Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Vítejte v Japonsku, pane Bonde. Sean Connery v hlavní roli britského akčního filmu. Americká raketa je na oběžné dráze Země pohlcena neznámou nepřátelskou raketou. Američané podezřívají z napadení Rusy, zatímco britská tajná služba má informace, že útočící vesmírné plavidlo přistálo v oblasti Japonského moře. Britové proto vyšlou do Asie svého nejschopnějšího muže, agenta s číslem 007 Jamese Bonda. Ten je v Hongkongu zabit během milostných hrátek s čínskou agentkou, avšak je to jen kamufláž pro oklamání nepřátel: po fingovaném pohřbu se „oživlý" 007 vydá do Japonska. Ve spolupráci s šéfem tamní tajné služby Tanakou Bond zjistí, že chemický koncern boháče jménem Osato zpracovává nezvykle velké množství chemikálií, které se používají pro cesty do vesmíru. Od Osata vede stopa do vyhaslé ostrovní sopky, v jejíchž útrobách se skrývá raketová základna Bondova úhlavního nepřítele Ernsta Stavra Blofelda... (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (415)

Sobis87 

všechny recenze uživatele

V pořadí již pátá bondovka zaznamenala znatelný kvalitativní pokles snad na všech frontách. Ačkoliv je samotný námět celkem zajímavý a zlotřilecký plán organizace SPECTRE prezentovaný v tomto díle patří k tomu propracovanějšímu, zpracování tohoto konceptu do scénáře se ve výsledku už moc nepovedlo, respektive to je chvílemi docela natahovaná nuda. Bohužel znatelně ubylo i humoru, Connery už tolik nehláškuje jako v Thunderballu a celý nápad s přetvořením agenta 007 v japonského ninju (včetně modifikace obličeje!) mi přišel poněkud nešťastný a (v tomto případě) nechtěně vtipný. Dokonce i bondgirl je v tomto díle nevýrazná, což po předešlém Thunderballu, který se mohl pyšnit hned dvěmi uhrančivými představitelkami, dost zamrzí. Slovo „nevýrazná“ celkem dobře vystihuje i akci, která mě až na scénu s vrtulníky moc nebavila, postrádala nápad a promyšlenost z Goldfingera, což zvláště ve výbušném finále, které mělo nemalý potenciál, nepříjemně překvapilo. V případě záporáka se zde opakuje stejná situace jako u Dr. No – padouch, v tomto případě samotná hlava organizace SPECTRE Blofeld, se objeví až v posledních dvaceti minutách a nehledě na to, že je ve výsledku celkem působivý, to filmu dosti ubližuje, neboť Bondovi tak v předcházejících dvou třetinách chybí silný protihráč. V tomto ohledu jsem si začal ještě více vážit Srdečných pozdravů z Ruska, které měly skvělého padoucha, což platí i pro Goldfingera a i Thunderball v tomto ohledu vítězí, neboť jeho záporák (fyzicky) prostupuje celým příběhem. Přes všechnu tu kritiku je film Žiješ jenom dvakrát stále nadprůměrnou bondovkou, z první pětice filmů s Connerym ji ale hodnotím jako nejslabší. 70% ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Legrační přestřel. Do té doby, než začne být ubíjející. To, že tento díl je v lecčem v zásadě nejikoničtějším přírůstkem série, jí nedává dobrou vizitku. Jednoznačně největší katastrofa je každopádně scénář, poskládaný z deux ex machin, dovysvětlovaček, zbytečných situací a špatně načasovaných zvratů. Pro Dahla to byla první práce na filmovém scénáři a k tomu ještě Flemingovu předlohu upřímně nenáviděl, protože měl pocit, že se jedná v zásadě o turistický průvodce Japonskem, ze kterého nelze ani poznat, o co Bondovi jde. Co dále není dobré je záporák a to přesně od chvíle, než ten malej zamindrákovanej skřet ukáže ksicht. Najednou je to ten ublíženej klouček z přední lavice, kterýho kluci mlátili a žádná ho nechtěla. Jeho plán k ovládnutí světa pak filmově nefunguje, protože pracuje s hrozbou celosvětového konfliktu, jež vyhladí většinu lidstva během několika minut, ale ten je demonstrován roztomilými pac-man družicemi, co roztomile baští družice jiné. Nejlepší na celém filmu jsou pak překvapivě agresivní a divoké kontaktní akční scény či neoddiskutovatelný cringe element. A z týhle bonboniéry je co vybírat. Connery předělaný na Japonce musel skutečně sklidit světový ohlas zejména na Litoměřicku. Scéna ve které vytáhne svou japonskou krásku v plavkách třicet kiláků na sopku, aby jí na hoře oznámil, ať zase třech třicet kiláků seběhne a pak doplave na pevninu (!!!) pro pomoc, zatím co se vydá flákat do zajetí tak nějak shrnuje Bonda obecně. Nicméně moje nejoblíbenější je krátká sekvence, kdy jeho fiktivní manželka odmítá s agentem 007 sdílet stejné lože, takže ten nemůže v noci spát, protože mu hučí v kládě. "Things I would do for England..." ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Žiješ jenom dvakrát v hierarchii všech bondovek představuje zásadní moment, který se stal následně pro sérii jednou za čas standardem- Šlo totiž o první film po kterém v následujícím filmu James Bond změnil tvář- Ano, Sean Connery se po následujícím filmu V tajných službách jejího veličenstva ještě vrátil ve filmu Diamanty jsou věčné a o pár let později také v neoficiální bondovce Nikdy neříkej nikdy (což je vlastně remake Thunderballu), tehdy ale platilo, že bude Žiješ jenom dvakrát poslední Conneryho film v roli Jamese Bonda. A v tomhle případě šlo pronést frázi o tom, že se Connery rozloučil ve vrcholné formě. Pro režiséra Lewise Gilberta šlo o první bondovku v jeho kariéře (později se ještě vrátil v rámci bondovek Agent, který mne miloval a Moonraker) a natočil tehdy po Goldfingerovi nejlepší bondovku. Žiješ jenom dvakrát je velkolepá, epická a naprosto pocitově vtahující bondovka, která předvádí to nejlepší ztvárnění Bondova dost možná nejslavnějšího protivníka- Ernst Stafro Blofelda. Stačilo málo a Žiješ jenom dvakrát málem mělo velmi výraznou českou stopu- Původně si totiž měl roli záporáka Blofelda, jehož přítomnost byla patrná už v rámci série předtím zahrát sám Jan Werich. Werich natáčel 5 dní a ve filmu jsou v jednom záběru vidět jeho ruce, háček byl ovšem v tom, že Werich nefungoval jako ideální záporák, ale spíš jako hodný strejda (jisté příběhy ovšem tradují, že si Werich nakonec ve filmu nezahrál kvůli nátlaku KSČ) a tak byl nahrazen tou nejlepší možnou náhradou- Donaldem Pleasencem! Pleasence si Blofelda zahrál pouze jednou a přesto se stal tou nejlepší a nejznámější inkarnací velitele organizace Spectre. I díky tomuto padouchovi má Žiješ jenom dvakrát opravdu napínavý nádech a scéna kdy se Bond a Blofeld konečně setkávají tváří v tvář do velké míry funguje právě díky Pleasenceovi. Blofeld za celou historii bondovek vystřídal dohromady více představitelů než samotný Bond, Pleasence ale přesto dodnes zůstává tím nejlepším. Celkový nápad zasadit dění do Japonska byl velice dobrý nápad. Žiješ jenom dvakrát je v tomhle ohledu dost možná jedna z nejoriginálnějších bondovek, která sice opět představujte trademarky představené především v Goldfingerovi, ale přesto působí svěžím dojmem. Jsou tu ninjové, výborná sekvence s vrtulníky a především ta naprosto úžasná výprava většinu času pramenící z japonského prostředí. Žiješ jenom dvakrát je do roku 1967 dost možná vizuálně nejkrásnější bondovkou a stejnojmenná píseň Nancy Sinatry patří mezi nejlepší bondovské songy všech dob. Jako na většině starších bondovek se na Žiješ jenom dvakrát možná podepsal zub času, přesto je ale Žiješ jenom dvakrát skutečně představuje druhou nejlepší bondovku ze 60. let. Tempo možná ze začátku tolik nefunguje a praktické efekty využité pro falešné rakety zestárli velice směšným způsobem. Přesto jde ale pořád o bravurní bondovku, která tehdy skutečně pro Conneryho představovala tu nejlepší možnou rozlučku. Jenom škoda, že se Connery nakonec přece jen nechal později zlákat na návrat. A že si Guy Hamilton (režisér nejlepší Conneryho bondovky Goldfinger) u Diamanty jsou věčné nevybral lepší chvilku. Ale to je zase jiný příběh....... () (méně) (více)

berg.12 

všechny recenze uživatele

Vedle totální nadsázky, která se v tomhle Bondovi projevuje v poněkud naivním scénáři a samotné stylizaci a vedle první asijské Bond-girl, je tenhle díl výjimečný především v použití hudby. Oproti předchozím, hudebně poněkud strohým Bondovkám, jí tu je podstatně více a při dokreslování děje hraje daleko větší úlohu. Né, že by John Barry ve svých ostatních neměl zajímavé nápady, ale tohle je bezkonkurenčně jeho nejlepší Bondovka a po hudební stránce skutečně asi nejpovedenější ze všech. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Zatím jediná bondovka, které jsem ochoten dát pět hvězd. Možná nejsvižnější tempo ( rozhodně vyšší než např. u Dr. No a Thunderballu ), více skvělých hlášek, zajímavé prostředí, Bondův vrtulník, tvář Blofelda, vražedné cigarety, skvělá hudba ( viz dále ). Za film to jsou čtyři hvězdy a pátá je za možná nejlepší bondovskou píseň vůbec, jejíž nádhernou melodii Robbie Willims prachsprostě okopíroval ve svém songu Millennium. ()

Galerie (177)

Zajímavosti (80)

  • Jediná filmová bondovka, ve které Bond nazve Moneypenny její přezdívkou, "Penny". (džanik)
  • Janu Werichovi byla role Blofelda přímo nabídnuta producentem Harrym Saltzmanem. Jeho hlavní obavou bylo, aby režimu nevadily zmínky o organizaci SMERCH, která měla základ v sovětské kontrarozvědce. V říjnu 1966 odlétá i s manželkou na natáčení do Londýna, nikoliv do Hollywoodu jak se traduje. O tom, že má hrát v bondovce si píše s Jiřím Voskovcem a plánují, že se v Londýně setkají. Po měsíci se však vrací, když se neshodne na pojetí postavy a je nahrazen Donaldem Pleasencem. Honorář za roli mu byl však vyplacen celý, podle podepsané smlouvy. (kenny.h)
  • Nikdy neuslyšíme celé jméno Kissy tak jak stojí v knize - Kissy Suzuki. (džanik)

Související novinky

James Bond se vrací do Čech

James Bond se vrací do Čech

01.04.2024

Barbara Broccoli a Michael G. Wilson, kteří jsou zodpovědni za směřování bondovské značky, se v minulosti nechali slyšet, že netouží po příliš mladém herci, který by se chopil role agenta s povolením… (více)

Reklama

Reklama