorý odflákol narodeninový koláč, alebo detektív, ktorý sa chce svojho prípadu čo najrýchlejšie zbaviť a otravuje ho kľučkovanie kauzou, ktorej vyšetrovanie nikam nespeje. "Kafkovské" maniere a inteligentné prepojenie čudáckej diverzie s posadnutosťou falzifikovať a neskôr sa do krvi priznávať k vlastnému trestnému činu je typickou črtou ľudskej nerovnováhy a strachu. Snímok ukazuje, aké je to, keď sa nechá prietrž nelogickostí presiaknuť až za pomyselnú zdravú hranicu. Potom je možné, že nastane aj tá najnepravdepodobnejšia situácia, akú sme mali možnosť vidieť. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Italský film, který ve skutečně nepříjemném a depresivním světle ukazuje, co je to elitářství a jak je možné provést v podstatě cokoli a obejít se bez toho, že by byl člověk potrestán. Je celkem smutné, že snímek za chvíli bude padesátiletý, ale jeho podstata je nadále aktuální a nadále je možné jej vztáhnout na současný svět. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Jak vyšetřovat sám sebe. 1) 37letý Gian Maria Volonté (vrah milenky) podal vynikající herecký výkon._____ 2) Oceňuji logickou kafkoidní pointu._____ 3) Potřebujete důkazy, abyste dokázal svou vinu. ()

Reklama

Reklama