Režie:
Robert AldrichKamera:
Joseph F. BirocHudba:
Frank De VolHrají:
Bette Davis, Olivia de Havilland, Joseph Cotten, Agnes Moorehead, Cecil Kellaway, Victor Buono, Mary Astor, Wesley Addy, Bruce Dern, William Campbell (více)Obsahy(1)
Hororový snímek Roberta Aldricha kde hlavní postavou je bohatá dáma Charlotte Hollis (Bette Davis), která žije ve starém rodinném sídle se svou služebnou Velmou (Agnes Moorehead) samotářský život, stranící se společnosti. Důvodem je nevyjasněná smrt jejího snoubence Johna (Bruce Dern) , který byl zavražděn před 37 lety a na Charlotte padlo podezření. Další hrozbou je stavba dálnice, které stojí její dům v cestě. Charlotte se snaží za každou cenu zabránit bourání domu a tak si pozve na pomoc sestřenici Miriam (Olivia de Havilland), která má ale svoje plány... (contrastic)
(více)Videa (2)
Recenze (31)
Úvodní vražda v minulosti evokuje whodunnit slasher, ale vyleze z toho jen ukecané/hysterické drámo - na horor málo atmosférické a děsivé, na thriller málo napínavé a celkově zbytečně dlouhé. Respektive je to hagsploitaťák, který spáchali přímo tvůrci Baby Jane - Davis a Aldrich (kdo viděl Feud, je doma). Není to špatné, ale čekal jsem od toho něco jiného. ()
Ťažkopádna snaha parazitovať na úspechu Baby Jane. Oceňujem pokus ozvláštniť to verným prenesením literárneho žánru southern gothic na plátno; myslím, že Faulkner by mal radosť. Je tam asi všetko: upadajúci plantážnici, ich osamelé pustnúce sídla ako symbol neschopnosti adaptovať sa dobe, groteskná šokujúca brutalita, či duchovia minulosti číhajúci na každom rohu. No podobne ako Faulknerove knihy (aspoň to čo som čítal) je to zároveň aj strašne zdĺhavé a ťažkopádne vyrozprávané. Vystrihnutím minimálne (fakt minimálne!) tridsiatich minút by ten film vôbec nestratil, práve naopak. Veď najlepšia Faulknerovka je aj tak jeho pár stranová poviedka Rose for Emily, čo odporúčam každému koho zaujala atmosféra tohto filmu. ()
Zhruba pred nejakými tými 24. mesiacmi nakrútili spoločný sugestívny snímok - významná herečka klasického Hollywoodu, Bette Davis, a pomerne renomovaný americký režisér, Robert Aldrich + scenárista Heller, film sa volal : What Ever Happened to Baby Jane ? , čiže spolupracujú opäť, ale nemyslím si, že je to po kvalitatívnej stránke, také strhujúce, ako predtým ! Namiesto nenávidenej Joan, má tentokrát k dispozícii ANTI - sympatickú Oliviu de Havilland ( takto pôsobí iba v tomto snímku ), ktorá inak patrí medzi moje obľúbené herečky, áno, tu je poriadna sviňa ! Pamätám si ju ešte z Classic Hollywood. Obidve stelesnili príbuzné, konkrétne - SESTERNICE, keď akože, tá dobrá, prichádza po dlhých rokoch, na pomoc, tej „chorej, labilnej, troske”, a to z dôvodu plánovaného počatia výstavby mosta, ktorý má viesť cez jej pozemok, ale Ona o tom nechce ani počuť ! Z Charlotty sa medzitým stala známa čudáčka, lebo práve pred viac, ako tridsiatimi rokmi, zavraždili v tomto dome jej milenca Johna, s patričnými otáznikmi ? , a aby som nezabudol, v súčastnosti žije taktiež so slúžkou Vilmou, ktorá na ňu dáva i pozor. Mám tu i doktorského šarlatána, ktorý namiesto liečenia, dopuje pacienta drogami. Čoskoro zíde z pôvodného plánu pomoci, aby sa Miriam angažovala, že zachráni sesternicu. V myšlienkach ide len po majetku, ktorým dotyčná disponuje... Psychologický TEROR na OBZORE ! Všetko toto, čo líčim, sa oplatí určite vidieť, ale s tým, že prvá spoločná vec, týchto výborných umelcov, dopadla presne podľa mojich predstáv a očakávaní... ()
Velmi dobrý psychothriller s místy skoro hororovými prvky. Atmosférou i stylizací mi tento příběh malilinko připomněl Plynové lampy, ale celkovým pojetím a kvalitou za nimi nakonec přece jen trochu zaostal. Bette Davisová je výborná, což se bohužel nedá říct o Olivii De Havilland, která tady hraje jen lehce nadprůměrně. Škoda, že více prostoru nedostali Joseph Cotten a hlavně Mary Astorová, kterou jsem marně vyhlížel, a teprve v závěrečných titulcích jsem se dočetl, že hrála ani ne minutovou roličku vdovy. ()
Proč natočil Robert Aldrich dva roky po úspěšném filmu Co se vlastně stalo s Baby Jane? podobně laděný thriller a opět s Bette Davisovou v titulní roli, to je myslím jasné. Filmy jsou si podobné jak tématem, tak i celkovou atmosférou. O to lépe se dají srovnat. Zatímco Baby Jane byla po všech stránkách vyrovnaná, Charlotte už trochu kulhala. Ale ne moc. Jinak bych nemohl dát pět *. V Baby Jane byla velká tíha vložená na bedra obou hlavních představitelek a jejich hereckých výkonů a i kdyby selhaly ostatní složky, Bette Davis a Joan Crawford by to utáhly. Ve Sladké Charlotte už tomu tak nebylo. Obě hlavní představitelky už nestály tolik v popředí, bylo tam větší množství vedlejších postav, z nichž některé mi připadaly nejen zbytečné, ale dost špatně zahrané. Všechny slabiny Sladké Charlotte ale rázem zapomenu, když vypíchnu naprosto skvělou kameru, která si dokázala pohrát nejen s detaily, ale naopak ve chvílích, kdy čekáte detail a kamera zabírá celou scénu, vy se uvnitř třesete na to, abyste už konečně viděli famozní mimiku tváře Bette Davis. A propos - Bette Davis. Má cenu tady skládat ódy na její herecké umění? V jedné ze závěrečných scén na schodech mě při jejím opravdu zvířecím kvílení lezl mráz po zádech. Vedle ní působila Olivia de Havilland tak trochu jako tupé ořezávátko. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (10)
- Prodloužené natáčení způsobilo navýšení nákladů z 1,3 na 2,1 milonů amerických dolarů a ovlivnilo další připravované projekty. Například Agnes Moorehead byla nucena vzdát se role v komedii The Loved One (1965), aby mohla přetočit scény s Olivií de Havilland. Aby nemusely být znovu natočeny všechny záběry s Olivií v Louisianě, byly ve filmu ponechány některé scény s Joan, například široký záběr příjezdu Miriam taxíkem k domu. Všechny problémy způsobily, že Robert Aldrich v prosinci 1964 vyčepáním zkolaboval a musel být hospitalizován. (kenny.h)
- Postavu Miriam (Olivia de Havilland) měla původně hrát Joan Crawford, která kvůli neshodám s Bette Davis a režisérem Robertem Aldrichem od filmu odstoupila. (Agatha)
- Původní začátek natáčení byl posunut o dva měsíce, aby se Joan Crawford mohla na Havaji zúčastnit obchodního jednání správní rady Pepsi-Cola company. Během této doby projekt opustil původní scenárista Henry Farrel, kterého nahradil Lukas Heller. Dalším z faktorů, který pozastavilo natáčení v Lousianě, byla žaloba na Bette Davis od Paramout Pictures kvůli závazkům na filmu Where Love Has Gone (1964). (kenny.h)
Reklama