Reklama

Reklama

Bestie musí zemřít

  • Francie Que la bête meure (více)

Obsahy(1)

Velký černý vůz projíždí rychle bretaňskou vesnicí. Na křižovatce přejede devítiletého chlapce, vracejícího se od moře. Malý Martin umírá na silnici, řidič ujíždí. Jeho otec, Charles Thénier, spisovatel knížek pro děti, který žil jen pro svého syna, je zdrcen. Když se po pobytu na klinice vrací domů, nechce, aby se o Martinovi mluvilo. V duši však chová pomstu. Je odhodlán řidiče najít a zabít ho... O tom, co prožívá, si píše deník.
Drama o vině a trestu, o spravedlnosti a pomstě natočil Claude Chabrol v roce 1969 jako renomovaný tvůrce. Toto mistrovské dílo, subtilně spředené psychologické drama antických rozměrů, vytvořil Chabrol podle stejnojmenného románu Nicholase Blakea, scénář napsal Paul Gégauff. Roli spisovatele vytvořil v jemných hereckých odstínech Michel Duchaussoy, v protikladu k robustní surovosti Jeana Yannea.
Brahmsova hudba cituje Kazatele 3:19: „Vždyť úděl synů lidských a úděl zvířat je stejný: Jedni jako druzí umírají, jejich duch je stejný, člověk nemá žádnou přednost před zvířaty, neboť všechno pomíjí." (Česká televize)

(více)

Recenze (75)

Zeldur 

všechny recenze uživatele

Skvěle zpracovaný přiběh pomsty. Čekal jsem sice, že hledání vraha malého chlapce bude poněkud komplikovanější, i tak si ale Chabrol pohrál s daným námětem více než dobře. ()

iz67 

všechny recenze uživatele

Strašlivá slátanina. Hlavní hrdina hledá řidiče, zodpovědného za smrt svého syna. Poměrně náhodně ho vystopuje, nicméně vše je založeno na domněnkách a mně celou dobu vrtalo hlavou, jak to, že si může být vším tak jist. Přesto se neskutečně krkolomně k řidiči dostává (seznámí se s jeho milenkou, která mohla být svědkem událost), naváže s ní známost, nechá se pozvat k řidiči domů na venkov, atd. Řidič je vzorem všech špatností, kolem všichni trpí. Bestie nakonec umírá, ale rukou syna. Bla bla bla. ()

MaxForValue 

všechny recenze uživatele

Lightovejší predchodca Hanekeho psychologických opusov o povahe násilia. Úprimne, mrazivé, otvorené, chladne realistické. Chabrol načal to, čo Haneke dokončil, v čom sa ešte viac zdokonalil. Nie je to čistých 5*, ale keďže Chabrol tvoril vlastne z ničoho, tak si to 5* zaslúži. ()

Kontrapunkt 

všechny recenze uživatele

Opravdu krásný film. Osu dějové linie tvoří mistrovsky pojaté téma msty - msty otce, jehož devítiletý syn se stane obětí bezohledného řidiče, který po sražce s dítětem zmizí. S minimem stop a indicií, zato s obrovskou touhou po pomstě se otec rozhodne řidiče dopadnout... Výraznou předností filmu je vývoj v introspekci hlavního hrdiny, která diváka provází po celý film formou psaného deníku. Příběh vybízí k otázce (ačkoliv není vyjádřena ve filmu explicitně), zda je v případě ztráty milované osoby potřeba touhy po odplatě umocněna faktem, že se dotyčnému původci neštěstí nedostane legitimního spravedlivého trestu. A na kolik je takový akt krevní msty oprávněný, došlo-li k neštěstí sice z nedbalosti a bezohlednosti, ovšem bez prvoplánového úmyslu. ()

Baldrick 

všechny recenze uživatele

Dabing to trochu (víc) srážel. Trochu obsazením, víc technickým provedením. Škoda. Celkově, uvádět cyklus Velikáni filmu, nebo jak se to jmenuje, a všechno to nadabovat... Smysl uniká... Jako obvykle. Dobrý nápad, zmršené provedení. Si myslej, že na to bude čumět mamka, taťka, strejda, tetka, přemluvěj i babku, dědka? Zkrátka celá rodina??? (ČT 16.4.2012) ()

kolly13 

všechny recenze uživatele

Možná až trochu umělecký film - pomalejší dialogy s pomlkami, frenetičnost pro zrychlení děje, pečlivě stavěný děj s místem pro nevyřčené, klasické ozvučení, jenž je dnes už jen v artových filmech. Kompaktnost a vzbuzený zájem převyšuje tři hvězdy. Řekl bych, že je to tak staré a dobré asi jako já sám, někomu to prostě nesedne, ale najde se někdo, kdo ocení ;). ()

revere 

všechny recenze uživatele

Zločin a trest po bretaňsku. S tragickou předehrou a tragickým epilogem. Hra postav, se kterými jsem schopen cítit, které dokážu litovat, nenávidět nebo třeba pochopit. Snad mi tu chybí ještě trocha těch emocí. A kupodivu dynamiky, jíž se dnes ve filmu tak plýtvá, že ji jindy už pomalu nemohu vystát. ()

gizi 

všechny recenze uživatele

Z počátku jsem myslel, že to bude dost průměrný film. Jeho kvalita se ale postupně probojovává až téměř ke špici - od 65% do 90%. Poslední čtvrtina je opravdu silná. Pomalé ponuré náladě hodně pomáhá hudební doprovod vážné hudby. 19.4.12 celkově 80%. Film, který se dostává pod kůži. Znovu jsem se podíval 11.8.12, tentokrát jsem to cítil na 75%. ()

Dupac 

všechny recenze uživatele

Film, který musel být ve svojí době určitě nadprůměrný, ale dneska už ty herecké výkony a hlavně dialogy působí dost vyčpěle. To se OPRAVDU skvělým, i starším, filmům nestává. ()

JoudaCZ 

všechny recenze uživatele

Dlouho jsem váhal, zda konec nebyl již moc nastavovaný, příliš doslovný. Že film měl skončit v restauraci televizními zprávami a nechat nás trochu na pochybách. Ale asi ne, pokud autor sledoval něco víc než "detektivku". Otázka "Kdo?" nakonec nebyla ta nejdůležitější. Autor nám nabízí k zamyšlení spíše otázku zločinu a trestu, otázku viny, té kriminální i té morální. Můžeme si skutečně spolu s Werfelem říci, že "ne vrah, zavražděný je vinen"? ()

radek.896 

všechny recenze uživatele

Vynikající začátek postupem času vůbec nepolevoval a držel si stále nápětí pro vykonání pomsty za smrt syna. A závěr byl opravdu famozní! ()

Reklama

Reklama