poster

Der Kopf des Mohren

  • USA

    The Moor's Head

Horor / Drama

Rakousko, 1995, 120 min

Režie:

Paulus Manker

Scénář:

Michael Haneke

Kamera:

Walter Kindler

Producenti:

Veit Heiduschka

Střih:

Michael Hudecek
(další profese)
  • radektejkal
    *****

    Haneke snuje, a/nebo vyhledává usnuté nebo zasuté, běžné, a mnoho až banální příběhy. Vždycky však k nim ještě něco přidá, něco čímž překročí jakousi mez pomyslna, něco, co už nechceme akceptovat, něco, co nám připadá bláznivé až šílené. Není důvod, proč bychom měli mít rádi Sedmý kontinent nebo Funny Games a neměli mít rádi Mouřenínovu hlavu. A nebo Pianistku. Jde vždycky o stejný postup, stejnou metodu a stejnou rezonanci, kterou v nás vzbuzuje. Kdy se dostaneme tam, kde je nyní Haneke, a kde bude Haneke, až se dostaneme tam, kde je dnes? Hanekeho řešení nejsou krátkodobá, i když jednou nohou trčí v minulosti, jeho druhá noha prohmatává dosud neprobádaný terén. Haneke je výzkumník, Georg v tomto filmu je také výzkumník. Možná, že jejich výzkumy nikam nevedou. Ale i August Strindberg vydechoval kouř do vody, aby získal zlato. A i když se mu nepodařilo toto, podařilo se mu mnohé u onoho... A tak raději neusuďme, dokud příběh není u konce. A kdy bude? Možná je otázka důležitější, než celý příběh.... Ale podívejme se na to ještě z jiné stránky, před pozadím Lessingova citátu: "Wer über gewisse Dinge den Verstand nicht verliert, der hat keinen zu verlieren (Kdo za určitých okolností neztratí rozum, ten žádný rozum nemá)": Vybudovat si rostlinou a živočišnou bio (?) výrobu kdekoli, v podstatě ani ve městě nebo v bytě, nepředstavuje zřejmě (a dnes ještě méně než před 20 lety) nic abnormálního. Místo čumění na bednu může muž sklízet úrodu a děti čistit kotce. Ale co žena? Mužova posedlost je iracionální, ale jakou kvalitu má posedlost ženy? Muž, jehož všechny pokusy (nezapomeňme na návštěvu statku) a snahy končí ve slepé uličce, a po posledním stejně neúspěšném pokusu o smír, vybíjí svoji agresivitu na nevinných zvířátkách a sobě samém.... Dalším pozadím může být utopie: Georgův projekt by v reálných podmínkách stejně neměl moc naděje na úspěch. Sice mluví o tom, že jediné, co dosud nevyřešil je kontaminovaný vzduch, ale nehledě na to, že v jeho sterilních a aseptických podmínkách může vyrůst sotva co zdravého, není jeho vyživovací systém komplexní; co je hospodářství bez krávy nebo alespoň kozy (mléko, jogurty, sýry atd.)... A naposled. na pozadí sebe sama: Před 17 lety jsem od strýce dostal domek na venkově. Postupně jsem si tam vybudoval zahradu s pracovní (jsem překladatel) i odpočinkovou, okrasnou i užitkovou zónou, pro mléko chodím ke Králům do Vysokého, pro vejce k Bartoňůmna Veselíčko, pro maso ke Švomům do Jam a pro chleba ke Krejčím do Borové, obilí a brambory dostávám jako deputát za pronajatá pole. Možná i Georg si to tak nějak představoval. Nesměl by ovšem mít na nohou onu obrovskou kouli.(8.9.2016)

  • Hillock
    *

    Tohle není horor, ale při troše fantazie drama, místy thriller. Jsem rád, že díky mému hodnocení to ze 71% spadlo na 68%, avšak i tak je to víc než dost. Možná, že kdyby se režie ujal sám Haneke, nebylo by to tak nudné a vlažné.(16.4.2019)

  • ricci.s
    **

    Z tohto sa napokon ten sľubovaný horor nevykľul. Obyčajná rodinná dráma s prvkami psychologického thrilleru o tatíkovi, ktorému rupne v bedni. Je totiž paranoik a má fóbiu zo znečisteného ovzdušia, a keďže jeho polovička v prírode žiť nechce, tak sa rozhodne, že si prírodu vezme k sebe domov. Žiaľ, trištvrtinu filmu sledujeme ich vzťahy a to, ako si otecko stavia v byte malú farmu. Nuda, fakt som pri tom zaspával, tá stopáž je úplne šialená, a aj keď nápad nepovažujem za úplne zlý, nevyťažili z toho ani desať percent čo mohli. Najviac ma vlastne pobavil manželkin výraz tváre, keď vkročila do toho bytu. Očividne sa neplánovala stať farmárkou, takže to pokračuje vo family-terror rytme. Pre mňa to však prišlo neskoro. Najviac na celom filme oceňujem herecké výkony dvoch hlavných predstaviteľov.(21.12.2012)