poster

Sladká Charlotte

  • anglický

    Hush... Hush, Sweet Charlotte

Horor / Thriller

USA, 1964, 133 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Oskar
    ****

    "Hush hush, sweet Charlotte / Charlotte, don´t you cry / Hush hush sweet Charlotte / He´ll love you till he dies / Oh, hold him darling / Please hold him tight / And brush the tear from your eye / You weep because you had a dream last night / You dreamed that he said goodbye" 1927: V patricijském domě jižanské rodiny se koná ples. Otec sladké Charlotte zastraší dceřina ženatého ctitele Johna, ten dá přednost zákonité manželce a téhož večera přijde nejen o nabízenou ruku, ale také o hlavu. V kuchyni se pohřešuje řeznický sekáček a Charlottiny sněhobílé šaty jsou zbrocené krví... Brilantní úvod. Škoda, že hlavní děj, odehrávající se o 37 let později, neudržel kvalitu přechozího filmu Co se vlastně stalo s Baby Jane?, na který si tolik přál navázat. Jde o nový příběh, smíchaný z totožných ingrediencí. Bette Davis hraje další tragickou oběť dávné chyby a nepříznivých okolností. Soud jí sice vraždu neprokázal, ale pro sousedy navždy zůstala tou krvavou bábou, o které si pouliční děti zpívají morytáty. Charlotte už desítky let nepřekročila hranice svého pozemku. Fixovaná na dům jako mauzoleum lepších časů se odmítá vystěhovat kvůli plánované dálnici. Když se dělníci s bagry nenechají zastrašit ani střelbou, pozve na pomoc svou světáckou sestřenici. Tu měla původně hrát Joan Crawford, partnerka a rivalka Davisové z předchozího filmu. Protože komunikace obou hereček přerůstala v otevřenou nenávist a Crawfordová trávila víc času nervovým zotavováním v nemocnicích než na place, film se každým zdržením prodražoval a Aldrichovi nakonec nezbylo než ji nahradit. Katharine Hepburn na nabídku neodpověděla, Vivien Leigh a Loretta Young ji odmítly. Nepochybně je to škoda, protože Olivia de Havilland je zaměnitelná a bohužel i příliš průhledná herečka pro účely filmu, který staví na překvapivých zvratech. Některé z nich jsou velmi poplatné osvědčeným momentům z Baby Jane, další si Aldrich vypůjčil z Plynových lamp a Ďábelských žen. Variace na variace mi nevadí, ale množství zbytečných vedlejších postav je IMHO vážnější problém. Přesto - je to nadprůměrný film, jako obvykle mu dominuje hypnotická Bette Davis a titulní ukolébavku nemůžu dostat z hlavy. 80%(28.8.2010)

  • Radko
    ****

    Skláňam hold režisérovi Robertovi Aldrichovi. Vytvoril film, o ktorom sa nedá napísať takmer nič, aby sa nevyzradila pointa. Zároveň ide o skvelé, napínavé pozeranie s prepracovaným scenárom. Na deji a spracovaní sa dá celkom dobre ilustrovať téza o zhlúpnutí ľudstva. Pretože ak porovnám Sladkú Šarlotu s väčšinou súčasných hollywoodskych thrillerov, tieto pred Aldrichovým filmom blednú ako intelektuálne tak herecky ako aj režijne. Zároveň si, na rozdiel od väčšiny spolukomentátorov nemyslím, že Olivia de Havillandová sa zhostila svojej úlohy nejako nemastne-neslane. Práve naopak, jej akoby nezúčastnenosť sa veľmi hodila k typu, ktorá predstavovala. Taktiež nezdieľam názor, že film predstavuje akúsi menej vydarenú kópiu režisérovho predchádzajúceho filmu Čo sa stalo s baby Jane?, pretože tentoraz je vzťah dvoch žien o niečom inom ako o kainovsko-ábelovskom súrodeneckom nenávistno milostnom vzťahu. Tentokrát ide o tú druhú vec, pre ktorú je človek schopný urobiť naozaj takmer čokoľvek. Áno, vážení a milí, nemýlite sa, tentokrát ide o prachy. A tak jediná vec, s ktorou sa so spolukomentátormi stotožňujem je skutočnosť, že napriek viacerým scénaristickým kiksom v Baby Jane, išlo o lepší film a to vďaka celkovej atmosfére, ktorú sa tu, napriek snahe, nepodarilo spracovať tak, aby diváka vtiahla do príbehu absolútne, bez výhrad. Drobná chybička, no vďaka nej nemá u mňa výsledok absolútne hodnotenie. Ostáva však veľká spokojnosť, o čom svedčí opakované pozretie si filmu, bez straty kvetinky a zaujatia ním.(24.9.2016)

  • Streeper
    ****

    Na mě film velice zapůsobil jako psychologický thriller. Bette Davis celý film táhne sama na vlastních hereckých zkušenostech a talentu, naštěstí pro ni to funguje. Olivia je krásná herečka, ale přišla mi strohá a nudná, zajímalo by mě, jak by film vypadal, kdyby se po boku Bette opět objevila Joan Crawford, myslím, že by to bylo zajímavější. Film jako celek není špatný, ale první půlka je trošku utahanější, ta druhá už hraje na napětí a nervy diváka a to se mi líbilo.(17.8.2018)

  • JohnnyD
    ***

    Ťažkopádna snaha parazitovať na úspechu Baby Jane. Oceňujem pokus ozvláštniť to verným prenesením literárneho žánru southern gothic na plátno; myslím, že Faulkner by mal radosť. Je tam asi všetko: upadajúci plantážnici, ich osamelé pustnúce sídla ako symbol neschopnosti adaptovať sa dobe, groteskná šokujúca brutalita, či duchovia minulosti číhajúci na každom rohu. No podobne ako Faulknerove knihy (aspoň to čo som čítal) je to zároveň aj strašne zdĺhavé a ťažkopádne vyrozprávané. Vystrihnutím minimálne (fakt minimálne!) tridsiatich minút by ten film vôbec nestratil, práve naopak. Veď najlepšia Faulknerovka je aj tak jeho pár stranová poviedka Rose for Emily, čo odporúčam každému koho zaujala atmosféra tohto filmu.(10.1.2013)

  • Bart
    *****

    Proč natočil Robert Aldrich dva roky po úspěšném filmu Co se vlastně stalo s Baby Jane? podobně laděný thriller a opět s Bette Davisovou v titulní roli, to je myslím jasné. Filmy jsou si podobné jak tématem, tak i celkovou atmosférou. O to lépe se dají srovnat. Zatímco Baby Jane byla po všech stránkách vyrovnaná, Charlotte už trochu kulhala. Ale ne moc. Jinak bych nemohl dát pět *. V Baby Jane byla velká tíha vložená na bedra obou hlavních představitelek a jejich hereckých výkonů a i kdyby selhaly ostatní složky, Bette Davis a Joan Crawford by to utáhly. Ve Sladké Charlotte už tomu tak nebylo. Obě hlavní představitelky už nestály tolik v popředí, bylo tam větší množství vedlejších postav, z nichž některé mi připadaly nejen zbytečné, ale dost špatně zahrané. Všechny slabiny Sladké Charlotte ale rázem zapomenu, když vypíchnu naprosto skvělou kameru, která si dokázala pohrát nejen s detaily, ale naopak ve chvílích, kdy čekáte detail a kamera zabírá celou scénu, vy se uvnitř třesete na to, abyste už konečně viděli famozní mimiku tváře Bette Davis. A propos - Bette Davis. Má cenu tady skládat ódy na její herecké umění? V jedné ze závěrečných scén na schodech mě při jejím opravdu zvířecím kvílení lezl mráz po zádech. Vedle ní působila Olivia de Havilland tak trochu jako tupé ořezávátko.(2.10.2008)

  • - Počas celého pôvodného filmovania Bette Davis zosmiešňovala a ponižovala Joan Crawfordovú mimo filmovacích hodín na jej večierkoch, ktoré po večeroch usporiadávala. Joan ani na jeden z nich nebola pozvaná. (AdamCritic)

  • - Na obraze mladé Charlotte (Bette Davis), který visí v jejím domě, je Bette Davis v její roli jako Julie v Jezábel (1938). (..Lucas..)

  • - Film sa začal pôvodne natáčať s Joan Crawford, ktorá mala hrať sesternicu Miriam. Už počas prvých filmovacích dní vládla na pľaci dusivá atmosféra, ktorá bola poznačená dlhoročnou rivalitou medzi Joan a Bette Davis. (AdamCritic)