Reklama

Reklama

Probuď se a zabíjej

  • Itálie Svegliati e uccidi (více)

Sympatický mladý muž Luciano (Robert Hoffmann) sní o velké slávě a bohatství. Snadno se tak dostane na šikmou plochu - začne krást auta. Zamiluje se do zpěvačky Yvonne (Lisa Gastoni), a aby se jí zalíbil, vyloupí klenotnictví. Když u něho policie najde pistoli, kterou nikdy nepoužil, obviní ho i ze zločinů, které nespáchal. Luciano se tak stává věčným štvancem. (Karlos80)

(více)

Recenze (10)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Velmi dobré eurocrimi (v taliánském subžánru poliziesco, jeden ze dvou prvních filmů!), odehrávající se ve Francii, film je jednom mladém muži později recividistovi, který aby se zalíbil jedné mladé zpěvačce, vyloupí klenotnictví a později se stává už jen věčným štvancem! Film obsahuje spoustu loupeží, přestřelek a honiček, ale velký důraz se tu klade na samotné brilantní vyšetřovací metody. Tento film tady u nás za minulého režimu (při prvém a snad jediném uvedení v roce '68) v porovnání s tím co jsme točili my, musel způsobit docela pozdvižení, podobně jako třeba "Krutý Řím", "Bandité v Miláně" (opět Lizzani), "Každému co patří", "Bez slitování", aj, které tu šly tou dobou. Gian Maria Volonte (první film v žánru) v roli mazaného komisaře tentokrát není tak vidět, ale i tak hraje velmi přesvědčivě, jeho psychologická hra s Gastoni byla efektivní, Robert Hoffmann zvládl svou roli výborně, a Liza Gastoni byla okouzlující, mistrova hudba je krásná (především v napínavých okamžicích) ve své jednoduchosti, ale nepatří k tomu nejlepšímu co kdy udělal. Lizzaniho první kousek v žánru, do roku '76 natočil ještě dalších 6. krimi, včetně u nás známých "Banditi a Milano" nebo "San Babila ore 20 un delitto inutile". Doporučuji! ()

tahit 

všechny recenze uživatele

Myšlenkově nenáročné a žádné velké psychologizování. V některých momentech ne zcela stravitelný příběh, řemeslně syrový a trochu drsný. Ale upřímně řečeno, drsnější momenty lze zhlédnout spíše z televizních zpráv na Nově než v tomto filmu. V této souvislosti chci jen dodat, že na obhajobu tvůrce budiž řečeno, že vypravěčský koncept nestaví ódu na přediva zločinu. Spíše se snaží i trochu postihnout téměř sociologickou studii pozadí příčin. Navzdory tomu, je to ve výsledné formě sféry zločineckých dramat zajímavě natočený film. ()

Reklama

Flego 

všechny recenze uživatele

Azda jeden z prvých sociálno-kritických drám, ktoré sa hlavne v 70-tych rokoch dočkali značnej popularity. Tentokrát je to skôr krimi, ale výpoveď o vtedajšej spoločnosti je nezanedbateľná. Príbeh je natočený zručne a v rýchlom tempe, zaujímavé sú prestrihy na veľký detail. Výkonom ma príjemne prekvapila Lisa Gastoni v úlohe speváčky Yvonne, o luxusnej hudbe ani netreba pochybovať. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Chtěl jsem si před komentářem nastudovat termín filmová narace a pak jej inteligentně využít. Nenašel jsem ale pro mě srozumitelnou definici a tak se omezím na zcela necinefilské konstatování prostého faktu, že já a způsob vyprávění jsme si tu nesedli. S Lizzaniho podobným pojetím filmového příběhu (Bandité v Miláně) jsem se už potkal, ale tam mi odstup a téměř až dokumentární "feeling" nevadily. Tady jsem nebyl schopen se pod povrch vyprávěného nijak dostat a jen jsem zcela nezúčastněně zíral na obrazovku. Nezaujal pak ani za jiných podmínek zřejmě charismatický Hoffman, jehož uštvaný hrdina Luciano sice vzbuzoval lítost, ale jehož osud mi byl zcela ukradený. Na druhou stranu o Yvonne v podání Lisy Gastoni jsem se téměř od počátku docela zajímal a doufal jsem, že tu uřvanou nánu brzy Luciano umlátí nebo zhyne jinou bídnou smrtí. Spoiler -- nee, bohužel. Zajímavé tu pak bylo vystoupení i jinak nepřehlédnutelného a živelného Volontého, jehož jsem málem přehlédl a pak jsem se nemohl zbavit dojmu, že jeho postavu hraje Harold Lloyd. A v neposlední řadě je to zbytečně dlouhé, tedy opravdu dlouhé a opravdu zbytečně a místy to i díky oslím můstkům vyznívá nechtěně směšně a nedává to moc smysl. Pobavila však třeba etuda s pařížskou policií, která si jen tak jezdila po městě a natáčela lidi na ulici a záznam si později vyhodnocovala. Jako předchůdce šmírujících kamer městských policií, super. Až finále vstříkne trochu adrenalinu a pasáž těsně před závěrečnými titulky vzbudí i náznak emocí vůči uštvanému psanci...ovšem vzápětí přijde poslední dovětek a zase všechno hodí do kopru. Tak co s tím, za dvě ospalé oči, hudba a zejména první barová píseň Yvonne byly moc fajn, díky Ennio. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Skvostná krimi, která by o dvacet let dříve natočená byla pěkným noirkem (ale zase bez hudby Ennio Morriconeho, i když tentokrát ani není tak výrazný). Pohybujeme se po Miláně, několika dalších italských městech, hodně v Paříži, a mrkneme se i na Côte d'Azur. Robert není vyloženě prototyp záporáka-hrdiny, jemuž vás tvůrci od začátku skoro do konce nutí fandit (bije svou ženu), ale nedokážete mu přát ani špatný konec, protože film jiného hrdinu nemá (italský komisař dr. Moroni to není). Jestli je ale něco z případu pravdivé, musí si každý odplivnout nad způsobem, jakým bezúhonný človíček využíval situace k obohacování - tři tisíce franků za přespání, na to by franc. daňový poplatník asi dlouho vydělával. Ještě si dovolím opravit obsah kolegy Karlos80, žádnou pistoli policie u Lutringa nikdy nenašla. Italská verze Bonnie a Clyde, jenom s hodně pozměněnými reáliemi. Lisa Gastoni tu není špatná, já bych si ale do role ženské, která A) je hlavní postavou příběhu a jejíma očima sledujeme děj B) Lutring je na ní závislej ___ představoval někoho víc sexy. ()

Reklama

Reklama